طرز تهیه چای به خانگی به سه روش آسان و کاربردی


چای نوشیدنی محبوب ایرانیان است که در انواع مختلفی تهیه می‌شود؛ از چای ترش گرفته تا  چای سبز و چای کوهی. در این میان  “چای به” نیز در واقع نوعی دمنوش خوش‌عطر و پرخاصیت بوده که به آرامش اعصاب کمک کرده و برای کم شدن استرس، خواب بهتر، آرامش روحی – روانی و کم کردن تنش‌های عصبی مفید است. در این مطلب با طرز تهیه چای به با ما همراه باشید.

طرز تهیه چای به خشک

قدم اول: آماده سازی به

به‌ها را به خوبی شسته و خشک کنید. آن‌ها را از وسط نصف کرده و دانه‌های آن را خارج کنید و به‌ها را با رنده درشت رنده کنید.

نکته: دانه‌های به را هیچ وقت دور نریزید؛ چرا که با آن‌ها می‌توانید نوشیدنی مناسبی برای گلو درد تهیه کنید. تکه‌های به را با رنده درشت رنده کنید.

قدم دوم: خشک کردن 

به‌های رنده شده را روی یک سینی بزرگ بریزید و کاملا پخش کنید. سینی به را برای سه روز زیر نور خورشید و یا روی شوفاژ و بخاری قرار دهید و در این فاصله زمانی هر از گاهی تکه‌های به را زیر و رو کنید تا کاملا خشک شوند. خشکی تکه‌های به نباید به قدری باشد که با فشار دست شکسته و خرد شوند.

قد سوم: تفت دادن

یک تابه بزرگ روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس مقداری از به‌های خشک شده را در تابه بریزید و تفت دهید. در این مدت باید تکه‌های به را مدام هم بزنید تا نسوزند. تفت دادن را تا جایی ادامه دهید که دانه‌های به کمی تغییر رنگ دهند. مراقب باشید به هایی که خرد تر هستند زود میسوزند و باید مدام هم بزنید. کمی دود بلندشدن از این خلالها هیچ عیبی ندارد و حتی به خوش رنگتر شدن دمنوش به هم کمک می کند، بنابراین از برخاستن کمی دود و دم نترسید.

بیشتر بخوانید  شبکه تپش توهین پرویز پرستویی را فاش می کند

بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تابه را از روی شعله بردارید و خرده‌های به را در سینی پهن کنید تا کاملاً خنک شوند. 

نکته: برای نگهداری از چای به‌ها آن‌ها در ظرف شیشه‌ای و داخل کابینت نگهداری نمایید.

قدم چهارم: دم کردن چای به

دم کردن به خشک شده مانند دم کردن چای سیاه است. به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری از به خشک شده را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. سپس قوری را روی بخار کتری قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا چای به دم بکشد. چای به، به تنهایی کمی شیرین است؛ ولی اگر دوست داشتید می‌توانید هنگام نوشیدن آن مقداری شکر یا نبات به چای اضافه کنید.

طرز تهیه چای به در فر

قدم اول:

یکی از ساده‌ترین روش‌های درست کردن چای به، خشک کردن به تازه در فر است. در این روش دیگر نیازی نیست که به خرد شده را برای چند روز در معرض آفتاب بگذارید و می‌توانید در عرض چند ساعت چای به درست کنید. برای شروع باید به ها را بشویید و رنده کنید. سپس آن‌ها را روی سینی فر پهن کنید و برای چند دقیقه در فر قرار دهید. در این مدت دمای فر باید روی دمای پایین تنظیم باشد و مدام به ها را زیر و رو کنید تا نسوزند.

قدم دوم:

بعد از این که تکه‌های به کاملا خشک شدند، سینی را از فر خارج کنید و به‌ها را در ماهیتابه بریزید و با شعله ملایم تفت دهید. زمانی که رنگ به‌ها تیره شد، یعنی آماده هستند. می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و چای به را دم کنید و از طعم آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید  200 پرسنل پزشکی سپاه برای خدمات رسانی به بیماران عروق کرونر وارد زاهدان می شوند - اخبار سیستان و بلوچستان - اخبار استانهای تسنیم

طرز تهیه چای به تازه

قدم اول: خرد کردن به

در اولین مرحله از طرز تهیه چای با به تازه باید به را بشویید و از وسط نصف کنید. سپس با استفاده از چاقو به را به تکه‌های کوچک خرد کنید و یا رنده کنید و در قوری بریزید.

قدک دوم: اضافه کردن سایر مواد به قوری

در این مرحله از طرز تهیه چای با به تازه باید دانه‌های هل را با نوک چاقو برش دهید و در قوری بیندازید. سپس چوب دارچین و عرق گلاب و زعفران دم‌کرده را نیز به تکه‌های به اضافه کنید.

قدم سوم: آماده کردن چای

پس از ریختن همه مواد در قوری، قوری را با آب جوش پر کنید و روی بخار کتری قرار دهید تا برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. در انتها می‌توانید چای به را در فنجان ریخته و همراه با مقداری لیمو خشک یا گل محمدی نوش جان کنید.

نکات نهایی تهیه چای به

  • در طرز تهیه چای به خشک شده باید تکه‌های به رنده شده را با فاصله کنار هم بریزید تا کاملاً در معرض هوا خشک شوند.
  • در صورتی که به آفتاب دسترسی ندارید می‌توانید برای خشک کردن چای به، تکه‌های به رنده شده را روی یک پارچه تمیز بریزید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شوند.
  • برای خوش طعم شدن چای به می‌توانید در زمان دم کشیدن چای مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.
  • اضافه کردن مقداری آب لیموترش تازه به چای به مزه بی‌نظیری می‌بخشد.
  • یکی از مهم‌ترین خواص دمنوش به رفع مشکل بی‌خوابی است، بنابراین اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید، می‌توانید این چای را قبل از خواب میل کنید.
  • اگر در زمان تفت دادن به خشک شده کمی دود از آن بلند شد، نگران نشوید، این موضوع موجب خوش‌رنگ‌تر شدن چای می‌شود. فقط مراقب باشید که به رنده شده نسوزد و سیاه نشود.
  • برای خوشمزه شدن چای به خانگی می‌توانید در زمان دم کشیدن چای مقداری هل و دارچین به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که در منطقه‌ای با آب و هوای شرجی زندگی می‌کنید، بهتر است از قرار دادن به‌ها در معرض هوا اجتناب کنید. زیرا موجب کپک زدن آن می‌شود. در این شرایط می‌توانید چای به را روی بخاری یا شوفاژ و یا داخل فر درست کنید.
  • در مورد مضرات چای به هیچ اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما به هر حال سعی کنید از این چای به اندازه استفاده کنید و آن را با فاصله ۱ تا ۲ ساعته از غذا میل کنید.
بیشتر بخوانید  عکس نوشته دختر که داشته باشی + جملات زیبا دختر یعنی ...

دیدگاهتان را بنویسید