مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم آمیکرون از زبان افراد آلوده

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو، روزنامه همشهری نوشت: از زمان شناسایی سویه اومیکرون، همواره در زبان ها مطرح شده که این سویه جدید برخلاف دلتا از شدت بیماری کمتری برخوردار بوده و علائم آن شبیه به سرماخوردگی است. همچنین افراد کمتری بر اثر آن جان خود را از دست می دهند.» اما به زودی در بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده، تعداد موارد و حتی میزان مرگ و میر به طور چشمگیری افزایش یافته است. در ایران نیز شاهد افزایش چشمگیر تعداد بیماران و مرگ و میر ناشی از تاج، و وزارت بهداشت اعلام کرد موج ششم این افزایش در حالی آغاز شد که به گفته کارشناسان تعداد کمی کیت های تشخیصی میکرونیک در کشور ما وجود دارد و همه این افراد شناسایی نشده اند و البته در آمار ذکر نشده است، بیماران و قربانیان قطعا بالاتر از آمار رسمی است.

نبود آمار دقیق و یا حتی نسبتاً دقیق از تعداد مبتلایان به اومیکرون و همچنین خفیف بودن این بیماری و اینکه افراد کمتری را به کام مرگ می کشاند، باعث شده است که مردم کمتر از حد معمول به اقدامات بهداشتی پایبند باشند و این توجیه کننده است. طرف مشابه سرماخوردگی های قبلی است. ما هم از تاج گرفتیم، آنها با بی دقتی قوانین را رعایت کردند و برای تزریق نوبت سوم واکسن اشتیاق نشان ندادند. البته در شرایط کنونی نباید از نقش مسئولان ذیربط غافل شد; زیرا تعلل در تصمیم گیری صحیح به موقع این پیام را به مردم می دهد که شرایط عادی است.

حال سوال این است که آیا همه افراد مبتلا به آمیکرون می توانند به راحتی به این بیماری مبتلا شوند؟ شدت بیماری می تواند باعث رنج شود. نکته مهم دیگر این است که چه کسانی در معرض خطر بستری یا مرگ هستند، برای اطلاع از شدت درگیری و شدت ایمیکرون در انسان به سراغ چند نفری رفتیم که به تازگی از قرنطینه خارج شده اند.

گلو درد وحشتناکی داشتم که زندگی عادی من را برای چند روز مختل کرد

فریده که روزنامه نگار است درباره علائم و شروع بیماری خود گفت: اولین علامتی که داشتم گلودرد بود. در واقع یک روز با گلودرد شدیدی از خواب بیدار شدم و بعد از آن به تدریج علائم دیگر ظاهر شد. “او بدن درد شدید، آبریزش بینی و آبریزش چشم داشت، اما من تب نداشتم. گلو درد وحشتناکی داشتم که زندگی عادی من را برای چند روز قطع کرد.

این روزنامه نگار در پاسخ به این سوال که آیا سه نوبت واکسن دریافت کرده اید یا خیر، گفت: 2 هفته قبل از اینکه مریض شوم، سه نوبت واکسن را تزریق کردم و به طور تصادفی نوبت سوم را تزریق کردم. من هم هر 3 دوز سینوفارما را مصرف کردم. فریده درباره تجربه مراجعه به پزشک توضیح داد: او گفت که همه این علائم را به دلیل سرماخوردگی در لیست خود قرار می دهیم، زیرا همه افراد آزمایش omicron انجام نمی دهند. کیت های تشخیصی Omicron در ایران کمیاب هستند و کیت های قبلی معمولا منفی کاذب هستند، اما با توجه به علائمی که دارید، شما در قرنطینه هستید و باید 5 تا 7 روز قرنطینه شوید، اما من 10 روز است که در قرنطینه هستم.

بیشتر بخوانید  عفو بیش از 3000 محکوم از سوی رهبر انقلاب

وی در مورد داروهای تجویز شده گفت: دکتر برای من آزیترومایسین، دیفن هیدرامین و هولودستاپ تجویز کرد.

فریده درباره چگونگی ابتلا به این بیماری توضیح داد: یکی از همکارانم مریض بود و علائم سرماخوردگی داشت. خیلی به همکارم گفتیم احتمالا اومیکرون داری ولی اصرار داشت که کرونا نیست و سرما خورده و هنوز سرکار میاد دقیقا چند روز بعد از سر کارش مریض شدم.

زیرا اگر هر 3 دوز واکسن را دریافت کنید، علائم جدی نخواهید داشت

رضا که در ادارات دولتی شاغل است، درباره بیماری خود گفت: علائم من با دورگه شدن و گرفتگی صدا شروع شد، مثل زمانی که غذای خیلی تند می خورید و سروصدا می کند. دو روز بعد صدایم کاملاً خفه شد تا اینکه یکی از دوستان به من گفت که گرفتگی صدا احتمالاً از علائم امیکرون است. و من چون خیلی روی این موضوع حساس بودم بلافاصله به پزشک خانواده مراجعه کردم. بعد از معاینه و گرفتن آنامنس، پزشک تشخیص داد که من تاج دارم (امیکرون).

وی افزود: دکتر گفت فقط دستگاه تنفسی فوقانی درگیر بوده و خوشبختانه ریه ها درگیر نشده است. به دلیل شدت بیماری به او ایورمکتین و ناپروکسن تجویز کردند و گفتند در خانه بماند و استراحت کند. بعد از یک هفته هیچ علامتی نداشتم و سر کار رفتم.

وی درباره شدت بیماری خود توضیح داد: حال عمومی ام خوب بود و دردی نداشتم. من فقط گرفتگی صدا داشتم، هر از گاهی سرفه می کردم. حتی نفس هم نمی‌کشیدم. و آنتی بادی هایی که در بدن شما تشکیل می شوند علائم جدی و خطرناکی نخواهند داشت و همینطور باقی می مانند.

از درد نمی توانستم قورت بدهم

پرستو که پس از گذشت 17 روز از بیماری همچنان سرفه می کند، گفت: روز اول در انتهای گلویم احساس سوزن سوزن شدن داشتم و بدنم غرغر می کرد. از روز دوم تا پنجم گلو درد وحشتناکی داشتم که از درد دهانم حتی نمی توانستم بخوابم و قورت نمی دادم و آن را در ظرف خالی خالی کردم. در آن چند روز حتی دارو هم درد مرا تسکین نداد. علاوه بر گلو درد روز اول تب و لرز هم داشتم. دمای بدنم 5.39 بود و همچنین لرز شدید داشتم، یکی دو روز اول درد داشتم و از شدت درد مدام از کیسه آبجوش برای تسکین درد استفاده می کردم. همه چیز قابل تحمل بود، اما گلو درد من وحشتناک بود و من اذیت شده بودم. بعد از 5 روز سرفه ام شروع شد و الان بعد از 17 روز هنوز ادامه دارد.

وی گفت: از آنجایی که من خانه دار هستم و به ندرت بیرون می روم، خوشبختانه هنوز به این بیماری مبتلا نشده ام و توضیح داد: از ابتدای شیوع این بیماری برای اولین بار است که به این بیماری مبتلا می شوم. این بار اول همسرم مریض شد و حدود 2 روز بعد علائم را نشان دادم. چند روز بعد از شروع علائم آزمایش دادم که مثبت بود، پرستو در پاسخ به اینکه آیا آزمایش نشان می دهد آمیکرون دارد یا خیر، گفت: گرفتند و گفتند آزمایشت مثبت است و امیکرون داشتی.

بیشتر بخوانید  تصادف زنجیره ای در اتوبان شهید آقابابایی اصفهان / ۵ مصدوم

وی درباره مدت قرنطینه و داروهای تجویز شده توسط پزشک توضیح داد: 5 روز اول در قرنطینه کامل بودم و 5 روز دیگر از اتاق خارج شدم اما با ماسک در خانه بودم و از قرنطینه بیرون آمدم. روز دهم که هیچ علامتی نداشتم. دکتر همین الان برایم داروی سرماخوردگی تجویز کرد و گفت بیماری با دارو اصلا خوب نمی شود و فقط باید استراحت کنی و دوره بیماری را طی کنی. کلدستاپ فقط شبانه روز به من می داد اما چون گلو درد داشتم خودم چند قلم خوردم و در پاسخ به این سوال که آیا واکسن زدی یا نه، پرستو گفت: و نتونستم واکسن بزنم.

آمار رسمی تاج نمونه های انگشت شماری وجود دارد

دکتر حمید عمادی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) و از اعضای کمیته علمی کرونا در کشور در گفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره وضعیت شیوع اومیکرون در ایران گفت: در حال حاضر omcron در جامعه ما بسیار فراگیر شده است. “این آماری که اکنون می بینیم تعداد انگشت شماری از نمونه ها است و تعداد آنها بسیار کمتر از آنچه واقعا وجود دارد است. وقتی 30 نماینده همزمان آلوده می شوند، اگر به هر سازمان و اداره ای مراجعه کنید، گروه زیادی از کارمندان بیمار هستند یا اینکه چند فوتبالیست همزمان حضور دارند، تیم ملی ایران می گوید این بیماری در جامعه و در بسیاری از افراد جامعه شیوع دارد، اما آمار دقیقی از بیماران امیکرون نداریم.

Omicron برای چه کسانی خطرناک است؟

وی گفت: برخی افراد کاملاً بدون علامت هستند، برخی دیگر علائم خفیفی مانند سرماخوردگی و آبریزش بینی دارند که اصلاً به پزشک مراجعه نمی کنند و این مشکلی ندارد. بله، اما در برخی از بیماران علائم خیلی خفیف نیست و باعث می شود بیمار برای چند روز از زندگی عادی خود رنج ببرد و از زندگی عادی خارج شود. همه اینها برای افرادی است که 3 دوز واکسن یا حداقل 2 دوز واکسن دریافت کرده اند، اما این شرایط برای واکسیناتورها و افراد مبتلا به بیماری زمینه ای می تواند بسیار خطرناک باشد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) ادامه داد: امیکرون به اندازه دلتا کشنده نیست و حتی در بین جوانان نیز احتمال مرگ وجود ندارد، اما بین افرادی که واکسن نزده اند و افراد خطرناک است. که یک بیماری زمینه ای دارند.” متأسفانه کودکان و نوجوانانی هستند که واکسینه نشده اند و احتمال ابتلا به عفونت، بستری شدن و خدای ناکرده مرگ در این گروه سنی افزایش می یابد.

واکسینه نکردن کودکان بسیار خطرناک تر است

این متخصص عفونت گفت: کودکان مستعد ابتلا به بیماری های جدی هستند بنابراین باید واکسینه شوند. الان از 12 تا 9 سالگی شروع به واکسیناسیون کرده اند، به والدین توصیه می کنیم حتما از واکسینه شدن فرزندان خود مطمئن باشند و نگران نباشند. همانطور که بزرگترها واکسینه شده اند و الحمدلله مشکل جدی در جامعه وجود نداشته است، بچه ها هم همینطور و مهم نیست، پس قطعا واکسن زدن به بچه ها بهتر از عدم واکسن زدن است. در واقع، واکسینه نکردن آنها بسیار خطرناک تر است.

بیشتر بخوانید  سیل و سیل در 17 استان کشور / بیش از 2000 نفر نجات یافتند

احتمال افزایش موربیدیتی و مرگ و میر در بیماران مبتلا به امیکرون

دکتر عمادی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش بستری و فوتی وجود دارد یا خیر، به همشهری آنلاین گفت: این احتمال وجود دارد که تعداد بستری ها و حتی مرگ و میر افزایش یابد، زیرا زمانی که افراد در جامعه بیمار می شوند، ممکن است برخی افراد به شدت بیمار شوند. “به. یادآور می‌شویم، ۷ میلیون نفر در کشور ما حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند، این افراد ممکن است به شکل شدید بیماری مبتلا شوند و افرادی که بیماری‌های اساسی دارند، هم بیماری‌های جدی و هم خطرناک دارند.

وی افزود: اگر از هر 100 بیمار کویدی یک نفر به شدت بیمار شود قطعا با این شیوع بیماری مشکل خواهیم داشت. مثلاً فرض کنید یک درصد تهران در شرایط بحرانی است، اگر جمعیت تهران را 10 میلیون نفر ببینیم، یک درصد می شود 100 هزار نفر که باید در بیمارستان بستری شوند. 100000 نفر غرق شده اند که فشار زیادی را به سیستم پزشکی خسته ما که به تازگی از قله پنجم خارج شده است وارد می کند.

وضعیت بیمارستان در ابتدای موج ششم

یک متخصص عفونی درباره وضعیت بیمارستان ها در ابتدای موج ششم گفت: بحث الان این است که بیماران مبتلا به امیکرون به دلیل اینکه علائمی ندارند، آمبولانس ها و تخت های بیمارستانی به اندازه کافی پر نیستند و اکثر بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می کنند. سرپایی هستند.” هنوز سیر نشده اند. در واقع با افزایش تعداد بیماران، خدمات سرپایی ما افزایش یافته است. اما این بیماران از آنجایی که اکثراً بیماری تنفسی خفیف تری دارند به پزشکان عمومی در کلینیک های شهر مراجعه می کنند و همکاران ما دارو تجویز می کنند و از بیماران درخواست کار می کنند. به طور کلی همه درمانگاه های شهرستان دستورالعمل بیشتری دارند اما هنوز میزان بستری شدن در بیمارستان افزایش چندانی نداشته است.

من بیمارستان را آماده کرده ام

دکتر عمادی درباره وضعیت کنونی بیمارستان امام خمینی (ره) به همشهری آنلاین توضیح داد: بیمارستان امام خمینی (ره) هم اکنون در حالت آماده باش است و کلینیک های بیمارستان ها مملو از جمعیت است، اما همچنان بخش ها به اندازه پیک پنجم شلوغ نیست، هرچند تعداد بستری ها نسبت به چند سال گذشته است. هفته ها او بزرگ شده است، اما هنوز به اندازه پیک قبلی ترسناک نیست. در موج پنجم حدود 500 تخت برای بیماران عروق کرونر اختصاص دادیم، یعنی تقریباً نیمی از بیمارستان زیر مجموعه کووند بود، اما الان 70 تا 80 تخت برای بیماران عروق کرونر داریم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *