مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت درد ارتودنسی چیست ؟ + سوالات متداول درد ارتودنسی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



علت درد ارتودنسی چیست ؟


اکثر کودکان که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند برای ثابت کردن دندان خود از براکت ارتودنسی ثابت استفاده می کنند که معمولا از جنس فولاد، سرامیک یا پورسلین هستند.


از آنجا که براکت با استفاده از فشار ملایم دندان ها را مرتب می کند، برخی از بیماران ممکن است احساس حساسیت کنند یا اینکه لثه آنها دچار قرمزی شود. میزان ناراحتی ایجاد شده در فرد بستگی به روش درمان و فیزیولوژی فرد دارد.


معمولا استفاده از براکت نباید در طول درمان ارتودنسی باعث ایجاد درد در بیمار شود، اما بعضی اوقات در ابتدای کار ممکن است در هنگام استفاده از این درمان، دهان فرد دچار احساس ناراحت کننده ای شود.


براکت های های کودک شما ممکن است در ابتدا نقاطی دردناک را بر روی لثه ها و یا لب ها ایجاد کند اما این امر باید سریعا مرتفع شده و لثه ها و لب های فرد تحت درمان بهبود یابند.


ارتودنسی چیست ؟


ارتودنسی درمانی است که در آن، با اعمال نیرو و کشش به روی دندان ها آنها را وادار به حرکت می کنند.متخصص ارتودنسی شما با آگاهی کامل از میزان این کششها و محاسبه نیروی وارده با روش های خاص و مدرن اقدام به انجام این کار می کند.


نیروی شدیدی که در اثر این کشش به بافت های محافظ دندان وارد می شود در سه الی چهار روز اولیه محسوس است و ممکن است باعث کمی ناراحتی شود.


متخصص ارتودنسی شما در روز های ابتدایی درمان تا زمانی که وجود براکت های ارتودنسی برای شما عادی نشده است مسکن تجویز می کند اما انتخاب نوع مسکن را به عهده ارتودنتیست خود بگذارید.زیرا آسپرین را اگر خود سرانه مصرف کنید ممکن است باعث خونریزی شود.


ارتودنسی


انواع درد ارتودنسی


خوشبختانه درد یا ناراحتی که پس از محکم شدن براکت ها احساس می شود معمولا پس از یک یا دو روز فروکش می کند، در حالی که برخی از بیماران حتی ممکن است پس از تنظیم براکت هیچ گونه عوارض جانبی دردناکی را تجربه نکنند.

بیشتر بخوانید  کیفیت پایین اسپرم خطر سقط جنین را افزایش می دهد.


کسانی که پس از تنظیم براکت احساس درد یا ناراحتی دارند ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:


  1. دندان درد

  2. فک درد

  3. لثه حساس

  4. مشکل در غذا خوردن پس از محکم کردن براکت ها

  5. سردرد


درد ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد ؟


متخصصین ارتودنسی بر این باور اند درد ارتودنسی بستگی به عوامل مختلفی دارد، مانند سن، جنس، آستانه درد هر بیمار، میزان نیروی اعمال شده، وضعیت عاطفی فرد، میزان استرس او و تجربه های قبلی بیمار از درد.


در واقع نیرو هایی که بر روی دندان ها اعمال می شوند، پاسخ و واکنشی التهابی را دربر دارند که شامل درد در محیط دهان است و ناشی از حرکت دندان هاست. این واکنش باعث تغییر در جریان خون پس از اعمال نیروی ارتودنسی می شود.


رابطه بین سلامت روانی بیماران و ادراک درد ارتودنسی نیز توسط برخی از محققین مورد توجه قرار گرفته است. “حساسیت فیزیولوژیکی و روانی” فرد می تواند عامل قوی در شدت ناراحتی های بافت ناشی از اثرات فیزیکی دستگاه های ارتودنسی باشد.


در نتیجه درد احساس شده در بیماران به نظر نمی رسد تنها به طور مستقیم به میزان نیروی اعمال شده ارتودنسی بستگی داشته باشد بلکه به میزان سلامت روانی فرد نیز مربوط می شود.


در یک مطالعه حدود 95٪ از بیماران تجربه درد در طول درمان ارتودنسی را گزارش کرده اند. درد ارتودنسی در عرض 4 ساعت شروع می شود، در طول 24 ساعت بعدی افزایش می یابد و در عرض 7 روز کاهش می یابد.


آیا کندن اتصالات ارتودنسی درد دارد ؟


متخصص ارتودنسی شما با مهارت کامل براکت های ارتودنسی را یکی یکی از دندان های شما جدا می کند .بسیاری از افراد هستند که می گویند ما در هنگام کندن براکت ها دردی احساس نکردیم، اما چون احساس درد و حساسیت در افراد مختلف متفاوت است، ممکن است که شما در هنگام کندن اتصالات درد مختصری هم تجربه کنید .


اقدامات بعد از بروز درد ارتودنسی


اگر فرزند یا خود شما برای مدت بیش از چند روز دچار درد بعد از ارتودنسی هستید، یا اگر دچار نگرانی یا سوالی هستید، باید بلافاصله به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید.


مهم است بدانید که دندانپزشک ناراحتی شما را درک کرده و در جهت رفع این نگرانی و استرس تلاش خواهد کرد. حتی در صورت نیاز با استفاده از تصویر برداری اشعه ایکس می توان به این امر پی برد که آیا این نگرانی به جاست یا نه.


در هنگام ایجاد نقاط زخم شده بر روی لثه ها و یا لب ها ارتودنتیست به بیمار توصیه خواهد کرد که در روزهای نخست بعد از درمان ارتودنسی، از داروهای مسکن که برای مقابله با این مشکل می تواند بسیار موثر باشد، استفاده کند.


مهم است که راهنمای داروی مربوطه را مطالعه کرده تا اطمینان حاصل کنید که مصرف این داروها برای شما یا کودک شما مناسب هستند و دارای عوارض ناگواری برای شما و یا کودک شما نخواهد بود.


همیشه به یاد داشته باشید، اگر حساسیت ایجاد شده در فرد ادامه یابد، ارتودنتیست می تواند براکت ها را برای راحتی بیشتر و از بین رفتن حساسیت های ایجاد شده در فرد تنظیم کند.


در اکثر روش های ارتودنسی نیاز است که فرد بیمار هر 6 تا 8 هفته برای تنظیم براکت ها به دندان پزشک مراجعه کند.


فرد خدمت گیرنده ممکن است پس از یک تنظیم احساس ناراحتی کند، اما باید به آنها کمک کرد تا بدانند که همه این موارد بخشی از روند شکل گیری دندان هایی جدید، دوست داشتنی و راست در آنها است.


پس از تنظیم اولیه یا تنظیمات بعدی براکت و سیم ها در فرد، هر ناراحتی معمولا بیش از سه روز طول نمی کشد.


فردی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارد باید ابتدا غذاهای نرم را مصرف کند و از مصرف مواد غذایی سخت مانند هویج اجتناب کند. آنها همچنین بهتر است که تمام مواد غذایی خود را به قطعات کوچکتر مصرف کرده و سپس مصرف کنند.


همچنین برداشتن براکت و سیم ها در پایان دوره درمانی باعث ایجاد هیچگونه صدمه و آسیبی در فرد تحت درمان نخواهد شد و فردی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته است، خوشحال خواهد شد که لبخند جدید خود را نشان دهد!


علت درد ارتودنسی


سوالات متداول درد ارتودنسی


علت درد در روزهای اول ارتودنسی چیست ؟


ارتودنسی درمانی است که در آن، متخصص ارتودنسی شما، با آگاهی نیرو و کشش لازم را به دندان ها وارد و آنها را وادار به حرکت می کنند. که در سه الی چهار روز اول باعث به وجود آمدن احساس درد می شود. در این موارد متخصص ارتودنسی مسکن تجویز می کند.


آیا به خاطر دردناک بودن دندان ها می توان مسواک زدن را حذف کنیم ؟


خیر، اگر در روزهای اول درمان ارتودنسی ثابت بعلت احساس درد تمایلی به مسواک زدن نداشته باشید و بهداشت دهان و دندانتان را دست کم بگیرد این کار منجر به عفونت و بیماریهای لثه شما می شود .


آیا درد ارتودنسی در همه بیماران یکسان است ؟


تحمل درد ارتودنسی برای هر بیمار متفاوت است و بستگی به عواملی مانند : سن ، آستانه درد ، میزان نیروی وارد شده ، وضعیت عاطفی، میزان استرس، و تجربه‌های قبلی بیمار از درد دارد. نیرویی که به دندان‌ها وارد می‌شود، احساس درد ناشی از حرکت دندان‌هاست.


از چه غذاهایی بعد از معاینات ارتودنسی که دندانهای شما تنظیم شده باید استفاده کرد ؟


هنگامی که سیم های دندان شما عوض می شوند ، دندان ها و لثه ها حساس تر می شوند در این زمان بهتر است از غذاهای سفت و سبزیجات خام استفاده نشود و غذاهای نرم مانند سوپ میل شود.


آیا شستشوی دهان با آب نمک تاثیری در کاهش درد ارتودنسی دارد ؟


بله، یکی از راه های درمان سریع کاهش درد استفاده از آب نمک گرم برای شستشوی دهان است . نمک دارای خواص طبیعی و درمانی است که میتواند در کاهش درد به شما کمک کند.


آیا درد نشانه بدی در درمان ارتودنسی است ؟


بعد از تعویض سیم های ارتودنسی بعضی بیماران درد دارند و بعضی ندارند وجود درد یا عدم وجود درد هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد


بیشتر بخوانید  خواص دارویی و درمانی آب میوه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *