علت خارش گوش + بهترین راه درمان این عارضه در منزل



چگونه خارش گوش را درمان کنیم؟


داشتن خارش مداوم گوش که با هیچ مقدار خاراندنی از بین نمی رود، می تواند باعث آسیب واقعی به شما شود. باعث می شود که شما از تمرکز بر هر چیز دیگر و یا لذت از هر چیزی دور بمانید.به نظر می رسد که کمی خارش برای گوش بی ضرر است، اما خارش مداوم گوش فرق می کند.


گوش داخلی انسان بسیار حساس است، و از این رو، حتی یک تغییر ناگهانی می تواند منجر به خارش گوش شود. مجرای گوش با فیبرهای عصبی حساس پوشانده شده است که گوش ها را واکنشی و مستعد به خارش می کند.


با وجود مزاحمت شایع، اغلب افرادی که از این مشکل رنج می برند، وقتی با این مشکل سر و کار دارند، استرس و حال بدی دارند. چنانچه در این بخش از سلامت دلگرم می خوانید در اغلب موارد این مشکل را با استفاده از مواد غیر استریل و اشیا تیز همچون خلال دندان، و سنجاق و کلید برای تسکین خارش خود استفاده می کنند.


استفاده از چنین ابزارهای ساینده ای در مجرای گوش می تواند باعث خراش و یا پارگی پوست شود.این کار به نوبه خود ورود باکتری ها و همچنین ذرات خارجی را برای داخل راحت تر می کند که می تواند موجب عفونت بسیار جدی شود.


علل خارش گوش


همانطور که در قسمت معرفی گفته شد، خارش گوش می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و تنها یک عامل در ایجاد آن دخیل نیست. همانطور که خارش پوست می‌تواند از بیماری های مختلف یا حتی باکتری های بی خطر ایجاد شود.


6 علت خارش گوش که از بقیه شایع تر هستند در زیر آمده است:


1- چرک گوش ناکافی:


بله درست شنیدید! همانگونه که چرک زیاد در گوش می‌تواند سبب کاهش شنوایی و انسداد گوش شود، مقدار ناکافی این چرک هم می‌تواند از علل بروز خارش گوش باشد. اجازه ندهید گوشتان خشک بماند.


2- اگزمای مجرای گوش:


التهابی در گوش که اغلب با واکنش آلرژیک همراه است و می‌تواند در داخل یا اطراف گوش اتفاق بیافتد، اگزمای مجرای گوش یا درماتیت مجرای گوش است. محصولات زیبایی با ایجاد واکنش بین فلزات خاص، می‌توانند سبب اگزمای گوش شوند.

بیشتر بخوانید  همه چیز درباره قرص فکسوفنادین


3- عفونت گوش:


درواقع عفونت گوش می‌تواند هم علت خارش باشد و هم از عوارض آن. در واقع همراه با خارش گوش، عفونت گوش نیز می‌تواند سبب درد بیشتر گوش شود. عفونت گوش در کودکان و شناگران شایع است. از این روست که بیماری به نام گوش شناگران وجود دارد!


همچنین بخوانید: عفونت گوش در نوزادان


4- بیماری پسوریازیس:


پسوریازیس یک بیماری پوستی است که اغلب در گوش ایجاد نمی‌شود؛ اما ممکن است در داخل یا اطراف گوش ایجاد شده و عامل خارش گوش باشد. همچنین امکان بروز این بیماری در پشت گوش نیز وجود دارد.


همچنین بخوانید: علت پسوریازیس (صدفک) بیماری پوستی مزمن


5- آلرژی:


آلرژن های بسیاری وجود دارند که باعث خارش گوش می‌شوند. ورود گرده به گوش یا واکنش گوش به مواد شوینده مانند شامپو از جمله موارد آلرژی زایی بود که باعث خارش می‌شوند. همچنین آسم و سایر بیماری های آلرژی زا در خارش گوش نقش دارند.


6- رطوبت بیش از حد:


همانگونه که خشکی بیش از حد گوش باعث خارش آن می‌شود، رطوب زیاد نیز دردسر ساز است. قرار گرفتن طولانی مدت گوش در معرض رطوبت، خطر عفونت گوش را افزایش می‌دهد. عفونت گوش نیز باعث خارش آن می‌شود.


سایر علل خارش گوش می‌تواند شامل: استرس، عوارض جانبی داروهای مختلف، گرما یا سرمای شدید باشد. در موارد نادر تر می‌تواند نشانه ای از وضعیت تهدید کننده حیاتی مانند شوک آنفیلاکتیک باشد.


علائم خارش گوش


خارش گوش می‌تواند همراه با علائم دیگری مانند: تب، لرز، سفتی مفصل، زخم در گوش، سردرد، آبریزش بینی، عطسه های مکرر، گلودرد یا عرق کردن ظهور کند. موارد زیر به بیان علائم خارش گوش می‌پردارند:


  • اگزما یا زخم در گوش

  • احساس حرکت جانور در گوش

  • احساس گرفتگی و انسداد گوش

  • تورم ناگهانی صورت یا لب ها

  • مشکلات تنفسی

  • سردرد‌های مخچه ای

  • درد ناشی از عفونت گوش

  • وزوز گوش


همچنین بخوانید: بهترین درمان وزوز گوش در طب سنتی


چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر هر گونه خارشی که پس از چند ساعت بهبود نیافت مشاهده کردید، فورا به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید؛ زیرا خارش گوش می‌تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه خطرناک باشد و اگر زود تشخیص داده نشود، باعث مشکلات جدی خواهد شد.


به طور کلی اگر شامل یکی از موارد زیر بودید به پزشک مراجعه کنید:


  • درد غیر قابل تحمل در گوش

  • سردرد شدید

  • خارش گوش همراه با گلو درد

  • انسداد شدید گوش

  • خارش گوش همراه با تب و لرز

  • عطسه های مکرر و تمام نشدنی

  • مشاهده خون در گوش

  • درد های انتشاری به فک و حتی گردن

  • آبریزش غیر قابل تحمل بینی


عوامل افزایش دهنده خطر


به طور کلی پیر، جوان، زن و مرد به این بیماری دچار می‌شوند. شدت و علائم بیماری در افراد مختلف متفاوت است. بعضی‌ها ممکن است به دلیل یک بیماری پیشرفته مبتلا شوند و اغلب افراد نیز به دلایل کوچک. اما باید به علائم خارش گوش واکنش نشان داد و به پزشک مراجعه کرد.


پیشگیری از خارش گوش


یه طور کلی اقدامات پیشگیرانه برای هر بیماری مفید و واجب است. مبتلا نشدن بهتر از درمان پس از ابتلاست! پیشگیری از خارش گوش بسیار آسان است و قابل انجام. فقط کافی است از فاکتور‌های زیر بهره ببرید:


1- جلوگیری از ورود مایع اضافه به گوش:


سعی کنید از ورود مواد شوینده مانند شامپو یا مواد آلرژی زا مانند گرده گلها به گوش خودداری کنید. ورود این مواد به گوش سبب بروز خارش درآن و حتی عفونت گوش می‌شوند.


2- موقع شنا مراقب باشید:


اغلب شناگران، گوش هایی آسیب دیده دارند. به دلیل عدم محافظت از گوش، امکان بروز بیماری های زیادی را برای خود ایجاد نکنید. هنگام شناکردن، از محافظ گوش و کلاه استفاده کنید و از شنا در آب‌های آلوده بپرهیزید.


3- هندزفری های مرگبار:


استفاده از هندزفری های دیگران، سبب بروز قارچ هایی در گوش شما می‌شود. این قارچ ها یکی از شایع ترین عوامل ایجاد خارش در گوش هستند و باید جدی گرفته شوند.


4- رطوبت گوش را حفظ کنید:


همانطور که در بالا گفته شد، وجود ناکافی چرک و ترشحات در گوش، سبب خارش آن می‌شود. به هیچ عنوان از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش خود استفاده نکنید.


همچنین بخوانید: هشدار درباره استفاده از گوش پاک کن


خارش گوش چگونه درمان می شود ؟


خارش گوش معمولا به دلیل یک ترک در پوست گوش ایجاد می شود.این ترک با مشکلاتی در روانکاری جرم گوش، تولید آب اضافی در گوش ، و باقی ماندن ذرات خارجی در گوش همراه است. راه های درمانی معمولا به دنبال این است که این ترک را از بین ببرد.


اگر خارش گوش شما ناشی از واکنش های آلرژیکی باشد، از مصرف هر گونه محصولات آرایشی که می تواند به طور بالقوه موجب التهاب شود خودداری کنید.این محصولات شامل گوشواره ی جدید یا محصولات آرایشی دیگر می شود .


همیشه قبل از استفاده ی هر گونه پماد یا قطره با پزشک خود مشورت کنید.این تضمین می کند که شما چیزی درون گوش خود نریخته اید که التهاب آن را بدتر کند .همچنین اگر پرده ی گوش شما آسیب دیده باشد به هیچ عنوان نباید از پماد یا قطره استفاده کنید مگر اینکه پزشکتان آن را تجویز کرده باشد.


پزشک شما ممکن است درمان های زیر را به شما پیشنهاد یا برایتان تجویز کند:


  1. پماد آنتی بیوتیک

  2. روغن بچه برای نرم کردن پوست

  3. پماد موضعی استروئید که که التهاب را تسکین می دهد مانند کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد یا بتامتازون ۰.۱ درصد

  4. قطره گوش مخصوص شناگران یا محلول رقیق شده از الکل


همچنین بخوانید: روغن بچه : فواید روغن بچه برای زیبایی پوست و مو


در برخی موارد ، مانند زمانی که خارش گوش شما با تب یا تخلیه ی خون و چرک از گوش همراه است دکترتان احتمالا آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت تجویز خواهد کرد.


اگر شما به سختی می توانید از وارد کردن یک شئ خارجی برای تمیز کردن گوشتان خودداری کنید ، با دکتر خود یک برنامه منظم برای تمیز کردن گوشتان تنظیم کنید. این باعث می شود هنگام خارج کردن جرم اضافی از گوش آسیب کمتری به آن ناحیه وارد شود .


همچنین بخوانید: مضرات آنتی بیوتیک ها


بیشتر بخوانید  آیا از مضرات هدفون برای سلامتی آگاهید؟

دیدگاهتان را بنویسید