علت سوزش لب چیست؟


علل سوزش و بی حسی لب ها

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علت گزگز و گزگز در لب آن ها ملاقات می کنند.

باعث سوزش لب شود

علت سوزش و بی حسی لب ها چیست؟

پارستزی زبان به هرگونه احساس غیر طبیعی روی زبان گفته می شود که باعث گزگز و بی حسی زبان شود. زبان یکی از حساس ترین اعضای بدن است. دما، فشار و درد، همراه با طعم چیزی که می خوریم، همه قابل لمس هستند و از طریق از دست دادن احساس می شوند. زبان منبع غنی اعصاب است و بنابراین بسیار حساس است.

این اندام نیز با غشای نازکی به نام موکوس پوشیده شده است. همانطور که ما می توانیم در هر قسمتی از بدن احساس غیرطبیعی کنیم، زبان نیز می تواند پیامی غیرعادی به مغز ما ارسال کند. هنگامی که ناهنجاری های چشایی رخ می دهد، اصطلاحی به نام هضم وجود دارد. اما اگر این احساس غیرطبیعی باعث ایجاد حالتی مانند گزگز یا بی حسی در زبان شود، به آن پارستزی می گویند.

اهمیت پارستزی زبان (گزگز و بی حسی زبان)

احساسات غیر طبیعی در هر قسمت از بدن نشان دهنده مشکل در گیرنده های عصبی یا مراکز مغزی است که مسئول پردازش سیگنال هستند. گیرنده ها در انتهای زبان قرار دارند و وظایف خاصی دارند. برخی از این گیرنده ها قادر به احساس گرما هستند.این گیرنده ها گیرنده های حرارتی نامیده می شوند. برخی دیگر بر روی بافت هایی که به عنوان گیرنده های مکانیکی شناخته می شوند، احساس فشار می کنند. برخی که گیرنده های درد هستند گیرنده نامیده می شوند. جوانه های چشایی گیرنده هایی برای حس چشایی دارند. هنگامی که این گیرنده ها در معرض محرک های خاصی قرار می گیرند، باعث شوک الکتریکی می شوند. قدرت این انگیزه ها به میزان تحریک بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  افراد مسن باید در این فصل آجیل بخورند

به عنوان مثال، زمانی که زبان در معرض فشار بالا قرار می گیرد، محرکی ایجاد می شود که اعصاب گیرنده مکانیکی را تحریک می کند. پس از ایجاد این انگیزه در امتداد عصب زبانی، پیام به قسمت های خاصی از مغز ارسال می شود که در آنجا رمزگشایی می شود. این روند در هر قسمت از بدن مشابه است. تنها استثنای زبان این است که این اعصاب قادر به تشخیص ترکیب شیمیایی مواد مختلفی هستند که در معرض آنها قرار دارند. این توانایی به حس چشایی معروف است.

پارستزی می تواند نه تنها در زبان، بلکه در هر قسمت از بدن نیز رخ دهد. این معمولا نشان می دهد که مشکلی در انتقال دهنده های عصبی وجود دارد نه مغز. این بدان معنی است که اعصاب با وجود قرار گرفتن در معرض محرک ها تحریک نمی شوند. در این موارد، فرد ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی دما، فشار یا حتی درد را احساس نکند. گزگز یا گزگز زبان یکی دیگر از علائم اختلال گیرنده یا عصبی است.

گاهی علاوه بر گزگز، بی حسی زبان نیز رخ می دهد که نشان دهنده تحریک نشدن اعصاب است. این بیهوشی همچنین نشان دهنده نقص گیرنده یا عصبی است. صرف نظر از نوع احساس، وجود این اختلالات نشانه التهاب عصب، تحت فشار یا آسیب آن است. به طور مشابه، این بی‌حسی زبانی می‌تواند زنگ خطری برای یک مشکل اساسی در مرکز حسی مغز باشد، جایی که تکانه‌های عصبی دریافت، رمزگشایی و تفسیر می‌شوند.

علل اصلی سوزش و بی حسی لب ها به شرح زیر است.

آلرژی

آلرژی غذایی می تواند در سوزش یا تورم لب ها نقش داشته باشد. علاوه بر این، سوزن سوزن شدن در دهان، خارش گلو یا پوست با این نوع آلرژی، در عرض چند دقیقه یا چند ساعت پس از خوردن غذا رخ می دهد و از چند دقیقه تا چند ساعت پس از شروع علائم ادامه می یابد. علائم دیگر عبارتند از:

  • خیر
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
بیشتر بخوانید  کاربردهای دارویی قرص رومالین فورت فارمالایف

آلرژی غذایی در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. آلرژی های شیمیایی نیز واکنش های آلرژیک به لوازم آرایشی، صابون، داروها یا سایر موادی هستند که می توانند بر احساس سوزش در لب ها تأثیر بگذارند.

کمبود مواد معدنی

هیپوکالمی و سطوح نادرست سدیم، پتاسیم یا فسفات در بدن می تواند در احساس سوزش لب ها نقش داشته باشد.

هیپوگلیسمی

سفت شدن لب ها می تواند نشانه هیپوگلیسمی (قند خون پایین) باشد. این اختلال در بیماران دیابتی به دلیل مصرف زیاد انسولین یا حذف وعده های غذایی یا سندرم تخلیه سریع معده بعد از غذا شایع است. سایر علائم هیپوگلیسمی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • گرسنگی
  • پوست رنگپریده
  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه
  • آره

بیماری یا پدیده Rainaud

سوزن سوزن شدن یا درد در لب ها، بینی، گوش ها، نوک سینه ها، انگشتان دست و پا و سایر علائم به دلیل اسپاسم غیرطبیعی شریانی رخ می دهد. هنگامی که علت ناشناخته ای باعث ایجاد این علائم شود، به آن بیماری رینود می گویند. اما اگر علت شناخته شده ای مانند اسکلروز سیستمیک، لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)، واسکولیت یا آرتریت روماتوئید این علائم را ایجاد کند، به آن پدیده رینود می گویند.

مسمومیت با غذاهای دریایی

مسمومیت ماهی سیگواترا

ماهی‌های استوایی بزرگ، مانند ماهی تن، می‌توانند لب‌ها یا سایر قسمت‌های بدن را چند دقیقه یا چند ساعت پس از بلعیدن تحریک کنند. علائم این مسمومیت از ساعت ها تا ماه ها توسط سم سیگواترا ایجاد می شود. این سم توسط جلبک های مرجانی تولید می شود و در بدن ماهی های گرمسیری ذخیره می شود. مسمومیت سیگواترا در آمریکای مرکزی، دریای کارائیب، استرالیا و جنوب آسیا شایع است.

بیشتر بخوانید  گذاشتن دندان مصنوعی ثابت نسبت به دیگر روش ها چه فایده ای دارد؟

مسمومیت با صدف فلج (PSP)

غذاهای دریایی مانند صدف ها و حلزون ها می توانند با سموم خاصی که توسط جلبک دریایی تولید می شوند آلوده شده و باعث گزگز و بی حسی لب ها و اطراف دهان شوند. حالت تهوع و به دنبال آن فلج عضلانی و مرگ در اثر نارسایی تنفسی از دیگر علائم مسمومیت است.

مسمومیت با نعل اسب

مسمومیت با گوشت، روده یا تخم خرچنگ نعل اسبی در بخش هایی از آسیا مانند تایلند شایع تر است. علائم آن مانند PSP است.

زونا که توسط ویروس هرپس زوستر ایجاد می شود، معمولاً هنگامی که عصب صورت را تحت تأثیر قرار می دهد، باعث ایجاد بثورات قرمز خارش دار یا دردناک، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در یک طرف صورت (لب ها) می شود.

جذام (بیماری هانسن)

سال گذشته جذام (بیماری هانسن)، عفونت ناشی از باکتری جذام مایکوباکتریوم، در برزیل، میانمار و برخی کشورهای آفریقایی گزارش شد. چندین سال پس از عفونت، علائم عصبی ممکن است روی لب ها و سایر قسمت های صورت (چشم ها، پلک ها) یا اندام ها ظاهر شود. بیهوشی و حساسیت به سرما و گرما از دیگر علائم این بیماری است.

  • اختلالات عصبی
  • اسکلروز چندگانه

سوزش یا بی حسی لب ها ممکن است در ام اس رخ دهد.

نورالژی عصب سه گانه

درد الکتریکی تکان دهنده، سوزن سوزن شدن یا بی حسی که قسمت های مختلف صورت از جمله لب ها را تحت تاثیر قرار می دهد، ناشی از نورالژی سه قلو است.

————————————————- ——————————

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید