مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سروتونین چیست؟ + مواد غذایی دارای سروتونین

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چگونگی افزایش سروتونین: هورمون سرخوشی و لذت

سروتونین (به انگلیسی: Serotonin) یا هیدروکسی‌تریپتامین نوعی انتقال‌دهنده‌های عصبی از نوع مونوآمینه اسید بیوژنیک است. به لحاظ بیوشیمی از مشتقات تریپتوفان می‌باشد. سروتونین به‌طور اهم در دستگاه گوارش، پلاکتها و سیستم عصبی مرکزی حیوانات و همین‌طور انسان یافت شده‌است. این ماده نزد افکار عمومی به عنوان جاری‌کنندهٔ «احساس خوب» شناخته شده‌است.

تقریباً ‍۹۰٪ از سروتونین موجود در بدن انسان در سلول‌های انتروکرومافین که به صورت پراکنده در غشای دستگاه گوارش موجوداند متمرکز است و در آن‌جا موجب تنظیم تحرکات روده می‌گردد. مقادیر کمتری از سروتونین با شبکه عصبی سروتونرژیک سیستم اعصاب مرکزی سنتز شده و کارکردهای گوناگونی می‌یابد، این کارکردها شامل تنظیم در حالات روحی، اشتها و خواب می‌گردد. سروتونین همچنین دارای عملکردهای شناختی، مانند تأثیرات بر حافظه و یادگیری نیز می‌باشد. مدولاسیون سروتونین در سیناپسها به عنوان عملکرد اصلی برای چندین کلاس مختلف از داروهای ضدافسردگی شناخته شده‌است.

راه های مناسب برای افزایش سروتونین بدن

سروتونین ترشح شده از سلول‌های انتروکرومافین دستگاه گوارش در نهایت راه را به یاخته‌های خونی می‌یابد و در آنجا فعالانه توسط پلاکت‌ها حمل شده و جاسازی می‌گردد. آن‌ها سروتونین را در هنگام لخته شدن آزاد می‌کنند که با ایجاد انقباض در عملیات هموستازی (خون ایستی) و انعقاد خون نقش‌آفرینی کند. سروتونین همچنین به عنوان بهبود دهنده آسیب‌ها، به عنوان یکی از فاکتورهای رشد در برخی از سلول‌ها شناسایی شده‌است.

متابولیسم سروتونین به‌طور عمده توسط کبد صورت می‌پذیرد. این متابولیسم در ابتدا با اکسیداسیون توسط مونوآمین اکسیداز monoamine axidaze با الدهید می‌انجامد، سپس 5-HIAA از اکسیداسیون دهیدروژناز آلدهید (Aldehyde dehydrogenases) با 5-HIAA ایندول استیک اسید منشعب می‌شود که توسط کلیه‌ها قابل دفع است. نوعی از تومور با نام کارسینوید در اثر عدم توازن ممکن است مقادیر انبوهی سروتونین در بدن ترشح کند که به این حالت سندرم کارسینوید گفته می‌شود و باعث بروز عوارضی مانند برافروختگی، اسهال، و مشکلات قلبی می‌شود؛ که به دلیل تأثیر سروتونین بر عضله کاردیاک قلب، شخص مبتلا ممکن است به دلیل ضربان بیشتر از حد عضله کاریادیک، از دریچه سمت راست قلبش دچار آسیب شود.

بیشتر بخوانید  نفخ شکم و علل آن

غذاهایی که سطوح سروتونین را افزایش می دهند

همانطور که می توانید تصور کنید، مخصوصا برای کسانی که از افسردگی یا استرس رنج می برند، بسیار مفید است به طور کلی می توانید این غذاها را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید. با این کار به بدنتان با خواصی که به سلامت احساسی شما کمک می شود، پشتیبانی خواهید کرد.

1.زردچوبه

معروف به خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی اش، زردچوبه یک “ضد افسردگی” واقعا طبیعی است ، مواد مغذی آن از فرایندهایی که مسئول هورمونهای شادی هستند حمایت می کند، مثل:سروتونین و اندورفین ؛ پس از این، فعالیت آنزیم مونوآمین اکسید از را که موجب عدم تعادل احساسی می شود را مسدود می کند.

2.ماهی تن حاوی ویتامین b

با توجه به ترکیب مواد مغذی جالبش، ماهی تن یک گونه از ماهی هایی است که بیشترین مزایا را برای ایجاد حس خوش ذهنی دارد ؛ اول، ماهی تن، حاوی مقدار زیادی از ویتامین B است. این ها برای تنظیم فعالیت سیستم عصبی ضروری هستند علاوه بر این، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. این ها برای حذف چربی های مضر و کاهش التهاب شناخته شده اند. علاوه بر این، مواد معدنی ضروری مثل تولید سروتونین را افزایش می دهند. علاوه بر این، حتی باعث افزایش سطح انرژی در موارد بیماری افسردگی می شود.

3.مواد مغذی بسیار فراوان آوکادو

خوشمزه، همه کاره و شما می توانید آنها را در هر برنامه غذایی وارد کنید. همچنین آوکادو حاوی مواد مغذی مهمی نیز می باشد، تولید هورمونهای شادی را پشتیبانی می کند ؛ منبع منیزیم و پیریدوکسین است. این ترکیبات ضروری برای تولید سروتونین مناسب و مهم است و علاوه بر این حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که باعث افزایش سطح انرژی و همچنین عملکرد فیزیکی و ذهنی می شود.

بیشتر بخوانید  کاربرد کمربند طبی در کاهش کمردرد سیاتیک و مشکلات ستون فقرات

4. کالری کم دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان دارای کالری کمی هستند و حاوی اسیدهای چرب ضروری. این خواص علاوه بر قدرت ایجاد حس سیر شدن، به معنی این هستند که آنها یک غذای بسیار سالم هستند. اول از همه، آنها حاوی مقادیر قابل توجهی از منیزیم و روی هستند. اینها مواد معدنی ای هستند که به تعادل هورمونهای سلامتی و شادی حمایت می کنند. به علاوه، اسیدهای چرب سالم آنها سلامت قلبی عروقی و متابولیسم را بهبود می بخشد.

5.افزایش سطح انرژی با مصرف موز

موز یکی از میوه های توصیه شده در مورد بهبود خلق و خوی شما می باشد. اول از همه قند طبیعی آنها به افزایش سطح انرژی کمک می کند که احساس قدرت را افزایش می دهد. علاوه بر این، محتوای تریپتوفان بالا، آنها را یکی از بهترین غذاها برای تولید مناسب سروتونین تبدیل کرده. آنها حاوی ویتامین های B و آنتی اکسیدان ها هستند. هنگامی که بدن آنها را جذب می کند، فرآیندهای سیستم عصبی بهتر تنظیم می شود.

همچنین بخوانید:

راه های مناسب برای افزایش سروتونین بدن

موارد مصرف و عوارض فلوکستین (داروی ضد افسردگی) در دراز مدت


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *