مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عوارض خطرناک مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک بر کودکان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



از عوارض آنتی بیوتیک بر کودکان چه می‌دانید!




بعضی از بیماران انگار به آنتی بیوتیک یا همان چرک خشک کن عادت کرده اند، پا را فراتر نهاده و به پزشک خود توصیه می‌کنند حتماً برایشان آنتی بیوتیک تجویز کند. گویا این طور فکر می‌کنند که بدون چرک خشک کن خوب نمی‌شوند! در حالی که بسیاری از ما از عوارض آنتی بیوتیک بی اطلاعیم و متأسفانه آن را نادیده می‌گیریم و همچنان بر مصرف بی رویه چرک خشک کن تأکید داریم.


عوارض عمومی آنتی بیوتیک




از عوارض آنتی بیوتیک ها مثلاً اینکه، ضمن از بین بردن باکتری های مضر، باکتری های مفیدی که در روده قرار دارند را نیز از بین می‌برد، سیستم ایمنی را مختل می کند و حتی پس از مدتی باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم می شوند.


عوارض آنتی بیوتیک بر کودکان




پر واضح است که کودکان حساس ترند و در این رابطه در معرض خطر بیشتری قرار دارند اما به تازگی مطالعاتی برای بررسی تأثیر عوارض آنتی بیوتیک ها بر کودکان و بزرگسالان انجام شده است که نتیجه ای بسیار فراتر از حد انتظار را نشان می‌دهد. کودکان و بزرگسالان چند ماه پس از مصرف چرک خشک کن مورد آزمایش قرار گرفتند. کودکان، 12 برابر بزرگسالان به عفونت های مقاوم به دارو مبتلا شدند.

در آزمایش دیگری مشخص شد کودکانی که دچار عفونت ادراری هستند 13 برابر بیش از سایر کودکان در معرض عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک ها قرار دارند. این در حالی است که پزشکان بیشتر از بزرگسالان، برای کودکان آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند چرا که کودکان بیشتر به عفونت های مختلف دچار می‌شوند و سرعت گسترش عفونت در آن ها نیز بیشتر است.

از طرف دیگر چرک خشک کن ها داروهای مناسبی برای مقابله با عفونت های باکتریایی خاصی هستند و بر خلاف تصور ما، علیه تمام عفونت ها به ویژه عفونت هایی که از طریق ویروس ها ایجاد می‌شوند، مؤثر نیستند. تعدادی از پزشکان به تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک ها روی می‌آورند اما اکثر پزشکان تنها در صورت لزوم و برای مدت زمان محدود و البته بر اساس سن و شرایط عمومی بیمار، این نوع از داروها را توصیه می‌کنند. بنابراین بهتر است بار دیگر که به پزشک مراجعه می‌کنیم حواسمان به عوارض متعدد چرک خشک کن ها باشد و به خصوص در مورد کودکان، در تجویز آنتی بیوتیک به پزشک اصرار نکنیم!

بیشتر بخوانید  تستوسترون چیست؟ افزایش هورمون تستوسترون در مردان


ترجمه و گردآوری


رویانیان


بخش سلامت مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *