مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید خوردن میوه در کودکان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


میوه منبع ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی است که برای رشد و سلامت کودکان ضروری است.

در طول سال و با تغییر فصل، میوه های مختلفی به فروش می رسد: توت فرنگی، گیلاس، هلو، زردآلو، آلو، خربزه و هندوانه برای فصل گرم سال، انگور، پرتقال، نارنگی، سیب، موز و کیوی برای روزهای سرد.

همه این میوه های رنگارنگ باید در برنامه غذایی کودکانمان گنجانده شود. این بدان معناست که کودکان باید میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشند.

بهتر است کودک در وعده صبحانه یا میان وعده میوه بخورد نه همراه ناهار و شام. این غذاهای سالم علاوه بر ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر، حاوی قند طبیعی به نام فروکتوز هستند که مستقیما جذب بدن می شود. با ما همراه باشید تا با فواید میوه برای سلامتی کودکان و همچنین تشویق آنها به خوردن این غذای سالم آشنا شوید.

فواید خوردن میوه در کودکاننقش ویتامین ها در میوه ها

ویتامین ها نقش مهمی در بدن همه ما و همچنین کودکان دارند. به این ترتیب ویتامین ها جذب پروتئین ها، چربی ها و قندها را بهبود می بخشند، فعالیت و رشد سلول ها و اندام های بدن را کنترل می کنند. برخلاف سایر مواد مغذی، ویتامین های غیر از ویتامین D کالری به بدن تحمیل نمی کنند. بدن به تنهایی قادر به تولید ویتامین نیست و باید آنها را از طریق غذا جذب کند. به همین دلیل نقش تغذیه بسیار پررنگ تر می شود.

اگر کودک شما رژیم غذایی سالم و متنوعی داشته باشد، به راحتی نیازهای روزانه خود را برآورده می کند و دیگر نیازی به جستجوی مکمل های غذایی نخواهید داشت. به خاطر داشته باشید که ویتامین C یکی از ویتامین های مورد نیاز و مورد نیاز بدن است. بنابراین کودکان خود را با میوه هایی مانند توت فرنگی، کیوی، نارنگی، پرتقال و غیره با ویتامین C پر کنید.

بیشتر بخوانید  علائم و خطرات جبران ناپذیر اضافه بار آهن در بدن

فیبر موجود در میوه

این میوه سرشار از فیبر است و به همین دلیل جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی کودکان دارد. فیبر ماده ای است که مانند ویتامین ها کالری ندارد، جذب بدن نمی شود و دفع مواد زائد را از طریق روده ها تسریع می کند. باید بدانید که دو نوع الیاف وجود دارد: فیبرهای محلول یا محلول در آب و فیبرهای نامحلول یا نامحلول در آب.

با فرزندتان به میوه فروشی بروید و بگذارید میوه مورد علاقه اش را انتخاب کند. در این صورت خواهید دید که می خواهند میوه های دلخواه خود را در آنجا امتحان کنند

الیاف گروه اول محلول های چسبناکی تشکیل می دهند که باعث کاهش جذب قند و چربی می شود. دسته دوم الیافی هستند که باعث افزایش مقدار و حجم مدفوع و تسریع در دفع آن می شوند. بیشتر میوه ها و سبزیجات حاوی هر دو گروه فیبر هستند. غذاهای دیگری مانند بلغور جو دوسر، غلات کامل، کنگر فرنگی و لوبیا قرمز منابع خوبی از فیبر هستند. در میان میوه ها، گردو و آلو از منابع مهم فیبر هستند.

نمک های معدنی در میوه ها

میوه ها این نعمت های لذیذ الهی حاوی مواد معدنی نیز هستند. این ویتامین ها و همچنین ویتامین ها برای عملکرد صحیح ارگانیسم و ​​رشد سلول های کودکان ضروری هستند.

کلسیم، فلور و فسفر مسئول ساخت و تقویت استخوان ها و دندان های کودک شما هستند.

آهن مسئول تشکیل گلبول های قرمز خون و انتقال اکسیژن به سلول های فرشته های کوچک است.

سدیم، پتاسیم و کلر برای حفظ تعادل نمک و مایعات در بدن ضروری هستند.

بیشتر بخوانید  مینا کاری دندان راه مناسب برای ترمیم و زیبایی دندان‌ها

ید، منیزیم و مس در متابولیسم کودکان نقش دارند.

البته نیاز کودکان به این مواد معدنی خیلی زیاد نیست، اما این مواد باید به اندازه ای که روزانه از طریق ادرار، مدفوع و عرق دفع می شوند، از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند.

یک رژیم غذایی سالم و متنوع کافی است تا فرزند دلبندتان به راحتی مواد معدنی لازم را دریافت کند.

فواید خوردن میوه در کودکانبا بچه هایی که میوه نمی خورند چه کنیم؟

متأسفانه اکثر کودکان علاقه چندانی به خوردن میوه نشان نمی دهند و بیشتر در معرض ناله هستند. اما بدن این فرشته های کوچک به ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی موجود در میوه ها نیاز دارد. اینجاست که نقش شما برجسته تر می شود. این بدان معناست که شما باید ترفندهای مختلفی را در نظر بگیرید و میوه ها را در برنامه غذایی کودک خود بگنجانید.

پیاز را پوست بگیرید و آب آن را بگیرید. به کودکتان یک خلال دندان یا چنگال کوچک (بسته به سن) بدهید تا بخورد.

میوه های رنگارنگ مانند توت فرنگی، آلو، زردآلو (بدون هسته) و … را در یک لیوان زیبا یا یک فنجان زیبا بریزید. و سرو کنید.

* کمپوت درست کنید. میوه های رسیده را دور نریزید و سریع کمپوت کنید. بچه ها کمپوت را دوست دارند، شاید به خاطر قوطی! کمپوت سیب یا میوه های دیگر درست کنید و در قوطی کمپوت بریزید و به او بدهید. برای تهیه کمپوت از کمی شکر، وانیل یا عسل استفاده کنید. حتما بخور فرزندان خود را در تهیه کمپوت میوه یا دسر مشارکت دهید. این یک راه عالی برای تشویق آنها به خوردن میوه است.

بیشتر بخوانید  علت درد در اطراف ناف و شکم + راه های درمان

فواید خوردن میوه در کودکانبا فرزندتان به میوه فروشی بروید و بگذارید میوه مورد علاقه اش را انتخاب کند. در این صورت خواهید دید که می خواهند میوه های دلخواه خود را در آنجا امتحان کنند. مراقب باشید هنگام نشستن به میوه دست نزنید.

* اگر باغ یا باغی دارید یا به هر نحوی می توانید از درخت میوه بچینید، از این موقعیت نهایت استفاده را ببرید. اجازه دهید کودک با دستان کوچک خود زردآلو، گیلاس، تمشک، توت و غیره را از درخت بچیند. میوه را فوراً بشویید و اجازه دهید مزه دار شود. این بهترین راه برای تغذیه کودک است.

* کودکان بیرون از خانه بیشتر میوه می خورند. عصر، اگر وقت دارید، دست فرزند دلبندتان را بگیرید و از پارک نزدیک خانه خود دیدن کنید. مقداری میوه با خود ببرید و وقتی تمام شد به آن زمان بدهید تا بخورد.

ابتکار عمل را به دست بگیرید. میوه ها را خرد کرده و به شکل عروسک و بشقاب در آورید. یا میوه را در سیخ های کوچک یا خلال دندان فرو کنید و بگذارید بخورند.

دسر میوه درست کنید. اگر روی ظرف را درپوش گذاشتید، حتما آن را با میوه های ریز رنگارنگ تزیین کنید و تاکید کنید که میوه بخورید.

منبع: تبجان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *