علت بالا و پایین بودن CA ۲۴۲ در آزمایش خون





تفسیر آزمایش CA 242




CA 242 آزمایشی است که برای کمک به تشخیص سرطان پانکراس و کولورکتال به همراه تومور مارکر CA19-9 مورد استفاده قرار می گیرد.توصیه شده هر آزمایشگاه خود محدوده نرمال را بر اساس فاکتورهای محیطی، آب و هوا، شرایط زندگی، انتخاب بیمار و … تعیین نماید. مقادیر افزایش یافته بیش از 20 U/ml می تواند به تشخیص کارسینوم پانکراس و تا حدی در کانسر کولورکتال کمک کند. آزمایش CA 242 ترجیحاً برای افزایش حساسیت و اختصاصیت همراه با تومور مارکرهای، CEA، CA19-9 و CA50 بکار رود.


مقادیر طبیعی: ≤ 20 U/ml


سایر نام ها: کربوهیدرات آنتی ژن 242، Pancreatic Cancer Antigen 242, tumour carbohydrate antigen 242


شرایط و ملاحظات نمونه گیری در آزمایش CA 242


1. نیاز به ناشتایی یا آمادگی خاصی نمی باشد.

2. مطابق دستور از بیمار نمونه خون وریدی گرفته و آن را در لوله های جداکننده سرم بریزید.

3. در کمتر از دو ساعت سرم را از سلول جدا نمایید.

4. از جمع اوری نمونه شدیداً همولیز اجتناب نمایید.


خونگیری


شرایط نگهداری نمونه در آزمایش CA 242


1. نمونه در دمای 2-8oC به مدت 24 ساعت پایدار است. برای نگهداری طولانی تر نمونه باید در -20oC فریز گردد.

2. جهت آمادسازی نمونه های فریز شده برای انجام آزمایش بهتر است ابتدا نمونه چند ساعت در دمای یخچال قرار گیرد و سپس در دمای اتاق قرار گیرد.

3. بهتر است نمونه به آهستگی و بدور از حرارت ذوب گردد.

بیشتر بخوانید  درمان احتمالی ام اس با داروهای ضد ایدز!


موارد عدم پذیرش نمونه در آزمایش CA 242


  • همولیز شدید نمونه

  • ذوب و فریز مکرر نمونه

  • نمونه بدون برچسب یا با برچسب اشتباه


عوامل مداخله گر در آزمایش CA 242


  • سطح افزایش یافته CA 242 نباید به طور مطلق نشاندهنده وجود یا عدم وجود بدخیمی باشد و تست CA 242 نباید برای غربالگری سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

  • نتایج آزمایش باید تنها همراه با سایر بررسی ها و شیوه های تشخیص و مدیریت بیماری تفسیر گردد و تست CA 242 نباید با معاینات بالینی وضع شده جایگزین گردد.

  • آنتی بادی های ضدریجنت نظیر آنتی بادی انسانی ضد موش (HAMA) یا آنتی بادی های هتروفیل وجود در نمونه بیماران ممکن است در نتایج تست تداخل نماید.

  • در بیماران دچار یرقان یا کلستاز ممکن است تداخل در نتایج آزمایش رخ دهد.


آزمایش خون


سرطان پانکراس




سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس ( Pancreatic cancer) زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غدهٔ لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند. چند نوع سرطان پانکراس وجود دارد. رایج‌ترین نوع که آدنوکارسینوم پانکراس نام دارد، %۸۵ موارد را شامل می‌شود.


این آدنوکارسینوم از بخشی از پانکراس شروع می‌کنند که مسئول ساخت آنزیم‌های گوارشی است. یک تا دو مورد از میان در کل، میزان تهاجمی بودن این تومورها کمتر است. علائم و نشانگان رایج‌ترین نوع سرطان پانکراس شامل این موارد است: زردی پوست، درد شکم یا درد کمر، کاهش وزن بدون دلیل، کم رنگی مدفوع، ادرار تیره و بی اشتهایی. معمولاً در مراحل اولیهٔ بیمارِی، نشانگانی وجود ندارد و نشانگانی که شاخص بیماری هستند و به اندازه‌ای خاص هستند که بتوانند ما را به سرطان پانکراس مشکوک کنند، معمولاً زمانی بروز پیدا می‌کنند که بیماری به مرحلهٔ پیشرفتهٔ خود رسیده‌است. تا زمانی که سرطان پانکراس تشخیص داده شود، معمولاً بیماری به نقاط دیگر بدن نیز گسترش یافته است.


30-20% از موارد پانکراتیت مزمن می تواند به صورت سرطان پانکراس نمایان شود و می تواند علت ان باشد . در جنوب هند مصرف بیش از حد الکل می تواند علت انواع بدخیمی های پانکراس باشد. اما مواردی از پانکراتیت مزمن در بین افراد شناسایی شده که علت ان ناشناخته است . وجود یک توده در سر پانکراس که می تواند به علت پانکراتیت مزمن ایجاد شده باشد ازنظرکلینیکی وضعیت ناخوشایندی است . اگر توده خوش خیم باشد برداشت توده در عمل جراحی مهم است حتی اگر به نقص پانکراس منجر شود اما در موارد بدخیم عمل جراحی کارایی ندارد.


هنوز هم با وجود پیشرفت تکنیک ها تشخیص موارد خوش خیم و بدخیم پانکراس دشوار است. تشخیص خوش خیم و بدخیم بودن بیماری مهم است و می تواند از نمونه برداری های غیر ضروری جلوگیری کند. انتی ژن CA 19-9 مارکر مفیدی در تشخیص و پیگیری سرطان پانکراس است. هر چند سطح CA 19-9 در موارد التهاب پانکراس هم افزایش می یابد . با توجه به این که تشخیص سرطان پانکراس در مراحل اولیه بیماری مشکل است می توان گفت که شیوع و میزان مرگ و میر بیماری تقریبا با هم برابر است.


بالاترین مقادیر افزایش یافته CA 19-9 95% در غدد برون ریز پانکراس که انزیم های هضم مواد غذایی را تولید می کنند و مجاری که این انزیم ها را به روده باریک حمل می کنند دیده می شود. متاسفانه وقتی CA 19-9 افزایش پیدا می کند که سرطان در مراحل پیشرفته خودش است .


separator line




بیشتر بخوانید:


علائم سرطان لوزالمعده (پانکراس) : آیا این سرطان قابل درمان است؟


تغذیه مناسب سرطان پانکراس(لوزالمعده)


دانستنی هایی درباره ی سرطان پانکراس


امکان تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس


separator line


بیشتر بخوانید  موارد مصرف قرص دزوسپتیو و عوارض جانبی این دارو

دیدگاهتان را بنویسید