مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فوت و فن کاشت و نگهداری یاس زرد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی گیاه یاس زرد


یاس زرد نیز مانند سایر یاس‌ها از خانواده زیتون‌سانان است. درخچه یاس زرد نزدیک به یازده گونه دارد که بیشتر آن بومی شرق آسیا و فقط یک گونه است که بومی جنوب اروپا است.


کاشت و نگهداری از این درخچه بسیار آسان است. به دلیل گل‌های زردی که دارد از آن در طراحی‌ها زیاد استفاده می‌کنند. اکثر اوقات در طراحی‌ها از به ژاپنی در کنار درخچه یاس زرد استفاده می‌کنند. گل‌های این درخچه در اوایل بهار و قبل از برگ‌ها ظاهر می‌شوند. طول و عرض این درخچه حداکثر به 5/1 تا 5/2 متر می‌رسد که تقریبا 5 تا 10 سال طول می‌کشد.


گیاه شناسی درختچه یاس زرد




یاس زرد درختچه‌ای خزان پذیر از خانواده Oleaceae و بومی شرق آسیاست که البته یک گونه از آن بومی اروپاست با ارتفاع رشدی ۱ تا ۳ متر است و گاهی تا ۶ متر هم رشد دارد. این درختچه دارای پوستی زبر و قهوه‌ای مایل به خاکستری می‌باشد. گل دهی در اوایل بهار و قبل از رویش برگ رخ می‌دهد.


گل‌های زرد روشن که با چهار برش عمیق تقسیم شده است و گل‌برگ‌ها تنها در پایه به هم متصل شده‌اند و نیازمند به نور زیاد و مستقیم ولی به سایه هم مقاوم است و شاخ و برگ آن در پاییز ارغوانی رنگ می‌شوند که از زیبایی های این درخت پس از زمان گلدهی است.از گونه های آنForsythia suspensa می توان نام برد.


درخت


نیازهای اکولوژیک درخچه یاس زرد


آبیاری:


درخچه یاس زرد باید هر روز و یا یک روز در میان بسته به ظرفیت خاکی که استفاده می‌کنید در نگهداری از آب آبیاری شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با سگ آیردل تریر


نور:


درخچه یاس زرد برای رشد و گلدهی بهتر به نور زیاد زیاد دارد ولی می‌تواند محل نیم سایه را نیز تحمل کند.


خاک:


بهتر است در خاکی که برای درخچه یاس زرد استفاده می‌کنید از کود ورمی‌کمپوست استفاده کنید. خاک باید دارای زهکشی باشد تا آب را در خود برای مدت زیادی نگه ندارد در غیر اینصورت باعث پوسیدگی ریشه‌ی گیاه می‌شود.


دما:


درخچه‌ی یاس زرد به هوای گرم و دمای بالا مقاوم است. برای گلدهی بیشتر این درخچه باید در معرض سرما قرار بگیرد.


یاس


روش تکثیر یاس زرد


یاس زرد در تابستان و پاییز با قلمه تکثیر می‌شود. در پاییز از روش خوابانیدن استفاده کنید وپاجوش‌ها را در پاییز حذف نمایید زدن قلمه در پایان گلدهی در پاییز می باشد که گیاه به خواب می رود از چوب های یکساله به اندازه ۱۲ سانت بریده و در جایی سایه درون خاک یا ماسه قرار دهید و یا آخر بهار از شاخه های سال جاری ببرید و درون خاک یا ماسه قرار دهید، تکثیر این گیاه از طریق بذر زیاد آسان نبوده و به سختی صورت می گیرد و ساده ترین راه این است که شاخه ی بلند گیاه رو انتخاب کنید و وسط یا نوک آن را در خاک بخوابانید در روی خاک و نقطه ی تماس رو با قمه زخم کنید و روی انرا خاک بریزید و در آخر بهار زمانیکه ریشه داد از شاخه مادری جدا کنید.


روش هرس یاس زرد




این درختچه به هرس نیازی ندارد و در واقع زیبایی آن به افشان بودن آن است ولی اگر خواستید هرس کنید چوب های خشک شده را جدا کنید ولی هرس کلی گیاه حتما باید پس از گل دادن انجام می‌شود تا در طول سال و زمان گلدهی شاخه های جدید تشکیل شود زیرا گل بروی شاخه های جدید تشکیل می شود .بعد از هرس درختان از چسب هرس استفاده کنید و هرس بی مورد باعث بروز و نفوذ آلودگی میشود.

بیشتر بخوانید  لیست نام و آدرس دفاتر اسناد رسمی تهران


کاربرد درختچه یاس زرد




یاس زرد به عنوان تک درخت و یا در ترکیب با درختچه های دیگر بخصوص به ژاپنی،اسپیره و ترون منظره زیبایی در فضای سبز ،پارک ها ، بلوارها ، بزرگراهها و میادین منظره بسیار زیبایی بوجود می آورد و نیز به عنوان پرچین نیز کاربرد دارد که ازهرس شدید برخوردار می شود که باید حتما در زمان درست انجام شود تا گلدهی آن ازبین نرود و نیز بدلیل اینکه موطن اصلی آن چین و ژاپن می باشد در باغ های ژاپنی نیز کاربرد دارد.


یاس زرد


آفات و بیماری های درختچه یاس زرد


گال یکی از شایع ترین بیماری های یاس زرد است که نقاط متورمی است که روی ساقه ایجاد میشود که مسبب آن یک نوع قارچ است که در صورت مشاهده شاخه را از پایین آن بخش ببرید و گیاهان خیلی آلوده رو از بین ببرید و محلول قارچ کش هم بزنید. و ابزارها رو هم ضدعفونی کنید.


بیماری بلایت که یک نوع بیماری قارچی است که با سوزش سرشاخه ها شروع می شود که سرشاخه ها را ببرید و قارچ کش بزنید.


نقاط دون دون قهوه های رنگ و زرد رنگ روی برگ ها نشانه ی بروز بیماری قارچی انواع مختلف هست که باز هم باید از پایین هرس بشود و برگهای آلوده چیده شده و دور ریخته بشود. همینطور باید اگه شدت زیاد است گیاه آلوده رو آتش بزنید.با قارچکش های محافظتی هم برای پیشگیری سمپاشی کتید.همنطور باید گیاه را تقویت کنید تا مقاومتش در برابر بیماریها زیاد شود.

بیشتر بخوانید  سیزاب اسپالانی


separator line


بیشتر بخوانید:


راهنمای کاشت و تکثیر گل گندمی


فوت و فن کاشت و نگهداری گل زنجبیلی


روش کاشت و شرایط تکثیر گل حنا


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *