مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائمی که در مورد نارسایی کلیه در کودکان هشدار می دهد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علائم نارسایی کلیه چیست؟ و داروها و درمان های گیاهی آن

کلیه دو عضو در کنار بدن است و به شکل لوبیا است و از میلیون ها نفرون تشکیل شده است. این نفرون ها مسئول حذف مواد شیمیایی و سموم از بدن و جذب غذا هستند. اگر در این فعالیت اختلال ایجاد شود، فرد دچار نارسایی کلیه می شود. این نارسایی می تواند ناشی از مشکلات در بافت و ساختار کلیه باشد یا در اثر بیماری در سایر قسمت های بدن ایجاد شود. می توانید با متخصصان کلیه و مجاری ادراری صحبت کنید.
عوارض و بیماری ها مطمئناً با علائم همراه خواهند بود. بیماری نارسایی کلیه با مشکلاتی در سیستم ادراری به دلیل عملکرد و عملکرد کلیه ها همراه است. علاوه بر این، ادرار مواد زائد را از بدن دفع می کند و طبیعی است که دفع نادرست آن می تواند باعث تجمع سموم در بدن شود. علائم شکست همه موارد زیر است.

کاهش ادرار
پس از دفع نشدن ادرار، احتباس مایعات در بدن باعث تورم اندام تحتانی، ساق پا و زانو می شود.
پف زیر چشم
خستگی و ضعف
گیجی
حالت تهوع
تنگی نفس و درد قفسه سینه
آریتمی یا ضربان قلب نامنظم
کاهش هوش
خارش مداوم
گرفتگی و انقباضات ناگهانی عضلانی
تشنج
در موارد شدید، نارسایی کلیه باعث کما و در برخی موارد مرگ می شود.


نارسایی کلیه

انواع نارسایی کلیه چیست؟

اختلال عملکرد کلیه به عنوان نارسایی کلیه شناخته می شود. این معادل انگلیسی نارسایی کلیه است. نارسایی کلیه دارای چندین طبقه بندی است. اما اگر بخواهیم نارسایی کلیه را بر اساس مدت و شدت عارضه تقسیم کنیم، باید دو نوع نارسایی حاد و مزمن را مشخص کنیم.

نارسایی حاد کلیه

در مواردی که کلیه ها به طور ناگهانی در عرض چند ساعت تا چند روز دچار مشکل می شوند و نمی توانند مواد سمی را خارج کنند، نارسایی حاد کلیه رخ داده است. این مشکل بیشتر در افرادی که در بیمارستان بستری هستند یا نیاز به مراقبت ویژه دارند دیده می شود.
نارسایی حاد کلیه با شروع ناگهانی عوارض بسیار جدی و شدید دارد و حتی می تواند منجر به مرگ بیمار شود. نارسایی حاد کلیه علاوه بر کشنده بودن، می تواند برگشت پذیر نیز باشد و همین دو دلیل کافی است تا مبتلایان به این عارضه توجه جدی به آن داشته باشند.

بیشتر بخوانید  درس سیزدهم تفکر و سواد رسانه‌ای کلاس دهم

نارسایی مزمن کلیه

مهمترین علامت در این نوع شکست سکوت آن است. افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ممکن است سال ها به این بیماری مبتلا شوند، اما به دلیل اینکه علائم خاصی وجود ندارد یا روند ایجاد علائم کند است، بافت کلیه را به آرامی و مخفیانه از دست می دهند. علائم نارسایی کلیه در موارد مزمن مانند علائم نارسایی حاد کلیه است با این تفاوت که این علائم در مدت زمان طولانی تری بروز می کنند.
نارسایی خفیف کلیه با وراثت، سبک زندگی ناسالم و چاقی، دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا تشدید می شود.

چه چیزی باعث نارسایی کلیه می شود؟

نارسایی کلیه به دلیل عدم رسیدن خون به کلیه ها یا ناتوانی کلیه در دفع مواد زائد ایجاد می شود. این شرایط می تواند در اثر آسیب فیزیکی به کلیه ها در اثر تصادف یا بیماری ایجاد شود. مشکلات مادرزادی کلیه، بیماری های خود ایمنی یا سایر بیماری ها نیز می توانند باعث نارسایی کلیه شوند. در زیر تمامی علل نارسایی کلیه را بررسی خواهیم کرد.

اختلال در خون رسانی به کلیه ها

آسیب به جریان خون کلیه توسط چندین گروه از عوامل ایجاد می شود. علت این عوامل می تواند به دلیل بیماری کلیوی یا سایر بیماری هایی باشد که به ساختار کلیه ها آسیب می زند و یا به دلیل مشکلات ادراری. صدماتی که باعث کاهش جریان خون در کلیه ها می شود شامل موارد زیر است.

کاهش حجم خون در اثر خونریزی هیپوولمی نامیده می شود. ناشی از حوادث جراحی است.
کاهش مایعات بدن یا بیماری هایی مانند اسهال و استفراغ، تعریق یا تب باعث کم آبی بدن در نتیجه کاهش جریان خون به کلیه ها می شود.
استفاده از داروهای ادرارآور که جریان خون را به کلیه ها کاهش می دهند.
انسداد و آسیب به عروق کلیوی می تواند دلیل نرسیدن خون به کلیه ها باشد.
عفونت خون: قرار گرفتن سیستم ایمنی در معرض التهاب باعث آسیب اندام و کلیه می شود.

بیشتر بخوانید  لباس هایی که سلامت کودکتان را تأمین می کند

داروها

مواد سمی و داروها از طریق کلیه ها از بدن دفع می شوند. مصرف برخی داروها می تواند به کلیه آسیب برساند. این داروها عبارتند از

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
آنتی بیوتیک هایی مانند: آمینوگلیکوزید، جنتامایسین، توبرامایسین
داروهای حاوی ید مانند: داروهای تزریقی در رادیولوژی


بیماری کلیوی

دیابت

دیابت یا قند خون باعث آسیب به نفرون کلیه می شود. نفرون های آسیب دیده قادر به فیلتر کردن خون نیستند و در نتیجه عملکرد کلیه از بین می رود.

بیماری های قلبی عروقی

افرادی که از بیماری قلبی رنج می برند معمولا از مشکلات کلیوی نیز رنج می برند. از آنجایی که مشکلات قلبی مانع از جریان خون به اندام ها و کلیه ها می شود و در صورت کمبود اکسیژن به دلیل اختلال در خون رسانی، کلیه ها دچار اختلال می شوند. نارسایی کلیه در سالمندان اغلب به دلیل نادیده گرفته شدن بیماری قلبی و فشار خون بالا ایجاد می شود.

بیماری لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که به بافت ها و اندام های داخلی آسیب می رساند. نقص سیستم ایمنی در تشخیص عوامل خارجی باعث ایجاد این بیماری می شود که علت خاصی برای آن شناسایی نشده است. یکی از اعضای بدن که در اثر ترشح آنتی بادی به بافت ها و اندام های بدن آسیب می بیند، کلیه ها هستند.
در صورت ابتلا به این بیماری، فرد ضعیف، بی حال می شود و حجم ادرار او کاهش می یابد.

نقص مادرزادی کلیه

این بیماری از بدو تولد ایجاد می شود و مهم ترین علت نارسایی کلیه در نوزادان نارس است. ژنتیک نیز در بروز این بیماری نقش دارد و بیشتر افرادی به دنیا می آیند که والدینشان به این بیماری مبتلا هستند. البته این عارضه با آزمایشات قبل از تولد قابل تشخیص است و بعد از تولد با جراحی قابل درمان است.

بیشتر بخوانید  روش های شکل گیری خلاقیت در کودک


علائم هشدار دهنده بیماری کلیوی در کودکان

روش های تشخیص نارسایی کلیه

بروز علائم و اختلالات در ادرار و ادم در پاها شما را مجبور می کند برای حل مشکل با پزشک مشورت کنید. پزشک برای تشخیص دقیق مشکل کلیوی باید چندین مورد را بررسی کند. موارد مورد بررسی میزان پروتئین دفع شده در ادرار، مقدار اوره و کراتین در ادرار می باشد.
همچنین محاسبه GFR (نرخ فیلتراسیون گلومرولی) بر اساس سن، جنسیت، وزن و سطح کراتینین سرم فرد انجام می شود. با بررسی اطلاعات به دست آمده، میزان آسیب کلیه تشخیص داده شده و درمان بر این اساس انجام می شود.
سایر روش های تشخیصی شامل موارد زیر است.

  • تشخیص نارسایی کلیه با سونوگرافی
  • نمونه گیری کلیه

پیشگیری از نارسایی کلیه

درمان نارسایی کلیه بر اساس استراتژی هایی برای درمان بیماری های مزمنی است که باعث نارسایی کلیه می شوند.
جلوگیری از پیشرفت آسیب کلیه
به همین دلیل یک قسمت از درمان به درمان بیماری های مزمنی که باعث نارسایی کلیه می شوند و قسمت بعدی درمان به درمان بیماری ها و آسیب های کلیوی اختصاص دارد.

باید بخوانید:

سبک زندگی سالم برای درمان نارسایی کلیه

سبک زندگی سالم نقش بسیار مهمی در پیشگیری از نارسایی کلیه و بیماری های زمینه ای که باعث نارسایی کلیه می شوند ایفا می کند. سبک زندگی یک فرد را می توان در چند قسمت جداگانه بررسی کرد.

الگوی تغذیه
آموزش
پرهیز از سیگار و الکل

افراد مبتلا به نارسایی کلیه نمی توانند:

بنابراین
پتاسیم
و آب اضافی را دور بریزید.


درمان نارسایی کلیه

به همین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی نمک و پتاسیم باید محدود شود.

مصرف:

موز
ماست
اسفناج و آووکادو
سیب زمینی
خربزه
زردآلو باید برای این افراد کم باشد.
غذای کم نمک بخورید، ماهی دودی نخورید.

همچنین در افراد مبتلا به نارسایی کلیه، سطح فسفر به دلیل متابولیسم کلسیم افزایش می یابد. بنابراین غذاهای حاوی فسفر مانند:

لوبیا
لوبیاهای قرمز
لنز
شیر نر
ساردین
گوشت نیز باید محدود شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *