مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت آلرژی غذایی همراه با پیشگیری و درمان این عارضه است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آلرژی غذایی چیست؟

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید آلرژی غذایی و درمان این عارضه آن ها ملاقات می کنند.

حساسیت غذایی

همه چیز درباره آلرژی غذایی

آلرژی غذایی نوعی پاسخ سیستم ایمنی است که پس از مصرف برخی مواد غذایی ایجاد می شود و حتی مصرف مقادیر بسیار کمی از آلرژن های غذایی می تواند علائمی مانند مشکلات بلع، کهیر و التهاب راه های هوایی را ایجاد کند. آلرژی غذایی در برخی افراد می تواند علائم بسیار شدید یا واکنش های بسیار خطرناک و کشنده ای به نام آنافیلاکسی ایجاد کند.

تقریباً 6 تا 8 درصد از کودکان زیر 3 سال و 4 درصد از بزرگسالان آلرژی غذایی دارند. برخی از کودکان با افزایش سن این حساسیت را از دست خواهند داد (حتی اگر درمان نشود) آلرژی غذایی به راحتی با مشکل رایج دیگری به نام عدم تحمل غذایی اشتباه گرفته می شود. اگر عدم تحمل غذایی مشکل کمتری است که سیستم ایمنی را درگیر نمی کند.

حساسیت غذایی

شرح آلرژی غذایی

این وضعیتی است که در آن فرد به برخی مواد مغذی مانند پروتئین ها حساسیت پیدا می کند و سیستم ایمنی بدن به طور خفیف یا شدید واکنش نشان می دهد که حتی می تواند منجر به حملات آنافیلاکتیک (شوک آلرژیک) و در نهایت مرگ شود. این حملات گاهی آنقدر شدید است که راه های هوایی مسدود می شود. غذاهایی مانند بادام زمینی، غذاهای دریایی، شیر و تخم مرغ منابع حساسیت مفرط در کودکان هستند و ممکن است تشنج آنافیلاکتیک رخ دهد. آلرژن های غذایی آنتی ژن ها، پروتئین ها یا مولکول های بزرگ موجود در غذا هستند که سیستم ایمنی بدن به آنها واکنش نشان می دهد. ایمونوگلوبولین E با مواد خارجی واکنش می دهد و آنها را از بدن آزاد می کند.

حساسیت غذایی

علائم شایع آلرژی غذایی

علائم آلرژی غذایی عبارتند از عطسه، خارش، استفراغ، حالت تهوع، سردرد، انقباضات عضلانی، آسم، اسهال، درد شکم، بثورات پوستی، نفخ و کهیر، بثورات پوستی، تورم صورت (به ویژه لب ها)، سرفه، عطسه یا نزدیکی. آنافیلاکسی (نوع حاد و خطرناک آلرژی که در آن اختلالات تنفسی، ضربان قلب نامنظم و کاهش فشار خون)، واکنش شبیه کهیر، آسم برونش، التهاب روده و التهاب روده. عوارض جانبی احتمالی بیماری.

حساسیت غذایی

انواع آلرژی های غذایی

علائم ممکن است در عرض چند دقیقه یا تا 2 ساعت پس از مصرف برخی مواد غذایی ظاهر شود. در برخی موارد، علائم ممکن است تنها 1-2 روز بعد ظاهر شوند. دو نوع آلرژی غذایی وجود دارد:

آلرژی های فعلی بلافاصله پس از چند دقیقه ظاهر می شوند و معمولا خطرناک و شدید هستند.

  • آلرژی تاخیری

معمولا تا 48 ساعت پس از مصرف آلرژن ظاهر می شوند.

حساسیت غذایی

علائم دیگر عبارتند از:

• زبری صدا
• خس خس سینه
• سرفه
• حالت تهوع
• استفراغ
• دل درد
• اسهال

در موارد جدی تر، آلرژی غذایی حتی می تواند منجر به شوک و کما شود. این یک واکنش آلرژیک ناگهانی و شدید است که می تواند تمام قسمت های بدن از جمله پوست، تنفس، گوارش، قلب و عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهد. فشار خون ممکن است کاهش یابد، مجاری تنفسی باریک شود و زبان متورم شود.بسیاری از کودکان به طور همزمان به شیر و تخم مرغ حساسیت خفیف دارند. اما آلرژی های شدید غذایی مانند بادام زمینی و برخی میوه ها و انواع خاصی از ماهی و میگو معمولا در سنین بالا بروز می کند.

بیشتر بخوانید  علت افتادگی شانه و درمان این عارضه

حساسیت غذایی

از کجا بفهمیم آلرژی داریم یا نه؟

پزشکان معتقدند که آلرژی می تواند ارثی باشد، به این معنی که اگر والدین یا سایر بستگان نزدیک شما آلرژی های خاصی مانند تب یونجه داشته اند، احتمال ابتلا به آلرژی در شما بیشتر است. برخی از نوزادان با آلرژی غذایی متولد می شوند، در حالی که برخی دیگر به مرور زمان دچار آلرژی غذایی می شوند که می تواند به دلیل محیط یا تغییرات بدن آنها در طول سال ها باشد.

بسیاری از افراد نیز در صورت عدم حساسیت به غذای خاصی نسبت به آن واکنش نشان می دهند، اما در واقع دستگاه گوارش آنها قادر به هضم آن ماده خاص نیست و سیستم ایمنی بدن آنها آنتی بادی یا هیستامین علیه آن ماده خاص ندارد. غذا تولید نمی کند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز که با شیر و لبنیات دچار معده درد و اسهال می شوند، حساسیت زیادی به شیر ندارند، اما دستگاه گوارش آنها توانایی قند موجود در شیر را ندارد، بنابراین با مصرف شیر کم لاکتوز می توانند به راحتی شیر را خارج کنند. روزانه مصرف کنید.

حساسیت غذایی

تست های تشخیص رژیم غذایی

داشتن سابقه خوبی از آلرژی های غذایی در گذشته حدود 2 تا 4 هفته قبل یا در بین اعضای خانواده در مورد انواع مختلف غذاها و نوشیدنی ها مهم است.

رژیم غذایی را حذف کنید

با حذف مواد غذایی به عنوان یک آلرژن غذایی شناخته می شود. این رژیم 1 تا 2 هفته طول می کشد. با یک رژیم غذایی بسیار ساده و محدود شروع می شود که در آن آلرژن های غذایی حذف می شوند و هر غذا به طور جداگانه به مدت 2 تا 3 روز داده می شود و حساسیت آن بررسی می شود و با ظاهر شدن علائم به هر ماده غذایی به عنوان آلرژن یا آلرژن شناخته می شود.

حساسیت غذایی

پیشگیری از آلرژی غذایی

از غذاهایی که باعث ایجاد آلرژی می شوند خودداری کنید یا آنها را در مقادیر کم مصرف کنید. غذاهایی که باعث ایجاد آلرژی در شما می شوند را شناسایی کنید و از آنها دوری کنید. و برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید.
نوزادانی که دیرتر غذای جامد را شروع می کنند، کمتر دچار آلرژی غذایی می شوند.

حساسیت غذایی

عوامل خطر آلرژی غذایی عبارتند از:
  • سابقه خانوادگی. اگر آسم، اگزما، کهیر و آلرژی هایی مانند آلرژی های فصلی در خانواده شما شایع است، خطر ابتلا به آلرژی غذایی در شما زیاد است.
  • سابقه آلرژی غذایی داشته باشید. برخی از کودکان ممکن است آلرژی غذایی خود را از دست بدهند و بهبود پیدا کنند، اما گاهی اوقات این آلرژی بعداً در زندگی عود می کند.
  • سایر حساسیت ها اگر در گذشته به یک غذا حساسیت داشته اید، ممکن است در خطر ابتلا به غذای دیگری باشید. همچنین، اگر یک نوع آلرژی مانند آلرژی فصلی داشته باشید، مستعد ابتلا به انواع دیگر مانند آلرژی های غذایی می شوید.
  • سن . آلرژی غذایی در کودکان، به ویژه نوزادان و خردسالان شایع است. با افزایش سن، سیستم گوارش شما رشد می کند و بدن شما کمتر غذاها یا اجزای غذایی را که باعث آلرژی می شوند جذب می کند. خوشبختانه، کودکان معمولا حساسیت خود را به شیر، سویا، گندم و تخم مرغ از دست می دهند. آلرژی شدید و آلرژی به آجیل و صدف بیشتر احتمال دارد که مادام العمر باقی بماند.
بیشتر بخوانید  با انواع مکمل شگفت انگیز ناترند آشنا شوید !

حساسیت غذایی

عوارض آلرژی غذایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آنافیلاکسی: واکنش آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی
  • درماتیت آلرژیک (اگزما). تقریباً از هر سه نفر مبتلا به آلرژی غذایی یک نفر اگزما دارد.
  • میگرن در برخی افراد، هیستامین که توسط سیستم ایمنی ترشح می شود، نشان داده شده است که در طی پاسخ آلرژیک باعث میگرن و سردردهای عصبی می شود.
  • اگرچه برخی افراد معتقدند که آلرژی غذایی با بیش فعالی و آرتروز دوران کودکی مرتبط است، اما هیچ مدرکی دال بر این وجود ندارد.

حساسیت غذایی

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

اگر احتمال دارد به غذای خاصی حساسیت غذایی دارید، تا زمانی که به پزشک مراجعه نکنید از آن اجتناب کنید.اگر غذا خورده اید و علائم خفیفی را تجربه می کنید، داروهایی مانند آنتی هیستامین ها ممکن است به کاهش علائم کمک کنند. در صورت بروز واکنش شدید یا علائم آنافیلاکسی، فوراً با آمبولانس تماس بگیرید.

از آنجایی که قرار ملاقات ها ممکن است کوتاه باشد و فرصت های زیادی برای صحبت وجود دارد، بهتر است از قبل برای هر قرار ملاقاتی آماده شوید. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند برای معاینه آماده شوید و بدانید که از پزشک خود چه انتظاری دارید.

چیزهایی را که از این فرآیند آموختید، از جمله مواردی که به نظر نمی رسد مربوط به جلسه باشد، یادداشت کنید.

  • اطلاعات کلیدی، از جمله استرس یا تغییرات اخیر در زندگی خود را یادداشت کنید.
  • فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید و همچنین ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
  • در صورت امکان، یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را بیاورید، گاهی اوقات پیگیری همه اطلاعات در طول بازدید دشوار است. اگر کسی شما را دنبال کند، اگر چیزی را فراموش کردید می تواند به شما یادآوری کند.
  • سوالات خود را که از پزشک خود خواهید پرسید بنویسید.

قرار ملاقات ها کوتاه هستند، بنابراین تهیه لیستی از سوالات قبل از قرار ملاقات به شما کمک می کند تا از زمان خود نهایت استفاده را ببرید. فهرستی از اهمیت سوال تهیه کنید.

بیشتر بخوانید  آیا می دانید عجله غذا خوردن مضر است؟!

برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

حساسیت غذایی

* آیا بیماری من ناشی از حساسیت غذایی است یا عوامل دیگری دخیل هستند؟

کشنده ترین علل و سایر عواملی که می تواند باعث علائم بیماری شود چیست؟

* چه آزمایشاتی باید انجام دهم؟

* آیا وضعیت من موقتی است یا مزمن؟

* در کنار تشخیص و درمان اولیه چه پیشنهادهای درمانی دیگری برای من دارید؟

* اگر مشکلات بالینی دیگری داشته باشم، چگونه می توانم آنها را به بهترین شکل حل کنم؟

* آیا محدودیتی خواهم داشت؟

* آیا ملاقات با متخصص یا استفاده از امکانات پزشکی خاص ضروری است؟ هزینه آن چقدر است و آیا تحت پوشش بیمه است؟

* آیا جایگزینی برای داروهایی که برای من تجویز شده است وجود دارد؟

* آیا بروشور یا مقاله ای برای بردن به خانه وجود دارد؟ بازدید از کدام وب سایت ها را توصیه می کنید؟

اگر برای آلرژی غذایی به پزشک کودک خود مراجعه می کنید، ممکن است این سوالات را نیز داشته باشید:

* آیا امکان دارد فرزندم این حساسیت را از دست بدهد و در آینده بهبود یابد؟

* چه جایگزین هایی برای غذا یا غذاهایی که باعث ایجاد علائم آلرژی در کودک من می شود وجود دارد؟

با وجود این حساسیت غذایی، چگونه می توانم به سلامت فرزندم در مدرسه کمک کنم؟

علاوه بر سوالاتی که از قبل آماده کرده اید، از پرسیدن سوالاتی که ممکن است در حین قرار ملاقات پیش بیاید، دریغ نکنید.

حساسیت غذایی

از پزشک چه انتظاری باید داشت

ممکن است پزشک از شما سؤالاتی بپرسد. تمایل به پاسخ دادن به آنها به شما کمک می کند زمان بیشتری برای صحبت در مورد موضوعات خود داشته باشید. پزشک احتمالاً سؤالات زیر را از شما خواهد پرسید:

* اولین بار چه زمانی علائم را دیدید؟

فاصله زمانی بین غذایی که مشکوک هستید تا شروع علائم چقدر است؟

* آیا داروهایی مانند آنتی هیستامین مصرف کرده اید و اگر بله، آیا کمکی کرده است؟

آیا فکر می کنید همیشه نسبت به مصرف برخی مواد غذایی واکنش آلرژیک دارید؟

قبل از واکنش چقدر خوردی؟

* غذاهایی که باعث این واکنش شدند پخته بودند یا خام؟

شدت علائم چقدر است؟

فکر می کنید چه چیزی باعث بهبود این علائم در شما می شود؟

چه چیزی این علائم را بدتر می کند؟

حساسیت غذایی

آلرژی غذایی چگونه درمان می شود؟

هیچ درمان خاصی برای آلرژی غذایی وجود ندارد.
بهترین درمان این است که به سادگی با پرهیز از آن دسته از غذاها و هر نوع غذا یا نوشیدنی حاوی غذاهای آلرژی زا از آلرژی جلوگیری کنید.
یکی از راه های مهم خواندن برچسب مواد غذایی است. هرگز غذاهایی را که می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند و ممکن است به آن حساسیت داشته باشید، نخورید.
پزشکان و مراکز آلرژی نیز می توانند با ارائه لیستی از غذاهای سالم یا آلرژی زا کمک کنند.

حساسیت غذایی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *