مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت مثبت و منفی بودن E. granulosis IgG در آزمایش خون 

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





تفسیر آزمایش E. granulosis IgG




E. granulosis IgG آزمایش شناسایی آنتی بادی های سرمی اکینوکوکوس گرانولوزوس است و نقش مهمی در تشخیص بیماری هیداتید ایفا می کند. آنتی بادی سرم ممکن است سال ها پس از حذف کیست قابل تشخیص باقی می ماند. کیست های کبدی بیشتر از کیست های ریوی سیستم ایمنی را تحریک می کنند. تیتر های مثبت در ۵۰ – ۳۵ % از کیست های ریوی و بیشتر از ۸۵% از کیست های هیداتید کبدی مشاهده می شود.آزمایشات سرولوژیک به تشخیص بیماری کیست هیداتید (اکینوکوکوس گرانولوزوس) کمک می کند.


در حال حاضر بهترین روش انجام برای تشخیص اکینوکوکوس گرانولوزوس، روش ایمونوبلاتینگ می باشد. در کیستهای ریوی و مغز استخوان آزمایشات سرولوژیک کمتر مثبت می گردد.


اکینوکوکوزیس یک بیماری انگلی از کرم‌های نواری از گونهٔ اکینوکوکوس است. انسان‌ها به دو نوع عمده از این بیماری دچار می‌شوند، اکینوکوکوزیس کیستی و اکینوکوکوزیس آلوئولار. این بیماری دو نوع دیگر نیز دارد که خیلی رایج نیستند؛ اکینوکوکوزیس چند کیستی و اکینوکوکوزیس تک کیست. آغاز این بیماری معمولاً علائمی را به همراه ندارد و عدم بروز علائم ممکن است یک سال نیز به طول بینجامد. بروز علائم و نشانگان به محل و اندازهٔ کیست‌ها بستگی دارند.


بیماری آلوئولار معمولاً از کبد شروع می‌شود، اما می‌تواند به دیگر بخش‌های بدن مانند شش‌ها و مغز نیز سرایت کند. هنگامی که کبد تحت تأثیر قرار بگیرد، ممکن است فرد این علائم را نشان دهد: شکم درد، کاهش وزن، و یرقان. اگر این بیماری شش‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، می‌تواند موجب درد قفسهٔ سینه، تنگی نفس و سرفه گردد.

بیشتر بخوانید  آیا قرص های خطرناک برنج را می شناسید؟


این بیماری با خوردن آب یا غذایی که حاوی تخم‌های این انگل باشد یا از طریق تماس با حیوان آلوده به این انگل منتقل می‌گردد. تخم‌های این انگل در مدفوع حیوانات گوشت‌خواری یافت می‌شود که به این انگل آلوده‌اند. سگ، روباه، و گرگ حیواناتی هستند که معمولاً به این انگل آلوده می‌شوند. این حیوانات زمانی دچار می‌شوند که اعضای حیوانی آلوده به این کیست را بخورند.


این حیوان می‌تواند گوسفند یا از خانوادهٔ جوندگان باشد. نوع بیماری که انسان را مبتلا می‌کند به نوع اکینوکوکوسی بستگی دارد که باعث ایجاد آلودگی شده است. تشخیص بیماری معمولاً از طریق سونوگرافی صورت می‌گیرد، اما سی‌تی اسکن یا ام‌آرآی نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. آزمایش خونی که در آن پادتن‌های ضد این عفونت را بررسی می‌کنند و همچنین بافت‌برداری نیز می‌توانند مؤثر باشند.


مقادیر طبیعی: منفی


سایر نام ها: آنتی بادی اکینوکوکوس گرانولوزوس ، Hydatidosis، Hydatid Disease، Echinococcosis diagnostic

شرایط نمونه گیری: نیاز به ناشتایی یا آمادگی خاصی نمی باشد.


آزمایش خون


ملاحظات نمونه گیری در آزمایش E. granulosis IgG




پس از نمونه گیری و جداسازی سرم، ۱ ml از آن را در داخل ویال های پلاستیکی جدا کرده و ترجیحاً تا زمان آزمایش در دمای اتاق نگاه دارید.


شرایط نگهداری نمونه در آزمایش E. granulosis IgG


  • نمونه دردمای اتاق به مدت ۷روز، در دمای ۴oC تا ۱۴ روز و در دمای ۲۰oC- تا یک ماه پایدار است.

  • ترجیحاً نمونه تا زمان انجام آزمایش در دمای اتاق نگاه داری شود و در صورتیکه آزمایش سریع انجام نشود آن را در فریزر نگاه دارید.


اطلاعات تکمیلی در مورد آزمایش E. granulosis IgG


کیست هیداتیک مرحله لاروی کرم بالغ اکینوکوکوس گرانولوزوس می باشد. کرم بالغ در داخل روده سگ و سگ سانان زندگی می کند و انسان میزبان تصادفی آن می باشد. آلودگی انسان در اثر خوردن آب، سبزیجات آلوده به تخم و یا تماس مستقیم با میزبان نهایی صورت می گیرد. شدت بیماری بستگی به ناحیه ای که کیست در آن تشکیل می شود دارد. کیست های هیداتید ایمونوژن می باشند و آنتی بادی بر علیه آنها تشکیل می شود.


سرنگ


عوامل مداخله گر در آزمایش E. granulosis IgG


  • در ۵۰ درصد موارد ممکن است واکنش متقاطع سرولوژیک بین اکینوکوکوس و سیستی سرکوزیس رخ دهد.

  • نتایج مثبت کاذب اغلب در بیماران دارای سیروز و لوپوس مشاهده می شود.

  • نتایج منفی کاذب در بعضی از کیستهای بزرگ، کیست های ریوی، یا کیستهای مرده مشاهده می شود.

  • تشخیص قطعی از طریق خارج ساختن مایع کیست و مشاهده اسکولکس در آن صورت می گیرد. ولی بدلیل احتمال پاره شدن کیست و ایجاد شوک آنافیلاکسی و آلرژی عملی نیست. بنابراین آزمایشات سرولوژیک از اهمیت خاصی در تشخیص بیماری برخوردار است.

  • تستهای آنزیم ایمونو اسی، نظیر ELISA از حساسیت بالایی برای تشخیص آنتی بادی اکینوکوکوس گرانولوزوس نسبت به روش های سنتی برخوردار می باشد.


separator line




بیشتر بخوانید:


خطرات بالا و پایین بودن آزمایش WBC خون


دلایل اصلی بالا و پایین شدن PDW در آزمایش خون چیست ؟


LDL در آزمایش خون : تفسیر کامل کلسترول بد (LDL) در آزمایش چیست ؟


separator line


بیشتر بخوانید  کاهش وزن با روزه داری
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *