مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا می دانید عجله غذا خوردن مضر است؟!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با عجله غذا نخورید!

لحظات برنامه ریزی شده برای غذا خوردن باید در آرامش واقعی باشد. در این لحظات بدن ما نباید در تنش و استرس باشد. زیرا استرس به طور جدی عملکرد دستگاه گوارش را مختل می کند دلگرم کننده با تکنیک های مدرنی که از غذاهای تند به دست می آید آشنا شوید.

مضرات غذا خوردن با عجله

تند غذا خوردن یکی از عادات نامطلوب است که عوارضی دارد و از جنبه های مختلف قابل بررسی است. اغلب افراد غذاهای تند می خورند و برای این عمل بهانه می آورند و البته از این موضوع چشم پوشی می کنند.اما موارد نادری وجود دارد که افراد واقعاً عجله دارند و باید سریع غذا بخورند تا به موقع به سر کار برسند، و اغلب هیچ توجیه قانع کننده ای برای این روال رژیم غذایی وجود ندارد، زیرا آنها هرگز از خود نمی پرسند که چرا برای خوردن مداوم عجله دارند. هر روز؟

به نظر می رسد که مردم عموما حوصله جویدن غذا و خوردن تکالیف معمولی و خانگی را ندارند، اما می توان از زاویه دیگری به مقوله تغذیه نگاه کرد. خداوند لذت های مباح را در این دنیا قرار داده است، از جمله لذت های طعام. پس چه بهتر که از این لذت و هدیه به درستی استفاده کنیم. حال باید به این سوال پاسخ داد که آیا کسی که تمام غذا را سریع قورت می‌دهد از غذایی که می‌خورد لذت می‌برد یا کسی که اولین کسی است که به ظرف غذایش نگاه می‌کند و غذایش را آهسته و آرام می‌خورد؟

رژیم دوم بدون شک خوشایند است. در عین حال آهسته غذا خوردن باعث تقویت و گرم شدن محیط خانواده می شود. اما از این منظر احساسی، از نظر فیزیولوژیک دستگاه گوارش و عمل بلع، می توان پیامدهای مصرف غذاهای تند را به صورت علمی تحلیل کرد. برای این منظور به طور خلاصه به فیزیولوژی تغذیه می پردازیم:

هنگام جویدن غذا به تکه های کوچک مناسب برای بلع تبدیل می شود. حرکات فک بالا و پایین باعث له شدن غذا توسط دندان های ثنایا می شود و حرکات مشابه باعث می شود که دندان های آسیایی مواد غذایی خاصی را تجزیه کنند. اندازه تکه های غذا متفاوت است و به عوامل خارجی مانند آموزش اولیه، نوع غذا، مکالمه تلفنی، تماشای تلویزیون و عادات بستگی دارد. جویدن انعکاسی باعث ترشح بزاق و شیره های گوارشی می شود. افراد می توانند روزانه تا یک لیتر بزاق تولید کنند.

بزاق حاوی آنزیم های آمیلاز و لیپاز است و پلی ساکاریدهایی مانند نشاسته را هیدرولیز می کند و در نتیجه نقش مهمی در هضم کربوهیدرات ها ایفا می کند. یکی از وظایف مهم بزاق، تولید مخاط است که نه تنها در دهان و مری، بلکه در سایر قسمت های دستگاه گوارش نیز نقش مهمی ایفا می کند. از جمله اینکه بلغم به دلیل خاصیت چسبندگی باعث کور شدن اجزای ریز غذا شده و آماده بلعیدن می شود.

مخاط همچنین باعث لغزش دستگاه گوارش می شود و به غذا اجازه می دهد به راحتی از آن عبور کند. جویدن زیاد اعصاب سمپاتیک را تحریک می کند و ترشح بزاق را 5 تا 6 برابر در مقایسه با حد طبیعی 3 میلی لیتر در دقیقه افزایش می دهد.

بلع شامل دو مرحله ارادی و حلقی است. در مرحله ارادی، نیش به حلق رانده می شود و در مرحله حلق، نیش با یک فرآیند غیرارادی وارد مری می شود (رفلکس دگلوتیفیکاسیون). بلع با تحریک گیرنده های دهان و گلو آغاز می شود و منجر به انتقال امواج عصبی از طریق اعصاب حلقی و عصب واگ به مرکز بلع در بصل النخاع می شود. دهانش با لب های فشرده بسته شده است. نوک زبان به سمت بالا حرکت می کند و سقف دهان از برگشت غذا جلوگیری می کند. نیش در انحنای دهان نیز دیده می شود البته مکانیسم بلع پیچیده تر است که از حوصله این مقاله خارج است و به این مقدار بسنده می کنیم.

بیشتر بخوانید  درمان یبوست با چای گل رز و گل محمدی

مضرات تند خوردن

اکنون که به طور مختصر با فیزیولوژی جویدن و بلعیدن آشنا شدیم، بهتر می توانیم عواقب سریع غذا خوردن را بررسی کنیم:

1. فردی که سریع غذا را برمی دارد و در دهان می گذارد، با هر لقمه کمی هوا می بلعد (آئروفاژی) که گاز اضافی در معده ایجاد می کند و در نهایت یکی از ناراحتی های گوارشی که نفخ است. که می تواند مزمن باشد.

2. تند غذا خوردن باعث تحریک بیشتر اسید معده می شود، زیرا اولاً تکه های غذا بزرگ است و باعث انقباضات شدید و دردناک مری و در نتیجه زمان لازم برای هضم غذا توسط آنزیم های معده و شیره های گوارشی می شود. در معده باقی می ماند و افزایش می یابد و ثانیاً به دلیل ترشح اسید بالاتر و آنزیم های گوارشی، پوشش داخلی معده در دراز مدت آسیب می بیند. مصرف زیاد غذا حتی می تواند باعث دیسفاژی شود.

3. افرادی که فست فود می خورند اغلب پرخوری می کنند، به عبارت دیگر، تند غذا خوردن می تواند منجر به اضافه وزن و حتی چاقی شود. زیرا در این حالت فرد قبل از ترشح هورمون انسولین غذا را تمام می کرد و در نهایت برای سیری در هیپوتالاموس پیام سیری را به مرکز ارسال می کرد.

4. در صورتی که غذا خوب جویده نشود، هضم اولیه ای وجود ندارد که باید توسط آنزیم های آمیلاز و لیپاز بزاق انجام شود. به این ترتیب فرآیند هضم به کندی انجام می شود و علاوه بر این، جذب مواد مغذی نیز به خوبی انجام نمی شود.

مضرات تند خوردن

ظرف ایستاده

خوردن به تنهایی، یعنی صبحانه، ناهار یا شام ایستاده لزوما خطرناک نیست. با این حال، این نوع رژیم غذایی احساس گرسنگی را از بین نمی برد. به همین دلیل است که معمولا بعد از غذا به سراغ میان وعده ها می روید. این عادات غذایی ناسالم منجر به اضافه وزن و چاقی می شود. واقعیت این است که این کشورها برای بدن نیز گران هستند. به همین دلیل است که پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که همیشه در حالت نشسته غذا بخورید. ادامه مقاله را از دست ندهید.

مضرات تند خوردن

چگونه بفهمیم چگونه سریع غذا بخوریم؟

مضرات تند خوردن

اگر در کمتر از 15 تا 20 دقیقه غذا بخورید به این معنی است که خیلی سریع غذا خورده اید. اگر بعد از غذا خوردن بیش از حد احساس سیری می کنید به این معنی است که خیلی سریع غذا خورده اید. آهسته غذا خوردن به بدن کمک می کند تا نسبت به سیگنال های سیری حساسیت بیشتری داشته باشد و جدای از لذت بردن بیشتر از غذا، بعد از غذا خوردن احساس بدی نخواهید داشت.

مضرات تند خوردن

وقتی خیلی سریع غذا می خوریم چه اتفاقی می افتد؟

وقتی سیر شدید متوقف نمی شوید

یک قانون کلی وجود دارد که می گوید برای خوردن یک وعده غذایی باید 20 دقیقه وقت بگذارید. این تقریباً زمانی است که دستگاه گوارش هورمون‌هایی را به مغز ارسال می‌کند تا سیگنال سیری را نشان دهد و غذا را متوقف کند. اگر در کمتر از 20 دقیقه غذا بخورید، زمان کافی برای ارسال پیام سیری به مغزتان ندارید.
این بدان معناست که اگر سریع غذا می خورید، احتمال اینکه پرخوری کنید بیشتر است زیرا مدت ها قبل از اینکه احساس سیری کنید غذا می خورید.

هورمون های سیگنال به روشی پیچیده بین دستگاه گوارش و مغز کار می کنند. همانطور که غذا از معده به روده کوچک می رود، هورمون کوله سیستوکینین به مغز فرستاده می شود تا سیگنال توقف غذا خوردن را نشان دهد. لپتین هورمون دیگری است که نقش کلیدی در تنظیم اشتهای طولانی مدت دارد. لپتین از سلول های چربی آزاد می شود و به مغز سیگنال می دهد که تنظیمات گرسنگی / سیری را بر اساس ذخایر چربی بدن افزایش و کاهش دهد.

بیشتر بخوانید  خوراکی های ممنوع برای افراد مبتلا به میزان بالای استروژن

اگر سلول‌های چربی در بدن افزایش پیدا کند، تولید لپتین نیز افزایش می‌یابد که نتیجه آن کاهش مصرف مواد غذایی است. با این حال، مقاومت به لپتین ممکن است در چاقی نیز رخ دهد. مقاومت به لپتین می تواند دریافت پیام سیری را برای مغز سخت تر کند. لپتین باید علامت کوله سیستوکینین را افزایش دهد، اما وقتی خیلی سریع غذا می خورید، پیام زمان کافی برای عملکرد صحیح نخواهد داشت.

مضرات تند خوردن

چگونه از افزایش وزن جلوگیری کنیم؟

تحقیقات نشان داده است که مردان و زنان دارای اضافه وزن، زمانی که سرعت خود را کاهش می دهند، مقدار غذایی که می خورند نیز کاهش می دهند. مطالعه دیگری روی 1700 شرکت‌کننده بزرگسال نشان داد که کسانی که آهسته‌تر غذا می‌خورند کالری کمتری در هر وعده دریافت می‌کنند. بنابراین، اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، کاهش سرعت غذا خوردن در طول وعده های غذایی می تواند کمک بزرگی باشد، زیرا کمتر غذا می خورید.

مطالعات نشان داده است که سریع غذا خوردن خطر چاقی را دو برابر می کند. علاوه بر کیفیت و کمیت غذایی که می خورید، باید روی سرعت غذا خوردن نیز تمرکز کنید. تحقیقات جدید نشان داده است که غذا خوردن با عجله می تواند تلاش های کنترل وزن شما را خنثی کند. در این مطالعه، سه گروه وجود داشت که هر گروه شامل 20 زن بود و هر گروه نوع اختلال خوردن – خوردن هنگام راه رفتن، تماشای تلویزیون و صحبت کردن را مورد آزمایش قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که خوردن در حال حرکت تأثیر بسیار منفی دارد: آنها دیرتر از سایرین رژیم غذایی می‌خورند. محققان گفتند: “این مطالعه آزمایشگاهی ممکن است پیام روشنی برای کسانی که وزن خود را کنترل می کنند ارسال نکند.”

در دنیای واقعی، بسیاری از عوامل دیگر – از جمله دسترسی به غذا، خلق و خو و استرس – وجود دارند که بر میزان و آنچه می خوریم تأثیر می گذارند. اما نتایج این مطالعه به ما نشان داد افرادی که در حال حرکت غذا می خورند می توانند بعداً در روز پرخوری کنند. چرا این اتفاق می افتد؟ این ممکن است به دلیل تأثیرات ذهنی باشد: افرادی که با عجله غذا می خورند و در حال حرکت هستند ممکن است از آنچه می خورند آگاه نباشند، یا ممکن است فکر کنند که چون فعال هستند، ممکن است بعداً بیشتر غذا بخورند.

و به خصوص کسانی که رژیم دارند به احتمال زیاد در معرض این طرز تفکر قرار خواهند گرفت. آنها فکر می کنند کالری بیشتری سوزانده اند و می توانند بیشتر بخورند. بعید است که زنان در این مطالعه کالری اضافی بسوزانند، زیرا از آنها خواسته شد تنها 5 دقیقه در زمان صرف غذا در اتاق قدم بزنند، بنابراین کالری سوزانده شده حداقل بود. کالری دریافتی در این گروه برای مدتی بعد از کسانی که در حین تماشای تلویزیون یا صحبت کردن غذا خورده بودند، بسیار بیشتر بود.

جنیفر مک دانیل، متخصص تغذیه گفت: افرادی که رژیم دارند و در حال حرکت غذا می خورند احساس می کنند حق دارند بیشتر غذا بخورند و من با نتایج این مطالعه موافقم. مک‌دانیل می‌گوید: «ما اغلب میزان کالری‌ای را که در حال حرکت می‌سوزانیم بیش از حد تخمین می‌زنیم و فکر می‌کنم یک پیاده‌روی پنج دقیقه‌ای می‌تواند فرد را متقاعد کند که بیشتر غذا بخورد.

اما شما نمی توانید به هر چیزی که نتایج آزمایشگاه می گوید تکیه کنید. و سوال بزرگ این است که آیا کسانی که در حال حرکت غذا می خورند بیشتر احتمال دارد وزن اضافه کنند؟

برای پاسخ به این سوال به تحقیقات جامع طولانی مدت نیاز است. تند غذا خوردن مضرات دیگری نیز دارد، فردی که می نشیند و آهسته غذا می خورد، می تواند به آنچه می خورد فکر کند و هوس غذای سالم حاوی مواد مغذی کند، در حالی که عجله فرد را از تصمیم گیری صحیح باز می دارد و خطر استفاده از غذاهای ناسالم را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید  مزایای درمانی سولامر چیست؟

مضرات تند خوردن

از غذا لذت نبرید

در فرهنگ عجله به ندرت پیش می آید که کاری را با صبر و آرامش انجام دهیم. شاید برای شما عجیب باشد که آهسته غذا خوردن و تمرکز بر آنچه می خوریم می تواند به ما کمک کند کمتر غذا بخوریم.

اگر روی غذا تمرکز کنید، احتمال اینکه بیشتر بخورید بیشتر نیست؟

طبق تحقیقات، این اتفاق نمی افتد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که آهسته غذا خوردن و لذت بردن از آن می تواند به شما کمک کند از آنچه می خوریم احساس رضایت داشته باشید. وقتی سریع غذا می خوریم، طعم آن را کاملاً درک نمی کنیم. چشیدن و لذت بردن از غذا باعث می شود سریعتر احساس رضایت کنیم. لذت بردن آرام آرام از یک تکه کیک می تواند بسیار لذت بخش تر از خوردن سریع دو تکه کیک بزرگ باشد. طوری بخورید که علاوه بر سیری معده، از نظر روحی هم احساس رضایت داشته باشید.

مضرات تند خوردن

نکاتی برای رژیم غذایی کندتر

اگر خیلی سریع غذا می خورید، از این نکات برای کاهش سرعت استفاده کنید. در ابتدا ممکن است تلاش زیادی شود، اما بعد از مدتی آهسته غذا خوردن برای شما راحت تر خواهد شد. هنگام غذا خوردن چندین کار را با هم انجام ندهید: بسیاری از مردم هنگام غذا خوردن تلویزیون تماشا می کنند، کار می کنند یا صفحه نمایش را تماشا می کنند. آیا کامپیوتر آن را نمایش می دهد؟ وقتی بیرون غذا می خورید، عوامل حواس پرتی را حذف کنید تا بیشتر روی غذا تمرکز کنید. این به شما کمک می کند از غذا بیشتر لذت ببرید و آهسته تر از آن لذت ببرید.

تنقلات کوچک بخورید: به جای اینکه مقدار زیادی غذا را به یکباره در دهان خود قرار دهید، آن را به تنقلات یا گازهای کوچک تبدیل کنید. خوردن وعده های کوچک غذا می تواند به شما کمک کند آهسته تر غذا بخورید. در صورت امکان، می‌توانید از قاشق‌های کوچک‌تر برای کند کردن روند غذا خوردن استفاده کنید.

جویدن غذاهای کامل: سریع غذا خوردن معمولاً به این معنی است که آنچه می خورید خوب نجوید. بیشتر از قبل روی جویدن غذا تمرکز کنید. این به هضم بهتر غذا کمک می کند.

قاشق و چنگال را بین لقمه ها قرار دهید: برای کاهش سرعت غذا توصیه عملی این است که بعد از هر لقمه قاشق و چنگال را پایین بیاورید. این کار باعث می شود آهسته غذا بخورید. برخی از برنامه های تلفن همراه وجود دارند که می توانند در این راه به شما کمک کنند.

مضرات تند خوردن

نتیجه

ترکیب این عوامل به این واقعیت منجر می شود که معده به تدریج ضعیف شده و توانایی هضم صحیح غذا را از دست می دهد. بنابراین بهتر است فست فود را با رفتار بهتر جایگزین کنید. برای این منظور توصیه می شود زمان مصرف غذا را حداقل به 20 تا 25 دقیقه افزایش دهید و هر لقمه را حدود 30 بار بجوید.

بد نیست اشاره کنیم که در فرهنگ دینی و اسلامی ما به این موضوع پرداخته شده است و حضرت امیر صلی الله علیه و آله و سلم در یکی از توصیه های خود به فرزندش امام حسن علیه السلام فرموده اند. تاکید کرد که بیشتر غذا می جود و آهسته غذا می خورد. امروزه بسیاری از روانشناسان نیز بر این باورند که آهسته غذا خوردن می تواند منجر به آرامش و آرامش شود.

مضرات تند خوردن

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *