مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فیستول مقعدی لیزری بهترین روش سرپایی برای درمان فیستول است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فیستول مقعدی یکی از شایع ترین بیماری های ناحیه مقعد است که به دلیل تجمع عفونت در این ناحیه ایجاد می شود. شایع ترین علت فیستول یک عفونت طولانی مدت و درمان نشده است. خوشبختانه این بیماری درمان قطعی دارد و در کمتر از نیم ساعت می توانید برای همیشه از شر آن خلاص شوید. در ادامه به بررسی مفصل چیستی فیستول، علل و علائم آن و همچنین بهترین راه درمان بیماری می پردازیم.

فیستول چیست؟

فیستول هر گونه اتصال یا تونلی غیر طبیعی است که دو بافت را در بدن به هم متصل می کند. فیستول یک بیماری است و باید در اسرع وقت درمان شود. رایج ترین شکل فیستول مقعدی زمانی است که تونل فیستول از روده شروع می شود و تا پوست ادامه می یابد. ایجاد این تونل منجر به رسیدن عفونت ها و عفونت های روده به سطح پوست می شود و این می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. فیستول می تواند در هر قسمتی از بدن مانند گوش، دهان و غیره ایجاد شود، اما شایع ترین نوع آن مقعدی است. درمان فیستول با لیزر در حال حاضر بهترین راه نهایی و فوری است.

علت فیستول چیست؟

علت این بیماری عفونت و نفوذ آن به سایر بافت های اطراف است، با پیشرفت عفونت در سطح پوست و بافت های بدن، مسیر طولانی به نام فیستول ایجاد می شود. مهمترین علت فیستول مقعدی آبسه مقعدی است. هنگامی که یک فرد بیمار آبسه را به طور کامل درمان نمی کند یا از درمان غفلت می کند، عفونت به تدریج و معمولاً طی چند ماه پیشرفت می کند و باعث ایجاد فیستول می شود. عفونت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها آبسه است. سایر علل عفونت روده و تشکیل فیستول ممکن است ذکر شود.

بیشتر بخوانید  پوسیدگی یک بیماری شایع در کشور است

بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت دیورتیکولیت بیماری های ناشی از جراحی مقعد بیماری های مقاربتی مانند HIV عوارض سل عوارض ترومای شدید زایمان طبیعی عوارض بیماری هایی مانند سرطان

علائم فیستول چیست؟

علائم و نشانه های این بیماری از همان ابتدای فیستول به بیمار هشدار می دهد. البته این علائم بسته به شدت عفونت و مدت زمانی که از شروع بیماری گذشته است و همچنین نوع بیماری متفاوت است. همه بیماران ممکن است همه این علائم را نداشته باشند یا هر کدام ممکن است درجات متفاوتی از شدت داشته باشند. یکی از مهم ترین علائم و نشانه های این بیماری را می توان نام برد.


انواع فیستول

درد در داخل و اطراف مقعد خونریزی یا ترشحات خونی تغییر رنگ پوست اطراف مقعد سوزش و خارش پوست بوی بد التهاب و قرمزی اطراف مقعد ظاهر برجستگی ها یا سوراخ های عفونی در سطح پوست اطراف مقعد

چه زمانی برای درمان مراجعه کنیم؟

این بیماری محدودیت سنی ندارد اما در افرادی که آبسه های مکرر دارند بیشتر دیده می شود. حدود 50 درصد از بیماران مبتلا به آبسه دچار فیستول می شوند. بنابراین افراد مبتلا به آبسه یا هر یک از علائم و نشانه های این بیماری باید آن را تجربه کنند. فوراً به پزشک عمومی مراجعه کنید.

تشخیص

تشخیص بیماری با بررسی علائم و بررسی ناحیه مقعد آغاز می شود. در مراحل بعدی شناسایی محل و مسیر دقیق بیماری بسیار مهم است. سپس تشخیص اندازه و نوع فیستول مهم است.در مراحل بعدی، پزشک ممکن است آزمایشاتی مانند آندوسکوپی، سونوگرافی یا MR را تجویز کند.

همچنین ممکن است پزشک آزمایش دیگری را برای بررسی علت بیماری در مراحل بعدی تجویز کند. به عنوان مثال می توان آزمایش هایی را برای تشخیص بیماری کرون یا کولیت انجام داد، زیرا در هر مورد باید علت زمینه ای بیماری شناسایی و اقدامات درمانی لازم انجام شود.

بیشتر بخوانید  برنامه بدنسازی بانوان با گروه متخصص فیتنس

درمان فیستول

درمان این بیماری تنها با جراحی و برداشتن فیستول امکان پذیر است. البته امروزه روش های جایگزینی مانند لیزر وجود دارد که با کمترین عوارض این بیماری را از بین می برد. در ادامه با هر یک از روش های درمان این بیماری به تفصیل آشنا می شویم؛

فیستول مقعدی لیزری

بهترین راه فعلی و نهایی برای درمان این بیماری لیزر است. این روش به صورت سرپایی در کمتر از نیم ساعت انجام می شود. با این روش پزشک متخصص با اشعه لیزر مسیر فیستول را از محل سوختگی خارج می کند. این درمان در کلینیک سرپایی بدون درد و خونریزی انجام می شود و در کمتر از نیم ساعت بدون درد یا خونریزی و ایجاد زخم یا اسکار دردناک این بیماری از بین می رود.

از مزایای لیزر درمانی می توان به این موارد اشاره کرد.

درمان سرپایی در کمتر از نیم ساعت درمان قطعی و فوری صرفه جویی در زمان و هزینه بدون گذراندن دوره نقاهت در منزل بدون تعویض بانداژ برای جلوگیری از عوارضی مانند عفونت یا به جای زخم بدون درد و خونریزی


با توجه به دوره نقاهت بعد از لیزر، در قسمت مقاله، لیزر درمانی فیستول مقعدی یک روش قطعی و بدون درد در درمان بالینی است:

بیماری که تحت عمل جراحی فیستول لیزری سرپایی قرار گرفته است ممکن است پس از جراحی به خانه بازگردد و دیگر نیازی به بستری شدن در کلینیک نباشد. با این حال، توصیه می شود برای دستیابی به بهبودی کامل، موارد زیر را رعایت کنید:

سه تا چهار بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه در وان آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشینید.

بیشتر بخوانید  چه کسانی به مکمل کلسیم نیاز دارند؟

از کارهای سختی که به محل جراحی فشار وارد می کند خودداری کنید

زیاد ننشینید و از کوسن استفاده کنید

داروی خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید

حتما برای چند هفته از توالت استفاده کنید

جراحی فیستول مقعدی سنتی

با این روش که با تیغ جراحی و در بیمارستان انجام می شود، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. در این روش فیستول را با جراحی بریده و تخلیه می کنند و سپس زخم را بدون بخیه رها می کنند تا از داخل به بیرون بهبود یابد. از معایب درمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بستری شدن در بیمارستان باعث صرف زمان و هزینه بیشتر، احتمال عود، احتمال عفونت و آسیب مقعدی می شود

مواد مخدر

هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد. یعنی هیچ درمانی برای بیماری وجود ندارد. اما اگر عفونت جدی باشد، پزشک ممکن است قبل از جراحی آنتی بیوتیک تجویز کند. آنتی بیوتیک ها درمان قطعی این بیماری نیستند، اما اگر قبل و بعد از جراحی مصرف شوند، می توانند احتمال عوارض بعدی را کاهش دهند و نتایج درمان را موثرتر کنند.

جلوگیری

امکان پیشگیری 100 درصدی از این بیماری وجود ندارد. اما با رعایت چند نکته می توانید خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهید. برای جلوگیری از فیستول، نکات زیر را دنبال کنید:

استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی مصرف فیبر برای پیشگیری از یبوست درمان به موقع و کامل بیماری های آبسه


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *