مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سیگار کشیدن و باورهای غلط در مورد سیگار کشیدن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مطالعات نشان داده است که 20 درصد سیگاری اعتقاد بر این است که خطر سیگار کشیدن در سیگارهایی که دارای کلمات سبک یا ملایم هستند کمتر از سایر مارک های سیگار است. در حالی که اینطور نیست. خطرات سیگار کشیدن همه این را می دانند. استعمال دخانیات در محیط های بسته مانند مطالعه، سرپوشیده، رستوران و غیره. اثرات زیانبارتری دارد. در اینجا 9 باور غلط رایج در مورد سیگار کشیدن وجود دارد:

سیگار کشیدن و باورهای غلط در مورد سیگار کشیدن

افسانه 1: تنها خطر سیگار کشیدن سرطان ریه است.

سیگار نه تنها باعث سرطان ریه، بلکه انواع سرطان ها و بیماری ها می شود. مانند سرطان دهان، سرطان مری، سرطان مثانه، سکته مغزی، بیماری قلبی، آسم و آسیب جنین در خانم باردار سیگاری. سیگار کشیدن نیز یکی از دلایل اصلی اختلال نعوظ در مردان است. پس برای سلامتی خود و خانواده تان باید سیگار را کنار بگذارید.

افسانه 2: برخی از سیگارها بی خطر هستند.

هیچ سیگاری ایمن نیست و نیکوتین موجود در سیگار اعتیادآور است. برخی از افراد سیگاری دود سیگار را به عمق بدن خود تزریق می کنند و آن را برای مدت طولانی در بدن خود نگه می دارند. سیگارهای الکترونیکی نیز بی خطر نیستند. اجازه ندهید این باورها در ترک سیگار اختلال ایجاد کنند. خطر قلیان 200 برابر افراد سیگاری است

افسانه 3: سیگارهای لایت مضر نیستند.

شرکت‌های سیگار از کلماتی مانند «سبک» یا «نرم» استفاده می‌کنند و بسته‌های سیگار را به رنگ‌های نقره‌ای، سفید یا طلایی می‌فروشند که به معنای ایمن بودن آن‌ها است. اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیرا نوشتن کلماتی مانند سبک و نرم را روی پاکت سیگار ممنوع کرده است.

مطالعات نشان داده است که 20 درصد از افراد سیگاری معتقدند که خطر سیگار کشیدن با سیگارهایی که دارای کلمات ملایم یا ملایم هستند کمتر از سایر مارک های سیگار است. در حالی که اصلا اینطور نیست. یکی دیگر از باورهای غلط این است که نیکوتین موجود در سیگارهای تینر کمتر مضر است که اینطور نیست و بهتر است هیچ کدام از اینها را باور نکنید.

بیشتر بخوانید  جوشانده خاکشیر چه فواید و عوارضی دارد ؟

افسانه 4: قلیان ها بی خطر هستند.

در قلیان دود از طریق آب منتقل می شود. برخی معتقدند که لوله قلیان قبل از ورود دود، ریه ها را تمیز می کند. اما باید گفت که مضرات قلیان به مراتب بیشتر از مضرات سیگار است. خطر قلیان 200 برابر افراد سیگاری است. باور دیگری وجود دارد که قلیان های استفاده شده و استفاده شده ایمن تر هستند که این نیز اشتباه است.

افسانه 5: من برای ترک سیگار خیلی پیر هستم.

اگر یک سال است که سیگار را ترک کرده اید، خطر ابتلا به بیماری قلبی را به نصف کاهش داده اید. افراد بین 35 تا 39 سال در صورت ترک سیگار می توانند طول عمر خود را 3 تا 5 سال افزایش دهند. افراد 65 ساله می توانند امید به زندگی خود را یک سال افزایش دهند. مطالعات نشان داده است که حتی افراد 69 ساله نیز با ترک سیگار می توانند طول عمر خود را افزایش دهند و از زندگی لذت بیشتری ببرند.

افسانه 6: هر زمان که بخواهم می توانم سیگار را ترک کنم.

هر چه مدت طولانی تری سیگار بکشید، ترک آن برای شما سخت تر خواهد بود. افرادی که می گویند می خواهند سیگار را ترک کنند باید در مواقع بحرانی ببینند که آیا اراده آنها به روز است یا خیر. حدود 9 نفر از هر 10 نفری که سیگار را ترک می کنند دوباره شروع به سیگار کشیدن می کنند. مطالعات نشان داده اند که اگرچه 70 درصد از سیگاری ها تمایل به ترک سیگار دارند، اما تنها 7 درصد آنها اراده قوی برای ترک دارند. بهترین راه برای ترک سیگار مشاوره و درمان دارویی است.

بیشتر بخوانید  چگونه چربی زیر شکم را از بین ببریم ؟

افسانه 7: اگر کودکی در خانه نباشد، می تواند سیگار بکشد.

اگر فردی در داخل خانه سیگار می کشد و حتی شخص دیگر آنجا نیست، دود سیگار روی فرش، لباس و پرده و غیره باقی می ماند. اگر در آن لحظه بوی سیگار را بدون سیگار کشیدن در خانه حس کنید، نشان دهنده وجود مواد شیمیایی سرطان زا در خانه است. این امر به ویژه برای نوزادانی که روی زمین یا چهار دست و پا راه می روند و وسایل را در دهان خود می گذارند بسیار خطرناک است. به همین دلیل برای سلامت فرزندانمان بهتر است سیگار را ترک کنیم.

افسانه 8: اگر سیگار را ترک کنم، وزنم افزایش می یابد.

نیکوتین محرک است و اشتها را سرکوب می کند. بنابراین، هنگامی که سیگار را ترک می کنید، میل به خوردن وجود دارد. به طور متوسط ​​افراد پس از ترک سیگار 3.6 کیلوگرم وزن اضافه می کنند. وقتی سیگار را ترک می کنید، متابولیسم شما نیز کند می شود، اما می توانید با ورزش یا پیاده روی طولانی با چاقی مبارزه کنید. با ورزش و عادات غذایی مناسب می توانید با خطرات سیگار و افزایش وزن ناخواسته مبارزه کنید.

افسانه 9: من فقط در مهمانی ها سیگار می کشم، بنابراین در خطر نیستم.

یکی از باورهای غلط افراد این است که اگر گاهی سیگار بکشند از خطرات سیگار در امان هستند. در واقع، خطرات سیگار پس از روشن کردن سیگار آشکار می شود. کشیدن 1 تا 4 نخ سیگار در روز خطر ابتلا به سرطان ریه را سه برابر افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد شربت آزیترومایسین

سیگار کشیدن و باورهای غلط در مورد سیگار کشیدن

و فواید ترک سیگار

پس از 20 دقیقه ترک سیگار، فشار خون شما کاهش می یابد، ضربان قلب شما کاهش می یابد و دمای دست و پای شما افزایش می یابد.

پس از 8 ساعت ترک سیگار، خون شروع به خنثی کردن مواد مضر سیگار می کند و مقدار مونوکسید کربن و اکسیژن در خون شما به حد طبیعی می رسد.

پس از 24 ساعت ترک سیگار، سیستم های داخلی بدن شروع به ترمیم و بازسازی می کنند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

پس از 48 ساعت ترک سیگار، پایانه های عصبی مرده ناشی از مصرف سیگار دوباره احیا شده و حس چشایی و بویایی بهبود می یابد.

سیگار کشیدن و باورهای غلط در مورد سیگار کشیدن

در زیر به فواید ترک سیگار اشاره می شود

پس از یک هفته ترک سیگار، گردش خون بهبود می یابد و عملکرد ریه ها بهبود می یابد. ورزش و پیاده روی آسان تر است.

پس از چند ماه ترک سیگار، تولید خلط کاهش می یابد و کمتر سرفه می کنید و خس خس سینه کمتری دارید.

پس از یک سال ترک سیگار، خطر بیماری قلبی به نصف کاهش می یابد.

پس از پنج سال ترک سیگار، خطر سکته کاهش می یابد و خطر سکته به مرور زمان کاهش می یابد.

پس از 10 سال ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه به نصف کاهش می یابد. همچنین کاهش زخم در دستگاه گوارش و سرطان دهان، گلو، مری، پانکراس، کلیه ها و مثانه وجود دارد.

فواید ترک سیگار و مضرات سیگار


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *