مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت و درمان سریع تیک یا پرش عصبی چشم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



علت پرش یا تیک چشم چیست؟


تیک عصبی همانطور که از نامش پیداست به دلیل مشکلات عصبی به وجود می آید و باعث انقباض ماهیچه های بدن می شود و بسته به نوع تیک ممکن است در هر کجای بدن ماهیچه منقبض شود و بدن نسبت به آن واکنش نشان دهد


دلایل پرش چشم ما چيست؟


استرس


وقتي ما دائما تحت استرس قرار مي گيريم، بدن ما به صورت هاي متفاوتي از خود واکنش نشان مي دهد. پرش چشم مي تواند يکي از نشانه هاي استرس در ما باشد به خصوص زمانيکه اين پرش با گرفتاري هاي بينايي نيز همراه باشد مثل بيماري آستنوپيا. اگر عوامل استرس را کاهش دهيد، به يقين پرش چشم شما نيز متوقف خواهد شد. زمانيکه چشم شما پرش دارد، احساس مي کنيد همه آن را مي بينند ولي بايد بدانيد شما بيش از حد حرکت چشمتان را بزرگ مي کنيد زيرا معمولا اين قبيل حرکات به قدري نامحسوس هستند که ديگران اصلا متوجه آن نمي شوند.


خستگی


کمبود خواب به دليل استرس يا بعضي عوامل ديگر انقباض عضله هاي چشم شما را افزايش مي دهد و اين حرکات را در پلکتان به وجود مي آورد، بنابراين خواب خود را تنظيم کنيد.


علت پرش چشم


خستگی چشم


به هر دليل که به به چشم خود فشار آوريد. مثلا شما احتياج به عينک يا تغيير شماره عينکتان داريد و اهميت ندهيد چشم شما انرژي زيادي را بايد صرف کند و اين مسئله پرش چشم شما را تشديد مي کند.از علل بسيار رايج فشار مربوط به بينايي استفاده بيش از حد از کامپيوتر، کتابچه، تلفن همراه مي باشد که موجب خستگي چشم (eye strain) مي شود.

بیشتر بخوانید  پنتوبایوزول چیست و چرا تجویز می شود؟


اگر پرش چشم، شما را خيلي اذيت مي کند و بسيار طول کشيده است (مثل گرفتاري که براي همسر بيمار من به وجود آمده بود) براي معاينه به يک پزشک مراجعه کنيد. زيرا ممکن است ديد شما نياز به اصلاح داشته باشد. اگر شما اکثر وقت خود را با کامپيوتر مي گذرانيد حتما با چشم پزشک در مورد استفاده از عينک مخصوص کامپيوتر صحبت کنيد.


کافئين و الکل


بسياري از کارشناسان معتقدند مصرف مقدار زياد کافئين و الکل، پرش چشم را تشديد مي کند. اگر ميزان کافئين شما (قهوه، چاي، نوشابه گازدار و غيره) افزايش يابد، تمام تلاش هاي قبلي شما براي بهبود مشکل پرش پلک از بين مي رود.


خشکی چشم


بيش از نيمي از مردم سالخورده به دليل سن زياد خشکي چشم دارند. در ضمن خشکي چشم در افرادي که از کامپيوتر و يا از داروهاي خاصي (مثل آنتي هيستامين، داروي ضد افسردگي و…) استفاده مي کنند و نيز اشخاصي که لنزهاي تماسي به کار مي برند و کافئين و يا الکل مصرف مي کنند بسيار معمول است.اگر شما خسته باشيد و تحت فشار قرار گيريد، خشکي چشمتان پيشرفت خواهد کرد. بهترين راه آن است که شما براي تشخيص خشکي چشمتان به پزشک مراجعه کنيد. شما امروزه اين شانس را داريد که از درمان هاي مختلف براي کاهش خشکي چشم برخوردار شويد.


تیک چشم


کمبودهای غذايی


بعضي گزارش ها حاکي از اين است که کمبود مواد تغذيه اي خاص مثل منيزيم باعث تشديد انقباض هاي عضلاني چشم مي شود. اگرچه اين گزارش ها داراي بديهيات علمي نيستند، من نمي توانم تأثير آن را به عنوان علت پرش چشم منکر شوم.

بیشتر بخوانید  سنگ کلیه و آشنایی با مواد غذایی مفید و غیرمفید برای آن


اگر شما مشکوک به کمبود مواد تغذيه اي باشيد، اين عامل بي تأثير نخواهد بود. به هر حال من به شما پيشنهاد مي دهم با پزشک خانوادگي تان در مورد اين مسائل صحبت کنيد. زيرا مشاوره پزشکي از خريد محصولات غذايي فراتر از سطح نياز مؤثرتر است.


آلرژی


افرادي که حساسيت دارند دائما از خارش، پف کردگي و آبريزش چشم ها رنج مي برند. در اين حالت موقعيکه چشم ها مالش داده مي شوند، هيستامين موجود در پلک چشم آزاد مي شود و اشک جاري مي گردد. اين مسئله اساسي است زيرا شواهد نشان داده اند هيستامين خود از علل پرش چشم مي باشد.


به منظور جبران کردن اين گرفتاري، عده اي از چشم پزشک ها قطره ها يا قرص هاي آنتي هيستامين را براي جلوگيري از پرش چشم به کار مي برند. اما فراموش نشود که داروهاي آنتي هيستامين خود موجب خشکي چشم مي شوند.بهترين راه آن است که با چشم پزشک مشورت کنيد تا بهترين روش را براي چشمانتان به کار گيريد.


مراجعه به پزشک


در بسیاری از موارد تیک عصبی چندان مشکل جدی و خطرناکی نیست و موجب تخریب مغز نمی‌شود. در مواقعی که این مسئله زیاد جدی نباشد، به همان سرعتی که رخ داده است، از بین خواهد رفت.


اما در بعضی موارد که علائم آزاردهنده و جدی‌تر هستند، یا فرزندتان دچار چنین مشکلی می‌شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:


  • شدت دفعات وقوع تیک عصبی در شما زیاد و رو‌ به افزایش است.

  • وجود تیک عصبی باعث مشکلات اجتماعی و عاطفی مانند طرد شدن، انزوا و آزاردیدن بشود.

  • بعضی از انواع تیک باعث می‌شود تا فرد ناخواسته به خودش آسیب جسمی بزند.

  • فعالیت‌های روزانه به‌خاطر تیک با اختلال و مشکل رو‌به‌رو بشوند.

  • اگر تیک منجر به ایجاد سایر احساسات و عوارض منفی مانند افسردگی، عصبانیت، خودآزاری و… بشود.

  • پزشک معالج برای تشخیص نوع و علت تیک عصبی باید مریض را به‌دقت معاینه کند و اگر بتواند وقوع تیک را ببیند، کمک شایانی به تشخیص و درمان خواهد کرد. اگر تیک عصبی مرتب رخ نمی‌دهد، مریض می‌تواند با تصویربرداری از آن بدون اغراق و تمرکز بیش‌ازحد در هنگام فیلم‌برداری این موضوع را دقیق‌تر به پزشک نشان بدهد.


تیک چشم


درمان پرش چشم


در موارد بسيار اندک پرش چشم ادامه دار مي شود. درمان بعضي از آنها با تزريق بوتاکس مفيد خواهد بود، زيرا اين روش جلوي انقباضات ماهيچه را مي گيرد. اگر انقباضاتي که موجب پرش چشم شما مي شوند نيمي از صورت يا تمام چشم را احاطه کرده باشند حتما به يک چشم پزشک براي تشخيص درست و درمان آن مراجعه کنيد.


زيرا اين انقباضات نهايتا منجر به بسته شدن کامل چشم شما مي شود.داشتن خشکي چشم همراه با استفاده غلط از لنزهاي تماسي بيمار را به اين گرفتاري دچار کرده بود. خوشبختانه من اين گرفتاري آزار دهنده را با تجويز عدسي هاي دو ديد که از مواد مخصوصي براي بيماران دچارخشکي چشم طراحی شده اند حل کردم.


بیشتر بخوانید  افزایش خطر ابتلا به کرونا با لنزهای طبی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *