مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص دارویی و درمانی آب میوه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خواص آب میوه و فواید شگفت انگیز آن

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید فواید آبمیوه بیشتر بدانید.

http://www.delgarm.com/

آبغوره از نظر طب سنتی طبع سردی دارد و برای افراد خونسرد و کسانی که ممکن است ضعف عصبی داشته باشند توصیه نمی شود. زنان باردار نیز باید این ادویه را در حد اعتدال مصرف کنند، آبغوره با افزایش اسیدیته معده می تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد. سالمندانی که به دلیل کاهش اسید معده غذا را ضعیف هضم می کنند نیز می توانند از این ادویه برای تسهیل هضم استفاده کنند اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

فواید آبمیوه

بهترین میوه نارس انگوری است که مزه ترش دارد و از آن سرکه درست می کنند و از نظر طب قدیم ایران سرد و ترش است. سرکه تخمیر شده هسته انگور در رفع خارش پوست و پوست موثر است غوره برای مبتلایان به چربی خون بسیار مفید است. بدن را ضد عفونی می کند و اگر با سالاد استفاده شود برای لاغری مفید است. شیره آن کبد را تقویت می کند همچنین با غلتاندن شیره برای رفع گلودرد مفید است. علاوه بر این در درمان مخاط دهان و نرم شدن لثه و همچنین در درمان چاقی مفید است.

بهترین آب

بهتر است به آن انگور رسیده و نارس گفته شود. غوره ویتامین C زیادی دارد. آب غوره در ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد آب غوره برای نرم شدن لثه ها، جلوگیری از چاقی، تسکین دردهای روماتیسمی و ضد عفونی کننده روده مفید است، اگر هوس آب دارید با سالاد خالی بخورید نوشیدن آب خالی به معده شما آسیب می رساند. شنیده اید که می گویند:

اگر منتظر بهترین حلوا سازی هستید؟ یعنی بهترین، یعنی این بهترین تبدیل به انگور و شیره ای می شود که با آن حلوا می شود پخت. بهترین انگور فخری و عسکری از بهترین انگورهای دیگر بهتر و بهتر می شود. هرگز بهترین ها را با معده خالی نخورید، زیرا تاثیر بدی روی معده دارد. همچنین زنان باردار از زیاده روی در خوردن خودداری کنند، زیرا ادرار آور است و باعث سقط جنین می شود.

حفظ سلامت دستگاه گوارش بدن

از دیگر خواص شیره اشتها آور و هضم کننده است که ناراحتی های روده و معده را برطرف می کند. آب میوه خاصیت ضد یبوست نیز دارد. برای ضدعفونی روده توصیه می شود. برای درمان کرم روده و تقویت معده مصرف آش زیره سیاه به مدت 5 روز توصیه می شود. البته باید توجه داشت که در این دوران از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید همچنین برای درمان التهاب مخاط و لثه های نرم مفید است. آب غلتان برای درمان گلودرد در طب سنتی عالی است.

درمان روماتیسم

پتاسیم یکی از مواد مفید برای درمان سیاتیک و روماتیسم است و از آنجایی که این ماده معدنی در شیره فراوان است، مصرف آن برای درمان این بیماری ها و سایر بیماری ها مانند درد پا و کمر مفید است.

خواص آب میوه ها برای کاهش وزن

برخی افراد برای کاهش وزن بهتر آبگوشت مصرف می کنند، اما لازم است بدانید که مصرف طولانی مدت آبگوشت می تواند به دستگاه گوارش آسیب برساند و باعث زخم معده شود. برای کاهش وزن موثر به تغییراتی در سبک زندگی مانند فعالیت بدنی بیشتر و رژیم غذایی کم کالری نیاز دارید، اما جالب است بدانید که می توانید برای طعم عالی سالاد آب میوه اضافه کنید و از آنجایی که آب میوه کم کالری است، مصرف آن مفید است. موثر برای کاهش وزن

بیشتر بخوانید  علت عفونت بیضه چیست؟

حفظ سلامت پوست

مزایای سلامتی آبمیوه را نمی توان نادیده گرفت. حفظ تعادل pH پوست در حالت اسیدی با استفاده از ماست ترش و سایر ترشی های طبیعی مانند آبلیمو، آب پرتقال، آبغوره و … امکان پذیر است. این مواد باید رقیق شوند وگرنه باعث تحریک پوست می شوند. برای این عمل می توانید از آبمیوه تازه رقیق شده استفاده کنید.

بهترین دایره

برای تهیه بهترین پودر آن را به بهترین شکل تمیز می کنیم و دم آنها را می گیریم و می شوییم. سپس آن را روی یک پارچه تمیز قرار دهید و در مکانی آفتابی قرار دهید تا خشک شود. سپس آنها را آسیاب کنید تا پودر نرم آماده شده را در ظرفی درب دار ریخته و در جای خشک نگهداری کنید. برای افزایش عمر مفید، به آن اضافه می شود.

نکته بسیار مهم در مورد غبار غوره این است که از عسگری غوره برای تهیه استفاده شود.

بهترین پاستا

کدو تنبل را بشویید و نمک بزنید (به میزان دلخواه) و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس درب ظرف را بگذارید تا کدوها کاملا پخته و نرم شوند. سپس آنها را از صافی رد می کنیم. اگر نازک بود کمی بیشتر بجوشانید تا به اندازه رب گوجه فرنگی غلیظ شود. سپس در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید. مهم اینه که تو فازی که میخوایم رب کمی غلیظ بشه شعله زیرش خیلی ملایم باشه چون تو این فاز رب سریع میسوزه. به عبارت دیگر، مدت زیادی طول می کشد تا یک خمیر خوب درست شود.

در ضمن اگر رب را در کاسه لعابی تهیه کنید رنگ و کیفیت بهتری خواهد داشت. اگر از ظرف فلزی استفاده می کنید باید دقت کنید که کوچکترین خط و خش روی ظرف نباشد زیرا در حین تهیه رب ظرف فلزی خارج شده و وارد رب می شود که برای سلامتی بسیار مضر است. .

بهترین ترشی ها

برای تهیه ترشی قوره که به آن «غوره قوره» نیز می گویند، بهتر است قوره را در محلول خلال آبی و نمک قرار دهید. این به تثبیت رنگ سبز آن کمک می کند. در غیر این صورت پس از مدتی رنگ کدو سبز تغییر می کند. روش کار به این صورت است که نصف قاشق چایخوری زغال اخته خرد شده و سه قاشق چایخوری نمک را در حدود یک لیتر آب کاملا حل کنید و بهتر است به مدت 24 ساعت در این محلول قرار دهید. سپس آنها را در صافی بریزید و چند بار با آب سرد بشویید. کدو سبز را روی پارچه ای پهن کنید تا آب اضافی آن گرفته شود.

کدوها را در ظرف مورد نظر که باید دهانه کوچکی داشته باشد بریزید و یک لیتر کدو سبز و 2-3 قاشق غذاخوری نمک را مخلوط کرده و کدوها را بریزید تا کاملا ببندد. برای ماندگاری بیشتر کمی سیر خرد کنید و 1-2 سانتی متر یا یک انگشت داخل سوراخ ها بریزید و درب آن را کاملا ببندید و در جای خنک نگهداری کنید.

خواص آبمیوه

چگونه بهترین آب خانگی را تهیه کنیم

1- بهتر است چند بار دانه بندی و آبکشی شود.

2- بهترین پاک کننده ها را به یکی از مراکز زهکشی می بریم.

3- آب جاری را با یک پارچه تمیز فیلتر کنید.

4 – آب را در ظرف مناسب بجوشانید.

5 – هنگام جوشاندن بهترین آب با کفگیر ضایعات را می گیریم.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه 21 اسموتی لاغری جادویی

6- اگر بخواهیم شیره شفافی بگیریم باید بعد از نصف شدن آب آن را از روی اجاق برداریم و بگذارید خنک شود. پس از ته نشین شدن محلول، آب زلال را جدا کرده و بپزید تا به یک ششم آب اصلی برسد. البته نمک ها را هم می توانیم تصفیه کنیم.

7- می گویند بهترین راه، غرور است.

خواص آبمیوه

خواص غیر قابل خوردن آب میوه

این آب میوه همچنین مصارف غیرقابل خوردنی دارد. استفاده از آب میوه و آب میوه در ناحیه بواسیر بعد از اجابت مزاج برای این بیماری مفید است. غرغره آبمیوه نیز برای کاهش تورم گلو توصیه می شود. هنگامی که از بینی خونریزی می کنید، چکاندن چند قطره آبگوشت می تواند به کاهش خونریزی کمک کند. مصرف چند قطره آب میوه و سرکه نیز می تواند در درمان عفونت گوش موثر باشد.

موارد منع مصرف یا محدودیت در مصرف آبمیوه

آبغوره از نظر طب سنتی طبع سردی دارد و برای افراد خونسرد و کسانی که ممکن است ضعف عصبی داشته باشند توصیه نمی شود. خانم های باردار نیز باید این ادویه را در حد اعتدال مصرف کنند، زیرا سوپ خاصیت ادرارآوری دارد و می تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد. از آنجایی که گاهی برای جلوگیری از رشد کپک به سوپ نمک اضافه می شود، برای بیمارانی که نیاز به محدود کردن مصرف نمک دارند، مانند بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی و بیماری کلیوی توصیه نمی شود. استفاده از این ادویه برای بیمارانی که زخم معده یا التهاب روده دارند نیز منع مصرف دارد.

  • آیا آبمیوه چربی و فشار خون را کاهش می دهد؟

آب میوه به دلیل داشتن ویتامین C می تواند چربی و فشار خون را کاهش دهد. البته ذکر این نکته ضروری است که اگرچه این ادویه می تواند تا حدودی از افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب و افزایش فشار خون جلوگیری کند، اما در موارد پرفشاری خون، خون و چربی، فشار خون بالا، مصرف آب میوه جایگزین داروها نخواهد شد. داروهای تجویزی باید کاهش یا قطع شوند، آبمیوه ممکن است همراه با درمان های استاندارد برای این بیماری ها در نظر گرفته شود. همچنین توجه به این نکته ضروری است که نگهداری طولانی مدت و حرارت دادن آبگوشت باعث کاهش محتوای ویتامین C و در نتیجه کاهش خواص مفید آن می شود.

  • آیا آب میوه در کاهش و کنترل وزن موثر است؟

گاهی اوقات افراد برای کاهش وزن آب میوه مصرف می کنند، این افراد باید بدانند که روزه گرفتن و مصرف مداوم آب میوه می تواند به مخاط دستگاه گوارش آسیب برساند و آن را مستعد ابتلا به زخم کند. تغییرات سبک زندگی از جمله؛ افزایش فعالیت بدنی با رژیم غذایی کم کالری می تواند به کاهش وزن افراد کمک کند. اما افزودن آب گوشت به سالاد به خوش طعم شدن آن کمک می کند و از آنجایی که کالری کمی دارد می تواند در کنترل وزن موثر باشد.

  • آیا مصرف آبمیوه کپک زده مجاز است؟

در زمان های قدیم رسم بر این بود که کپک های چسبیده به سوپ را جدا می کردند و بقیه را خرج می کردند. اگرچه مسمومیت یا سایر بیماری ها در اثر مصرف کوتاه مدت گزارش نشده است، به خصوص اگر مقدار کپک کم باشد، این برای سلامتی شما خوب نیست. لازم به ذکر است که لایه کپک هرگز نباید با شیره در بطری مخلوط و مصرف شود. از آنجایی که مصرف طولانی مدت آب کپک می تواند در ایجاد سرطان نقش داشته باشد، توصیه می شود از مصرف باقیمانده آب کپک خودداری شود.

  • همیشه سوال این است که از آب میوه های صنعتی استفاده کنیم یا خانگی؟
بیشتر بخوانید  4 کاری که هیچگاه نباید برای واژن انجام دهید!!

آبمیوه های تولید شده در کارخانه های معروف و معتبر به نظر هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند. در مورد تهیه آبغوره در منزل و نگهداری از آن توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد. بعد از تمیز کردن کدوها و گرفتن دم و شستن آن ها می توانید از آبمیوه گیری استفاده کنید و سپس در صورت وجود دانه های کدو حلوایی آن را داخل توری بریزید و دانه ها را جدا کنید تا طعم آن تلخ نشود.

همچنین برای آبگیری بهتر است از همزن استفاده نکنید زیرا مغز مغز گردو نیز له شده و وارد قیمه شده و آن را تلخ می کند. سپس در اسرع وقت آب میوه را در یک لیوان بریزید و آن را تا نقطه جوش حرارت دهید تا آنزیم ها و باکتری ها از بین بروند. البته این منجر به تغییر رنگ شیره می شود اما کپک توانایی رشد را از دست می دهد.

توصیه می شود وقتی آب میوه در لیوان ریخته می شود، ظرف تا بالا پر شود. همچنین می توانید مقدار بسیار کمی لیوان خالی را روی لبه آن بگذارید و سپس درب آن را قرار دهید که خلاء ایجاد می کند، هوا وارد محصول نمی شود و جایی برای رشد کپک باقی نمی ماند. روش دیگر این است که از مخلوط آب و آرد خمیر درست کنید و اطراف کاسه را با خمیر بپوشانید تا هوا به داخل کاسه نرود. بستن بطری با نوارهای بسیار قوی نیز می تواند در ظرف را کاملا ببندد.

برای نگهداری طولانی‌مدت آب میوه، می‌توانید آن را در شیشه‌های کوچک نگهداری کنید تا پس از باز کردن هر شیشه، مدت کوتاهی آن را مصرف کنید. همچنین اگر می‌خواهید از فصل‌هایی که بهتر از آن وجود ندارد، نهایت استفاده را ببرید، می‌توانید چیز خوبی به آب میوه اضافه کنید و بعداً از آن استفاده کنید.

قرار گرفتن سوپ در معرض نور خورشید باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن می شود، بنابراین اجتناب از آن ضروری است. همچنین نگهداری آب میوه در ظروف پلاستیکی باعث تجزیه تدریجی این ظروف و ورود مواد شیمیایی به آب میوه و نمایان شدن رگه های آن می شود که برای سلامتی بسیار خطرناک است. استفاده از نوع شیره برای تهیه شیره مهم نیست، اما بهتر است از آب عسگر استفاده شود زیرا دانه هایی که دانه های درشت دارند می توانند طعم شیره را تلخ و ترش کنند.

از آنجایی که برخی از آب میوه ها اسیدی تر از بقیه هستند، در صورتی که اسیدیته آب میوه مورد نظر نباشد، می توانید آن را چند دقیقه بجوشانید تا کمی غلیظ تر و اسیدی تر شود. این همچنین به حفظ طولانی تر آن کمک می کند.

اگر با وجود موارد توصیه شده، نگران کپک زدن آب میوه های خانگی هستید، می توانید از محصولات صنعتی استفاده کرده و آنها را برای مدت طولانی نگهداری کنید. زیرا در صنعت برای جلوگیری از تشکیل کپک از این محصول، مواد نگهدارنده به آن اضافه می کنند و آب میوه نیز تحت فرآیند پاستوریزاسیون قرار می گیرد.

————————————————- —————————————-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *