مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

طرز تهیه آش برگ مو غذای سنتی ارومیه

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



سبزی مخصوص آش برگ مو


آش برگ مو آذربایجان غربی یکی از بهترین غذاهای سنتی و خوشمزه مربوط به استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه می باشد.


این آش دارای سبزی مخصوصی بوده و این سبزی به همراه برگ مو در پخت آش برگ مو بکار می رود.


طرز تهیه آش برگ مو/آش برگ مو ارومیه


سبزی مخصوص آش برگ مو چیست ؟


سبزی آش برگ مو عبارت است از:


1. سبزی آش برگ مو: شوید


شوید گیاهی خواب آور است، منبع عالی کلسیم است، ناخن را برای تقویت در دانه های آسیاب شده شوید که با کمی آب مخلوط شده است، قرار دهید.


جویدن دانه شوید، بوی بد دهان را برطرف می کند. مصرف ماست با مقداری شوید ناراحتی گوارشی را برطرف می کند، روغن شوید، گرفتگی عضلانی و روده را درمان می کند.


دم کرده آن آنفلوآنزا، سرماخوردگی و سرفه های مزمن را معالجه می کند. غنی از آنتی اکسیدان و فیبر است و میزان کلسترول خون را کنترل می کند.


2. سبزی آش برگ مو: مرزه


برگ مرزه و شاخه‌های آن دارای ترکیبات شیمیایی با کیفیت بالا هستند که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشند. این ترکیبات همچنین از بروز بیماری‌ها پیشگیری کرده و باعث افزایش سلامت کلی بدن می‌‌شود.


علاوه بر این، فیبر موجود در این گیاه به کاهش LDL یا کلسترول بد خون کمک می‌کند ، در حالیکه کلسترول خوب خون یا همان HDL را افزایش خواهد داد.


برگ‌های مرزه دارای فنول‌های روغنی ضروری فراری همچون تیمول و کارواکرول است. همچنین ترکیباتی همچون لینالول، کامفن، کاریوفیلن و دیگر ترپنوئیدها نیز در آن یافت می‌ شود.


3. سبزی آش برگ مو: برگ مو


برگ مو قابض است، دم کرده برگ های جوان مو اسهال خونی را برطرف می‌کند، برای خونریزی ها مفید است، در رفع نقرس و زردی موثر است، استفراغ را برطرف می‌کند.

بیشتر بخوانید  ۲ روش آسان جهت تهیه کمپوت آلو سیاه + خواص


در رفع اختلالات گردش خون مربوطه به دوره بلوغ و یائسگی موثر است، هنگامی که پوست صورت قرمز می‌شود و ملتهب است خوردن دم کرده آن اثر مفید دارد، گرد برگ های جوان و خشک شده مو، اثر خوبی در رفع خونریزی ها از جمله خون آمدن از بینی دارد.


روش پخت آش برگ مو/آش با برگ مو


طرز تهیه آش برگ مو


مواد لازم جهت تهیه آش برگ مو:


  • نمک، فلفل، زردچوبه، آبغوره و روغن: به مقدار لازم

  • پیاز: ۱ عدد

  • گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم

  • آب گوشت: ۱ لیتر

  • لپه: نصف پیمانه

  • شوید خرد شده: نصف پیمانه

  • بلغور و برنج: ۱ سوم پیمانه

  • مرزه: ۲ قاشق غذاخوری

  • برگ مو: نیم کیلو


روش پخت آش برگ مو:


در طرز تهیه آش برگ مو ابتدا در ظرفی مناسب پیاز را خرد کرده و با روغن تفت می‌دهیم، سپس ادویه را اضافه کرده و اجازه می دهیم بوی خامی آن گرفته شود.


آب گوشت را به مواد اضافه کرده و نمک و فلفل را هم اضافه می کنیم. برگ موها را شسته و به اندازه مناسب خرد می کنیم و به مواد در حال جوش اضافه می کنیم.


بلغور و برنج را شسته و به مواد اضافه می کنیم و شعله را همچنان زیاد نگه می داریم. شوید و مرزه را هم به مواد اضافه می کنیم و زیر شعله را ملایم کرده و به آش اجازه پخت می دهیم.


گوشت چرخ کرده را با مواد دلخواه مخلوط کرده و به صورت کوفته های ریزی در می آوریم و در روغن بسیار داغ سرخ می کنیم و آن ها را در یک ربع پایان پخت آش اضافه می کنیم. برای ترشی بیشتر آش از آبغوره استفاده می‌کنیم. در پایان آش را با نعنا و پیازداغ و کوفته ریزه تزیین می‌کنیم.


طرز تهیه آش برگ مو ارومیه/طرز تهیه آش با برگ مو


خواص آش برگ مو


خواص آش برگ مو عبارت است از:


1. خواص پیاز در آش برگ مو


خوردن یک پیاز خام در شب می تواند به کاهش گرفتگی و مشکلات بینی کمک کند، ترکیبات گوگرد در پیاز می توانند مشکلات مخاطی را از بین ببرند.


پیاز خواص ضد باکتری دارد. همانطور که مطالعات متعدد نشان داده اند، عصاره پیاز در برابر استرپتوکوک موتانس و استرپتوکوکوس سوبرینوس، باکتری عامل پوسیدگی دندان و سایر آلرژی ها به خوبی عمل می کند. پیاز همچنین دارای اثرات آنتی بیوتیکی است که می تواند باعث بهبود زخم ها شود.


بر طبق یک مطالعه آمریکایی، بیماران مبتلا به مسائل تنفسی مثل آسم و رینیت آلرژیک می توانند برای رفع مشکل خود از میوه ها و سبزیجات خاصی استفاده کنند و پیاز یکی از آن ها است.


خواص ضد التهابی پیاز نیز می تواند باعث تسکین بیماری های تنفسی شود. اگر از بیماری تنفسی رنج می برید، می توانید به رژیم غذایی خود (به علاوه داروهای خود) برای تسکین سریع تر پیاز را اضافه کنید.


کالری پیاز : 100 گرم پیاز چقدر کالری دارد ؟


2. خواص لپه در آش برگ مو


بیماران دیابتی با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می‌ توانند بیماری‌ شان را کنترل کنند. معمولا مصرف حبوبات از جمله لپه به این بیماران توصیه می‌ شود.


در واقع فیبر موجود در لپه به کنترل قند خون کمک می‌ کند. فیبر از کربوهیدرات‌ های پیچیده به شمار می‌ آید و به سرعت در بدن تجزیه نمی‌ شود، بنابراین باعث کاهش سرعت آزاد سازی گلوکز در بدن شده و از افزایش ناگهانی قند خون در افراد مبتلا به دیابت جلوگیری می‌ کند.


فیبر موجود در لپه باعث می‌ شود، افراد برای مدت طولانی احساس سیری کنند و کمتر به سراغ مصرف مواد غذایی بروند، در نتیجه کالری مصرفی‌ شان کاهش یافته و به راحتی وزن کم می‌ کنند.


یکی از دلایل اصلی ابتلا به یبوست نبود فیبر کافی در رژیم غذایی است، در چنین شرایطی برای درمان یبوست کافی است مواد غذایی حاوی فیبر همچون لپه به رژیم غذایی اضافه شوند. فیبر در روده‌ ها هضم نمی‌ شود و باعث حجیم شدن مدفوع می‌ شود، همچنین حرکات روده را بهبود می‌ دهد.


100 گرم لپه چند کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن این کالری


3. خواص برنج در آش برگ مو


در مورد خواص برنج معتقدند که ایجاد خواب می کند و خواب آور است و خوابی نیکو می آورد. تشنگی را رفع می کند و اسهال صفراوی را تسکین می دهد. چاق کننده است و تولید اسپرم را افزایش می دهد و برای شکم روش و درد روده ها و زخم روده ها و اسهال خونی و اختناق رحم و امراض کلیه و مثانه نافع است.


رنگ صورت را جلا می دهد و اگر با شیر و شکر خورده شود خیلی مقوی است و نیروی جنسی را تقویت می نماید و تولید اسپرم را افزایش می دهد. اگر با دوغ تازه و سماق خورده شود تشنگی را فرو می نشاند و آشفتگی و دل به هم خوردگی و اسهال صفراوی را آرام می نماید.


خواص آش سه نگه سیر


دستور پخت آش بلغور شیر خراسان خوشمزه و مقوی


سبزیِ آش دوغ : طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف ایران


طرز تهیه آش گوشت و گوشت چرخ کرده خوشمزه و مفید


سبزی آش نخود : طرز تهیه آش نخود با ساده ترین روش


دستور پخت آش آبادانی صبحانه ای دلپذیر و مقوی


بیشتر بخوانید  چگونه معجون لیمو عسلی درست کنیم؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *