مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید علف مرغ (گیاهان دارویی)

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


گیاهان دارویی با عام خاص

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید خواص بی نظیر علف مرغ آن ها ملاقات می کنند.

 علف مرغ گیاهی دارویی با خواص عمومی

در کتب قدیم از علف مرغ به نام های ثیل، ابریک اوتی، ارک النجیل، خمه، فرز، فرزاد، مرج و سبزه چمن یاد شده است، اما در خارج از ایران علف مرغ را «شین دان» به معنای «دندان سگ» می نامند. علف معمولاً در بسیاری از مناطق از جمله ایران در کنار تالاب ها و زمین ها می روید و علف تولید می کند و لازم به ذکر است که یکی از علف های اصیل ایرانی نیز می باشد.

سرعت تکثیر الهه های آب زیاد است و گل های آن در فاصله خرداد تا تیرماه ظاهر می شود و سبز رنگ و به شکل خوشه است و مهم ترین نکته این است که برای مصارف پزشکی (از جمله سنگ مثانه و …) استفاده می شود.

مرغ یا مرغ یا علف مرغ چه خواصی دارد؟

خواص گیاه مرغ

مرغ یا مرغ یا علف مرغ یکی از گیاهان دارویی است که خواص زیادی دارد و در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. در این قسمت از آسان تب می خواهیم در مورد خواص مرغ یا مرغ علف یا مرغ اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

  • نام علمی: Agropiron repens (L.) Beauv.
  • از خانواده Graminaceae
  • نام انگلیسی: ouCouchgrass, Twitch _ grass, Quick _ Grass
  • حروف رایج مرغ یا مرغ یا مرغ یا مرغ اجاره

مرغ گیاهی علفی و چند ساله است که دارای ریزوم های سفید متمایل به زرد مایل به زرد به قطر 3-1 میلی متر با ساقه های باریک و شاخه های کوچک ریشه است. ساقه مرغ همیشه عمودی و معمولاً بدون کرک است رنگ برگ های مرغ سبز یا مایل به آبی و به ندرت پهن تر از 15 میلی متر است. گل‌ها و میوه‌های مرغداری بر روی محور زیگزاگ بریده قرار گرفته و در یک غلاف صاف محصور شده‌اند. گلهای آن بین ژوئن و جولای ظاهر می شود. طعم ریزوم آن کمی شیرین است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده از خواص گیاه مرغ یا خواص علف مرغ یا خواص مرغ، این گیاه حاوی قند، اینوزیتول و تریتین است که از هیدرولیز آب نبات چوبی و نمک های پتاسیم به دست می آید. علف مرغ همچنین دارای املاح پتاسیم، مقدار کمی اسانس، خواص آنتی بیوتیکی است و ریزوم آن حاوی لعاب، مانیتول، مانیتول، ایزوزیتول و دکستروز است که فواید زیادی برای انسان دارد.

بیشتر بخوانید  نشانه ها و علائم مهم بیماری روماتیسم مفصلی چیست؟

قسمت مورد استفاده مرغ ریزوم و ساقه زیرزمینی است که به اشتباه به آن ریشه می گویند و همچنین برگ ها و ساقه های جوان را که در بهار یا پاییز جمع آوری می کنند و پس از شستشوی دقیق، ریزوم ها را در سایه چیده می شود. . مرغ یا خشک شده می توان به ادرار آور، قابض، ضدعفونی کننده ادرار، ضد تعریق، تصفیه کننده خون، نرم کننده، تب بر، آنتی بیوتیک و ضد میکروبی آن اشاره کرد.

از دیگر خواص آبله مرغان یا آبله مرغان یا آبله مرغان می توان به درمان التهاب در دستگاه گوارش و مجاری ادراری، انسداد کبد و طحال، قولنج کبد، یرقان، سنگ کلیه، نقرس، روماتیسم، کم آبی بدن، هموروئید اشاره کرد. تنظیم ترشح غدد درون ریز، سنگ های صفراوی و بیماری های سیستم لنفاوی و گانگلیون ها، التیام سوزش سر دل، زخم مثانه و سفت شدن و نشت ادرار.

مرغ گونه ای چند ساله است که به عنوان خوراک دام، گیاهان دارویی و بیابان زایی استفاده می شود. ریشه های این گیاه به سرعت رشد می کند و باعث پراکندگی سریع گیاه می شود.مرغ دارای برگ های پهن و کرک دار و گل های خوشه ای است. هر گل آذین بین 3 تا 8 گل دارد. دوره گلدهی از جولای تا سپتامبر است. طول ساقه بین 40 تا 150 سانتی متر است. مرغ زردآلو ندارد یا گاهی اوقات زردآلوی بسیار کوتاه دارد. میوه مرغ صاف، شیاردار و دارای مو است.

جوجه ها می توانند در هر خاکی رشد کنند. در خاکهای حاصلخیز و غنی از نیتروژن سریعتر رشد می کند. در خاک های اسیدی، خشک و کم عمق کمتر رشد می کند.
pH ایده آل برای جوجه ها 5.2-7.8 است. دمای ایده آل برای پرورش جوجه 26-18 درجه است. ریزوم ها در دمای پایین تر رشد می کنند.

بیشتر بخوانید  درمان های سنتی درد مفصل

ریزوم مرغ خشک شده به عنوان عطر در طب سنتی شمال اروپا استفاده می شود. در اتریش از ریزوم مرغ برای درمان تب استفاده می شد که یا به صورت چای و شربت خوراکی و یا به صورت خام روی پوست استفاده می شد.مرغ حاوی مانیتول و اینولین است و به همین دلیل ادرار آور است. مرغ به طور سنتی برای عفونت های دستگاه ادراری و اختلالات کلیوی مانند سنگ کلیه استفاده می شود. اسانس این گیاه ضد باکتری است. مطالعات کمی در مورد خواص درمانی مرغ وجود دارد و باید مطالعات بیشتری برای تایید خواص درمانی آن انجام شود.

خواصی که به مرغ نسبت داده می شود عبارتند از: ضد التهاب، ملین، مقوی، مدر، نرم کننده پوست، درمان بزرگی پروستات، التهاب مثانه، مثانه، برونشیت، بیماری های پوستی، سرماخوردگی، دیابت، تب خلط آور، نقرس، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، اختلالات کبدی. و غیره درد و اختلالات ادرار به طور سنتی، مرغ را با مقدار کمی آب برای شستشوی مجاری ادرار مصرف می‌کردند.

مرغ در درمان ناراحتی های کلیوی مانند عفونت، درد و سوزش هنگام ادرار و همچنین التهاب مثانه بسیار موثر است.
جوجه ها نیز مورد حمله ملخ، حلزون، شته، شپشک گندم، تریپس و به طور کلی آفات مهم خانواده گندم ها قرار می گیرند. زنگوله ها و سایر بیماری های مهم این خانواده نیز از بیماری های مرغ محسوب می شوند.
تکثیر از طریق بذر و ریزوم است. هنگامی که بذر جوانه می زند و گیاه در زمین مستقر می شود، ریزوم ها می توانند در خاک های سخت و بین ریشه های گیاهان دیگر رشد کنند و گیاهان جدیدی تولید کنند.

دمای پایین و روزهای طولانی باعث افزایش رشد ریزوم ها می شود. هر بوته به طور متوسط ​​40 تا 60 دانه در هر ساقه می دهد، از آنجایی که مقدار مصرف این گیاه برای کودکان تعیین نشده است، برای کودکان نباید از آن استفاده کرد. افرادی که به هیچ یک از گیاهان خانواده گندم حساسیت دارند نباید از این گیاه استفاده کنند. از آنجایی که این گیاه بسیار ادرار آور است، نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا باعث ایجاد برخی اختلالات از جمله سطح پایین پتاسیم می شود.

بیشتر بخوانید  چطور بدون رودربایستی از همسر خود پول بگیریم ؟

افرادی که به دلیل ناراحتی های کلیوی یا قلبی دچار التهاب یا تورم می شوند نباید از مرغ استفاده کنند. این گیاه در دوران بارداری و شیردهی نباید مصرف شود. این گیاه می تواند باعث افزایش فشار خون شود، بنابراین تداخل دارویی با داروهای ضد فشار خون وجود دارد. از طرف دیگر مرغ ادرارآور است و با سایر دیورتیک ها تداخل دارد و اثرات این داروها را بدتر می کند.

مرغ یا مرغ یا علف مرغ چه خواصی دارد؟

فواید بی نظیر علف مرغ برای سلامتی

1- تقویت کننده ادرار که منجر به دفع بیشتر سموم از بدن می شود.

2- تصفیه کننده خون.

3- تقویت کننده قلب.

4- تقویت کننده عرق.

5- نرم کننده پوست.

۶- درمان خشکی زبان.

7- تقویت کننده مجاری ادراری.

8- درمان گرفتگی کبد، سنگ کلیه و مثانه، نقرس، یرقان و همچنین سنگ کیسه صفرا.

9- برای گرفتگی معده، زخم معده، التهاب مثانه، اشکال در ادرار کردن و له کردن سنگ های داخلی مفید است.

10- ساقه زیرزمینی علف مرغ برای التیام زخم های تازه و ورم های داغ و جلوگیری از آبریزش بینی.

11- دانه های این گیاه مدر بوده و از استفراغ و اسهال جلوگیری می کند و برای سنگ های داخلی و التیام زخم و التهاب نافع است.

12- حساسیت های مزمن و سوء هاضمه و بیماری های پوستی را می توان با نوشیدن جوشانده این گیاه از بین برد.

13- آب، ساقه و برگ تازه علف مرغ خاصیت نرم کنندگی دارد و سرفه های مداوم را درمان می کند.

14- سی گرم ساقه خشک شده زیرزمینی در یک لیتر آب و هشت گرم ریشه شیرین بیان و کمی پوست لیمو برای تمام مشکلات معده و یبوست و نفخ مفید است.

مرغ یا مرغ یا علف مرغ چه خواصی دارد؟

————————————————- ———————————————— ——–

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *