مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سونوگرافی واژینال یا سونوگرافی ترانس واژینال چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سونوگرافی واژینال
امروزه سونوگرافی یکی از مهمترین روش های تصویربرداری در تشخیص بیماری است. سونوگرافی ترانس واژینال نیز یکی از انواع سونوگرافی است که کلمه سونوگرافی از کلمه لاتین sono به معنی صدا و گرافیک به معنی ترسیم و سونوگرافی از ultra به معنای متعالی و همچنین صدا به معنای صدا یا صدا گرفته شده است.

سونوگرافی واژینال یا سونوگرافی ترانس واژینال چیست؟

سونوگرافی اولتراسوند
این روش مبتنی بر امواج اولتراسوند است و برای بررسی بافت های زیر جلدی مانند ماهیچه ها، مفاصل، تاندون ها و اندام های داخلی و ضایعات آن ها استفاده می شود.سونوگرافی در بارداری و تشخیص ناهنجاری های مختلف جنین کاربرد فراوانی دارد.امروزه هم از سونوگرافی استفاده می شود. برای تشخیص ناهنجاری ها و بیماری های مختلف از سونوگرافی برای کنترل بیماری ها نیز استفاده می شود.

سونوگرافی واژینال یا سونوگرافی ترانس واژینال چیست؟

سونوگرافی ترانس واژینال نوعی سونوگرافی لگنی است که اندام تناسلی زنان شامل رحم، تخمدان ها، دهانه رحم و واژن را بررسی می کند. به همین دلیل است که به آن سونوگرافی ترانس واژینال می گویند زیرا می تواند از واژن عبور کند. ما در حال بررسی این اندام ها هستیم. استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال ایمن و یک روش نسبتا غیر تهاجمی است.

سونوگرافی ترانس واژینال چگونه انجام می شود؟
یک متخصص تصویربرداری یک پروب را در ناحیه واژن فرد قرار می دهد.
کاوشگر درج شده امواج صوتی تولید می کند. این امواج مافوق صوت هنگام برخورد با موانع و اجسام دارای انعکاس هایی هستند که در نهایت تصاویری را تشکیل می دهند که در سونوگرافی قابل مشاهده هستند.

بیشتر بخوانید  ۲۱ روش خانگی و پزشکی برای درمان جای آبله مرغان

کامپیوتر این امواج را گرفته و پردازش می کند و آنها را به تصاویر اولتراسوند تبدیل می کند. متخصص تصویربرداری نیز تصاویر را روی صفحه نمایش می بیند، متخصص تصویربرداری با حرکت دادن این پروب، نواحی و اندام های مختلف واقع در ناحیه لگن را مشاهده و بررسی می کند.

سونوگرافی ترانس واژینال را می توان در دوران بارداری نیز انجام داد و این مزیت مهمی است مانند SIS و کاتتر برای هیستروگرافی.

SIS (سونوگرافی با تزریق نمک) نیاز به نمک استریل دارد که قبل از ارسال امواج اولتراسوند وارد رحم می شود. محلول سالین استریل توده های غیرطبیعی را تشخیص می دهد و در معاینات به پزشک کمک می کند. SIS در زنان باردار انجام نمی شود.

چگونه برای آزمایش سونوگرافی ترانس واژینال آماده شویم
سونوگرافی ترانس واژینال با مثانه خالی یا نیمه پر انجام می شود. این آزمایش معمولا بدون درد است. اما به دلیل ورود پروب به ناحیه واژن، فرد ممکن است کمی ناراحتی و فشار پروب را احساس کند.

هدف از انجام آزمایش سونوگرافی ترانس واژینال چیست؟
خونریزی غیر طبیعی و مشکلات قاعدگی
بررسی توده ها و کیست های تخمدان
– بررسی انواع خاصی از مشکلات ناباروری در زنان
آزمایشات حاملگی خارج از رحم
درد لگن

هدف از سونوگرافی ترانس واژینال در بارداری چیست؟
ارزیابی سقط های مکرر یا پرخطر
به صدای ضربان قلب جنین در رحم گوش دهید
– جفت ها را ببینید و بررسی کنید
– مشاهده و بررسی علت خونریزی
نظارت بر رشد جنین در اوایل بارداری
ببینید رحم در هنگام زایمان زودرس چگونه تغییر می کند یا باز می شود

بیشتر بخوانید  رژیم پل مکنا راه حل مناسب برای کاهش وزن

توجه: سقط جنین در سه ماهه اول یکی از شایع ترین شکایات مراجعه کنندگان به کلینیک های زنان است و مشکلاتی مانند محصولات بارداری و خونریزی واژینال را در زنان ایجاد می کند. بنابراین سونوگرافی ترانس واژینال برای معاینه این بیماران بسیار مفید است.

توجه: برخی از اختلالات مورد بررسی توسط این آزمایش عبارتند از: سرطان، عفونت، کیست، فیبروم، برخی از نقایص مادرزادی و جدا شدن جفت.

نکته: تا کنون گزارشی مبنی بر آسیب به جنین یا مادر در سونوگرافی ترانس واژینال گزارش نشده است، زیرا در این سونوگرافی تشعشع وجود ندارد، فقط از صداهایی با امواج اولتراسوند (خارج از محدوده شنوایی انسان) استفاده می شود.

این سونوگرافی چقدر طول می کشد؟
این سونوگرافی معمولا حدود 30 دقیقه طول می کشد. البته این زمان به وضوح تصویر به دست آمده بستگی دارد.

توجه: اگر فردی در حین انجام آزمایش نتواند فشار پروب را تحمل کند، بنا به صلاحدید پزشک از داروهایی برای بیهوشی یا تسکین آلرژی استفاده می شود.

توجه: اگر باردار هستید و نمی خواهید نوع خاصی از سونوگرافی انجام دهید، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید که آیا این کار را انجام دهید یا خیر.

برای این سونوگرافی از چه فرکانسی استفاده می شود؟
معمولا فرکانس انجام این سونوگرافی 10 مگاهرتز است. پروبی که این فرکانس را ایجاد می کند به واژن اجازه می دهد تا به رحم و تخمدان ها نزدیک شود و تصویر آنها روی مانیتور ایجاد شود.

منبع: تبجان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *