مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت سردرد و میگرن بعد از خوردن بستنی یا غذای سرد چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علت سردرد بعد از خوردن بستنی چیست؟

هیچ چیز نمی تواند جایگزین یک نوشیدنی بسیار سرد، یک پیمانه بستنی یا سایر تنقلات سرد در هوای گرم تابستان شود. اگر کالری دریافتی از این غذاها را در نظر نگیریم به جز سردرد بعد از خوردن بستنی یا همان فریز مغز نکته منفی دیگری وجود ندارد.

علت سردرد بستنی

سردرد بستنی ربطی به معده ندارد، بلکه نتیجه سرد شدن سریع حفره دهان است. در واقع، شما قبل از بلع سردرد می گیرید. سردرد بستنی ناشی از خوردن یا نوشیدن هر نوع غذای سرد است و حدود 20 ثانیه طول می کشد. خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد به آرامی باعث خنک شدن دهان و سازگاری با دمای پایین بدون ایجاد سردرد و میگرن می شود.
در واقع مکانیسم دقیق سردرد بستنی ناشناخته است. اعتقاد بر این است که سردرد بستنی یکی از شایع ترین سردردهای مشتریان است. زمانی که سقف حفره دهان خیلی سریع سرد می شود، سیگنال های احساس درد در دهان به عصب سه قلو منتقل می شود و درد را از تمام صورت به پیشانی منتقل می کند، بنابراین وقتی این احساس درد تشدید می شود، سردرد بستنی ایجاد می شود. . .


سردرد بعد از خوردن بستنی

5.9 تا 74 درصد از بزرگسالان و بین 38.3 تا 79 درصد از کودکان سردرد بستنی دارند. نتایج یک مطالعه انجام شده در تایوان نشان داد که 40.6 درصد از بزرگسالان (از 83599 دانش آموز) این نوع سردرد را تجربه کرده اند.

سردرد بعد از خوردن بستنی از نظر علمی به شرح زیر تعریف می شود: سردرد همراه با مصرف یا استنشاق یک محرک سرماخوردگی (HICS). این بیماری با هر دو نام شناخته می شود.
انجماد مغزی یک احساس تیراندازی کوتاه مدت است که تا 20 ثانیه طول می کشد و در هر دو قسمت جلویی و گیجگاهی مغز ایجاد می شود. این بیماری برخلاف نامش ربطی به درد مغز ندارد زیرا مغز بخشی از بدن است که گیرنده های درد ندارد. احساس ترکیدن و یخ زدن مغز در افراد حساس به دلیل مصرف غذای جامد سرد، مایعات یا گازهای موجود در دهان، گلو یا هر دو رخ می دهد.

بیشتر بخوانید  ایدز سیستم ایمنی را از بین می برد

اگر شما نیز علاقه مند به خوردن غذاهای بسیار سرد در تابستان هستید، اما سردرد بستنی دارید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

1. هر چه فرد سریعتر غذای سرد بخورد، بیشتر در معرض انجماد مغزی قرار می گیرد.

2. برخی افراد پس از هر بار مصرف غذای سرد دچار انجماد مغزی می شوند، بنابراین از بستنی و سایر غذاهای سرد پرهیز می کنند.

3. مکانیسم دقیق سردرد بستنی باید بیشتر بررسی شود. دانشمندان معتقدند تا زمانی که مغز منجمد نشود، به احتمال زیاد نتیجه سرد شدن خون در شریان کاروتید داخلی و اسپاسم عروقی یا متعاقب آن انقباض عروق در شاخه های شریان کاروتید داخلی است. خونرسانی به مغز و پوست سر بر عهده شریان کاروتید داخلی است. انقباض شریانی نیز در اثر باریک شدن موقت رگ های خونی ایجاد می شود که در نهایت باعث سردرد می شود. عصب سه قلو که مسئول حواس صورت نیز هست می تواند در ایجاد سردرد و پارگی مغز نقش داشته باشد.


انجماد مغز

4. تحقیقات نشان داده است افرادی که بعد از خوردن بستنی دچار سردرد می شوند بیشتر در معرض ابتلا به میگرن نیز هستند.

5. سردرد بستنی می تواند ارثی باشد، بنابراین اگر والدین هرگز سردرد بستنی را تجربه نکرده اند، کودکان کمتر دچار سردرد می شوند.

6. سردرد بستنی می تواند ارثی باشد. بنابراین، اگر والدین این را تجربه کرده باشند، به احتمال زیاد فرزندانشان نیز آن را تجربه خواهند کرد.

7. طبق تحقیقات، زنان بیشتر از بستنی دچار سردرد می شوند. البته انواع دیگر سردرد در زنان بیشتر از مردان است.

بیشتر بخوانید  ۱۴ روش خانگی درمان جوش ران (درمان جوش های چرکی داخل ران پا)

باید بخوانید:

علت سردرد پیشانی چیست؟

علت سردرد پیشانی چیست؟

سردرد یک پدیده شناخته شده است و کمتر کسی در زندگی خود آن را تجربه نکرده است. هنوز یک تعریف قطعی از سردرد وجود دارد که پذیرفته شده جهانی است …

چرا کودکان بیشتر از بزرگسالان از انجماد مغزی رنج می برند؟


چندین فرضیه در این زمینه وجود دارد:
ثبات عصبی در بزرگسالان در مقایسه با محرک های سرمایی قوی تر از کودکان است.
کام (دهان) و گلو کودکان کوچکتر از بزرگسالان است و گیرنده های حسی آنها فعال تر است.
بزرگسالان با تجربه غذاهای سرد را آهسته تر می خورند تا خطر سردرد بستنی را کاهش دهند.
برای کنترل سردرد بستنی بهتر است غذای سرد را به آرامی میل کنید تا کم کم گرم شود. این نوع درد را نیز می توان با فشار دادن زبان روی سقف حفره دهان و نوشیدن یک نوشیدنی داغ کاهش داد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *