مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت چسبندگی کمر و درمان این عارضه

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


برای مهره های کمر چه کنم؟

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علت چسبندگی کمر و درمان این بیماری آن ها ملاقات می کنند.

 برای مهره های کمر چه کنم؟

چسبندگی ستون فقرات کمری چیست و چگونه درمان می شود؟

ستون فقرات از یک سری مهره تشکیل شده است. هر مهره یک قسمت اصلی به نام بدنه مهره دارد و برآمدگی ها از این بدنه خارج می شود. هر مهره یک اکسسوری در پشت و دو اکسسوری در پهلو دارد. بنابراین وجود مهره ها طبیعی است. نکته دیگر این است که مهره ها به هم چسبیده اند. شایع ترین محل اتصال مهره ها در ستون فقرات، چسبندگی بین مهره پنجم کمری L5 و اولین ساکروم مهره ای یا S1 است.

چسبندگی مهره در کلینیک های مختلف اعمال شد. تفاوت در شکل ممکن است متفاوت باشد زیرا زائده عرضی مهره های L5 کاملاً به استخوان خاجی متصل می شود. برعکس، S1 ممکن است به درجات مختلف از ساکروم جدا شود، به عنوان مثال با یک نوار فیبری که از بقیه قسمت های خاجی جدا شده است. یا دارای مفاصل سریع خوش فرم هستند.

یا یک دیسک کامل دارید در حالی که معمولا یک دیسک کوچک بین S1 و S2 دارید. چسبندگی کمر را می توان در تمام تکنیک های تصویربرداری کمر مشاهده کرد، اما بهترین راه برای دیدن آن، نمای فرگوسن است. در این حالت نمای AP 30 درجه افزایش می یابد. در حال حاضر بهترین راه برای مشاهده چسبندگی مهره ها سی تی اسکن است، اما به دلیل تابش اشعه آن، سی تی اسکن معمولا برای بررسی چسبندگی مهره ها استفاده نمی شود.

بیشتر بخوانید  معرفی موارد مصرف و عوارض داروی بتانکول

در تصویربرداری تشدید مغناطیسی از محل اتصال مهره پشتی به کمر، پایین ترین مهره ای که دنده به آن متصل است، تشخیص دنده با رشد کم به دلیل ارتفاع زائده مهره عرضی دشوار است. بنابراین تعیین چسبندگی مهره های کمری و خاجی در تصویربرداری تشدید مغناطیسی مشکل است.بهترین راه برای تعیین تعداد مهره ها در MR استفاده از اسکن است که یک تصویر MR است که همه مهره ها را نشان می دهد، اما نه همه مهره ها را نشان می دهد. آقای. مراکز این قابلیت را دارند. تعیین تعداد مهره ها و چسبندگی مهره های پایین کمر بسیار مهم است.

مثلاً در جراحی کمر یا تزریق عصب ممکن است اشتباهی صورت گیرد یا معاینه بالینی پیدا شود و نوار عصبی بیمار با ام آر آی بیمار مطابقت نداشته باشد. از طرفی سندرم برلوتی می تواند باعث کمردرد شود، در پست دوم به توضیح سندرم برتولوتی می پردازیم. در این حالت، علائم می تواند ناشی از مفصل غیر طبیعی، مفصل سریع در طرف مقابل (در موارد یک طرفه)، بی ثباتی و تغییرات آرتروز در سطح بالاتر بینابینی و حتی فشار روی ریشه عصبی به دلیل آپاندیسیت عرضی باشد. .

علت چسبندگی کمر و درمان این عارضه

معمولاً بین مهره پنجم کمری و مهره اول خاجی یک دیسک بین مهره ای وجود دارد و این دو مهره از طریق سطوح پشت خود مفصل می شوند. گاهی اوقات آپاندیس عرضی در یک طرف مهره پنجم کمری با اولین استخوان خاجی همراه است. گاهی اوقات دو زائده عرضی در دو طرف مهره پنجم کمری به اولین استخوان خاجی متصل می شوند. این تغییرات باعث می شود که دو مهره به هم بچسبند.

بیشتر بخوانید  نحوه مصرف قرص آلپروکیم چگونه است و چه عوارضی دارد ؟

قبلا تصور می شد که به هم پیوستن و گره زدن این دو مهره می تواند باعث کمردرد شود. تحقیقات نشان داده است که کمردرد ارتباطی با کمردرد ندارد، بلکه یک یافته طبیعی است و اگر فردی با این کمردرد دچار کمردرد شد، باید علت کمردرد را در سایر مشکلات جستجو کرد.

———————————————— ————————————-

علت اصلی کمردرد

در جوانی ماهیچه های کمر و شکم ضعیف و فعالیت بدنی دشوار و کمر بیش از حد سنگین است. بسیاری از این دردها در طول دوره های استراحت و کاهش نسبی فعالیت بدنی و تمرینات پزشکی برای تقویت عضلات کمر و شکم بهبود می یابند.

———————————————— ————————————-

درمان چسبندگی مهر و موم کمری

هر کدام از این موارد متفاوت است که نیاز به روش دقیق تعیین تعداد مروارید و وجود مروارید متوسط ​​دارد. تشخیص چسبندگی ستون فقرات کمری به طور کلاسیک، وجود یک مهره بینابینی در ستون لومبوساکرال با معاینه رادیوگرافی فرگوسن-ولتر تشخیص داده می شود. نوع اول شامل دیسپلازی عرضی آپاندیکول یک طرفه (Ia) یا دو طرفه (Ib) با حداقل عرض عمودی 19 میلی متر است. نوع دوم کمری یک طرفه یا دو طرفه یا ساکرالیزاسیون با آپاندیس عرضی بلند است که دارای مفصل دو قسمتی بین آپاندیس عرضی و ساکروم است.

نوع سوم چسبندگی مهره ها شامل ساکرالیزاسیون یا کمری یک طرفه یا دو طرفه با چسبندگی کامل استخوان به ساکروم است. نوع چهارم در یک طرف نوع 2 و نوع سوم در سمت دیگر دیده می شود. روش های دیگری نیز برای تقسیم وجود دارد، نحوه شماره گذاری مهره ها نه تنها برای تعیین دیسک های بین مهره ای مهم است، بلکه تعیین تعداد دقیق مهره ها نیز مهم است.

بیشتر بخوانید  حساسیت به پنی سیلین و راههای درمان آن

اشعه ایکس کامل از ستون فقرات به شمارش کل ستون فقرات از c2 به پایین کمک می کند. همچنین به تشخیص دنده های هیپوپلاستیک از زائده های عرضی کمر کمک می کند، اما بیماران به ندرت برعکس کل ستون فقرات را دارند. در مواردی که از ناحیه کمر عکسبرداری با اشعه ایکس وجود دارد، در بیشتر موارد می توان تعداد مهره ها را تعیین کرد، اما گاهی اوقات تشخیص دنده های هیپوپلاستیک از اکستنشن عرضی دشوار است. گاهی اوقات یک مهره میانی در ناحیه توراکولومبار وجود دارد که شمارش مهره ها را دشوار می کند.

یکی از راه های تعیین تعداد مهره ها انجام تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از گردن به پایین است که در بسیاری از موارد کمردرد این کار انجام نمی شود. روش دیگر تعیین رباط ایلیاک کمری است که این رباط توسط آپاندیس عرضی L5 به تاج ایلیاک متصل می شود. رباط ایلیولومبال در T1 و T2 در یک یا دو نوار از آپاندیس عرضی L5 مهره ها به قسمت خلفی و داخلی تاج ایلیاک متصل می شود. اگر در ناحیه توراکولومبار ناهنجاری داشته باشیم این شماره گذاری ارزش ندارد.

———————————————— ————————————-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *