مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سفر به تبت و جاذبه های رویایی بام جهان!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





راهنمای سفر به تبت




تبت نام منطقه‌ای در جنوب غربی چین و در سرحد شمالی نپال است. این منطقه بر روی بلندترین فلات دنیا واقع شده و لقب بام دنیا را گرفته است. تبت که در گذشته کشوری مستقل محسوب می‌شده، امروز اما جزو کشور چین است. این منطقه که تاریخ و قدمتی طولانی دارد، همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. تبت که نام قدیمی آن لهاسا بوده است، در قدیم کشوری مستقل بوده است اما در حال حاضر بخشی از کشور چین است. تبت روی فلاتی بلند به نام فلات تبت قرار دارد. این فلات، مرتفع‌ترین فلات جهان شناخته می‌شود.


آنچه بیشتر از هرچیز توجه جهانیان را به سمت تبت جلب کرده، فرهنگ مرموز و شگفت‌انگیز بومیان این منطقه است. فرهنگ ویژه بومیان این منطقه را هیچ جای دنیا نمی‌توانید ببینید؛ در تبت، از دیدن معابد رنگی و مردمی که در حال عبادت هستند به وجد می‌آیید. هم‌چنین طبیعت آن مانند فرهنگش حیرت‌انگیز است؛ آب و هوای تمیز، بلندترین ارتفاعات، دره‌های عمیق، دریاچه و رودخانه طبیعت تبت را تشکیل می‌دهند که هر کسی را برای سفر به این منطقه وسوسه می‌کنند.


لهاسا پایتخت تبت




لهاسا یکی از رویایی ترین و خیال انگیزترین شهرهای جهان پایتخت تبت و مرکز معنوی بودایی است. ارتفاع ۳۶۵۰ متری این شهر از سطح دریا باعث شده دسترسی به آن محدود شود و همین امر تاریخ بیش از هزار ساله معنوی این شهر را زنده نگه داشته است.




به واسطه تعالیم آیین و فرهنگ خاص مردم این شهر، لهاسا از سایر سرزمین های اطراف متمایز است. به زبان تبتی لهاسا به معنی “سرزمین مقدس” ، “شهر خدایان” ، “سرزمین بودا” است. نام لهاسا در بین ۲۴ شهر تاریخی و فرهنگی چین می درخشد و علاوه بر آن مرکز سیاست ، اقتصاد و فرهنگ تبت هم به شمار می رود.


لهاسا




تاریخچه تبت




ارتش آزادی‌بخش خلق چین در سال ۱۹۵۰ به تبت حمله کرد. در آن زمان در تبت حکومتی دین سالار به رهبری دالایی لامای چهاردهم برقرار بود. تبت حکومتی دین‌سالار به رهبری دالایی‌لامای چهاردهم داشت. دالایی لامای از آن زمان در هندوستان و در تبعید است. اکثر مردم تبت از این موضوع نگران و ناراحت هستند که سیاست‌های دولت چین سبب محو شدن فرهنگ بومی آن‌ها شده است.


کشور تبت و خصوصا شهر لهاسا از مراکز مذهبی مهم است و نیایشگاه‌ها و بتکده‌های عظیم آن زیارتگاه بوداییان جهان است. از دید دالایی لاما چین متهم به نسل‌کشی فرهنگی در قبال مردم تبت است.


فرهنگ و رسوم مردم تبت




مردم بومی تبت مردمانی فقیری هستند و از آن‌جا که این شور آب و هوایی مناسب برای کشاورزی ندارد، این شغل پاسخگوی جمعیت زیاد تبت نیست و این منطقه با وجود وسعت زیادش از جمعیت کمی برخوردار است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با مناطق دیدنی و گردشگری جزیره پنانگ


از رسوم این کشور می‌توان گفت که مردم تبت جسد مردگان خود را غذایی برای پرندگان قرار می‌دهند. همچنین تبت تنها کشوری است که در آن زنان، در شرایط خاص، مجاز به داشتن چند شوهر هستند. منظور از شرایط خاص این است اگر مرد فقیری چند پسر داشته باشد و توایایی مالی کافی برای ازدواج همه‌ی آن‌ها نداشته باشد، برای همه‌ی آن‌ها یک زن می‌گیرد.


مردم تبت زبان خاص خود را نیز دارند. این زبان که ریشه‌اش به پیش از سده‌ی هفتم میلادی می‌رسد، نوعی زبان الفبایی به حساب می‌آید و از چپ به راست نوشته می شود.


راههای سفر به تبت




برای سفر به تبت شما باید از جمهوری خلق چین درخواست ویزا کنید. شما برای درخواست ویزای توریستی چین باید گردش حساب یا گواهی تمکن مالی ، دوقطعه عکس ، کپی مدارک شناسایی ، بلیط هواپیما و رزرو هتل را همراهتان داشته باشید. پرواز مستقیمی برای رسیدن به لهاسا از تهران وجود ندارد، شما می توانید از طریق خطوط هوایی مختلف خودتان را به کاتماندا برسانید و از آنجا با هواپیما یا از طریق زمینی به لهاسا بروید.


تبت


بهترین زمان برای سفر به تبت


هوای این سرزمین بسیار سرد و درجه حرارت متوسط این منطقه ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر است و بر اثر این سرما زراعت و درخت کاری در آن جا بسیار نادر و ناچیز است و تنها منبع ثروت عمده این منطقه پرورش حیوانات است و علاوه بر فقر مواد غذایی که در این سرزمین حکمفرما است، بر اثر فقدان جنگل موضوع سوخت هم در آن جا یکی از مسائل مشکل را به وجود آورده است.




فصول بهار و تابستان، بهترین زمان برای سفر به منطقه تبت است که همواره یکی از مقاصد برتر گردشگری چین بوده و بخش اعظم نیروی کار آن نیز در این صنعت و یا صنایع مرتبط به کار اشتغال دارند.


جاذبه‌های تبت که حتما باید ببینید




تبت یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز دین بودا است و زیارتگاه‌های بزرگ مذهبی زیادی دارد؛ تماشای معماری این صومعه‌ها و مردمی که مدام در حال عبادت هستند از خاطرتان نمی‌رود. برخی از این صومعه‌ها آنقدر با‌شکوهند که به ثبت یونسکو رسیده‌اند. علاوه بر این جذابیت‌ها، محال است بخواهید رنگ نارنجی غروب آفتاب بر فراز کوه اورست را از دست بدهید. مناظر زیبای دریاچه و دره‌ها در دل کوه‌های هیمالیا از دیگر جاذبه‌های تبت هستند که انتظار مسافران را می‌کشند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با آتشفشان های ایران




شکم‌گردی و غذاهای تبت




غذاهای بومیان این مرز و بوم مانند فرهنگ‌شان بسیار متفاوت است. مردم تبت متاثر از شرایط اقلیمی خود غذاهایی سرشار از پروتئین دارند؛ آن‌ها با غذاهای مقوی به مقابله با سرما و شرایط سخت جغرافیایی خود می‌روند. شیر و گوشت قرمز از مواد غذایی اصلی مردم تبت است. جالب است بدانید چای‌های تبتی با آنچه تابه حال خورده‌اید بسیار متفاوت است؛ رنگ سفید و طعم شور و چرب آن قابل توجه است.


کاخ


جاذبه های گردشگری و دیدنی‌های تبت




کاخ پوتالا در تبت


کاخ پوتالا درست در وسط شهر لهاسا پایتخت تبت قرار دارد. نام این کاخ از کوهی که در نزدیکی آن است گرفته شده و به معنی الهه‌ی رحمت است. امروزه کاخ پوتالا به موزه‌ای تبدیل شده است و همچنین در سال ۱۹۹۴ نام آن در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. در این کاخ بیش از هزار اتاق وجود دارد و ۲۰۰ هزار مجسمه در آن به چشم می‌خورد.


موزه‌ی تبت


موزه‌ی تبت که در غرب شهر لهاسا قرار دارد، با مساحتی بیش از ۵۳ هزار متر مربع در تلاش برای زنده کردن تمام بقایای فرهنگی و تاریخی تبت است. در این موزه از هنر اصیل تبریز گرفته تا صنایع دستی و سکه‌های قدیمی به چشم می‌خورد.


معبد گل رز وحشی تبت


معبد سرا (sera) یکی از معابد اصلی تبت است و در ۲ کیلومتری شمال لهاسا قرار گرفته است. هم اکنون بیش از سه هزار راهب در این معبد زندگی می‌کنند.


بلندای تبت


شهر چشمه های آبگرم تبت


یانگباجینگ شهری است که در ۹۰ کیلومتری شمال غرب لهاسا است. این شهر در یک دره‌ی سرسبز قرار دارد و به دلیل داشتن چشمه‌های آب گرم شهرت بسیار دارد. این چشمه‌ها خواص درمانی فراوان دارند و همچنین از آن‌ها برای تولید برق هم استفاده می‌شود.


پارک تبت


عمارت زیبای نوربولینکا (norbulingka) که قدمت آن به سال ۱۷۵۵ می‌رسد، در غرب شهر لهاسا قرار دارد. این عمارت که یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به شمار می‌رود، جاذبه‌‌ای قوی برای گردشگران محسوب می‌شود. همچنین در اطراف این عمارت پارکی زیبا قرار دارد که به عنوان اولین و بهترین پارک تبت شناخته می‌شود.


دریاچه‌ی نمتسو تبت


در اطراف این دریاچه جزایر فراوان در اندازه‌های مختلف وجود دارند. آب و هوای این ناحیه بسیار متغیر است و برف نیز به طور مکرر در حال بارش است. اگر شما جزو آن دسته از دوستداران طبیعت هستید، حتما از این دریاچه دیدن کنید.

بیشتر بخوانید  دانستنی های سفر به تنگه چاهکوه افسانه‌ ای شگفت‌ انگیز


فستیوال


فستیوال های لهاسا پایتخت تبت


حدود ۳۰ جشنواره و رویداد مختلف در لهاسا وجود دارد و از آنجا که لهاسا پایتخت تبت است بیشتر این جشنواره ها در همین شهر برگزار می شود .در ادامه شما را با دو جشنواره اصلی که در پایتخت تبت با شور و شوق فراوان اجرا می شود و هر ساله جمعیت انبوهی از افراد محلی و توریست را به خود جذب می کند، آشنا می کنیم.


جشن پایان دوران ممنوعیت


جشنواره شوتون (shoton) یکی از جشنواره های سنتی محبوب در تبت است. راهبان تبتی پس از مدیتیشن و تماشای اپرای چشمگیر با مراسم ماست خوری این جشن را به پایان می رسانند. این جشنواره که هر سال در ماه اوت برگزار می شود به مرور به یکی از جشن های ملی تبت تبدیل شده است و توسط گردشگران هم مورد استقبال قرار گرفته است. در مدت این جشنواره زمانی برای برگزاری مسابقه و برنامه های سرگرم کننده وجود دارد و همچنین گردشگران می توانند بازارهای سنتی که در حاشیه جشنواره برگزار می شود دیدن کنند. در آیین بودایی قوانین خاصی بین ماه آوریل و ژوئن وجود دارد به عنوان مثال، پیروان بودا از کشتن موجودات زنده کوچک در این ایام منع می شوند. در حقیقت این جشنواره به پایان این ممنوعیت اشاره دارد و شیر و ماست تازه هم به عنوان برکت انجام اعمال مشخص پخش می شود.


سال نوی تبتی


مردم تبت سال نو را برای یک شروع تازه جشن می گیرند. آنها ۲۹ روز آخرین ماه سال را برای خروج ارواح شیطانی در نظر می گیرند و فردای آن روز به استقبال سال نو می روند. بزرگترین جشن سال نو در کاخ پوتالا برگزار می شود اما سایر معابد هم در سراسر تبت این روز را گرامی می دارند. با خروج ارواح شیطانی مردم تبت اعتقاد دارند که سال جدید با بهبود وضعیت برداشت، آب و هوای خوب و طول عمر همراه خواهد بود.خانه تکانی یکی دیگر از رسم های مردم تبت برای رفتن به استقبال سال نو است تا با انرژی مثبتی سال جدید را شروع کنند.


divider


بیشتر بخوانید:


از هزینه های سفر به ونزوئلا و جاذبه های گردشگری آن بیشتر بدانید


هزینه های سفر به هنگ کنگ و آشنایی با جاذبه های گردشگری آن


هزینه های سفر به نیوزلند و دیدنی های زیبای آن


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *