مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سیر تا پیاز شب ادراری بزرگسالان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ادرار بزرگسالان را برای شما عزیزان و کاربران عزیز مجله دلگر قرار داده ایم، مجله دلگر را دنبال کنید.

دلیل شب ادراری در بزرگسالان

دلیل شب ادراری در بزرگسالان

شب ادراری یا ذات الریه وضعیتی است که در آن فرد با اکراه هنگام خواب ادرار می کند، در سال هایی که همسالان بیمار معمولاً قادر به کنترل خود هستند.

اگر نوزاد از بدو تولد هنوز در شب خیس باشد، به این وضعیت شب ادراری اولیه (PNE) می گویند. اگر کودکی شب ادراری نداشته باشد و بعداً به آن مبتلا شود به آن شب ادراری ثانویه (SNE) می گویند.

بیشتر دخترها تا سن 6 سالگی و بیشتر پسرها در سن 7 سالگی از این وضعیت خارج می شوند. تا سن 10 سالگی، حدود 95 درصد از کودکان بهبود می یابند. بین 0.5 تا 2.3 درصد بزرگسالان شب ادراری دارند.

دلیل شب ادراری در بزرگسالان

میزان شب ادراری بر حسب سن:5 سال: 20.
6 سال: 10% تا 15%
7 سال: 7.
10 سال: 5.
15 سال: 1 تا 2.
از 18 تا 64 سال: 0.5٪ تا 1.

اگر پدر و مادر در دوران کودکی بله شب ادراری این فرصتی بود برای فرزندانشان که برنده شوند شب ادراری 44 درصد خواهد بود و اگر هر دو والدین در کودکی شب ادراری داشته باشند، احتمال ابتلای کودک به آن 77 درصد است.

شیوع شب ادراری در بزرگسالان بین نیم تا 3.2 درصد بعد از بلوغ است.شب ادراری این زمانی اتفاق می افتد که فرد قادر به کنترل ادرار خود در شب هنگام خواب نباشد. دو نوع اصلی شب ادراری (اولیه و ثانویه) وجود دارد. نوع اولیه یعنی از ابتدا وجود داشته و ادامه داشته است اما در نوع ثانویه فرد بعداً دچار عذاب می شود شب ادراری ایستگاه ها شب ادراری موضوع گسترده ای است و تشخیص آن نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید  دوباره از روغن سرخ کردنی استفاده کنید

دلیل شب ادراری در بزرگسالان

12 علت شب ادراری

1. بیماری های عصبی: بیماری هایی مانند اسپینا بیفیدا (بیماری مادرزادی نخاع در کودکان)، مننژوسیت ها و سلول های مننگومی در کودکان می توانند علت شب ادراری بالغ باشید.

2. عدم ترشح هورمون در ادرار: کاهش این هورمون در بدن از برگشت مقدار زیادی آب به خون و دفع بیش از حد آب از کلیه ها جلوگیری می کند و بیمار را رنج می دهد. شب ادراری خواهد بود. ما شاهد روند مشابهی در دیابت بی مزه هستیم.

دلیل شب ادراری در بزرگسالان

3- عقب ماندگی ذهنی: 3 تا 4 درصد از افراد عقب مانده ذهنی شب ادراری هستند.

4. مثانه های بیش فعال: این بیماران همیشه احساس می کنند که لرزش مثانه دارند. عضلات مثانه دارای انقباضات غیرقابل کنترلی هستند که باعث می شود شب ادراری برای مدت طولانی در بزرگسالان رخ می دهد. شب ادراری احتمال ابتلا به مثانه بیش فعال 3 برابر بیشتر از افراد عادی است.

5. مثانه عصبی: در این بیماری مثانه کوچک و فشرده است اما دیواره ضخیم دارد و مانند مثانه معمولی خاصیت کشسانی و احتباس ادرار را ندارد.

6. اختلالات روانی: هنگامی که یک فرد ناگهان شوک روانی را تجربه می کند، استرس ناشی از آن می تواند ایجاد کند شب ادراری و باش.

دلیل شب ادراری در بزرگسالان

7. تنش های محیطی: گاهی اوقات استرس دائمی می تواند شروع شود شب ادراری ایستگاه ها

8. بیماری های اساسی: برخی از بیماری ها مانند بیماری های ستون فقرات یا تومورهای مغزی می توانند باعث آن شوند شب ادراری بودن.

9. عفونت های دستگاه ادراری: وجود عفونت در مجاری ادراری باعث بادرار و ادرار شبانه ایستگاه ها

بیشتر بخوانید  علت مثبت و منفی بودن C. Diff Toxin در آزمایش مدفوع

دلیل شب ادراری در بزرگسالان

10. اختلال مادرزادی: یکی از علل یائسگی در بزرگسالی، ممکن است دریچه های مادرزادی در پشت مجرای ادرار وجود داشته باشد که باعث آن می شود به ادرار کردن ادامه دهید ایستگاه ها

11. بزرگ شدن پروستات در مردان: اگر هیپرپلازی خوش خیم پروستات درمان نشود، فرد نمی تواند مثانه را تخلیه کند و مثانه در شب پر از ادرار می شود. شب ادراری اتفاق می افتد.

12. مصرف برخی غذاها: مصرف نوشیدنی های کافئین دار یا مشروبات الکلی، یبوست و سایر عوامل بروز مشابه شب ادراری نقش مهمی دارند.

دلیل شب ادراری در بزرگسالان

آزمایشات تشخیصی توسط پزشک برای تعیین علت بی اختیاری ادرار

تشخیص علت شب ادراری اولین آزمایش، آزمایش کشت ادرار برای رد احتمال عفونت ادراری است.

معاینه فیزیکی نخاع برای یافتن ضایعه در ستون فقرات که به تصویربرداری ختم می شود، سونوگرافی از کلیه ها و آزمایش خون برای بررسی عملکرد کلیه نیز اطلاعات خوبی به پزشک می دهد، اما مهمترین ابزار تشخیصی برای شب ادراری در بزرگسالانتست اورودینامیک یا نوار مثانه.

دلیل شب ادراری در بزرگسالان

نوار مثانه می تواند به طور دقیق احساس مثانه، حجم آن، خاصیت ارتجاعی آن، وجود بیماری های عصبی مثانه، مثانه بیش فعال و بیش فعال و وجود هرگونه انسداد در کانال را نشان دهد. این دستگاه تشخیصی شب ادراری یک ابزار طلایی است.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *