سکته، بیماری که ناخودآگاه و بدون درد به وجود می آید


سکته مغزی که تا یک دهه پیش سومین علت شایع مرگ و میر و یکی از علل اصلی ناتوانی شدید بود، اکنون در فهرست جهانی مرگ و میر یک پله سقوط کرده است و پس از آن بیماری های قلبی و سرطان قرار دارند.

تأثیر

با این حال، امروزه جهان شاهد انفجاری در زمینه تحقیقات سکته مغزی، افزایش آگاهی پزشکان، برنامه های توانبخشی و درمانی، شناسایی و پیشگیری از عوامل خطر است که عواقب سکته مغزی را چندان وحشتناک نمی کند.

زمانی که رگ های خونی که مغز را تامین می کنند به هر دلیلی پاره یا بسته می شوند، بافت های مغز بدون اکسیژن و غذا می مانند و پس از چند دقیقه سلول های مغز شروع به مردن می کنند که در این صورت فرد دچار سکته می شود.

سکته یک اورژانس است، نیاز به درمان فوری است و اقدام به موقع می تواند از آسیب بیشتر و عوارض شدید و بالقوه سکته جلوگیری کند. فرد مبتلا به سکته ممکن است توانایی صحبت کردن را از دست بدهد، مشکلات حافظه داشته باشد یا یک طرف بدنش فلج شود.

خبر خوب این است که سکته مغزی قابل پیشگیری و درمان است.

دو نوع اصلی سکته مغزی چیست؟

تأثیر

دو نوع اصلی سکته مغزی شامل سکته مغزی ایسکمیک (انسداد شریان) و سکته هموراژیک (پارگی و خونریزی مغز) است.

سکته مغزی ایسکمیک

حدود 87 درصد از تمام بیماران سکته مغزی دچار این نوع سکته می شوند. در این نوع سکته، لخته یا ترومبوز در رگ های خونی ایجاد می شود که خون را به مغز می رسانند و جریان خون به مغز را مسدود می کنند.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن DIG در آزمایش خون

سکته هموراژیک

این نوع سکته زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از رگ‌های خونی مغز پاره شود و فضای بین مغز و جمجمه را با خون پر کند (خون‌ریزی زیر آکنویید)، یا زمانی که یک رگ خونی معیوب در مغز و تمام بافت‌های اطراف پاره شود. پر از خون. . (خونریزی مغزی).

تأثیر

علائم سکته مغزی

اگر فکر می کنید ممکن است شما یا اطرافیانتان دچار سکته مغزی شده باشید، به علائم و نشانه های زیر توجه کنید. اطلاعات به موقع در مورد سکته مغزی می تواند خطرات و عوارض سکته را کاهش دهد. این علائم عبارتند از:

مشکل در راه رفتن. ممکن است سکندری بخورید، احساس سرگیجه کنید یا تعادل خود را از دست بدهید.
مشکلات در گفتار و درک. ممکن است گیج شوید. ممکن است هنگام صحبت کلمات را حذف کنید یا در درک آنچه دیگران می گویند مشکل داشته باشید.

فلج یا بی حسی صورت، دست ها یا پاها. ممکن است بی حسی، ضعف یا فلج ناگهانی صورت، بازوها یا پاها داشته باشید. سعی کنید همزمان هر دو دست را بالای سر خود ببرید، اگر یکی از دست ها افتاد ممکن است دچار سکته شوید. یک طرف دهان شما نیز می تواند هنگام خندیدن شل شود.

مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم. ممکن است به طور ناگهانی دید تاری یا تاریک یا دوبینی داشته باشید.

سکته، بیماری که ناخودآگاه و بدون درد به وجود می آید

سردرد. سردرد ناگهانی و شدید، که ممکن است با استفراغ، سرگیجه یا مشکل در بیدار شدن همراه باشد، ممکن است نشان دهنده سکته باشد.

بیشتر بخوانید  شیوع فلج مغزی در کشور

هنگامی که یک یا چند علامت سکته مغزی شدید را دارید، حتی اگر علائم ناپدید شوند یا جزئی باشند، باید با آمبولانس تماس بگیرید. هر دقیقه سکته مغزی مهم است، بنابراین منتظر از بین رفتن علائم نباشید. برای اینکه بیشترین تاثیر را در درمان داشته باشید، باید ظرف سه ساعت پس از ظاهر شدن اولین علائم به بیمارستان بروید.

درمان سکته مغزی

وی ادامه داد: فیزیوتراپی و درمان های توانبخشی تنها درمان بیماران سکته مغزی بود، اما در دهه اخیر تنگی عروق مغزی با مراجعه به موقع به اورژانس با آنژیوگرافی و داروهای ضد انعقاد جدید درمان می شود که سلول های مغز کمترین آسیب را دیده اند.

اگر فردی در 3 تا 4 ساعت و نیم اول دچار علائم سکته شود و درمان مناسب را دریافت کند، کمترین آسیب را می بیند، یعنی تا 4 ساعت و نیم اول بعد از سکته، درمان وریدی و 6 ساعت بعد از آن. درمان آنژیوگرافی برای بیماران شاغل است. “

چگونه از سکته مغزی جلوگیری کنیم؟

شناخت عوامل خطر سکته مغزی، پیروی از دستورات پزشک و اتخاذ یک سبک زندگی سالم بهترین راه برای پیشگیری از سکته مغزی است. اگر سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA یا سکته مغزی جزئی) داشته اید، رعایت این نکات به جلوگیری از سکته بعدی کمک می کند.بسیاری از راه های پیشگیری از سکته مانند پیشگیری از بیماری قلبی است.

به طور کلی توصیه هایی برای سبک زندگی سالم عبارتند از:

کنترل فشار خون بالا.
سیگار نکشید یا سیگار را ترک نکنید.
مصرف و مصرف کلسترول، سدیم و چربی خود را کاهش دهید.
درمان و کنترل صحیح دیابت.
مدیریت استرس.
فعالیت بدنی و ورزش را افزایش دهید.
از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

بیشتر بخوانید  ۱۰ عارضه باور نکردنی و جبران ناپذیر خوابیدن زیاد

خوردن گوجه فرنگی و رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی برای درمان دیابت می تواند به پیشگیری از سکته کمک کند.

مجموعه: یک مجله دلگرم کننده


دیدگاهتان را بنویسید