مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید بی نظیر یونجه که قبلا نمی دانستید!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خواص شگفت انگیز یونجه برای بدن انسان!

مصرف یونجه خون شفاف و خالص تولید می کند، ترشح شیر را در زنان افزایش می دهد، استخوان بندی بدن را در کودکان تقویت می کند، خستگی و کبودی بدن را عادی می کند، خونریزی لثه و استخوان های ضعیف و عواقب کمبود ویتامین C را به همراه دارد. حذف می کند.
یونجه سبزی خوراکی است و گوهر گرانبهایی به حساب می آید، اما هیچکس به آن توجهی نمی کند و قدر آن را نمی داند. دلگرم کننده برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید مزایای این آن ها ملاقات می کنند.

خواص شگفت انگیز یونجه برای بدن انسان!

فواید عرق یونجه – فواید یونجه

یونجه گیاهی عجیب است که امروزه در عامه فقط به عنوان خوراک دام استفاده می شود در حالی که در گذشته استفاده زیادی از آن می شد این گیاه که عمدتا در آسیا می روید یکی از اولین گیاهان دارویی شناخته شده برای انسان است. به فارسی در مورد آن «سپاست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانی «سپیشتا» و در ترکی به معنای «لوسرن»، در رومی «مدیکی»، در مصری «غزب» و در عربی «رتبه» یا همان فصف ovn” گفته می شود گیاهی علفی و چند ساله از تیره پروانه و شبدر است که ارتفاع آن تا یک متر می رسد.

دارای ساقه های بلند و برگ های نازک، نوک تیز و بیضی شکل است. گلها اغلب ارغوانی، کوچک یا گاهی زرد رنگ هستند و به شکل سیر، میوه «یونجه» مانند صدف و دانه های داخل میوه مانند لوبیا، اما کوچکتر است. یونجه ریشه های بسیار عمیقی دارد که تا عمق 3 متری نفوذ می کند و در نتیجه ویتامین ها و مواد معدنی را از خاک تامین می کند. این گیاه یکی از علف های مرغوب مرتعی است و بهترین گونه آن املس سبز (نرم) است.

این گیاه در اکثر نقاط جهان می روید و در برخی از مناطق معتدل آسیا و شمال آفریقا به صورت وحشی می روید که دارای واریته های زیادی است. مزاج یونجه تازه در پایان اول گرم و خشک و گرم و خشک است و قوت آن تا 5 سال باقی می ماند. “یونجه” در درمان ضعف عمومی، ضعف، کم خونی و اعصاب مفید است، مغز و ستون فقرات را تقویت می کند. این گیاه خوراکی با خواص تغذیه ای استثنایی، منبع غنی از ویتامین های B، K، E، D، A و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، اسید فولیک، منیزیم، پتاسیم در نظر گرفته شده و البته مصرف خشک آن نیز بازده بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  تزریق بولوس چیست؟

یکی دیگر از مزایای یونجه این است که مقدار قابل توجهی پروتئین دارد. علاوه بر این ریشه یونجه توانایی رشد تا عمق 18 متری را دارد و ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری را از خاک جذب می کند، مطالعات قبلی نشان داده است که مصرف یونجه می تواند در پاکسازی روده ها از سموم موثر باشد. یونجه همچنین کلسترول بد خون را کاهش می دهد و در تصفیه خون شرکت می کند.

خواص دارویی یونجه

از نظر طب قدیم ایران داغ است. البته قیر آن گرم و تر و خشک است، گرم و خشک است.

1) یونجه به دلیل دارا بودن مواد معدنی بسیار غنی از مواد معدنی است و برای کودکانی که رشد می کنند و استخوان های قوی ندارند بسیار مفید است. امروزه نیز در داروخانه پودر این گیاه قابل استفاده برای نوزادان می باشد. برای تهیه آب یونجه لازم است 300 گرم یونجه را با یک لیتر آب ریخته و بپزید تا مقدار آب آن به نصف کاهش یابد سپس صاف کرده و مقدار کمی عسل را به صورت شربت اضافه کنید. میزان مصرف برای گاومیش 200 گرم و برای شیرخوار حدود 50 گرم است که می توان آن را به شیر آنها اضافه کرد. بزرگسالان نیز می توانند از این آب میوه برای افزایش انرژی استفاده کنند.

۲) یونجه را تازه یا جوانه زده همراه با سالاد بخورید. جوانه یونجه را می توان به صورت بسته بندی شده در سوپرمارکت ها خریداری کرد.

3) یونجه ملین است.

4) درد یونجه دو برابر اسفناج آهنی است، بنابراین خون ساز و برای مبتلایان به کم خونی مفید است.

بیشتر بخوانید  بهترین راه های درمان سوختگی دهان و تاثیر شگفت انگیز تخم مرغ در سوختگی

5) یونجه به دلیل داشتن آهن برای درمان راشیتیسم استفاده می شود.

۶) عوارض کمبود ویتامین C با خوردن یونجه برطرف می شود.

۷) در بسیاری از کشورها مانند چین، روسیه و آمریکا از یونجه تازه به جای اسفناج استفاده می شود.

8) یونجه در داروخانه ها و گیاهان دارویی و یا در برخی داروخانه ها به صورت پودر، کپسول و قرص به فروش می رسد. مصرف سه قرص در روز توصیه می شود.

9) با تمام فواید یونجه، نباید در مصرف تازه آن زیاده روی کرد زیرا بسیار نفخ است و حتی حیواناتی که آن را به مقدار زیاد می خورند نیز بر اثر گاز زیاد می میرند.

10) گذاشتن لفاف پخته یونجه بر اعضای لرزان در روز آنها را درمان می کند.

۱۱) دانه یونجه منظم است و برای این منظور دانه یونجه را بپزید و مصرف کنید.

12) یونجه دم کرده داروی اسهال است.

۱۳) برای نرم شدن سینه ها و رفع سرفه روزی ۲ تا ۳ فنجان بپزید و دانه یونجه مصرف کنید.

14) برای درمان رعشه دانه یونجه را در روغن زیتون خیس کنید و یک هفته در آفتاب بگذارید سپس صاف کنید و روزی چند قاشق غذاخوری بخورید و اندام های لرزان را نیز با آن بمالید.

15) یونجه حاوی مقدار زیادی ویتامین است. کشتن به سرعت زخم را التیام می بخشد و از خونریزی جلوگیری می کند.

 فواید عرق یونجه - فواید یونجه

ترکیبات شیمیایی یونجه

بسته به پوسیدگی گیاه جوان (قبل از گلدهی) یا در ابتدای گلدهی یا بعد از گلدهی متفاوت است. بنابراین در گیاه جوان مقدار پروتئین بیشتر از شروع گلدهی است و برعکس مواد سلولزی و کربوهیدرات آن کمتر است. آنزیم های زیادی در یونجه یافت می شود، از جمله اینورتاز و پکتیناز. یونجه حاوی حدود 20 درصد پروتئین است. به علاوه حاوی کربوهیدرات، دیاستاز، نوعی ساپونین با اثر عطسه، ستون، دو رنگدانه، اسید فسفریک و ویتامین های مختلف است. خاکستر آن حاوی مقدار زیادی آهک، پتاس، اسید فسفریک، کمی منیزیم، آهن و به میزان کمتری «آرسنیک» و «دی اکسید سیلیکون» است.

بیشتر بخوانید  دلایل ایجاد هماتوم گوش یا گوش گل کلمی چیست؟ آیا قابل درمان است؟

طرز تهیه شربت یونجه

برای تهیه شربت یونجه 300 گرم یونجه خشک را در یک لیتر آب بجوشانید تا نصف شود سپس با فشار صاف کرده و با 900 گرم شکر یا شکر شیرین کنید و روزانه 200 تا 300 گرم مصرف کنید.یونجه قابل پخت و پز است. به شکل چای این گیاه را می توان به صورت کپسول و قرص مولتی ویتامین روزانه نیز مصرف کرد.

دست از اعتیاد به یونجه بردارید

روش پزشکان ایرانی باستان در درمان اعتیاد این بود که داروهایی می ساختند که فرد معتاد را نسبت به خود اعتیاد منفور و حساس می کرد و برای این منظور بیشتر از رایحه یونجه، افسنطین و برخی گیاهان دیگر استفاده می کردند. اخیراً داروسازان سنتی هندی یونجه تازه را خرد کرده، آن را به مدت 2 ماه در الکل خیس کردند، سپس زمانی که اعتیادآور شد به آن یک لیوان آب دادند و سپس به آن دستور دادند که از یک ماده اعتیادآور استفاده کند. محلول الکلی یونجه به دلیل داشتن ماده صابونی (ساپونین) باعث ناراحتی انسان می شود و او را از ماده ای که باعث اعتیاد می شود متنفر و بیزار می کند و برای مدت طولانی از آن متنفر می شود. این روش زمانی در ایران برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می شد، اکنون برای درمان معتادان به تریاک، سیگار و حتی هروئین استفاده می شود و نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشته است.

 فواید عرق یونجه - فواید یونجه

خواص عرق یونجه

یونجه طبیعتی معتدل دارد.
* درمان رعشه و ناراحتی های عصبی
* تلویزیون
* قدرتمند
* کاهش قند خون
*ضد شبکه
*درمان پوکی استخوان
*تصفیه خون
* نرم کننده سینه
* قابض
* افزایش شیر مادر
* قوانین
* در پایان دادن به اعتیاد موثر است
*حاوی ویتامین های A و B.

روش استفاده

در طول روز سه فنجان بنوشید.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید خواص یونجه

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— —————

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *