مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت قرمزی زبان (بیماری زبان) چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با دلگرم کننده با ما همراه باشید تا متوجه شوید علامت تغییر رنگ به چه معناست.

علت قرمزی زبان چیست؟

رنگ قرمز زبان اشاره چیست؟

تغییر رنگ و بافت زبان در بسیاری از موارد هشدار دهنده و حاکی از احتمال ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند سرطان دهان و زبان یا بیماری های مزمن کلیوی و کبدی است، اما در برخی موارد تغییر رنگ زبان نشانه بیماری نیست و درمان خاصی نیاز ندارد یکی از این موارد است در این صورت دانه های ریز روی زبان نیز می توانند متورم شوند و شبیه توت فرنگی شوند. البته برعکس آن نیز صادق است، یعنی زبان سفید می شود و دانه های ریز قرمز روی آن ظاهر می شود.

علت قرمزی + درمان

معمولا در چنین مواقعی دمای کودک بالاست و به 40 درجه می رسد، علت چیست؟

یک باکتری شناخته شده به نام استرپتوکوک باعث چنین تغییری در سطح زبان می شود. همچنین عامل مخملک (بعد از سه سالگی) و سایر عفونت ها مانند التهاب حنجره است که هر دو باعث ایجاد لکه های قرمز روی زبان کودک می شوند. در مورد مخملک، تنها زمانی که بیماری درمان شود، رنگ قرمز زبان به حالت عادی باز می گردد. در این صورت به دلیل افزایش دما باید به کودک غذای سبک و آب فراوان داد تا کمبود مایعی که در اثر تعریق از بدن دفع می شود جبران شود. اگر کودک مبتلا به حنجره باشد، پزشک درمان ساده تری نسبت به مخملک تجویز می کند و مشکل به راحتی برطرف می شود.

علت قرمزی + درمان

علت لکه های رنگی روی زبان چیست؟

گاهی لکه های سفید بر خلاف گلبرگ های کوچک، تمام سطح زبان و حتی سایر قسمت های داخلی دهان نوزاد را می پوشاند. اما او موفق به تمیز کردن آنها نمی شود. در واقع این لکه ها با برفک دهان همراه هستند که معمولا در ماه های اول زندگی نوزاد بسیار شایع است.

علت قرمزی + درمان

علت آن نوعی قارچ است

برفک یک عفونت ناشی از قارچی به نام کاندیدا است. این قارچ معمولاً روی غشاهای مخاطی داخل بدن زندگی می کند بدون اینکه به بدن آسیب برساند. اما اگر مادر بهداشت را رعایت نکند و یا رحم عفونت داشته باشد به طور غیر طبیعی تکثیر می شود و در حین تولد به نوزاد منتقل می شود که پزشک متخصص با تجویز راه حل های مناسب و کاملا موثر این مشکل نوزاد را برطرف می کند.

بیشتر بخوانید  درمان دم درد

علت قرمزی + درمان

زبان قرمز و دردناک

زبان سالم صورتی است، اما اگر زبان قرمز روشن یا قرمز تیره باشد، نشان دهنده یکی از مشکلات زیر است:

  • کمبود ویتامین B3 یا نیاسین (بیماری پلاگر)
  • کمبود اسید فولیک و ویتامین B12
  • کم خونی
  • بیماری سلیاک (بیماری گرمسیری): این بیماری به روده کوچک آسیب می رساند و از جذب برخی غذاها جلوگیری می کند.
  • سندرم پلامر وینسون که به دلیل کمبود آهن ایجاد می شود.
  • زبان جغرافیایی: این حالت به تورم زبان نیز معروف است که در آن لکه های قرمز رنگ روی زبان ظاهر می شود و در اطراف این لکه های قرمز حاشیه سفیدی وجود دارد و به مرور زمان این نقاش تغییر مکان می دهد. اگر بیش از دو هفته زبان جغرافیایی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • مخملک: افراد مبتلا به عفونت استرپتوکوک، تب، گلودرد، خارش و قرمزی زبان بیشتر در معرض ابتلا به مخملک هستند. اگر تب و قرمزی زبان دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. مخملک نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد.
  • سندرم کاوازاکی: این سندرم بیشتر در کودکان زیر 5 سال دیده می شود. رگ های خونی را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث قرمزی زبان می شود. این کودکان تب بالا، درد دست، درد در ساق پا و قرمزی دست و پا دارند.
  • بیشتر قرمزی و درد زبان ناشی از غذایی است که می خورید. حساسیت به طعم خاص خمیردندان، دهانشویه ها، آدامس ها (مانند دارچین) و غذاهای اسیدی (مانند آناناس) عامل قرمزی و درد زبان هستند. برای اطمینان از موثر بودن یا نبودن این غذاها، می توانید این غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید که آیا قرمزی و درد متوقف می شود یا خیر.

علت قرمزی + درمان

زخم روی زبان یا در دهان

زخم ها ممکن است کوچک باشند، اما بسیار دردناک هستند. افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به زخم های دهان هستند، زمانی که عوامل دیگر رخ می دهد، زخم های دهان خیلی سریع ایجاد می شوند، عواملی مانند سرماخوردگی، تب، سیگار کشیدن، استرس بالا، سندرم سوزش زبان (در زنان یائسه شایع تر است). ) زیاده روی در مصرف مرکبات، بالا بردن پرزهای زبان یا گاز گرفتن زبان.

بیشتر بخوانید  علت و علائم سندرم مثانه دردناک یا سیستیت بینابینی چیست؟

بیماران مبتلا به دیابت یا کم خونی نیز ممکن است دچار زخم در زبان یا دهان شوند. زخم های معمولی روی زبان یا دهان ظرف 1 هفته تا 10 روز بهبود می یابند. اما زخم های دهانی که بیش از 10 روز طول می کشد و بهبود نمی یابند، می تواند نشانه سرطان دهان باشد. پس فورا به پزشک مراجعه کنید.

علت قرمزی + درمان

زرد شدن زبان

زردی نشان دهنده عفونت قارچی یا باکتریایی در دهان است. علت دیگر زردی ریفلاکس (بازگشت اسید معده) است، زیرا اسید می تواند فلور باکتریایی دهان را مختل کند. در برخی افراد این تغییر رنگ زبان بیانگر حالتی به نام زبان جغرافیایی است. در این بیماری برخی نقاط روی زبان زرد می شوند و برخی دیگر به همان رنگ صورتی باقی می مانند.

علت قرمزی + درمان

پختن زبان

سندرم سوزش زبان را دیسستزی دهانی نیز می نامند. این سندرم در اثر خوردن برخی غذاها ایجاد می شود و باعث سوزن سوزن شدن موقت در زبان می شود. این بیماری با درد و سوزش همراه است که می تواند فقط زبان یا کل دهان را درگیر کند. این احساس سوزش می تواند دائمی باشد یا در عرض چند روز بیاید و از بین برود.اغلب این سندرم زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد. تغییرات هورمونی در یائسگی به اعصاب زبان آسیب می زند که یکی از دلایل این سندرم است. علل دیگر عفونت های باکتریایی، خشکی دهان (به دلیل مصرف برخی داروها) یا کمبود تغذیه است. از: آب آشامیدنی، آدامس (برای جلوگیری از خشک شدن). دهان) یا مصرف داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب.

علت قرمزی + درمان

زبان بی موی بی رنگ

زبان افراد مبتلا به کمبود آهن بی رنگ و صاف است. این تغییر رنگ به دلیل کمبود آهن است، زیرا خون اکسیژن کافی برای حمل آن را ندارد.

علت قرمزی + درمان

با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری است

بیشتر بخوانید  علائم فسفر بالا در بدن چیست و چه خطراتی دارد ؟

از آنجایی که کودکان زیر سه سال همه چیز را در دهان خود قرار می دهند، تمیزی وسایلی که در دست دارند بسیار مهم است، زیرا میکروب ها از طریق آنها وارد دهان کودک می شوند. پستانک و شیشه شیر کودک را ضد عفونی کنید. اگر کودک شما شیر می دهد، شستن مرتب نوک سینه های خود را فراموش نکنید.

علت قرمزی + درمان

درمان بیماری های زبان

جلوگیری از خشکی دهان (نوشیدن آب – جویدن آدامس)

مصرف داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب

زبان بی رنگ و مو

این عارضه در بیماران مبتلا به کم خونی مشاهده می شود

گلوکوسیت (التهاب زبان)

برای رفع این مشکل ابتدا چند روز با آب نمک غرغره کنید، در صورت رفع مشکل با پزشک مشورت کنید زیرا می تواند عامل بیماری های اساسی مانند:

1- کم خونی

۲- کمبود نیاسین (بیماری پلاگر)

3- دیابت

علت قرمزی + درمان

نکاتی برای حفظ یک زبان سالم

  • موارد زیر برای سلامت زبان شما مفید است:
  • زبان مانند هر قسمت از بدن تحت تأثیر رژیم غذایی و تغذیه قرار می گیرد. تغذیه مناسب یک رژیم غذایی متنوع و متعادل است. اما فراموش نکنید که تغذیه مناسب بیماری های زبان را درمان نمی کند، بلکه باعث بهبودی می شود.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، باید غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بیشتری مصرف کنید. این آنتی اکسیدان ها از منابع غذایی ویتامین های A و C می آیند. ویتامین C نقش مهمی در درمان زخم زبان دارد.
  • از غذاهای حاوی کلسیم استفاده کنید.
  • غلات تازه و کامل بخورید و کمتر غذاهای فرآوری شده مصرف کنید.
  • نمک و چربی کمتر بخورید.
  • سبزیجات و میوه ها زیاد بخورید، زیرا سرشار از ویتامین های A، C، K، اسید فولیک، آهن و کلسیم هستند. تحقیقات نشان داده است که سبزیجات و میوه ها می توانند از سرطان دهان و زبان پیشگیری کنند.
  • از آجیل و حبوبات نیز استفاده کنید.
  • میان وعده های کمتری بخورید، زیرا اگر دهانتان همیشه پر باشد، برخی از این مواد می توانند به زبان شما آسیب بزنند.
  • ورزش را در برنامه زندگی خود بگنجانید.
  • از استرس دوری کنید.

علت قرمزی + درمان

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *