مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید جالب خواب برای بدن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خواب یکی از مهم ترین مسائلی است که بر سلامت و کیفیت زندگی ما در طول زندگی تاثیر می گذارد. آنها نیز تأثیر می گذارند. با این حساب ابتدا باید با فواید خواب آشنا شویم و سپس راه های خوب خوابیدن را یاد بگیریم تا با این مشکلات مواجه نشویم. دلگرم کننده همراه باشید:

 مزایای خواب کافی و به موقع در هنگام خواب کمبود خواب چرخه خواب و بیداری در انسان سلامت کلی جسمانی با خواب زمان خواب خواب ناکافی خواب کافی

نیاز به خواب در بین افراد جامعه متفاوت است، مانند بسیاری از ویژگی های فردی مانند قد، هوش و سایز کفش. تعداد کمی از افراد به خواب کمی (4 تا 6 ساعت) و تعداد کمی (9 یا 10 ساعت) به خواب زیاد نیاز دارند. اما بیشتر افراد به میزان متوسطی (۷ یا ۸ ساعت) به خواب نیاز دارند.

بسیاری از متخصصان خواب معتقدند که تقریباً همه افراد برای رسیدن به بهترین عملکرد به حداقل ۷ ساعت و نیم خواب نیاز دارند. این یک استاندارد خوب برای افراد معمولی است تحقیقات به وضوح نشان داده است که خواب کافی به فعالیت ذهنی بهتر کمک می کند.

در اینجا برخی از فواید خواب شبانه آورده شده است:

یک شب خواب

در اینجا می خواهیم حقایقی را با شما در میان بگذاریم که اگر منطقی به آنها نگاه کنیم، حداقل ممکن است دیگر تلویزیون را با چراغ خاموش تماشا نکنیم یا بعد از آرزوی شب بخیر، دیگر سراغ کامپیوتر یا موبایل خود نرویم.

سیستم ایمنی بدن با خواب کافی تقویت خواهد شد

همه ما می دانیم که خواب کافی برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. اما بسیاری از مطالعات نشان داده اند که خواب کافی سیستم ایمنی را تقویت می کند. در واقع، این مطالعات پاسخ ضعیف برخی از افراد مبتلا به اختلالات خواب و بی خوابی را به واکسن آنفولانزا و هپاتیت نشان داده است که نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل بی خوابی است.

حافظه شما تقویت می شود

واضح است که خواب و استراحت فیزیکی و ذهنی می تواند بر عملکرد مغز و حافظه تأثیر بگذارد. در واقع، همیشه بهتر بوده است که افراد پس از خواب کافی به تست های حافظه پاسخ دهند. خواب کافی علاوه بر تاثیر بر حافظه، در وضعیت یادگیری افراد نیز موثر است.

بیشتر بخوانید  وزارت بهداشت با تخلف واحدهای مرغ گیر برخورد می کند

احساسات شما تقویت خواهد شد

همانطور که می دانید افراد مبتلا به اختلالات خواب بیشتر به بیماری های روانی مانند استرس و افسردگی مبتلا می شوند. البته افراد مبتلا به استرس و افسردگی اغلب دچار اختلالات خواب به ویژه بی خوابی می شوند.

یکی از دلایل مهم این رابطه این است که خواب نقش مهمی در فرآیندهای عاطفی افراد دارد. جالب است بدانید که خوشایندترین قسمت خواب آخرین مرحله یعنی فاز REM است که افراد مبتلا به اختلالات خواب معمولاً آن را تجربه نمی کنند.

متأسفانه بسیاری از افراد، به خصوص جوانان و افراد پرمشغله، فکر می کنند که خوابیدن به معنای از دست دادن جان خود است. در حالی که این باور کاملا اشتباه است. خواب صد در صد برای سلامتی شما حیاتی و ضروری است و در واقع بی خوابی و کم خوابی تمام تلاش و کوشش شما را می خورد.

ذهن شما آزادتر و پاک تر خواهد شد

خواب بهترین فرصت برای احیای مغز است. دانشمندان علوم اعصاب بر این باورند که ارتباطات و ارتباطات در مغز در طول خواب بیشتر توسعه می یابد. همچنین شب‌ها ترشح ناقل‌های عصبی آرام‌بخش در خواب ده برابر بیشتر از روز خواهد بود و آن آرامش است که خواب خوبی به انسان می‌دهد.

تنظیم قند خون نیز تحت تأثیر خواب شبانه قرار می گیرد

همه ما می دانیم که یکی از عوامل موثر در ابتلا به دیابت، اختلالات خواب و خواب ناکافی است. این به این دلیل است که بی خوابی باعث مقاومت به انسولین می شود. در نتیجه انسولین قادر به انتقال قندها به سلول نخواهد بود. بنابراین قند خون را بالا می برد و باعث دیابت می شود.

بیشتر بخوانید  علت مثبت و منفی بودن ASCA در آزمایش خون 

کاهش وزن با کمبود خواب همراه خواهد بود

اگر می خواهید وزن کم کنید و وزن کم کنید، حداقل هفت ساعت خواب در شب را در برنامه کاهش وزن خود قرار دهید. خواب کم باعث تولید و ترشح بیش از حد هورمونی به نام گرلین و کاهش ترشح هورمون لپتین می شود. هورمون گرلین مسئول تحریک اشتها است. هورمون لپتین باعث کاهش اشتها می شود. کاهش لپتین از یک طرف و افزایش گرلین از طرف دیگر باعث افزایش اشتها و چاقی می شود.

خواب نیز طول عمر را افزایش می دهد

مطالعات متعدد نشان داده است افرادی که به طور مزمن کمتر از هفت ساعت در شب می خوابند، نسبت به افرادی که خواب کافی دارند، امید به زندگی کوتاه تری خواهند داشت.

همه اینها را با این هدف گفتیم:

  • ما می خواهیم باورهای غلط برخی افراد را تغییر دهیم. متأسفانه بسیاری از افراد، به خصوص جوانان و افراد پرمشغله، فکر می کنند که خوابیدن به معنای از دست دادن جان خود است. در حالی که این باور کاملا اشتباه است.
  • خواب صد در صد برای سلامتی شما حیاتی و ضروری است و در واقع بی خوابی و کم خوابی تمام تلاش و کوشش شما را می خورد.
  • به همین دلیل بهتر است این تغییر باور را از رفتار خودمان شروع کنیم.

 مزایای خواب کافی و به موقع در هنگام خواب کمبود خواب چرخه خواب و بیداری در انسان سلامت کلی جسمانی با خواب زمان خواب خواب ناکافی خواب کافی

سایر فواید خواب خوب

پیشگیری از سرماخوردگی

بر اساس مطالعات انجام شده، اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کمتر از 5 ساعت در شب می خوابید، احتمال ابتلا به عفونت هایی مانند سرماخوردگی بیشتر است. و در حالی که خواب کافی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با این بیماری ها تقویت می کند.

بهبود فعالیت بدنی

همانطور که بارها گفته شده است، ورزش منظم و فعالیت بدنی به شما کمک می کند تا خواب شبانه خوبی داشته باشید. در مقابل، تحقیقات نشان داده است که کم خوابی فعالیت بدنی را دشوارتر می کند و شما به سراغ تمرینات کم شدت و کوتاه مدت خواهید رفت.

بیشتر بخوانید  معرفی شربت استئو جویس (Osteo Juice)

تنظیم هورمون های مرتبط با اشتها

بدن شما تحت تاثیر هورمون های گرسنگی و سیری قرار می گیرد. گرلین، لپتین و انسولین. وقتی از خواب محروم می شوید، هورمون های گرسنگی در بدن افزایش می یابد و هورمون لپتین، که هورمون بی اشتهایی است، کاهش می یابد، بنابراین تمایل دارید بیشتر روی غذاهای پر کالری و نشاسته ای تمرکز کنید.

جلوگیری از میگرن

از جمله عواملی که به عنوان محرک های میگرن شناسایی می شوند، کمبود خواب، کمبود خواب و خستگی هستند. در عوض، تجربه 8 ساعت خواب خوب نتیجه عکس دارد. تا زمانی که در رختخواب به موسیقی گوش نمی دهید، 4 ساعت قبل از خواب چیزی نخورید و 2 ساعت قبل از خواب چیزی ننوشید، در حالی که در ساعت مشخصی به رختخواب می روید.

کنترل قند خون

طبق تحقیقات انجام شده، خوابیدن کمتر از 6 ساعت در بیشتر شب ها خطر افزایش قند خون را سه برابر می کند. به گفته محققان هلندی، حتی یک شب بی خوابی در توانایی بدن انسان برای استفاده از انسولین اختلال ایجاد می کند و در نتیجه گلوکز را تنظیم می کند.

مبارزه با چاقی

مطالعات متعددی ارتباط بین چاقی و خواب ناکافی را در کودکان و بزرگسالان نشان داده است و این می تواند با عوامل بسیاری مرتبط باشد. یک نظریه این است که اگر کمتر بخوابید، کمتر ورزش می کنید و غذاهای پرکالری و پرکالری را انتخاب می کنید. احتمال دیگر این است که کمبود خواب متابولیسم و ​​هوس را کاهش می دهد.

شروع یک برنامه خواب منظم، اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه، کاهش مصرف کافئین بعدازظهر، اجتناب از الکل و سیگار، و مراجعه به متخصصان اختلالات خواب در صورت لزوم می تواند در صورت کمبود خواب کمک کند. کمک کننده باشید.

————————————————- ———————————————— ——–

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *