مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم جدید ویروس کرونا از نقص عصبی – عروقی تا مشکلات گوارشی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



علائم جدید ویروس کرونا


همزمان با افزایش موارد ابتلا به بیماری ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در این کشور علائم جدیدی از این بیماری را به فهرست نشانه‌های ویروس کرونا افزوده است.


در مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ انواع مختلفی از علائم گزارش می‌شود که ممکن است با علائم خفیف تا جدی ظاهر می‌شود. همچنین علائم بیماری حدود دو تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس بروز پیدا می‌کند.


بعد از قرار گرفتن در معرض این ویروس جدید، ممکن است 2 تا 14 روز طول بکشد تا اولین نشانه بیماری کووید ۱۹ نمود پیدا کند. این زمانی است که ممکن است بیماری مانند آنفولانزا و سرماخوردگی معمولی احساس شود.


بسیاری از بیماران در همان مراحل اولیه از خود تب بروز می دهند. تحقیق مشترک چین و سازمان بهداشت جهانی می ‌گوید که ۸۸ درصد افرادی که کووید-۱۹ داشتند، از خودشان تب نشان دادند.


کارشناسان این مرکز احتقان یا آبریزش بینی را به فهرست علائم احتمالی ابتلا به بیماری ویروس کرونا اضافه کرده است.


علائم کرونا


علائم جدید ویروس کرونا : علائم عصبی – عروقی ویروس کرونا


گاهی مشاهده میشدکه بیمار دچار یک سری سندرم‌ها و بیماری‌های عصبی می‌شود، مثلا ما بیمار داشتیم که بعد از اینکه علائم ریوی بهبودی پیدا کرده، تازه سندرم گیلنباره که یک بیماری عصبی با مکانیسم گرفتاری عصب که دست و پا در حقیقت فلج می‌شود، و بعد هم یک سری سردرد‌ها، بعد که مطالعه بیشتر شد، مکانیسم‌های گوناگون برای آن گفتند، دیدند یک تعداد خیلی زیادی از جوانان دچار سکته‌های مغزی ناگهانی می‌شوند یا لخته شدن در عروق کوچک یا حتی بزرگ.


بنابراین تظاهرات عروقی هم برای آن آمد، چه سکته‌های قلبی ناگهانی که بیمار بهتر شده و یک دفعه به‌طور ناگهانی از بین می‌رود، یا اینکه سکتهٔ مغزی که بیمار با علائم سکته می‌آمد.


علائم جدید ویروس کرونا : علائم گوارشی ویروس کرونا


علائم گوارش با تهوع، استفراغ، اسهال حتی. بنابراین هر چه تعداد بیماران در دنیا بیشتر شد، دیدند تظاهرات بالینی خیلی ‌خیلی فراتر از آن چیز‌هایی است که از اول در چین گزارش کرده بودند.

بیشتر بخوانید  مقایسه روش درمانی کمربند فراصوت تیلاکس پرو و فیزیوتراپی برای درمان کمردرد


هر نوع علامتی می‌تواند بدهد، که البته در ویروس‌ها بعید نیست، ولی این خیلی بیشتر از سایر ویروس‌های هم‌خانوادهٔ خود و هم در مقایسه با آنفلوانزا که تقریباً این کار‌ها را می‌کند، ولی نه به شدت کرونا. “


بنابر اعلام جدید این مرکز، علائم احتمالی ابتلا به این بیماری شامل موارد زیر است:


از جمله شایع­ترین علائم:


  • تب

  • سرفه‌­ی خشک

  • خستگی


علائمی که کم­تر شایع است:


  • کوفتگی و درد

  • گلودرد

  • اسهال

  • ورم

  • سردرد

  • از دست دادن بویایی یا چشایی

  • جوش زدن پوست یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا


علائم جدی ابتلا به ویروس کرونا


  • به سختی نفس کشیدن یا کم ­آوردن نفس

  • درد یا فشار روی قفسه­ ی سینه

  • از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم


متخصصان پوست نیز به بیماری پا که تحت عنوان «انگشت پای کووید» نامیده می ­شود توجه کرده ­اند. در این وضعیت انگشتان پا قرمز می ­شود، می­ سوزد و گاهی به خارش می ­افتد که شبیه به سرمازدگی است (وضعیتی که پزشکان معمولا در انگشت دست و پای کسانی مشاهده می­ کنند که ساعت ­های طولانی در هوای سرد مانده باشند).


به­ گفته­ ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، درصورت مشاهده­ ی علائم زیر فورا باید تحت مراقبت­های پزشکی قرار گرفت:


  1. مشکل در تنفس

  2. درد یا فشار مداوم روی قفسه­‌ی سینه

  3. گیجی

  4. ناتوانی در هوشیاری یا هوشیار ماندن

  5. کبودی لب یا صورت


گرچه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری می ­گوید این فهرست شامل تمام علائم احتمالی نیست و با کشف اطلاعات بیشتر درمورد ویروس کرونا به روز رسانی خواهد شد، فهرست کامل علائم کلیدی در حال حاضر شامل موارد زیر است:


  1. تب یا لرز

  2. سرفه

  3. تنگی نفس یا اختلال در تنفس

  4. خستگی مفرط

  5. کوفتگی عضلات یا بدن

  6. سردرد

  7. از دست دادن حس بویایی یا چشایی

  8. گلودرد

  9. گرفتگی یا آبریزش بینی

  10. حالت تهوع یا استفراغ

  11. اسهال


علائم ویروس کرونا


روند ابتلا به کرونا


در روزهای اولیه عفونت، ویروس به سلول های ریوی حمله می کند. می تواند به طور خاص به سیلیوم ها آسیب بزند؛ مواد مو شکل که به اطراف حرکت می کنند تا راه‌های هوایی را از مخاط و مواد مزاحم پاکسازی کنند.


وقتی سلول ها عفونی می شوند می میرند و ریزش می کنند، با این کار مواد مزاحم موجود در راه های هوایی را افزایش می‌دهند و جلوی توانایی بدن برای دور نگه داشتن مواد مزاحم از ریه ها را می‌گیرند.


التهاب موجب آسیب و آسیب موجب التهاب بیشتر می‌شود و این چرخه می تواند تا زمانی که هیچ بافت سالمی باقی نمانده باشد ادامه پیدا کند.


این التهاب ممکن است دلیل اینکه چرا رایج ترین نشانه این بیماری سرفه خشک است را توضیح دهد. در مورد نفس تنگی و تولید خلط هم همینطور است.


دیگر علائم ویروس کرونا که می‌تواند در این زمان ظاهر شود خستگی، گلو درد، سردرد، درد مفصل یا ماهیچه، لرز و ریزش بینی هستند.

در روز پنجم بیماران دارای شرایط قبلی ممکن است احساس کنند که مشکل تنفسی دارند. معمولا ۷ روز طول میکشد تا یک نفر به بیمارستان برود.


موارد خفیف معمولا تا این زمان خوب می شوند. اما در موارد متوسط تا بحرانی در این زمان ذات‌الریه ایجاد شده که ممکن است شدت آن از غیرتهدیدآمیز تا بحرانی متفاوت باشد.


زمان بهبود برای این بیماران می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد. برای بعضی از موارد شدید و بحرانی علائم ویروس کرونا می تواند تا سندروم اختلال حاد تنفسی یا ARDS پیشرفت کند.


ARDS بیماری است که در آن مایعات در ریه ها بالا می آیند. و سیلی از سلول های ایمنی که برای هدف گرفتن عفونت آمده‌اند را به سمت ریه ها سرازیر کند.


آنها معمولا در مناطق عفونی جمع می شوند. اما گاهی بدن بیش از حد سلول ایمنی دارد. به این معنی که سلولهای ایمنی شروع به کشتن هر چیزی که در سر راهشان وجود داشته باشد می کنند که شامل سلول های سالم هم می شود.


ARDS معمولاً کشنده است. ARDS در موارد بحرانی می تواند منجر به اختلالات تنفسی شود و نیازمند کمک های حیاتی پیشرفته باشد و این زمانی است که بیماران به احتمال خیلی زیاد نیاز دارند که به ICU بروند.


درمان بیماری کرونا


درمان شامل اکسیژن مکمل و تصفیه هوای مکانیکی می شود. هدف این است که اکسیژن بیشتری به راه‌های تنفسی وارد شود، چون ریه ها نمی توانند این کار را انجام دهند.


اگر این درمان جواب ندهد به این معنی است که ریه ها دارای مقدار زیادی مایع هستند و اصلاً نمی توانند اکسیژنی را به راه های خونی برسانند. این دلیل بسیاری از مرگ های ناشی از بیماری کووید ۱۹ است.


حتی اگر بیماری از این مرحله جان سالم به در ببرد می‌تواند منجر به آسیب دائمی ریه شود. آسیب های وارد شده به ریه به شکل اثر موم عسلی باقی میمونه. این ضایعات در افرادی که تحت تاثیر ویروس کرونای جدید قرار گرفتند هم دیده شده است.


مطالعات جدید نشان داده است که بیشتر افرادی که از این بیماری می میرند طی ۱۴ تا ۱۹ روز دچار مرگ می شوند و به طور معمول افرادی که بهبود می یابند بعد از دو و نیم هفته از بیمارستان مرخص می شوند. اما در موارد خیلی بحرانی بهبود می تواند تا ماه ها طول بکشد.


زمانی که یک بیمار دوره بهبود خودش را طی می کند ممکن است که همچنان بیماری اش مسری باشد. این افراد باید با پزشک شان و مقامات سلامت عمومی در تماس باشند تا مشخص شود که چه زمانی دیگر یک خطر محسوب نمی شوند.


بیشتر بخوانید  روش ساده تهیه پودر مکمل گیاهی خانگی برای افزایش وزن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *