مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

شوک جدید به قیمت دلار

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

چند روز اخیر شاهد فراز و نشیب هایی بوده است قیمت دلار قیمت دلار در 2 روز گذشته کاملا مشخص بوده است اما باز هم قیمت دلار نوسان داشته و کانال تغییر کرده است که باید دید در روزهای آینده قیمت دلار چگونه تغییر خواهد کرد. قیمت دلار این موضوع باعث سردرگمی معامله گران شده است که همچنان در مورد قیمت دلار گزارش می دهند.

قیمت دلار امروز ۲۶ هزار و ۱۳۸ (بیست و شش هزار و یکصد و سی و هشت تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۶ هزار و ۶۶۶ (بیست و شش هزار و ششصد و شصت و شش تومان) اعلام شد. همچنین بر اساس اعلام صرافی بانک ملی ایران، قیمت خرید یورو ۲۹ هزار و ۴۰۱ (بیست و نه هزار و چهارصد و یک تومان) و قیمت فروش یورو ۲۹ هزار و ۹۹۴ (بیست و نه هزار و نهصد تومان) است. و نود و چهار تومان).

چه چیزی بر قیمت دلار تاثیر می گذارد؟

نوسانات نرخ ارز یکی از مشکلاتی است که در این سال ها بارها با آن مواجه بوده ایم. در سال های اخیر خروج آمریکا از برجام منجر به کاهش درآمدهای ارزی ایران و در نتیجه افزایش نرخ ارز به ویژه دلار شده است.

با پایان دوره ترامپ در سال گذشته، امیدهایی به نتیجه مذاکرات ایجاد شد و نرخ ارز برای چند ماه کاهش یافت. اما گزارش های اخیر مبنی بر اینکه شرط جدید ایران تضمین عدم خروج ایالات متحده از توافق هسته ای و اصرار بر تحقق این شرط است، پیشرفت در مذاکرات را با مشکل مواجه کرده است. زیرا این شرط مغایر با قانون اساسی آمریکا بوده و عاملی برای حل نشدن مذاکرات و افزایش مجدد قیمت دلار شده است. حتی پیش بینی می شود با ادامه این شرایط قیمت دلار تا پایان شهریور به 30 هزار تومان برسد که آثار تورمی شدید، کاهش بیشتر قدرت خرید مردم و توقف چرخه اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  آشنایی با فیستول مقعدی و هزینه های درمان این بیماری

تاثیر تحولات افغانستان بر نرخ دلار

علیرغم تاثیر مستقیم مذاکرات وین بر شرایط بازار دلار، عواملی مانند حوادث افغانستان یکی دیگر از عوامل افزایش نرخ ارز است. چرا که بخشی از درآمدهای ارزی ایران از طریق صادرات به این کشور تامین می شد و با آغاز تحولات در افغانستان تا مشخص شدن شرایط آن، صادرات ایران قطع شد که به شعله ور شدن بازار ارز منجر شد. اگرچه پیش بینی می شود که حجم تجارت فرامرزی یا حداقل ترانزیت کالا از مرز ایران و افغانستان نسبت به قبل از ورود طالبان به تدریج افزایش یابد. زیرا طالبان مرزهای خود را به روی کالاهای هندی بسته اند. به همین دلیل تعداد زیادی از تجار و بازرگانان کشورهای عربی و جنوب خلیج فارس مجبور شدند کالاهای خود را از طریق ایران و از طریق چابهار وارد کنند. بنابراین توسعه ترانزیت کالا از مرزهای ایران به افغانستان باعث افزایش حجم مبادلات تجاری خواهد شد.

در انتظار تصمیمات دولت سیزدهم

از سوی دیگر کسری بودجه سال 1400 دلیل دیگری است که کنترل نرخ دلار را غیرممکن کرده است. مورد دیگر خروج سرمایه از کشور است که گفته می شود آنقدر زیاد است که گفته می شود کمتر از 15 میلیارد دلار نیست.

یکی دیگر از عواملی که شاید مهم ترین عامل آشفتگی این بازار باشد، بلاتکلیفی سیاست دولت سیزدهم است به طوری که ارزفروشان برای تعیین تکلیف از عرضه دلار به بازار منصرف شدند. چرا که تقریبا همه فعالان منتظر تصمیمات تیم اقتصادی و ارگان های دولت سیزدهم هستند. بنابراین کمبود این محصول و همچنین هر محصول دیگری باعث گرانی آن شد.

بیشتر بخوانید  روسیه: 90 درصد کارهای احیای برجام انجام شده است


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *