مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه یک گیاه پوسیده را از مرگ حتمی نجات دهیم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


برگ‌های گیاهانی  که بیش از حد آبیاری شده‌اند معمولاً کدر و زرد می‌شوند و در نهایت این مشکل کل گیاه را در بر می‌گیرد. آبیاری بیش از حد گیاه اشتباه است، به خصوص در ماه های زمستان که علائم پوسیدگی ریشه بیشتر ظاهر می‌شود. با اینحال اگر گیاهی پوسیده شد؛ می‌توان آن را نجات داد؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید: علت، علائم و درمان قطعی پوسیدگی ریشه گیاهان آپارتمانی

پوسیدگی ریشه چیست؟

ریشه پوسیده
ریشه پوسیده گیاه

پوسیدگی ریشه یک بیماری ناشی پاتوژن های قارچی مانند فوزاریوم، فیتوفتورا، پیتیوم و ریزوکتونیا است که در خاک مرطوب رشد می‌کند.

چرا گیاهان آپارتمانی پوسیده می‌شوند؟

پوسیدگی ریشه می‌تواند دو دلیل داشته باشد. یکی آبیاری بیش از حد که می‌تواند باعث پوسیده شدن ریشه به دلیل کمبود اکسیژن شود. سپس پوسیدگی می‌تواند به ریشه های سالم سرایت کند، حتی اگر خاک اصلاح شود.

منبع دیگر قارچ در خاک گلدان باشد. قارچ ممکن است بعد از آبیاری گیاه فعال شده و به ریشه ها حمله کند و باعث مرگ و پوسیدگی آن‌ها شود. گیاهان آپارتمانی زمانی دچار پوسیدگی می‌شوند که ریشه‌شان در خاک مرطوب باشد، چه به دلیل آبیاری زیاد و یا خاکی که زهکشی ندارد.

علائم رایج پوسیدگی گیاهان آپارتمانی

علائم پوسیدگی گیاه
پوسیدگی گیاه

اگر گیاهی به آرامی پژمرده شده و برگ ها زرد شوند ، باید ریشه گیاه را بررسی کنید. پژمردگی اولین نشانه استرس گیاهان آپارتمانی است.

شما ممکن است این نشانه ها را با نشانه های کم آبی اشتباه بگیرید، زیرا علائم مشابه دارند. پوسیدگی ریشه در ابتدا برگ های پایینی گیاه را از بین می‌برد و با پیشرفت بیماری به سمت بالا ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید  رهبری محرم می تواند موضوع جدیدی برای جمهوری اسلامی باشد - آژانس مهر اخبار ایران و جهان

 برای تشخصی پوسیدگی ریشه در مقابل کمبود آب، باید ریشه ها را بررسی نمایید. ریشه های پوسیده رنگ تیره و مایل به قرمز یا قهوه ای دارند. اما ریشه‌های سالم سفت و سفید هستند.

چگونه مانع از پوسیدگی ریشه گیاه شویم؟

پوسیدگی ریشه گیاه
پوسیدگی ریشه

برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه گیاهان آپارتمانی می‌توانید چند کار انجام دهید. اولین قدم اطمینان از زهکشی مناسب، انتخاب گلدان متناسب و آگاهی از نیازهای هر گیاه آپارتمانی است.

  • خاک گلدان مناسب

پیشگیری از پوسیدگی ریشه مستلزم استفاده از  گلدان مناسب است. خاک گلدان باید قابل کشت و زهکشی خوب و حاوی پرلیت باشد. هرگز از خاک های گلدانی که قبلاً استفاده  استفاده مجدد نکنید و از خاک باغچه استفاده نکنید.

همیشه از گلدانی استفاده کنید که دارای زهکشی خوب است. برای افزایش زهکشی، پیت ماس را به خاک های گلدان اضافه کنید.

  • نیازهای گیاه را بشناسید

در حالی که برخی از گیاهان آپارتمانی نیازهای یکسانی دارند، اما همه آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. در مورد گیاهان تحقیق کنید و نیازهای آنها را بشناسید. برخی از گیاهان هر هفته به آب نیاز دارند در حالی که برخی دیگر فقط هر دو هفته یکبار به آب نیازمندند.

در زمستان نور کمتری وجود دارد، بسیاری از گیاهان به خواب می‌روند. پس باید کمتر آبیاری شوند.

بیشتر بخوانید: ۵ علائمی که نشان می‌دهد گیاهان آپارتمانی شما به آب بیشتری نیاز دارند!

  • بیش از حد آب ندهید

قارچ های پوسیدگی ریشه در خاک مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین آبیاری بیش از حد اصلا خوب نیست. خاکی تهیه کنید که زهکشی خوبی داشته باشد. سوراخ های زهکشی در گلدان نیز اهمیت دارند.

بیشتر بخوانید  لیست کالاهای منتخب مشمول قیمت گذاری اعلام شد

بیشتر گیاهان تا زمانی که ۵ سانتی متربالای خاک خشک شود به آب نیاز خواهند داشت، اما باز هم نیازهای گیاه متفاوت است و باید در مورد آن مطالعه کنید. اگر در اندازه گیری میزان آب مورد نیاز گیاه مشکل دارید، از رطوبت سنج خاک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۴ گیاه آپارتمانی که یک بار در ماه به آبیاری نیاز دارند

  • مراقب کود ها باشید

کود بیش از حد می‌تواند گیاه را ضعیف کند. گیاهان ضعیف شده یا تحت تنش مستعد پوسیدگی است.

  • روش درمان پوسیدگی ریشه

اگر متوجه شدید گیاه شما پوسیدگی ریشه دارد، می توانید گیاه را نجات دهید. برای درمان پوسیدگی ریشه به محض مشاهده علائم، دست به کار شوید. تا شانس نجات گیاه بیشتر و بیشتر شود.

  • گیاهان را هرس کنید

شاخ و برگ های خراب، در حال مرگ یا بیمار را جدا کنید. گیاه را از خاک خارج کرده و ریشه ها را لمس کنید. ریشه های پوسیده قرمز، قهوه ای یا سیاه  و لزج هستند. ریشه های سالم سفت و کم رنگ هستند و انعطاف پذیری دارند.

ریشه را زیر آب تمیز بشویید تا هر گونه آلودگی پاک شود. ریشه ها را بررسی کنید و با قیچی تیز و تمیز، قسمت های آلوده را ببرید.

اگر گیاه به شدت آسیب دیده ، باید مقدار قابل توجهی از ریشه را حذف کنید. سپس قیچی را با الکل تمیز کنید و یک سوم تا یک دوم برگ های گیاه را هرس کنید.

باید ریشه گیاه به مدت ۲۴ ساعت خشک شود. خاک آلوده را دور بریزید، سپس گلدان را خوب بشویید. در صورت امکان، ریشه های سالم را در محلول قارچ کش قرار دهید تا هر گونه قارچ ریشه را از بین ببرید. گیاه را با استفاده از خاک گلدان جدید بکارید.

  • آبیاری استاندارد
بیشتر بخوانید  نقاشی باموضوع هوای پاک | نقاشی درمورد روز هوای پاک و آلوده کلاس دوم – ایران چطور

وقتی ۵ سانتی متر بالای خاک گلدان خشک شود، به گیاه آپارتمانی آب دهید. البته برخی از گیاهان به آبیاری بیشتری نیاز دارند. از رطوبت سنج خاک استفاده کنید. بررسی کنید خاک گلدان با زهکشی خوب و گلدانی با سوراخ های زهکشی مناسب دارید.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و دیگر کاربران ستاره به اشتراک گذارید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *