مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

قربانیان اعتیاد بیشتر از زلزله هستند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چند سالی است که اخبار اعتیاد در صدر رسانه ها قرار دارد. روزی نیست که خبرگزاری ها در این باره گزارشی ندهند، اما این زخم هنوز تازه است.

قربانیان اعتیاد بیشتر از زلزله هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان، اگرچه آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر آماری نیست که با گذشته تفاوت زیادی داشته باشد، اما هشدارهایی درباره شیوع اعتیاد در بین گروه های مختلف از جمله افزایش زنان، کاهش سن اعتیاد، همراه با تغییر در الگوی مصرف مواد، نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

به گفته کارشناسان، اعتیاد دغدغه اصلی خانواده های ایرانی در حوزه مسائل اجتماعی است. آمار رسمی معتادان یک میلیون و 325 هزار نفر است. در بعد خانوار نیز حدود شش میلیون نفر به طور مستقیم درگیر اعتیاد هستند و می توان گفت درصد قابل توجهی از شهروندان ایرانی به طور غیرمستقیم درگیر این آفت هستند.

عواقب اعتیاد بر کسی پوشیده نیست. این معضل از نظر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مضر است، همچنان که اثرات منفی آن بر ابعاد روانی، آموزشی و شغلی هرگز پنهان نبوده است. شاید به همین دلیل است که پوشش رسانه ای زیادی به این موضوع اختصاص دارد.

حمایت از زنان و کودکان
دیروز نظراتی در حوزه اعتیاد منتشر شد. یکی از این نظرات را مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برای زنان و خانواده بیان کرد. زهرا بنجانیجان گفت: در مبارزه با پدیده شوم اعتیاد باید از ظرفیت های علمی و مطالعاتی در راستای حمایت از زنان و کودکان استفاده شود.

قربانیان اعتیاد بیشتر از زلزله هستند

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته برنامه های مطالعاتی و پژوهشی کافی در زمینه اعتیاد زنان وجود نداشت که آسیب های اجتماعی خاصی را متوجه جامعه و خانواده می کرد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با داروی کیناپریل

به گفته بنجانیان، با توجه به رویکرد جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین تاکید وزیر کشور و دبیرکل ستاد بر اجتماعی شدن در مبارزه با مواد مخدر، توجه ویژه به زنان و خانواده است. امور .

قربانیان اعتیاد بیشتر از زلزله هستند

اعتیاد و زلزله
اگرچه رسانه ها بخش قابل توجهی از گزارش خود را به بیماری های اعتیاد اختصاص می دهند، اما هیچ ارزیابی مستندی از مضر بودن این آسیب اجتماعی وجود ندارد.

شاید یکی از دلایل این موضوع سیال بودن موضوع باشد. در حوزه آسیب های اجتماعی به دلیل پنهان کاری نمی توان آمار دقیقی به دست آورد. این در حالی است که کارشناسان، مسئولان و نمایندگان مجلس در سال های اخیر متفق القول بوده اند که آسیب اعتیاد بسیار زیاد و غیرقابل جبران است.

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه قربانیان اعتیاد بیشتر از زلزله هستند، می گوید: سازمان های بین المللی برای مبارزه با اعتیاد چه می کنند؟ عباس قائدر رحمت ادامه می دهد: اعتیاد آفتی است که به عنوان یک عامل مخرب در جامعه می سوزد و مسئولان منکر آن نیستند.

قربانیان اعتیاد بیشتر از زلزله هستند

به گفته وی، متأسفانه اقدامات اساسی و راهبردی که باید انجام شود رعایت نمی شود و برنامه هایی که باعث نجات بنیان خانواده می شود، بلافاصله از بین رفت.

قائدر رحمت ادامه می دهد: این مشکل در همه جای دنیا وجود دارد و فقر و حاشیه نشینی به آن دامن می زند. نماینده مردم دورودا و ازنا در مجلس می افزاید: عرضه و تقاضای مواد مخدر در گسترش پدیده اعتیاد نقش دارد و برای مبارزه با اعتیاد باید این دو مورد آزمایش و مقابله قرار گیرند. به گفته وی، عرضه باید به حداقل برسد زیرا هرگز به صفر نمی رسد، به ویژه در کشورهایی که ترانزیت این مواد هستند.

بیشتر بخوانید  غذای ضد افسردگی

وی ادامه داد: متأسفانه هیچ کشوری به ما کمک نمی کند که جلوی عرضه مواد مخدر را بگیریم و ما در این راه جان و مالی زیادی را از دست داده ایم. این یک موضوع جهانی است، اما سازمان‌های بین‌المللی در مورد آن چه می‌کنند؟»

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: همانطور که اسرائیل و آمریکا مردم و کودکان را نابود می کنند و نسل کشی می کنند اعتیاد نیز همینطور است که سالانه چندین هزار نفر را می کشد و شاید زلزله این همه انسان را می کشد. ندارد.

وی گفت: اگر همه اقدامات را برای جلوگیری از ورود انجام دهیم، یک درصد دوباره وارد کشور می شود و پس از آن باید بر اساس تقاضا کار کنیم. به گفته قائدر رحمت، افراد در بحث تقاضا دو دسته هستند: مصرف کننده و سالم.

نماینده مردم دورودا و ازنا در مجلس ادامه می دهد: همچنین باید برای افرادی که از این معضل خلاص می شوند شغل ایجاد شود و زمینه ورود آنها به جامعه فراهم شود تا دوباره معتاد نشوند.

«جامعه شناسان، روانشناسان و دستگاه های ذیربط باید ارتباط برقرار کنند و راهی برای مقابله پیدا کنند. وی گفت: برای مقابله با معضل اعتیاد به یک برنامه ریزی منسجم نیاز است.

قائدر رحمت می گوید: ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت ورزش و جوانان و هر سازمانی که با جوانان در ارتباط است باید با فعالیت های فوق برنامه با این معضل برخورد کند. دولت باید تلاش کند تکراری نشود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *