مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت گود رفتن وسط کیک های خانگی در زمان پخت چیست؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


گاهی اوقات کیک ما وسط آن گود است. ممکن است ناراحت باشیم، ممکن است عصبانی باشیم یا ممکن است تعجب کنیم که چرا این اتفاق افتاده است. اما لازم نیست کیک را دور بریزیم.

دلایل غرق شدن و فرو رفتن وسط کیک چیست؟

شاید همه چیز را درست حساب کرده اید، همه مواد را درست اندازه گرفته اید و دغدغه های پخت کیک را دنبال کرده اید، حتما به یک نکته توجه کنید: مقدار مواد، ممکن است قبول کنید.
معمولا جوش شیرین و بیکینگ پودر را با قاشق های استاندارد اندازه می گیریم. زمانی که تصمیم به استفاده از ترازو می‌گیرید، موارد زیر را در نظر داشته باشید: چون بکینگ پودر بسیار سبک است، ترازو وزن مناسبی را نشان نمی‌دهد، بنابراین می‌توان بیش از حد لازم بیکینگ پودر اضافه کرد.
نکته مهم – باید یا از قاشق اندازه گیری استفاده کنید یا یک ترازو جدید بیکینگ پودر بخرید، یک ترازو بسیار دقیق.

نتیجه: اگر کیک شما توخالی است. یکی از دلایل آن مقدار زیاد مواد شوینده (بیکینگ پودر، جوش شیرین) است.
وقتی بیکینگ پودر را بیشتر از مقدار مورد نیاز اضافه کنید، کیک بسیار پف می کند. تا جایی که نمی تواند وزن خود را تحمل کند و سپس در قسمت بالایی فرو می ریزد و فرو می رود.


چه عوامل دیگری باعث شل شدن کیک می شود؟


علت کندن و فرو رفتن وسط کیک

1. کیک پخته نشده

گاهی اوقات کیکی داریم که وقتی از بیرون به آن نگاه می کنیم، پخته می شود. اما محیط هنوز پخته و خام نشده است. وقتی پخت کیک تمام نشد، سطح کیک شما می ریزد، پایه کیک گود می شود و یک سوراخ توخالی در کیک ایجاد می شود.
بنابراین قبل از اینکه قالب را از فر خارج کنید باید از پخت کامل کیک خود مطمئن شوید.
زدن یک برش چوبی یا سیخ در کیک راه خوبی است. برای تست اینکه کیک پخته شده یا نه. اگر خلال دندان تمیز بیرون بیاید، کیک پخته شده است. اگر لعاب به آن بچسبد پخت زمان بیشتری می برد.

بیشتر بخوانید  روش تهیه بورک مرغ

2. اسیدیته کافی نیست

کیک های ترش (و همه چیزهای ترش دیگر مانند نان، کلوچه و غیره) زمانی که اسید بیشتری در دستور پخت خود داشته باشند، سریعتر پخت می شوند.
همچنین توجه به این نکته ضروری است که در دستور پخت، اگر مقدار جوش شیرین زیاد باشد، سطح کیک خراب می شود و کیک شما پخته نمی شود.
آن را امتحان کنید تا متوجه شوید میزان جوش شیرین در آزمایش زیاد است یا خیر. اگر مزه صابون داشت، جوش شیرین را مستقیماً با 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه به مخمر اضافه کنید. این باعث افزایش اسیدیته و کمک به پخت کیک می شود.

3. مخلوط کردن بیش از حد

گاهی اوقات هم زدن مواد کیک زیاد ما را راضی نمی کند و اصرار می کنیم که آنقدر هم بزنید تا خمیر کیک بسیار نرم و خامه ای به نظر برسد.
اختلاط زیاد به این روش ساختار گلوتن آرد را بسیار تقویت می کند. این باعث ایجاد هوای زیادی می شود که به نوبه خود باعث پف کردن، بالا آمدن و سقوط دوباره کیک می شود.
خب در واقع بهتر است همه مواد خشک را جداگانه و مواد مرطوب را جداگانه مخلوط کنید. یعنی قبل از اینکه با ماده خشک مخلوط و مرطوب شوند. زیرا گلوتن در آرد زمانی که مواد خشک، مرطوب و هوادهی می شوند به سرعت تشکیل می شود.

4. دمای فر

بالا بردن کیک در فر شما را وسوسه می کند که کیک را بررسی کنید. باز و بسته کردن درب فر به طور قابل توجهی بر دمای پخت تأثیر می گذارد. از پخت یکنواخت کیک جلوگیری می کند و می تواند باعث پوک شدن کیک شود.
اگر سطح کیک شما فرو رفته است، می تواند نشانه عجله شما باشد. برای جلوگیری از فرورفتن سطح کیک، باید قبل از اینکه کیک کاملاً پخته شود، در برابر باز کردن درب فر مقاومت کنید.
اگر دما به شدت کاهش یابد، کیک وسط آن فرو می رود. آخرین قسمتی که در کیک قرار می گیرد مرکز کیک است. دور لبه های کیک می چسبه و فقط وسط کیک تکیه گاه نداره.

بیشتر بخوانید  اموزش درست کردن ساندویچ شاورما مرغ

اگر در حال بازرسی کیک خود هستید، زمان بررسی کیک را به حداقل 20 درصد از زمان آخرین پخت محدود کنید. به این ترتیب شانس بیشتری برای برداشتن کیک دارید. یعنی اگر طبق دستور کیک باید 50 دقیقه در فر بمانید، در 10 دقیقه آخر فقط می توانید در فر را باز کنید. (روایات دیگر بر گذشت 2/3 زمان پخت تأکید دارند)

مهم است که به محض باز شدن درب، لعاب را در فر قرار دهید تا حرارت زیادی از دست ندهید. اشتباه این است که در فر را باز می کنیم، سپس به سمت میز برویم، قالب کیک را برداریم و در فر قرار دهیم. گرمای زیادی در این فرآیند به ظاهر کوتاه از بین می رود.
پس بهترین راه این است که قالب را در دست بگیرید، در فر را باز کنید و سریع داخل فر بگذارید، در فر را ببندید.

همچنین هنگام قرار دادن قالب در فر از دمای مناسب فر اطمینان حاصل کنید. اگر به دمای فر خود اعتقاد ندارید، یک دماسنج فر تهیه کنید. این دماسنج ها یا دماسنج ها را به راحتی از شیرینی فروشی ها خریداری کنید و هنگام روشن شدن کیک آن ها را در کنار قالب قرار دهید یا در قفسه فر آویزان کنید.


 وسط کیک فرو کنید

برخی از فرها اختلاف زیادی بین دمای بالا و پایین فر دارند. سپس کیک را در طبقه وسط بپزید، جایی که به احتمال زیاد دمای آن ثابت خواهد بود.
برخی از اجاق ها تفاوت زیادی در دمای قسمت بالایی و پایینی دارند. به هر دلیلی مثلا قدرت فر کم است.
به همین دلیل است که می گویند قالب را در طبقه وسط فر قرار دهید.
اگر در حال حاضر به کیک فرو رفته خیره شده اید، نگران نباشید. در زیر چند ایده برای کمک به حل این وضعیت وجود دارد.

بیشتر بخوانید  چگونه کیک لامینگتون تهیه کنیم؟

راه حل برای کیک های غوطه ور


  • سوراخ را پر کنید

سوراخ را با چیزی که فکر می کنید در کنار کیکتان خوشمزه می شود پر کنید. به عنوان مثال می توانید داخل کیک را با نارگیل پر کنید، روی آن را با مایه کیک بپوشانید و یک گل زیبا روی آن قرار دهید.
بسته به طعم کیک خود می توانید آن را با خامه کره، میوه، شکلات، اسمارتیز، پاستیل و مارشمالو، آب نبات های رنگی یا هر چیز خوشمزه دیگری پر کنید.
در این صورت می توانید هر خلاقیتی به خرج دهید.


  • سوراخ را افزایش دهید

از یک فنجان کوچک یا کیک حلقه ای برای برش کامل سوراخ استفاده کنید. شبیه حلقه کیک.

باید بخوانید:


  • از کیک غوطه ور شده برای درست کردن چیز دیگری استفاده کنید

مانند کیک، دسر، ترافل استفاده کنید.
یا کیک را تکه تکه سرو کنید. با بستنی و سس شکلات داغ که از آن می چکد.


نتیجه:

بنابراین، اگر کیک شما در وسط فرو رفت:

وحشت نکنید
پست های بالا را مرور کنید تا متوجه شوید چه مشکلی پیش آمده است
خلاق باشید و آن را به چیز دیگری تبدیل کنید.


اشتباه اول: فر در هنگام پخت باز است.


خطای دوم: مقدار شکر از مواد بیشتر بود.


خطای سوم: مقدار بیکینگ پودر زیاد است.


اشتباه چهارم: قالب کیک از مواد کوچکتر بود.


خطای پنجم: فر خیلی داغ بود.


اشتباه ششم: از آرد مرغوب استفاده نکنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *