مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سفر به شهر زیبای تفلیس و هزینه های این سفر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





راهنمای سفر به تفلیس




تفلیس شهری که تاریخ بلندش، بناهای قرون وسطایی، موزه ها و کلیسا های زیادی را برایش به ارمغان آورده است. با قدم زدن در میان کوچه پس کوچه های این شهر به مردمی برمی خورید که آوازه مهمان نوازی شان در دنیا پیچیده است. این شهر با تاریخ غنی، ، موزه‌های متعدد و دیدنی‌اش و کلیسا‌های باشکوه و خیره‌کننده‌اش، دیدنی‌های فراوانی برای مسافران تفلیس در چنته دارد. مردمان میهمان‌نواز این شهر، همواره با آغوشی باز پذیرای شما خواهند بود و خاطره‌ای خوش از سفر شما به این کشور رقم خواهند زد. البته برای تجربۀ سفری توام با اطمینان‌خاطر و آسوده، باید از قبل تمام فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی کنید. این برنامه‌ریزی، بدون درنظرگرفتن هزینه سفر به تفلیس امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر از قبل اطلاعاتی در مورد هزینه های سفر به تفلیس داشته باشید، می‌توانید مشخص کنید در کدام‌یک از هتل های تفلیس اقامت کنید، از کدام دیدنی های تفلیس بازدید کنید، کدام تفریحات تفلیس را تجربه کنید و به‌طورکلی یک برنامۀ سفر منسجم و منظم برای خود داشته باشید.




آب و هوای شهر تفلیس




شهر تفلیس به دلیل نزدیکی آن به کوه و وزش باد از سوی این کوه ها تابستان های نسبتا گرم و زمستان های بسیار سردی دارد. شرایط اقلیمی این شهر نسبتا نیمه گرمسیری و مرطوب بوده و میانگین دما در سال حدود ۲ درجه ی سلسیوس اندازه گیری شده است. بهترین زمان برای سفر به این شهر گرجستانی در ماه های مرداد و شهریور است چرا که می توانید از تفریحات ساحلی این شهر به طور کامل بهره ببرید. اما اگر می خواهید که سفرتان به تفلیس کم هزینه بشود سعی کنید در فصل زمستان که حجم مسافران تفلیس کاسته می شود به این شهر سفر کنید البته اگر با هوای سرد مشکلی ندارید. پس اگر در فصل سرد می خواهید به تفلیس بروید باید توجه داشته باشید که لباس های گرم و مناسبی همراه خودتان ببرید.


تفلیس


هزینه حمل و نقل در تفلیس




ارزان‌ترین راه برای سفرهای درون‌شهری در تفلیس، استفاده از بلیط‌های الکترونیکی تفلیس (Metromoney Card) است. با پرداخت 2 لاری می‌توانید یکی از این بلیط‌ها تهیه کنید و با آن سوارِ مترو، مترو اتوبوس و مینی‌بوس‌های زرد رنگ تفلیس شوید. با پرداخت نیم لاری (توسط کارت الکترونیک) می‌توانید از دو خط متروی تفلیس که 21 ایستگاه دارد و از 6 صبح تا 12 شب فعال است، استفاده کنید.




تاکسی‌های تفلیس برای ورودی 3 لاری دریافت می‌کنند و هزینه طی هر کیلومتر 0.5 لاری است. البته توجه داشته باشید که بیشتر تاکسی‌های تفلیس تاکسی‌متر ندارند؛ پس بهتر است قبل از سوارشدن سرِ هزینه با آنها به توافق برسید. مسیرهای کوتاه معمولا حدود 5 لاری و مسیرهای طولانی نهایتا 10 لاری هزینه دارند. پس مراقب باشید کلاه سرتان نرود.




اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تفلیس هم روش مناسبی برای رفت‌وآمد در این شهر هستند. مقاصد و ایستگاه‌های این اتوبوس‌ها به زبان انگلیسی هم روی اتوبوس‌ها نمایش داده می‌شود تا بتوانید به‌راحتی اتوبوس مورد نظر خود را پیدا کنید. هزینه اتوبوس‌های تفلیس 0.5 لاری و هزینه مینی‌بوس‌ها بین 0.4 تا 0.8 لاری (بسته به طول مسیر) متغیر است. این هزینه هم به‌صورت نقدی و هم از طریق کارت الکترونیک قابل پرداخت است.




هزینه اقامت در تقلیس




یکی از مهم‌ترین هزینه‌های یک سفر خارجی، هزینه اقامت در هتل است. این هزینه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هزینه های سفر به تفلیس را برای شما رقم می‌زند. پس بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی برای محل اقامت خود در تفلیس داشته باشید و با توجه به بودجه‌ای که برای سفر به تفلیس درنظر گرفته‌اید، روی این گزینه، دقت لازم را داشته باشید.

بیشتر بخوانید  معرفی مرکز خرید دامون کیش همراه با آدرس و تلفن




اقامت در هتل های 2 ستاره تفلیس بین 50 تا 250 لاری به ازای هر شب برایتان آب خواهد خورد. از این هتل‌ها نباید انتظار خدمات چندانی داشته باشید. هتل های 3 ستاره تفلیس البته خدمات نسبتا بهتری ارائه می‌دهند و هر شب بین 50 تا 480 لاری از شما هزینۀ اقامت دریافت می‌کنند. هتل های 4 ستاره تفلیس – که برخی از آنها یو آل یا آل اینکلوسیو هستند و هزینه‌های خورد و خوراکتان را پایین می‌آورند – بین 70 تا 730 به ازای هر شب از شما هزینه دریافت می‌کنند. هتل های 5 ستاره تفلیس هم اکثرا هزینه‌های خورد و خوراک و حتی تفریحات شما را به صفر می‌رسانند، شبی 280 تا 1100 لاری هزینۀ اقامت دارند.




اگر بخواهید در هزینه اقامت خود صرفه‌جویی کنید، پیشنهاد می‌کنیم در آپارتمان های تفلیس اقامت کنید. اگر یک سوئیت مبله در تفلیس اجازه کنید، بسته به امکانات، تعداد اتاق‌ها، فاصله از مرکز شهر و …، بین شبی 20 تا 600 لاری هزینۀ کرایه خواهید داشت. هاستل های تفلیس هم که امکانات خاصی به جز جای خواب ندارند، شبی 7 تا 80 لاری از شما دریافت می‌کنند.


شهر تفلیس




هزینه رستوران در تفلیس




برای خورد و خوراک، گزینه‌های متعددی در تفلیس پیش روی شما قرار دارند. از کافه‌ها و غذاخوری‌های ساده وکوچک گرفته، تا فودکورت‌های بزرگ و رستوران‌های لوکس. بسته به بودجه‌ای که برای سفر به گرجستان برای خود در نظر گفته‌اید، می‌توانید یکی از این موارد را برای غذاخوردن در تفلیس انتخاب کنید؛ مثلا برای صرف یک وعده ناهار یا شام معمولی در رستوران های ارزان تفلیس چیزی بین 10 تا 15 لاری خرجتان خواهد بود. این هزینه در یک رستوران متوسط تفلیس به 20 تا 35 لاری افزایش پیدا می‌کند. اگر بخواهید صرف یک غذای ویژه را در یکی از رستوران های لوکس تفلیس تجربه کنید، باید بالای 50 لاری خرج کنید. هزینه رستوران‌های فست فود تفلیس مثل مک دونالد و کی اف سی چیزی حدود 7 تا 10 لاری خواهد بود. هزینه آب معدنی 0.5 لاری و هزینه یک قهوه در یک کافۀ معمومی 4 لاری خواهد بود.


هزینه تفریحات در تفلیس




سفر به تفلیس، بدون استفاده از وسایل و اماکن تفریحی و بازدید از جاهای دیدنی تفلیس، لطفی نخواهد داشت؛ اما در این مورد هم باید از قبل هزینه‌های این فعالیت‌ها را بدانید و آن را در فهرست هزینه های سفر به تفلیس خود بگنجانید. در ادامه ما هزینۀ برخی از محبوب‌ترین تفریحات و دیدنی های تفلیس را برایتان ارائه کرده‌ایم.


  • ورودی تله‌کابین تفلیس: 1 لاری

  • بلیط پارک آبی جینو‌پارادایز: 30 تا 150 لاری

  • ورودی شهر بازی متاتسمیندا: 3 لاری (تا 77 لاری هزینه بازی‌ها)

  • حمام سولفوریک گولو: 30 تا 220 لاری

  • ورودی پارک موتوری روستاولی: 5 لاری (30 تا 800 لاری بازی‌ها)

  • ورودی باشگاه بولینگ لبوسکی: 2 لاری (تا 40 لاری بازی‌ها)

  • کارتینگ گرجستان: 12 تا 20 لاری

  • بلیط پارک آبی یوروپارک: 30 تا 40 لاری

  • پینت بال: 25 تا 35 لاری

  • بالن‌سواری تفلیس: 160 تا 190 یورو

  • بازدید از کلیسای جامع تثلیث مقدس: رایگان

  • بازدید از قلعۀ تاریخی ناریکالا: رایگان

  • بازدید از باغ ملی گیاه‌شناسی گرجستان: 3 لاری

  • باید از باغ‌وحش تفلیس: 2 لاری

  • بازدید از دریاچۀ لیسی: رایگان

  • بازدید از کوهستان پارک متسمیندا: رایگان


TEFLIS




جاذبه های دیدنی در شهر تفلیس




قلعه ناریکالا تفلیس


قلعه ای دیدنی در کوه مقدس متاتسمیندا (Mtatsminda) قرار دارد که نام آن قلعه ناریکالا است. این قلعه از معروف ترین قلعه های شهر تفلیس است و همین طور یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی در این شهر گرجی به شما می رود. مردم این شهر قلعه نارین را “قلب و روح تفلیس ” می دانند.


خیابان روستاولی تفلیس


در این شهر گرجی، خیابان هایی با منظره ی مدرن اروپایی در مقابل خیابان های باریک و پیچ در پیچ قرار دارد که سبب شده، توریست هایی که به این شهر می آیند علاقه به پیاده روی در خیابان های این شهر داشته باشند. یکی از اصلی ترین خیابان های تفلیس خیابان روستاولی است. در سرتاسر این خیابان همانند ولیعصر خودمان انواع فروشگاه، کافه و رستوران وجود دارد و همچنین موزه و بسیاری از ساختمان های دولتی، عمومی، فرهنگی و مراکز تجاری را می توانید با قدم زدم در سراسر این خیابان مشاهده کنید. پارلمان قدیم گرجستان، کلیسای کاشوتی، مرکز اپرای تفلیس، تئاتر باله، آکادمی تئاتر روستاولی، موزه روستاولی و آکادمی علوم گرجستان، همگی در این خیابان قرار دارند.


باغ های بوتانیکال تفلیس


باغ های بوتانیکال یکی از بهترین دیدنیهای تفلیس و از مهمترین جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار میرود. باغ های بوتانیکال در سال ۱۸۴۵ به روی عموم بازگشایی شدند و قبل از آن، تنها خانواده سلطنتی حق استفاده از آن ها را داشتند. این باغ ها یکی از برترین جاذبه های توریستی تفلیس میباشند.


گرجستان


کلیسای کاشوتی تفلیس


کلیسایی به نام کاشوتی در شهر تفلیس گرجستان وجود دارد که قدمت از به سال ۱۹۱۰ باز می گردد. این کلیسا در مرکز شهر تفلیس قرار دارد و ساخت و ساز آن توسط اشراف و بورژوازی گرجستان گرجستانی انجام شده است. نقاشی های دیواری کلیسا توسط نقاش گرجستان، Lado Gudiashvili در سال ۱۹۴۷ نقاشی شدند. کلیسای زیبایی است سعی کنید در برنام سفرتان به تفلیس آن را بگنجانید.


کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس


ساختمانی با شکوه که بنای کلیسای سامه با است در بالای تپه سنت الیاس قرار دارد و همچنین به نوعی در قلب شهر تفلیس واقع می باشد. این کلیسای باشکوه قابلیت این را دارد که به طور همزمان ۱۵ هزار نفر بازدید کننده را به طور یکجا در خود جای دهد. این کلیسا بزرگترین کلیسای موجود در گرجستان است .


مجسمه مادر تفلیس


مجسمه ای بسیار معروف در شهر تفلیس به نام مجسمه ی مادر وجود دراد که به نوعی امضای شهر تفلیس است. این مجسمه که به آن کارتلیس یا ددا هم گفته می شود در خارج از مرکز شهر تفلیس قرار دارد و در بالای تپه ی سولولاکی قرار گرفته است. حتما وقتی به این شهر رفتید عکسی به یادگار با این مجسمه بگیرید.


کلیسای آنچیسخاتی تفلیس


کلیسای آنچیسخاتی مریم مقدس، یک کلیسای ارتدکس گرجی و قدیمی ترین کلیسای تفلیس میب اشد و در قرن ششم میلادی ساخته شده است. اگر خواستید این کلیسای زیبا و دیدنی را در لیست مقاصد گردشگریتان در سفر به تفلیس بگنجانید.


پل پیس


پل پیس تفلیس


این پل در امتداد ۱۵۰ متری رودخانه کورا برای اتصال تفلیس قدیم و تفلیس جدید با طراحی معاصر ساخته شد. این پل در تاریخ ۶ می ۲۰۱۰ افتتاح شد.


حمام های حرارتی در آبانتوبانی تفلیس


در این منطقه حمام هایی در ارتفاع جاده ابریشم وجود دارند که از شهرت ویژه ای در این شهر برخوردار هستند. این حمام ها در زمان امپراطوریروسیه چهرهای مشهوری همچون پوشکین و دوماس را در خود دیده اند. در آن زمان حدود ۶۳ حمام در این منطقه وجود داشته که اکنون تنها ۵ حمام با سطوح مختلف قابل مشاهده است. قدمت این حمام ها نیز به ۱۵۰۰ ساله پیش بر می گردد.


شهر قدیمی تفلیس


در پایتخت کشور گرجستان، شهری قدیمی وجود دارد که ندیدن آن خالی از لطف است. با توجه به این که این شهر ۲۹ بار تخریب شده و مجددا مورد ساخت و بازسازی قرار گرفته اما حال و هوای قدیمی و باستانی در آن حفظ شده است. عمدتا کوچه های این شهر باریک و خانه های بزرگ کج در آن ها ساخته شده است. این قسمت از شهر، مکانی ایده آل برای تجربه طعم تاریخ کشور گرجستان است.


خانه اپرای پالیاشویلی تفلیس


این خانه اپرا مربوط به جشنواره ملی گرجستان و شرکتهای بزرگ اپرا می باشد. با اینکه این ساختمان در کشور کوچکی همانند گرجستان تاسیس شده اما یکی از اصلی ترین اپراها در دنیاست. معماری این ساختمان اگرچه مدرن است اما اینکه گرجستان چگونه پلی میان آسیا، خاورمیانه و اروپای غربی و شرقی است را نشان می دهد.


کاخ


کارهایی که نباید در سفر به تفلیس فراموش کنید


  • قایقرانی را در دریاچه لاکپشت تفلیس تجربه نمائید، بسیار لذت بخش است .

  • حتماً به خیابان لسلیدزه و منطقه شاردن در تفلیس هم حتما بروید، لحظات بسیار خوبی را در این خیابان تجربه خواهید کرد.

  • در رودخانه ای که در این شهر وجود دارد قایق هایی تفریحی وجود دارد که در ساعات شب هنگام به همراه موسیقی زنده و غذاهای لذیذ گرجی لحظات خاص و به یاد ماندنی را برایتان به ارمغان می آورد.

  • منطقه ای به نام شیرالی خیتی در این شهر وجود دارد که یادآورد دوران شوروی است. دست فروشهایی که در این منطقه وجود دارند وسایلی قدیمی از آن دوران گرجستان را به فروش می رسانند که بیانگر تاریخ و قدمت کشور گرجستان است.


بایدها و نبایدها در شهر تفلیس


  • از غذاهای محلی تفلیس حتما استفاده کنید.

  • پنیر گرجی را حتما تجربه کنید.

  • پیاده روی در شهر را فراموش نکنید.

  • حتما سری به بازارهای سنتی تفلیس بزنید، در گوشه و کنار این شهر بازارهای فراوانی به چشم می خورد که می توانید در آنجا انواع خوراکی ها مثل میوه و سبزیجات تازه و گوشت و نان را تهیه کنید.

  • دعوت مردم مهمان نواز و مهربان این شهر را برای غذا خوردن قبول کنید و لحظاتی شاد را در کنارشان بگذرانید.


divider


بیشتر بخوانید:


هزینه های سفر به گرجستان و زیبایی های این کشور


از هزینه های سفر زمینی به گرجستان بیشتر بدانید


از هزینه های سفر زمینی به باتومی بیشتر بدانید


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  آشنایی با مناطق دیدنی یاسوج
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *