مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز تهیه آش ماشاب غذای محلی قم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



سفره‌ های ایرانی همچون تابلویی زیبا و رنگینند که هر شهر و استانی بخشی از آن را رقم زده است. انواع آش هم جزو همین عوامل رنگین کردن سفره‌ های ایرانی است. آش انواع بسیار زیاد و متنوعی دارد که ماشاب یکی از آن هاست.


در ادامه می‌ خواهیم طرز تهیه آش ماشاب که غذای محلی شهر قم است را خدمتتان آموزش دهیم، غذایی که با گوشت و ماش تهیه می‌شود. این آش خوشمزه را خصوصاً در فصل پاییز از دست ندهید.


طرز تهیه آش ماش/غذای محلی قم


مواد لازم جهت تهیه ماشاب:


  • گوشت گوسفند پخته و ریش شده: 200 گرم

  • ماش: یک و نیم پیمانه

  • لوبیا چشم‌ بلبلی: نصف پیمانه

  • برنج: نصف پیمانه

  • گندم: نصف پیمانه

  • سیب‌ زمینی نگینی خردشده: یک عدد

  • کدو حلوایی نگینی خردشده: یک پیمانه

  • عدس: یک پیمانه

  • پیاز سرخ شده: سه عدد

  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

  • آب گوشت: به میزان لازم

  • کشک و نعناع: به میزان لازم


دستور پخت ماشاب:


برای تهیه ماشاب خوشمزه ابتدا باید ماش، لوبیا چشم‌ بلبلی، عدس، برنج و گندم را بشویید. سپس آن ها را داخل قابلمه ای بریزید.


پیاز سرخ شده را به همراه زردچوبه و کمی نمک و فلفل و به میزان کافی آب، داخل قابلمه بریزید. حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش آید و مواد پخته شود.


در اواسط پخت، کدو حلوایی و سیب زمینی و آب گوشت را اضافه کنید. حرارت را ملایم کنید تا آش جا بیفتد.


یکی از نشانه های جا افتادن آش، این است که پوست ماش روی سطح آش دیده شود. هنگامی که آش جا افتاد و خواستید سرو کنید، نیمی از گوشت ریش شده را داخل قابلمه بریزید و هم بزنید.


می توانید نیمی دیگر از گوشت را به همراه کشک و نعناع داغ برای تزیین استفاده کنید.


طرز تهیه آش ماشاب قم/دستور پخت ماشاب


خواص آش ماشاب


1. خواص ماش در ماشاب


ماش یکی از حبوبات های سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. این حبوبات کوچک و ریز حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی از جمله: منگنز، پتاسیم، منیزیم، فولات، مس، روی و انواع ویتامین های B می باشد.


از ماش در طبخ بسیاری از غذاها می توان استفاده نمود. به دلیل تراکم بالای مواد مغذی در ماش, این حبوبات در مقابله با برخی بیماری های مزمن مرتبط با سن مانند بیماری های قلبی, سرطان, دیابت و چاقی برای بدن مفید است.


کالری ماش : 100 گرم ماش چقدر کالری دارد ؟


2. خواص لوبیا چشم بلبلی در ماشاب


لوبیا چشم بلبلی می‌ تواند سطح کلسترول ما را به شکل قابل توجهی، پایین نگه دارد. این لوبیا، منبعی عالی از فیبر رژیمی حل شدنی و پروتئین است که نقش مهمی در کاهش میزان کلسترول بد موجود در پلاسمای خون، ایفا می‌ کنند.


لوبیا چشم بلبلی، حاوی ترکیبات استروئیدی به نام فیتواسترول‌ نیز هست. این ترکیبات، در حفظ سطح استاندارد کلسترول در بدن بسیار موثرند.


شاخص گلیسمی لوبیا چشم بلبلی، نسبت به بسیاری از غذاهای دیگر پایین‌ تر است. تحقیقات متعددی ثابت کردند که رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین، برای پروفایل لیپید خون بسیار مفید است. بنابراین، این لوبیا، از این راه هم کلسترول خون ما را کنترل می‌ کند.


لوبیا چشم بلبلی، به ویژه نوع سفید شیری، قهوه‌ای روشن، سیاه و قرمز، سرشار از عوامل آنتی‌ اکسیدان است. ویتامین A و ویتامین C. بنابراین، مصرف این لوبیاها، می‌ تواند به ما کمک کند تا از رادیکال‌ های آزاد خطرناک خلاص شویم که این مسئله می‌تواند رشد سلول‌ های سرطانی را متوقف کند.


کالری لوبیا عربی : 100 گرم لوبیا عربی چقدر کالری دارد ؟


3. خواص سیب زمینی در ماشاب


سیب زمینی یک ماده خوراکی بسیار خوشمزه می باشد که سرشار از بتاکاروتن است و وقتی که پخته شود به راحتی جذب بدن می شود. ساقه و برگ های سیب زمینی دارای سمی بنام سولانین می باشد که نباید آن را مصرف نمود.


نشاسته یکی از عناصر اصلی موجود در سیب زمینی می باشد. برای تامین انرژی بدن می توان از سیب زمینی استفاده نمود. سیب زمینی به عنوان چهارمین غذای پرمصرف جهان بعد از برنج، گندم و ذرت می باشد.


کالری سیب زمینی : 100 گرم سیب زمینی چقدر کالری دارد ؟


4. خواص کدو حلوایی در ماشاب


کدو حلوایی سرشار از کاروتنوئیدهاست. ترکیباتی که سبب رنگ نارنجی کدو حلوایی می‌شوند؛ ترکیباتی مثل بتاکاروتن که بدن آن ها را به‌ صورت ویتامین A برای تقویت و محافظت حس بینایی به‌ کار می‌گیرد.


کدو حلوایی می‌ تواند شما را روئین‌ تن کند. هر چند اینکه آیا واقعا ویتامین C سرماخوردگی را دور می‌کند یا نه، هنوز هم جای بحث دارد اما به هر حال کدو حلوایی سبزی است که منبع نیرومند این ویتامین و مواد مغذی ضروری به شمار می‌ رود.


کالری کدو حلوایی : 100 گرم کدو حلوایی خام و پخته چقدر کالری دارد ؟


5. خواص پیاز در ماشاب


ترکیبات پیاز حاوی موادی است که باعث رقیق شدن خون می شوند که همین هم از حملات قلبی پیشگیری می کند. کورستین در پیاز نیز دارای توانایی مبارزه با بیماری های قلبی است. این ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد التهابی هستند که باعث تقویت و سلامت قلب می شوند.


پیاز همچنین بخشی از رژیم غذایی فرانسوی است، در حقیقت پیاز بخش مهمی از غذاهای فرانسوی را شکل می دهند و محققان بر این اعتقاد هستند که همین رژیم غذایی پر از پیاز فرانسوی ها باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی در بین آن ها شده است.


پیاز ممکن است از پوکی استخوان ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. بر طبق مطالعات محققان سوئیسی، یک ترکیب در پیاز سفید (GPCS) وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به مشکلات مربوط به استخوان ها را کاهش دهد.


کورستین موجود در پیاز می تواند فعالیت های لکو تریژن، پروستاگلاندین ها و هیستامین ها (که همه آن ها سبب التهاب می شوند) در استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را مهار کند. همچنین خاصیت مصرف پیاز برای کمک به درمان درد مفاصل به اثبات رسیده است.


کالری پیاز : 100 گرم پیاز چقدر کالری دارد ؟


با توجه به مواردی که در بالا درمورد خواص آش ماشاب ذکر کردیم، این نتیجه حاصل می شود که ماشاب سرشار از ویتامین بوده و باعث افزایش سلامتی می گردد. پس مصرف این غذا در فصل های مختلف به خصوص پاییز و زمستان خالی از لطف نیست.


سبزی آش نخود : طرز تهیه آش نخود با ساده ترین روش


دستور پخت آش آبادانی صبحانه ای دلپذیر و مقوی


سبزی آش کشک : طرز تهیه آش کشک خوشمزه و ساده


سبزی مخصوص آش میوه اردبیلی


آموزش پخت انواع آش ماش بهترین داروی سرماخوردگی


بیشتر بخوانید  ۱۱ خاصیت معجزه آسا چای ماچا
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *