مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب و تاثیر فوق العاده این گیاه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خواص ثعلب و طرز تهیه بستنی با ثعلب


ثعلب‌ گیاهی‌ است‌ پایا و چندساله‌ و دارای‌ گل های‌ خوشه‌ای‌ و برگ های‌ پهن‌، برگ های‌ تحتانیش‌ به‌ نوک‌ باریک‌ و تیزی‌ منتهی‌ می‌شوند و برگ های‌ فوقانیش‌ معمولاً دارای‌ لکه‌هایی‌ به‌ رنگ‌ قهوه‌ای‌ است‌. گل هایش‌ صورتی‌ یا سفید با خطوط‌ و نقاط ‌بنفش‌ یا ارغوانی‌ می باشد‌.


رنگ‌ پوسته‌ غدد زیرزمینی‌ صورتی‌ و داخل‌ آن‌ سفید است‌. طعم‌ آن‌ کمی‌ شیرین‌، لزج‌ و کمی‌ تند است‌. معمولاً محل رویش این گیاه داخل باغ ها و بیشه هاست و زمان گل دهی آن از اواخر فروردین تا اواخر خرداد است.


آرد ثَعلَب، آردی است که از ساییدن سیبک‌ ها (غده‌ های ریشه) خشک شده ی گونه‌های مختلف گیاه ثعلبیان به ‌دست می‌آید. آرد ثعلب دارای یک ماده چند قندی نشاسته‌ مانند به نام باسورین است.


گونه‌ هایی از ثعلبیان مانند Orchis morio L. کاربرد دارویی داشت که امروزه تلاش می‌کنند مواد دیگری را جایگزین آن کنند. غده‌ های ریشه آن را جمع‌ آوری کرده و خشک می‌ کردند و بعداً آرد کرده و از آن لعاب ثعلب درست می‌کردند. این لعاب (لیزاب) هیدرولیز شده و به مانوز و گلوکز تبدیل می‌شود و دارای ۳۰٪ نشاسته، آلبومین و قند است.


در گذشته در پزشکی سنتی از لعاب رقیق ثعلب (به نسبت ۱۰ به ۱۰۰) برای ناراحتی‌ های روده و معده، تقویت قدرت جنسی استفاده می‌ کردند ولی امروزه مواد دیگری را جایگزین ثعلب می‌ کنند. به علت جمع‌ آوری بیش از اندازه این گیاه در معرض خطر نابودی قرار گرفت.


از ثعلب در تولید بستنی سنتی ایرانی استفاده می‌شود.


از آرد ثَعلَب در ترکیه نوشابه‌ای تهیه می‌شود به نام ثعلب (Salep) که این نوشیدنی پیش از حضور قهوه و چای، در کشورهای دیگری مانند انگلستان و آلمان نیز مصرف می‌ شد.


از آرد ثعلب، دسرهایی نیز تهیه می‌شود از جمله پودینگ ثعلب و بستنی ثعلب. منطقه قهرمان ‌مرعش ترکیه از تولیدکنندگان بزرگ آرد ثعلب است که این آرد با نام «ثعلب مرعش» معروف است.

بیشتر بخوانید  سالاد لوبیا سبز و سیب زمینی با پنیر فتا


آشنایی با خواص ثعلب


  1. تقویت کننده اعصاب است.

  2. طبع آن گرم و مرطوب است.

  3. مقوی نیروی جنسی می‌ باشد.

  4. در قدیم جهت تقویت کودکان همراه شیر به آن‌ها می‌ دادند.

  5. جهت درمان رعشه (تشنج‌ های کزازی) از ثعلب به صورت دم کرده می‌ توان استفاده کرد.

  6. جهت کم‌خونی از دم کرده ثعلب می‌ توان استفاده کرد.

  7. برای درمان سرماخوردگی و اخلاط خونی به صورت دم کرده استفاده شود.

  8. جهت درمان ورم کلیه و مثانه از دم کرده این گیاه می‌ توان استفاده کرد.

  9. جهت جلوگیری از ریزش مو و تقویت موی سر ثعلب را با روغن زیتون و گل سرخ مخلوط نموده به پوست سر بمالند.

  10. برای رفع ورم حاد روده در رابطه با بیماری حصبه ۲ گرم ثعلب را در ۱۵۰ سی‌سی آب جوشانده بنوشند.

  11. مقدار دم کرده این گیاه ۱۸ گرم در ۱۰۰۰ سی‌سی آب می‌ باشد.

  12. افرادی که لاغر هستند از ثعلب استفاده کنند مخصوصاً در تابستان عصرانه با بستنی میل کنند.


خواص ثعلب


طرز تهیه بستنی با ثعلب


یکی از ساده ترین، ارزان ترین و خوشمزه ترین دسرهای ایرانی بستنی است که مصرف آن بین خانواده های ایرانی زیاد است. بستنی از انواع دسر منجمد است که برای فصول گرم سال بسیار مناسب و پر طرفدار می باشد. در گذشته از گیاه ثعلب در بستنی های سنتی استفاده می کردند.


ثعلب ماده ای است پودری شکل که معمولا برای غلیظ کردن بستنی ها و بعضی از مرباها از آن استفاده می شود که اگر مقدار آن کم باشد بستنی دیگر حالت کش دار نخواهد داشت و حالت یخی به خود نمی گیرد.


مواد لازم برای تهیه بستنی با ثعلب


  1. ثعلب: 2 قاشق چای خوری

  2. شیر پر چرب: 4 پیمانه

  3. شکر: 2 پیمانه

  4. خامه: 100 گرم

  5. گلاب: 2/1 پیمانه

  6. خلال پسته: 2 قاشق غذا خوری

  7. زعفران یا وانیل: 1 قاشق غذا خوری

  8. اسانس هل و یا گلاب: به میزان لازم


مراحل طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب


  1. در اولین مرحله از طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب خامه را بر کف یک سینی بزرگ و لبه دار و یا در داخل نایلون فریزر ریخته و صاف می کنیم، بهتر است نازک باشد و ارتفاع آن بیشتر از 2 میلی متر نباشد. پس از آن خامه را در داخل فریزر قرار می دهیم و فرصت کافی به آن می دهیم تا به طور کامل یخ بزند.

  2. در این مرحله شیر را در درون ظرفی ریخته و آن را روی شعله قرار می دهیم تا به جوش بیاید. پس از جوشیدن حرارت را کم می کنیم و زعفران دم کرده یا وانیل، هل و گلاب را به شیر جوشیده شده اضافه می کنیم. رنگ بستنی پس از سفت شدن رفته رفته کم تر می شود پس بهتر است میزان زعفران آن زیاد باشد. سپس ثعلب و شکر را با هم مخلوط کرده و کم کم و با یک قاشق به شیر اضافه می کنیم و پس از هر قاشق مخلوط را به خوبی هم می زنیم تا مواد در هم حل شوند و مایه ی یک دستی حاصل شود. اضافه کردن و هم زدن را تا جایی که ماده ی بستنی غلیظ شود ادامه می دهیم.

  3. در این قسمت مایه را از روی حرارت بر می داریم و درون کاسه می ریزیم و داخل قابلمه ی بزرگی که پر از یخ است قرار می دهیم. تمام مدتی که مایه بستنی داخل یخ است با همزن مواد را هم می زنیم تا کش دار شود. بعد از هم زدن بستنی را داخل فریزر قرار می دهیم و به مدت 30 دقیقه به آن استراحت می دهیم. این کار را 3 الی 5 بار تکرار می کنیم تا ماده ی منسجم و کش داری داشته باشیم. در این قسمت از طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب پس از آماده شدن بستنی خامه ای را که قبلا گذاشته بودیم یخ بزند خرد می کنیم و همراه با خلال پسته به آن اضافه می کنیم. بستنی را به خوبی مخلوط می کنیم تا خامه و خلال پسته به همه جای آن برسد و به طور یکسان پخش شود.

  4. در ادامه طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب بستنی را به مدت 2 ساعت در فریزر قرار می دهیم تا آماده سرو شود.


یک نکته مفید در مورد طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب


گاهی افراد می گویند هنگامی که خامه را در فریزر قرار می دهند تا یخ بزند بعد از مدتی متوجه می شوند که خامه آن ها مثل اول است و هیچ یخ زدگی در آن رخ نداده است. این اتفاق به این دلیل می باشد که خامه آن ها از نوع پر چرب می باشد.


برای این که یخ زدن به صورت کامل انجام شود پیشنهاد می کنیم تا از خامه نوع کم چرب استفاده کنید. اگر دسترسی به خامه کم چرب نداشتید می توانید با اضافه کردن شیر به خامه از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید و پس از آن داخل فریزر قرار دهید.


بیشتر بخوانید:


طرز تهیه ۱۰ مدل بستنی خوشمزه خانگی + عکس


روش های کاشت و تکثیر ثعلب و خواص این گیاه


درست کردن بستنی در خانه


بیشتر بخوانید  طرز تهیه مسقطی زعفرانی و مسقطی کاکائویی خوشمزه مخصوص ماه رمضان
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *