مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا از مضرات هدفون برای سلامتی آگاهید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



عوارض و مضرات هدفون چیست؟


همه ما عاشق هدفون هایمان هستیم و از خلوتی که هنگام استفاده از هدفون ها داریم لذت می بریم اما همزمان باید از مضرات هدفون نیز آگاه باشیم. افراد بسیاری هنگام استفاده از هدفون ها درجه صدا را تا حد غیر استاندارد بالا می برند که این کار در دراز مدت باعث آسیب دیدن حس شنوایی شان می شود.


بزرگترین مزیت هدفون ها این است که شنونده با هدفون می تواند کوچکترین جزئیات موسیقی را بشنود و آن را درک کند. به همین دلیل افراد موزیسین یا حرفه ای اغلب برای گوش دادن به موسیقی از هدفون به جای اسپیکر استفاده می کنند. با وجود هدفون، صدا بی هیچ تحریفی مستقیما از ترانسفورماتور به پرده ی صماخ گوش می رسد.


در این قسمت چند مورد از مضرات هدفون را بررسی می کنیم تا افرادی که بیش از حد از هدفون استفاده می کنند آگاهی لازم را در این مورد بدست آورند.


از دست دادن یا مشکلات شنوایی


زمانی که از هدفون استفاده می کنید، صدا مستقیما در گوشتان می رود و افزایش درجه صدا بیش از ۹۰ دسی بل می تواند منجر به مشکلات شنیداری و یا از دادن شنوایی شود. تمام افرادی که از هدفون استفاده می کنند در خطر مضرات هدفون هستند.


اگر شخصی حتی برای ۱۵ دقیقه به صدایی بالاتر از ۱۰۰ دسی بل گوش کند، شنوایی خود را از دست خواهد داد. اگر مجبورید از هدفون استفاده کنید، پس حتما مدتی به گوش هایتان استراحت دهید و به هیچ وجه با صدای بلند به موسیقی گوش نکنید.


همچنین بخوانید: علت افت ناگهانی شنوایی : ۱۵ دلیل کاهش حس شنیداری

بیشتر بخوانید  کمردرد نکات مهم کمردرد را بخوانید


عفونت های گوش


آیا هدفون شما وسیله ای شخصی است یا اشخاص دیگری هم از آن استفاده می کنند؟ خوب به هر حال همه ما چندین بار هدفون هایمان را به دوستان یا اعضای خانواده مان قرض داده ایم که این کار می تواند منجر به عفونت گوش شود.


باکتری های گوش می توانند به راحتی توسط هدفون شما منتقل شوند. پس دفعه بعدی که خواستید هدفونتان را به کسی قرض دهید آن را ضد عفونی کنید و یا می توانید اصلا آن را قرض ندهید.


همچنین بخوانید: عفونت گوش و عوارض خطرناک آن


عدم عبور هوا


امروزه شرکت های سازنده هدفون ها به نحوی آنها رامی سازند که موسیقی به بهترین شکل ممکن شنیده شود. اما این صدای دلنشین مشکلاتی هم به همراه خواهد داشت. برای اینکه موسیقی را به بهترین نحو ممکن بشنویم، باید هدفون ها را مستقیما در داخل کانال گوش فروکنیم که این باعث می شود هیچ هوایی از گوش عبور نکند.


بله موسیقی بسیار عالی به گوش می رسد اما همین عدم عبور هوا شما را در معرض عفونت های گوش قرار می دهد. در بیشتر موارد، در گوش افرادی که مدام از هدفون استفاده می کنند موم بیشتری تولید می شود که می تواند منجر به زنگ زدن گوش، عفونت گوش و مشکلات شنوایی شود.


بی حسی گوش


مطالعات اخیر حاکی از آن است که افرادی که ساعات زیادی در روز از هدفون استفاده می کنند و به موسیقی با صدای بلند گوش می دهند دچار بی حسی گوش می شوند. در این حالت، قدرت شنوایی انسان برای مدتی از دست می رود و پس از مدتی به حالت طبیعی باز می گردد. بی حسی گوش خطرناک است و می تواند منجر به کر شدن انسان شود.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد سرطان لنفوم غیر هوچکین


گوش درد


افرادی که از هدفون استفاده می کنند اغلب دچار گوش درد می شوند که ممکن است به صورت وزوزی عجیب در داخل گوش و یا دردی شدید در نقطه ی خاصی از گوش تجربه شود.


همچنین بخوانید: علت گوش درد و ساده ترین راه های درمان درد گوش


اثرات منفی روی مغز


امواج الکترومغناطیسی که توسط هدفون ها تولید می شوند، می توانند باعث آسیب های جدی به مغز شوند و این هم یکی دیگر از مضرات هدفون محسوب می شود. البته این فرضیه هنوز ثابت نشده اما افرادی که در روز بیشتر با بلوتوث، هدفون و ..سروکار دارند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مغزی می باشند.


گوش داخلی مستقیما با مغز در ارتباط است. به همین دلیل بروز کوچکترین عفونتی در گوش داخلی می تواند روی مغز اثر بگذارد و منجر به مشکلات جدی شود.


حوادث مرگبار


اخیرا تعداد تصادفات مرگباری که در آن افراد از هدفون استفاده می کردند افزایش یافته است. این حوادث شامل تصادفات جاده ای، ماشینی یا حتی قطار بوده است و آمار آن به شدت رو به افزایش است.


ممکن است شخصی به دلیل استفاده از هدفون صدای بوق را نشنود و قربانی حوادث ناگوار شود. اما بسیاری از مردم نیز برای نجات جان آنهایی که از هدفون استفاده می کنند، ممکن است جان دیگران را به خطر بیاندازند.


راه حل چیست؟


به جای هندزفری از هدفون هایی استفاده کنید که روی سر قرار می گیرند و روی گوش را می پوشانند. همچنین بهترین هدفون ها، آنهایی هستند که سیستم حذف یا کم کردن صدای پس زمینه را دارند. با وجود این هدفون ها دیگر نیاز به بالا بردن صدا بیش از ۵۰ درصد نیست و می توانید با صدایی ملایم تر به مدت بیشتری به موسیقی گوش فرا دهید.

بیشتر بخوانید  علت ایجاد کورک لثه یا جوش لثه چیست؟ چگونه این عارضه را درمان کنیم؟


از قانون ۶۰/۶۰ پیروی کنید. به اینگونه که درجه صدا را زیر ۶۰ درصد نگه دارید و مدت گوش دادن به موسیقی را به ۶۰ دقیقه در روز محدود کنید.


اطلاعات لازم را درباره هدفون ها به کودکان و نوجوانان خود بدهید. بیشتر آنها آگاهی های لازم را درباره ی مضرات هدفون ندارند و فکر می کنند که اگر هم شنوایی شان را از دست بدهند، می توانند بعدها آن را بهبود بخشند.


منظور از صدای بلند چیست؟ به چه صدایی بلند می گویند؟


عوامل مختلفی می تواند بلندی صدا را تعیین کند؛ مدت زمانی که به موسیقی گوش می دهید، شدت صدا(نوع موسیقی، دکلمه، فیلم) و همچنین صداهای خارجی یا پس زمینه که بلند بودن آن ها منجر به این می شود که شنونده برای شنیدن صدای اصلی مجبور شود تا درجه صدا را بالا ببرد. از دست دادن شنوایی ناشی از سروصدا می تواند موقت باشد خصوصا زمانی که این آسیب در نتیجه ی گوش دادن طولانی مدت به موسیقی باشد.


البته مشکل اصلی در اندازه گیری درجات صدا می باشد. متاسفانه بدن انسان، بدون اینکه بلافاصله به وی هشدار بدهد، قادر است دربرابر صداهای بسیار بلند مقاومت کند. دلیل اصلی بلند کردن صدای موسیقی توسط شنونده ها(از هر رنج سنی) این است که صدا های مزاحم بیرونی را نشنوند. بنابراین توجه به درجه صداهای بیرونی بسیار اهمیت دارد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *