علی لاریجانی می گوید که ورود خود به عرصه انتخابات را به تأخیر انداخت ، اما هنگامی که احزاب به شخصی نزدیک به خصوصیات مورد نظر او رسیدند منتظر دیدن نظم در صحنه بود و از آنجا که او چنین تصوری را نداشت ، تصمیم گرفت که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400.
MeetNews علی لاریجانی در مصاحبه با مجله آگاهی نو ، که در سومین شماره آن در روز رد صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد ، گفت که خود را “شریک وضع موجود” می داند: “کدام یک از کسانی که می گویند شریک کاندیداهای موجود است شریک این سیستم نیستند ، آیا این نامزدها از مریخ می آیند؟ یکی 40 سال در دادگستری بود ، دیگری در شورای عالی امنیت ملی بود و این مصوبات در دوره وی صادر شده بود که نیست؟ یا همان فساد ، ” پرتاب کردن توپ به زمین دیگر مضحک بود ، گویی که آنها از مریخ در هم پیچیده می آیند تا با مردمی که در اینجا هستند رقابت کنند. “”
وی با بیان اینکه بعد از انتخابات جای بحث و انتقاد وجود دارد ، افزود: من ادعا نمی کنم که نظرات من صحیح است ، اما می گویم بحث برانگیز است. برداشت من از این دوره از کار در جمهوری اسلامی نشان داده است که ما در برخی زمینه ها مشکل داریم. از نظر تئوری ، توسعه ، اولویت بندی و … »
لاریجانی در پاسخ به این سال که آیا می تواند حزبی تشکیل دهد ، گفت: “این امکان وجود دارد ، اما اکنون باید نظراتی را بیان کنیم که انتقاد کنند. زیرا حزبی که فقط برای قدرت باشد منشعب می شود و نتیجه ای حاصل نمی شود. حزب به یک ارتباط ایدئولوژیک و فکری نیاز دارد که باید مبانی آن را بپذیرند ، در غیر این صورت نابود خواهد شد. در غیر این صورت ، مانند بسیاری از احزاب ما ، به یک دوره تبدیل می شود. “سیاستمداران که دور هم جمع می شوند باید بگویند که ما این ایده سیاسی را داریم.”
رئیس اسبق مجلس ، اصطلاح فعلی را زمان تغییر قانون اساسی نمی داند و گفت: “وقتی مردم در وضعیت خوبی نیستند ، قانون اساسی قابل تغییر نیست. اصلاح قانون اساسی را به تعویق بیندازید. تغییر قانون اساسی به جمعیت عظیمی از مردم نیاز دارد. حدود 80 تا 90 درصد مردم باید به پای صندوق های رای بیایند. الان چنین شرایطی را احساس می کنید؟ بنابراین ، چنین شرایطی فراهم نیست. از مشروعیت سیستم باید منطقی حمایت شود. می توانید بگویید که ما چنین گفتیم ، همه می خواهند گوش دهند یا نه. بله ، می توانید بگویید ، اما اگر مردم قبول نکنند ، آنها همراه نخواهند شد و ثبات وجود ندارد. 98٪ مردم به قانون اساسی فعلی رأی دادند. جایگزینی قانون اساسی دیگر با 40٪ آرا امکان پذیر نیست. اصلا خوب نیست تا زمانی که به آن فکر کنیم و وضعیت هسته ای منجر نشود ، تورم کاهش می یابد ، رونق اقتصادی چندین سال طول می کشد. اگر یک تیم منسجم اقتصادی روی کار بیاید و بداند کجا باید آن را حل کند و برای رأی گیری بعدی تلاش نکند و شاید بگوید چهار سال گذشته است و اصلاحاتی انجام شده است ، خدا به آنها کمک می کند تا در دور بعدی رأی دهند ، اما اگر آنها بخواهند خرید کنند زمان ، آنها آن را انجام دهد اصلاحات نمی آیند. “منطقی است که مردم طعم بهتری داشته و سپس قانون اساسی را تغییر دهند.”
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده هسته ای سابق تصمیم رژیم در مورد مسئله هسته ای را توجیه می کند ، اما همچنین معتقد است که “مسائل منطقه ای در سطوح بالا مورد بحث و حل و فصل است. برخی از آنالیزها نیز در سطوح پایین تری قرار دارند. اتفاقاً ، من معتقدم که سیستم در مورد موضوعات منطقه ای تصمیمات درستی می گیرد. هر کشور نظریه امنیت ملی دارد. اگر ما در جایی نفوذ داریم ، حفظ امنیت ملی است. حمایت ما از مردم فلسطین یک وظیفه اسلامی است ، اما یک جنبه از آن حفظ امنیت ملی ما است. اگر ما در عراق هستیم ، اگرچه این برای کمک به مردم عراق است ، ما همچنین تروریستی را در کشور خود نمی خواهیم. اگر ما در افغانستان نفوذ داریم ، کمک به مردم افغانستان است ، اما هدف این است که ناامنی به مرزهای ما نفوذ نکند و برای مردم سیستان و بلوچستان مشکل ایجاد نکند. اما اگر کسی بگوید که ما کاری به توسعه نداریم و به دنبال چیز دیگری هستیم ، این باید اشتباه باشد. “ما مطمئناً در منطقه و منطقه به این اصل توجه می کنیم ، اما اگر امنیت نداشته باشیم ، نمی توانیم به توسعه برسیم.”