مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

قرص آریپیپرازول (Aripiprazole) – دستور مصرف و عوارض آریپیپرازول

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آریپیپرازول چیست ؟


موارد استفاده از آریپیپرازول


آریپیپرازول برای درمان اختلالات روحی خلقی مانند اختلالات دو قطبی، جنون جوانی، اختلال تورت و پرخاشگری و اختلالات توهمی مورد استفاده قرار میگیرد. حتی ممکن است که پزشکان از این دارو به همراه برخی از روش های درمانی دیگر برای درمان افسردگی استفاده کنند. آریپیپرازول به عنوان یک داروی ضد روان پریشی شناخته شده است. این دارو به برقراری تعادل برخی از مواد شیمیایی در مغز کمک میکند. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.


قرص آریپیپرازول احساس توهم را کاهش و تمرکز را افزایش دهد. آریپیپرازول به شما کمک میکند که خیلی واضح تر فکر کنید و نسبت به خود احساس خوبی داشته باشید، استرس کمتری را احساس کنید و در زندگی روزمره سر زنده تر باشید. آریپیپرازول میتواند برای جلوگیری از تغییرات خلق و خو که بصورت ناگهانی رخ میدهد استفاده شود.


نحوه مصرف از آریپیپرازول (آبیلیفای)


حتما ابتدا از راهنمایی که درون بسته قرص قرار گرفته استفاده کرده و آن را بخوانید، سپس حتما از دستوری که پزشک داروخانه به شما میدهد، پیروی کنید. حتی اگر یک دوره از این دارو استفاده کرده اید و باز هم قصد استفاده از آن را دارید، باید دوباره نظر پزشک را جویا شوید.


آریپیپرازول را باید بخورید. میتواند به همراه غذا باشد یا بدون غذا مصرف شود. میزان و دوز مصرف را باید از پزشک خود بپرسید اما معمولا روزی یک قرص کافیست. دوز دقیق با توجه به عواملی مثل شرایط بیماری شما، سن، وزن و واکنشی که بدن شما به دارو میدهد، متفاوت است. اگر دکتر برای شما این قرص را نوشت، حتما او را از بقیه داروهایی که در حال استفاده هستید اگاه کنید. حتی اگر دارو های گیاهی و یا نسخه های دیگری استفاده میکنید. پزشکان برای اینکه عوارض جانبی کمتری بوجود آید، ابتدا با دوز های پایین شروع کرده و سپس دوز های بیشتری را برای شما تجویز خواهند کرد. حتما به دقت از دستورات دکتر پیروی کنید.

معمولا آریپیپرازول قرص جویدنی نیست (بر خلاف برخی دیگر از داروهایی با چنین خواص درمانی) و باید بصورت درسته آن را قورت دهید، اما مثل همیشه نظر دکتر را بپرسید.

اگر از فرم مایع آریپیپرازول استفاده میکنید، حتما از یک پیمانه مدرج یا قطره چکان استفاده کنید. قاشق های غذا خوری، چایخوری و مواردی مثل این اصلا دقیق نیستند.

بیشتر بخوانید  ۱۰ راهکار خانگی حیرت انگیز برای ترک سیگار


هرگز از آریپیپرازول در دوز های بالاتر یا برای مدت طولانی تر استفاده نکنید. این کار سرعت بهبود شما را بالاتر نخواهد برد و تنها ریسک عوارض جانبی افزایش پیدا میکند. دقیقا همانگونه که پزشک گفته عمل کنید.


برای اینکه تاثیر آریپیپرازول را احساس کنید ممکن است چند هفته زمان نیاز باشد. حتما دقت شود که دارو دقیقا در زمان های معین مصرف شود.


ممکن است مدتی پس از استفاده از آریپیپرازول احساس بهتری پیدا کنید و فکر کنید که درمان شما تمام شده، اما به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک درمان را قطع نکنید. ممکن است بیماری شما زمانی که دارو را به ناگه قطع میکنید، حتی بد تر از قبل شود. معمولا در چنین مواقعی پزشکان دوز را به مرور کاهش میدهند.


عوارض آریپیپرازول


سرگیجه، احساس سبکی سر، خواب آلودگی، حالت تهوع، احساس خستگی، بزاق بیش از حد، تار شدن دید، افزایش وزن، یبوست، سر درد و مشکلات خواب ممکن است بر اثر مصرف آریپیپرازول رخ دهد.

سر گیجه یا احساس سبکی سر ممکن است باعث افتادن شود. زمانی که میخواهید از تخت خواب بلند شوید و هنگام بلند شدن از حالت های نشسته، خیلی مراقب باشید.

بیاد داشته باشید که پزشکان زمانی آریپیپرازول را برای شما تجویز میکنند که گمان کنند، منفعت این دارو از عوارض احتمالی آن بیشتر است. اکثر افرادی که از آریپیپرازول استفاده میکنند، دچار عوارض جدی نمیشوند.

اگر هر کدام از علائمی که در ادامه برای شما میاورم را داشتید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید. غش کردن، تغییر سریع خلق و خو مانند افسردگی ، اضطراب و تفکرات خودکشی، مشکل در قورت دادن، خستگی و بی حسی مخصوصا در پا ها، لرزش در بدن، گرفتگی عضلانی، تشنج، بروز نشانه های عفونت مانند تب داشتن برای مدت نسبتا طولانی، گلو درد، مشکل در کنترل برخی از خواسته ها مانند، شرط بندی، سکس، خوردن یا خرید کردن و تنفس نا منظم در هنگام خواب.

آریپیپرازول ممکن است که باعث افزایش قند خون شود، البته خیلی نادر است. اگر این اتفاق افتاد سریعا به پزشک اطلاع دهید، چراکه ممکن است باعث بوجود آمدن دیابت شود. اگر دیابت دارید، بصورت منظم قند خون خود را چک کنید و نتایج را به پزشک اطلاع دهید. ممکن است که نیاز باشد دکتر دارو های دیابت، برنامه ورزشی و یا رژیم غذاییتان را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید  فواید فصد خون برای سلامتی چیست؟


آریپیپرازول ممکن است باعث وضعیتی شود که به آن دیسکینزی وخیم میگویند. در برخی مواقع این وضعیت ممکن است که دائمی شود. اگر متوجه شدید که بدن شما بدون اراده حرکاتی انجام میدهد مخصوصا در ناحیه صورت، دهان، زبان، بازو ها یا پا ها، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.


آریپیپرازول ممکن است باعث بوجود آمدن یک وضعیت بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نوروپاتیک شود. اگر هر کدام از علائمی که در ادامه آورده میشود را مشاهده کردید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید. تب، ضعف، درد، حساسیت و یا سفتی ماهیچه، خستگی شدید، سر در گمی (سر گیجه) شدید، عرق کردن، ضربات قلب شدید یا نا منظم، ادرار تیره و یا علائم مشکلات کلیوی همچون تغییر در میزان ادرار.

داشتن یک واکنش آلرژیک خیلی شدید به آریپیپرازول خیلی نادر است اما بهرحال اگر علائمی ناشی از یک واکنش آلرژیک شدید همچون جوش های سر قرمز، خارش، ورم مخصوصا در ناحیه صورت، زبان و گلو، سر گیجه شدید و یا مشکل در تنفس را مشاهده کردید، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.


divider


تصاویر انواع مختلف قرص آریپیپرازول


آریپیپرازول

آریپیپرازول


آریپیپرازول

آریپیپرازول


آریپیپرازول

آریپیپرازول


آریپیپرازول

آریپیپرازول


آریپیپرازول

آریپیپرازول


آریپیپرازول

آریپیپرازول



امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با ویژگی های آریپیپرازول آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *