قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسید



آنچه دیگران می خوانند:

چند وقت قیمت مرغ ناگهان افزایش یافت و اعتراض مردم را برانگیخت. کاهش یا افزایش قیمت مرغ بعد از گوشت قرمز نقش مهمی برای مردم بازار دارد. قیمت مرغ در بازار روز یکی از مسائل حاشیه‌ای اقتصادی این است که کوچک‌ترین تغییرات در آنها واکنش‌های متفاوتی را از سوی مردم به همراه دارد. اندازه قیمت مرغ این موضوع تا همین اواخر باعث عجله مردم برای خرید پروتئین می شد، اما این بار استقبال مردم از خرید گوشت مرغ کمتر بود. قیمت مرغ ثابت نیست و ممکن است همچنان افزایش یابد.

مهدی یوسف خانی از فروش مرغ در واحدهای معاملاتی زیر قیمت مصوب خبر داد و افزود: مرغ در بازار زیاد است و تولید بیشتر از مصرف است به طوری که هر روز شاهد افت قیمت آن در بازار هستیم.

به گفته وی؛ قیمت مصوب فروش مرغ کیلویی 59 هزار و 800 تومان و مرغ کیلویی 50 هزار تومان در واحدهای صنفی به فروش می رسد. خرید مردم در حال حاضر روند ثابتی دارد به این معنا که نه می توان گفت کاهشی است و نه افزایشی.

یوسفانی با اشاره به تغییر مصرف مرغ در ایام محرم تصریح کرد: پیشنهاد دادن در این ایام این ذهنیت را ایجاد می کند که میزان مصرف مرغ افزایش می یابد، اما از طرفی سالن ها و جشنواره ها نیز تعطیل هستند، بنابراین می توان گفت میزان مصرف مرغ افزایش می یابد. مصرف مرغ در این روزها حدود 30 درصد کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید  چک‌های الکترونیک چه مزایایی دارند؟

همچنین در همین رابطه حبیب الله اسداله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری طیور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا میزان تولید مرغ در ماه گذشته را حدود 93 میلیون قطعه عنوان کرد.

ترکیه می خواهد بازار افغانستان را تصاحب کند

ناصر نبی پور، رئیس اتحادیه مرغ های استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره کاهش مصرف تخم مرغ در ایام محرم گفت: روزانه 3 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که 200 تن تخم مرغ در کشور تولید می شود. تن در دست تولیدکنندگان می ماند و بازاری ندارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه شرکت حمایت از دامپروری اقدام به خرید و نگهداری تخم مرغ می کند، افزود: روند نگهداری تخم مرغ در این شرکت به کندی انجام می شود. از سوی دیگر دولت خریدهای بلندمدتی انجام می دهد و این روش خرید نمی تواند پاسخگوی نیاز نقدینگی واحدهای تولیدی باشد.

وی با اشاره به قیمت پایین خرید تخم مرغ گفت: مردم توان خرید تخم مرغ 80 تا 90 هزار تومانی را ندارند بنابراین تولید در دست تولیدکنندگان است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ برای تولیدکنندگان حدود 45 هزار تومان است در حالی که دولت قیمت فروش تخم مرغ را 35 هزار و 500 تومان اعلام کرد و تولیدکنندگان کیلویی 10 هزار تومان ضرر می کنند.

رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با تقسیم سن گله مرغ تخمگذار اظهار داشت: واحدهای تولیدی که سن گله آنها بالای 60 هفته است شرایط نسبتاً خوبی دارند اما برای واحدهای تولیدی که گله آن ها است شرایط بد است. 50 هفته ای هستند چون از ارز ترجیحی استفاده نکرده اند و دولت باید از آنها حمایت کند.

بیشتر بخوانید  اعمال تحریم های جدید علیه 90 سازمان روسی و بلاروسی توسط ژاپن

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان امیدوارند در 6 ماهه دوم سال شرایط بهتر شود افزود: مصرف تخم مرغ در 6 ماهه دوم سال افزایش می یابد و احتمال افزایش قیمت تخم مرغ نیز در سال جاری وجود دارد. . خرید از مردم را کاهش خواهیم داد.

نبی پور صادرات روزانه تخم مرغ را حدود 40 تا 50 تن عنوان کرد و افزود: روزانه تخم مرغ به افغانستان صادر می شود اما در صورت افزایش قیمت این محصول بازار افغانستان را از دست خواهیم داد. زیرا ترکیه در شرف تصاحب این بازار است.

این فعال اقتصادی در پایان تصریح کرد: راه نجات صنعت تخم مرغ این است که دولت برای تولیدکنندگان مشوق های صادراتی در نظر بگیرد. دولت پس از آزادسازی نرخ ارز میلیاردها تومان درآمد کسب کرد، بنابراین مناسب است بازارهای صادراتی بیشتری برای تولیدکنندگان با مشوق صادراتی در نظر گرفته شود.


دیدگاهتان را بنویسید