مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز تهیه شیره خرمالو به روش سنتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


طرز تهیه آب خرمالو و خواص آن

میوه خرمالو خواص زیادی دارد اما فقط در فصول کوتاه موجود است. اگر طرز تهیه آب خرمالو را بلد باشید می توانید در تمام طول سال از خواص این میوه استفاده کنید.
در استان مازندران شیره خرمالو از قدیم الایام تهیه می شده و به آن دوشاب یا دشو می گویند. در اینجا طرز تهیه آب خرمالو آورده شده است تا بتوانید آن را در خانه درست کنید. آب خرمالو شیرین است و خواص بی شماری دارد. نگهداری میوه ها و سبزیجات در شرایطی مانند ترشی، آب میوه و … به ما کمک می کند در فصولی که دسترسی به این غذاهای مغذی امکان پذیر نیست از خواص آنها استفاده کنیم. آب نگینی که به این ترتیب تهیه می شود دارای قند زیادی است و در مواردی مانند شیرین کردن چای می توان به جای شکر از آن استفاده کرد.

تنها ماده اولیه ای که برای تهیه آب خرمالو نیاز دارید، خرمالوی رسیده، سالم و شیرین است. تهیه آب خرمالو ممکن است چند روز طول بکشد. اگر خرمای رسیده وجود نداشت، میوه ها را چند روز در کیسه پلاستیکی قرار دهید تا کاملا نرم شوند. اگر خرمالو کاملا شیرین نباشد و به اصطلاح طعم تند داشته باشد، آویشن خوش طعم نخواهد بود. زمانی که خرماها آماده شد، موارد زیر را انجام دهید.


آب خرمالو

نکته: برای تهیه دوش خرمالو حتما از خرمالوی شیرین کاملا رسیده استفاده کنید. اگر حتی یک دانه خرمالو نارس باشد، دوش یا آب خرمالو شما طعم بدی خواهد داشت.


دستور آشپزی:

بیشتر بخوانید  100 گرم آب لیمو چقدر کالری دارد ؟

برای تهیه دوش ابتدا جعفری را بشویید و سپس آبکش کنید. (نیازی به تخلیه تمام آب نیست و باید مقداری آب همراه آن باشد)
سپس خرماها را در قابلمه بزرگی بریزید و به مدت 30 دقیقه روی حرارت متوسط ​​بپزید تا خوب شود. مواظب باشید به خرما آب اضافه نکنید و در حین پخت حرارت ملایم نگه دارید تا ته نگیرد.
سپس صافی را روی شرپا دیگری که از قبل آماده کرده اید قرار دهید و یک پارچه نخی تمیز روی صافی بمالید.
حالا خرمای پخته شده را روی پارچه بریزید سپس پارچه را جمع کنید و چند بار روی پارچه را بچرخانید.
سپس با فشار دادن کفگیر چوبی، تمام آب و شهد خرمالوها را جدا کنید.
حالا شهد آماده شده را روی اجاق گاز با حرارت ملایم بپزید و هر از گاهی هم بزنید.
وقتی غلظت دوشاب مثل شیره خرما شد از فر خارج کنید.
هنگامی که دوش خنک شد، آن را در یک ظرف کاملا خشک و تمیز با درب نگهداری کنید.

باید بخوانید:

خرمالو جنگلی بسیار کوچک و خوش طعم است. بنابراین، اگر با آن دوش بگیرید، آب گل مغربی شما خوش رنگ تر و خوشمزه تر می شود. تهیه آب خرمالو آسان نیست و زمان زیادی می برد، اما خواص بی نظیر آن می تواند این سختی را جبران کند.


طرز تهیه آب خرمالو


نکات مهم

توجه داشته باشید که اگر خرما نرسیده باشد و منتظر از بین رفتن کامل آن نباشید، شیره ای که در نهایت تهیه می کنید نه تنها طعم خوبی نخواهد داشت، بلکه گاهی خوراکی هم نمی شود.
در هیچ مرحله ای از پخت و پز حرارت شعله فر را زیاد نکنید. این باعث می شود که آب میوه ته نشین شود و بوی سوختگی بدهد.
بهترین روش مصرف آب خرمالو (دوشاب) که برای همه مزاج ها مناسب است، این است که آب آن را با سرکه بجوشانید و محصول نهایی به نام سرکه شیره را با کاهو میل کنید و از خوردن این قسمت لذت ببرید.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه ساندویچ فلافل مخصوص و خوشمزه به ۴ روش

خواص خرمالو

خرمالو میوه ای با خواص بی نظیر و فراوان است. ویتامین های B1، B2 و B3 دشمنان ریزش مو هستند و به سلامت موهای شما کمک می کنند. ویتامین C موجود در آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از سرماخوردگی در فصول سرد سال جلوگیری می کند. خرما علاوه بر تمام این مواد مغذی حاوی مقادیری ویتامین A، کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر و آهن نیز می باشد. علاوه بر این، خرمالو حاوی دو آنتی اکسیدان کاروتن و کیلوپن است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها را کاهش می دهد. اگر به سلامت پوست و موی خود اهمیت می دهید، نباید از این ماده غذایی غافل شوید. خواص خرمالو به قدری شگفت انگیز است که در طب سنتی از آن برای درمان بیماری هایی مانند سنگ کلیه، مثانه و یبوست استفاده می شود. آب خرمالو طبیعتاً گرم است و می تواند بدن را از اسیدی شدن محافظت کند.

علاوه بر تمام فوایدی که برای این غذا ذکر شد، باید توجه داشت که خرمالو دارای قند نسبتاً بالایی است. به همین دلیل است که در بسیاری از استان های کشورمان از آب خرمالو به جای شکر در پخت حلوا استفاده می شود. در تهیه آب خرمالو، این میوه در چند مرحله حرارت داده می شود، بنابراین شیره نهایی قند بیشتری دارد. اگر رژیم لاغری دارید یا دیابت دارید، بدون مشورت پزشک از این ماده غذایی استفاده نکنید. حالا که طرز تهیه آب پامچال را می دانید، می توانید آن را در خانه درست کنید و از خواص بی نظیر این غذا در طول سال لذت ببرید.

بیشتر بخوانید  روش تهیه بيسكويت آلبالو خشكه و بادام


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *