مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت سیاهی ادرار چیست؟!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ادرار تیره نشانه خون است

ظاهر، بوی ادرار و تعداد دفعات توالت رفتن نشانه هایی است که از بدن شما بیرون می آید. هر چیزی که می نوشید از کلیه ها عبور می کند و ادرار بازتابی از آنها است و می تواند یک علامت هشدار دهنده از آنچه در بدن شما اتفاق می افتد باشد.

ادرار تیره نشانه خون است

چه زمانی تغییر رنگ ادرار طبیعی است؟

رنگ طبیعی ادرار بسته به مقدار آبی که در طول روز می نوشید تغییر می کند. هر چه مایعات بیشتری بنوشید، ادرار نازک تر و رنگ آن کم رنگ تر می شود. در مقابل، هرچه مایع کمتری مصرف کنید، ادرار غلیظ تر و رنگ آن تیره تر می شود. به همین دلیل کم آبی شدید باعث تیره و زرد شدن رنگ ادرار می شود.

اما گاهی اوقات رنگ ادرار از این محدوده خارج می شود و رنگ های غیر طبیعی مانند قرمز، قهوه ای تیره و آبی به خود می گیرد. به یاد داشته باشید، در صورت مشاهده خون در ادرار، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.
وجود خون در ادرار، چه بدخیم و چه بسیار جدی، معنای زیادی دارد. بنابراین، در صورت مشاهده خون در ادرار، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

 تغییر رنگ ادرار

ادرار بی رنگ

اگر ادرار بی آب است به این دلیل است که آب زیاد نوشیده اید و به دلیل پر بودن مثانه باید چند بار در روز به دستشویی بروید. با رنگ روشن ادرار دلیلی برای نگرانی وجود ندارد این ممکن است به دلیل افزایش نمک های فسفات در ادرار باشد.

ادرار تیره

اگر رنگ ادرار تیره باشد به معنای کم آبی بدن است رنگ ادرار نشان دهنده میزان آب بدن است. بنابراین اگر فردی دارای ادرار تیره همراه با سردرد و سرگیجه است، پزشک باید ادرار بیمار را بررسی کند تا علت کم آبی بدن او مشخص شود. شاید این حماقت مربوط به خون باشد.

ادرار زرد روشن

اگر رنگ ادرار نئونی باشد، یک علامت هشدار دهنده است، اما علت آن ممکن است قرص مولتی ویتامین باشد. ویتامین B و کاروتن به ادرار رنگ طلایی می دهد. نگران نباشید این رنگ ادرار به این معنی است که فرد مکمل های ارزشمندی را دفع می کند.

ادرار نارنجی رنگ

بی اختیاری ادرار می تواند توسط داروها، غذاها و مکمل هایی مانند ویتامین C، هویج و آب هویج ایجاد شود.

ادرار قرمز

اگر ادرار قرمز یا صورتی است، باید بررسی شود، اما لزوماً به این معنی نیست که مشکل یا بیماری خاصی وجود دارد، وجود خون یکی از شایع‌ترین علل قرمزی ادرار است. البته اکثر خونریزی ها شدید نیستند و علائم دیگری ندارند.

بیشتر بخوانید  خوش فرم سازی پا و ساق پا

 تغییر رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟

تغییر رنگ ادرار معمولاً به دلیل مصرف برخی غذاها، داروها یا رنگ های خوراکی است، به عنوان مثال رنگ استفاده شده در غذای کودک می تواند رنگ ادرار آنها را تغییر دهد. البته فراموش نکنید که در موارد خاصی بیماری ها باعث تغییر رنگ ادرار می شوند، اگر ادرار بدون آب است احتمالا به دلیل آب زیاد نوشیدن است و به دلیل پر بودن مثانه باید بروید. چندین بار به توالت. بار در روز اگر رنگ ادرار روشن باشد به این معنی است که بدن دچار کم آبی شده است.

بنابراین اگر فردی دارای ادرار تیره همراه با سردرد و سرگیجه است، پزشک باید ادرار بیمار را معاینه کند تا علت کم آبی بدن او مشخص شود.بیماری وجود خون یکی از شایع ترین علل قرمزی ادرار است اما اغلب خونریزی به صورت سنگین نیست و علائم دیگری وجود ندارد. عفونت های دستگاه ادراری، ورزش های شدید، سنگ های مثانه یا کلیه، بیماری های کلیوی و گاهی سرطان کلیه یا مثانه از علل آن هستند. مصرف غذاهایی مانند تمشک و تمشک نیز می تواند رنگ ادرار شما را تغییر داده و آن را قرمز کند.

رنگ نارنجی ادرار همچنین می تواند نتیجه داروها، غذاها و مکمل هایی مانند ویتامین C، هویج و آب هویج باشد. کم آبی و نوشیدن مقدار کمی مایعات نیز می تواند باعث تغییر رنگ و تیره شدن ادرار شود. ادرار همچنین می تواند سبز یا آبی باشد. برخی از بیماری ها، داروها و برخی مواد غذایی مانند مارچوبه می توانند باعث ایجاد چنین تغییر رنگی شوند.

 تغییر رنگ ادرار

وجود خون در ادرار

وجود خون در ادرار، چه بدخیم و چه بسیار جدی، معنای زیادی دارد. بنابراین، در صورت مشاهده خون در ادرار، بلافاصله با پزشک مشورت کنید. وجود خون در ادرار می تواند در اثر زخم یا پارگی (به دلیل ورزش شدید) ایجاد شود، بنابراین اگر این وضعیت تا 24 ساعت ادامه داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. وجود خون در ادرار همچنین می تواند به دلیل سنگ کلیه یا عوارض جانبی داروهای رقیق کننده خون (مانند وارفارین) یا درمان با آسپرین ایجاد شود.

 تغییر رنگ ادرار

علل اصلی خون در ادرار شامل موارد زیر است:

  • سن: گاهی اوقات در مردان بالای 50 سال به دلیل بزرگی پروستات خون در ادرار وجود دارد.
  • جنسیت: بیش از نیمی از زنان از عفونت های مجاری ادراری رنج می برند که گاهی اوقات با خونریزی در دستگاه ادراری همراه است. سنگ کلیه یا مثانه نیز در مردان شایع تر است.
  • عفونت های قبلی: التهاب کلیه ها پس از عفونت های ویروسی یا باکتریایی عامل اصلی خون در ادرار کودکان است.
  • سابقه خانوادگی: سابقه خانوادگی سنگ کلیه یا بیماری کلیوی خطر ابتلا به این شرایط را افزایش می دهد.
  • ورزش شدید: یکی از علل خون در ادرار، ورزش شدید است.
  • سرطان مثانه: وجود خون در ادرار یکی از هفت علامت سرطان مثانه در مردان و زنان است.
  • عفونت های دستگاه ادراری، ورزش های شدید، سنگ های مثانه یا کلیه، بیماری های کلیوی و گاهی سرطان کلیه یا مثانه از علل آن هستند.
  • مصرف غذاهایی مانند تمشک و تمشک نیز می تواند رنگ ادرار شما را تغییر داده و آن را قرمز کند.
بیشتر بخوانید  راه های مناسب برای تقویت مفاصل زانو

ادرار آبی

رنگ ادرار ممکن است نزدیک به سبز یا آبی باشد. برخی بیماری ها، داروها و برخی غذاها مانند مارچوبه می توانند باعث تغییر رنگ شوند.

ادرار خاکستری

این ممکن است به دلیل سنگ کلیه باشد.

ادرار قهوه ای رنگ

این نشانه سرطان پانکراس، بیماری کلیوی، بیماری کبد و انسداد مجرای صفراوی است.

ادرار سیاه

در فرد مبتلا به ملانوم (سرطان پوست ناشی از سلول های رنگدانه)، دفع ملانین باعث سیاه شدن ادرار می شود.

ادرار بنفش بنفش

ناهنجاری در ساختار هموگلوبین را نشان می دهد. هموگلوبین اکسیژن را از ریه ها به سلول های بدن و دی اکسید کربن را از سلول های بدن به کلیه ها می فرستد.

ادرار کدر

نشان دهنده وجود چرک در ادرار یا عفونت مجاری ادراری است. ادرار کدر از کریستال های اسید اوریک یا فسفریک تشکیل شده است.

قند ادرار

اگر بوی قند بعد از ادرار به بینی برسد، می تواند نشانه مشکل جدی در بدن باشد. و همچنین وجود قند در ادرار. قند خون در ادرار یکی از علائم دیابت است کلیه ها به عنوان یک فیلتر عمل می کنند. اگر این فیلتر خراب شود، مواد زیادی از آن عبور کرده و وارد ادرار می شود، اگر باردار هستید، تغییرات در سیستم فیلتر کلیه باعث تجمع قند در ادرار می شود.

بوی عجیب ادرار

این کمی نگران کننده است. اما برخی غذاها (به ویژه مارچوبه) اسید آمینه ای تولید می کنند که حاوی گوگرد است. بنابراین وقتی غذا هضم می شود، این بوها آزاد شده و از طریق کلیه ها فیلتر شده و سپس وارد ادرار شده و بوی عجیبی ایجاد می کند. این بو به محض هضم کامل غذا و پاک شدن آن از سیستم بدن از بین می رود.

خون در ادرار

در زنان جوان، عفونت ادراری یکی از علل آن است. وجود خون در ادرار می تواند در اثر زخم یا پارگی (به دلیل ورزش شدید) ایجاد شود. اگر این تا 24 ساعت طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید. خون در ادرار می تواند ناشی از سنگ کلیه، عوارض جانبی رقیق کننده خون (مانند وارفارین) یا درمان با آسپرین باشد. وجود خون در ادرار مردان بیش از حد است. 50. التهاب کلیه ها پس از عفونت های ویروسی یا باکتریایی، یکی از علل اصلی خون در ادرار کودکان یکی از علل وجود خون در ادرار است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با اختلال هایپروزمی و علل و درمان آن

ادرار کردن

بسیاری از زنان دچار بی اختیاری ادرار می شوند. این مشکل بیشتر در زنانی دیده می شود که زایمان طبیعی سختی داشته اند یا چند بار زایمان طبیعی داشته اند. بهترین راه حل تقویت عضلات کف لگن با انجام یک ورزش (که در آن عضلات کف لگن منقبض و منبسط می شوند) است.

بی اختیاری ادرار

اگر هنگام ادرار احساس سوزن سوزن شدن می کنید، این یکی از علائم عفونت ادراری است. عفونت های دستگاه ادراری در زنان شایع تر است.

من اغلب به دستشویی می روم

افرادی را دیده اید که با عجله به دستشویی می روند و اغلب این کار را انجام می دهند. اگر بیش از حد آب بنوشید، مثانه را بیش از حد پر می کنید، که منجر به افزایش نیاز به ادرار می شود. اگر زیاد می خورید (مثل میوه ها و سبزیجات) یا داروهایی مانند داروهای کاهنده فشار خون مصرف می کنید، باید بدانید که این داروها ادرار آور هستند. یکی از نشانه های عفونت ادراری اغلب رفتن به توالت است. افزایش سن نیز می تواند عاملی باشد. در مردان، بزرگ شدن پروستات نیز نقش زیادی دارد.

 تغییر رنگ ادرار

پیشگیری از تغییر رنگ غیر طبیعی ادرار

وقتی بدن کم آب می شود، ادرار غلیظ تر و تیره تر می شود. پس با مشاهده چنین وضعیتی باید آب و مایعات بیشتری بنوشید. دریافت مایعات کافی نیز به سلامت شما کمک می کند.

معمولاً نباید از تغییر رنگ مربوط به غذا، دارو یا مکمل جلوگیری کرد. همچنین پیشگیری از بیماری هایی که باعث این وضعیت می شوند غیرممکن است. با این حال، اقدامات موثر کاهش خطر را می توان انجام داد:

  • برای جلوگیری از عفونت ادراری مایعات فراوان بنوشید. همچنین، زمانی که احساس کردید باید برای ادرار کردن به دستشویی بروید، فوراً اقدام کنید.
  • برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه، علاوه بر نوشیدن مایعات فراوان، از نمک، پروتئین و برخی مواد غذایی مانند اسفناج و ریواس پرهیز کنید.
  • همچنین می توانید با ترک سیگار، اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی، حفظ وزن مناسب و داشتن یک رژیم غذایی سالم از سرطان کلیه و مثانه پیشگیری کنید.

 تغییر رنگ ادرار

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *