مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سرطان روده و درمان آن / کاملترین مقاله

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ چیزی که به آن نامه می گویند سرطان کولون یا کولون به آن پس از رشد سلول های سرطانی نیز گفته می شود کولون، رکتوم و آپاندیس به روز شد.

سرطان روده بزرگ سرطان روده بزرگ (همچنین به عنوان سرطان کولون، سرطان رکتوم یا سرطان روده بزرگ شناخته می شود) رشد سلول های سرطانی در روده بزرگ یا رکتوم (بخشی از کولون) است.

در این مقاله از دلگرم کننده شما را با خود خواهیم برد سرطان روده بزرگ و با درمان او آشنا شوید با ما همراه باشید.

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ

مقدمه ای بر سرطان روده

روده بزرگ بخشی از دستگاه گوارش بدن است. روده کوچک حدود 6 متر طول دارد و بین معده و روده بزرگ قرار دارد. عملکرد اصلی روده کوچک هضم و جذب مواد مغذی است که از انتهای معده شروع می شود و به روده بزرگ ختم می شود و سپس از آنجا تا مقعد ادامه می یابد.

سرطان کولورکتال یا سرطان کولورکتال نوعی سرطان است که در آن سلول های سرطانی در بافت روده شروع به تکثیر می کنند.

سرطان کولورکتال اغلب به صورت پولیپ های متعدد، توده های خوش خیم در سطح داخلی رکتوم شروع می شود. این وضعیت به دلیل رشد غیرطبیعی سلول هایی است که می توانند به بافت های دیگر بدن حمله کنند یا در آنها تکثیر شوند.

روده بزرگ یا روده بزرگ قسمت انتهایی دستگاه گوارش است. در بیشتر موارد، سرطان روده بزرگ خوش خیم و قابل درمان است، اما اگر به موقع تشخیص داده نشود، به مرور زمان بدتر می شود.

سرطان چیست؟

سرطان روده بزرگ

عواملی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند

• سن

اکثر افراد مبتلا به این بیماری بیش از 50 سال سن دارند، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.

• رژیم غذایی

ارتباط مستقیمی بین این بیماری و رژیم غذایی سرشار از چربی، پر انرژی، کم فیبر و کم مصرف میوه و سبزیجات وجود دارد.

• پولیپ

این بیماری به عنوان رشد توده های خوش خیم در دیواره روده تعریف می شود که معمولاً بعد از 50 سالگی شایع است. پولیپ ها شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند.

• سابقه بیماری های قبلی

افرادی که قبلا سرطان روده بزرگ داشته اند و زنانی که سرطان تخمدان، رحم یا سینه داشته اند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

• انتقال بعدی

افرادی که عزیزانی مانند والدین و خواهر و برادرشان به این نوع سرطان مبتلا هستند، به خصوص اگر زیر 50 سال دارند، باید به متخصصان مراجعه کنند.

• کولیت زخمی

در این بیماری غشای مخاطی روده بزرگ ملتهب می شود. افراد مبتلا به این بیماری بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال هستند.

بیشتر بخوانید  دلایل روانی کاهش میل جنسی در آقایان چیست؟

چاقی، مصرف الکل، مصرف مواد مخدر از دیگر عوامل خطر شناخته شده هستند. آسپرین در پیشگیری از پولیپ های آدنوماتوز کولون و رکتوم در افرادی که سابقه این ضایعات را دارند موثر است.

علائم سرطان روده

سرطان روده بزرگ

پولیپ در روده بزرگ

پولیپ‌ها، به‌ویژه پولیپ‌های غدد، از عوامل خطر سرطان روده بزرگ هستند. برداشتن پولیپ های روده بزرگ در طول کولپوسکوپی خطر بعدی سرطان روده را کاهش می دهد.

سرطان روده بزرگ

علائم سرطان روده بزرگ

علائم سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ از یک غده پولیپ منشا می گیرد.

پولیپ ها رشد غیر طبیعی توده های خوش خیم روی دیواره اندام ها هستند. تبدیل پولیپ به سرطان یک فرآیند چند مرحله ای است که از تجمع تغییرات ژنتیکی حاصل می شود و حداقل 10 سال طول می کشد تا پولیپ به سرطان تبدیل شود.

بعد از 50 سالگی احتمال بیماری افزایش می یابد و اگر یکی از بستگان ردیف اول یا دو ردیف دوم مبتلا شود احتمال بیماری 2 تا 3 برابر می شود همچنین اگر یکی از بستگان ردیف اول باشد احتمال بیماری افزایش می یابد. درجه زودتر به این بیماری مبتلا می شود. اگر 50 سال سن دارید، شانس شما برای برنده شدن 3 تا 4 برابر افزایش می یابد.

5 تا 10 درصد افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ دارای نقایص ژنتیکی هستند که منجر به سرطان در سنین پایین می شود. یافتن خانواده هایی با نقص ژنتیکی در سنین پایین برای شروع زودتر غربالگری و اقدامات پیشگیرانه مهم است.

خون خالص یکی از مهمترین علائم سرطان روده بزرگ است

خون خالص یکی از مهمترین علائم سرطان روده بزرگ است. البته هر فردی می تواند یک یا دو بار در زندگی خود تزریق خون خالص را تجربه کند.
ممکن است فرد دچار بواسیر و بواسیر شود و باعث خونریزی واضح و مکرر شود. بنابراین این نباید شما را نگران کند. خونریزی به خونی اطلاق می شود که اخیراً شروع شده و چندین بار عود می کند و زنگ خطر این است که بیمار برای شروع درمان از پزشک شکایت کند.

علائم سرطان روده بزرگ – تغییر حرکات روده

یکی دیگر از علائم سرطان روده بزرگ تغییر در عادات روده است. تغییر اجابت مزاج نباید بیش از 6 ماه طول بکشد. تغییرات در اجابت مزاج، به خصوص در تومورهای روده چپ که روده باریک است و مسیر به سرعت مسدود می شود، با تاخیر در اجابت مزاج که به عنوان مثال فرد یک بار در روز تا 4 روز تا یک هفته بیشتر اجابت مزاج می کند و مدت زمان این تغییر معمولا کمتر از 6 ماه است.

البته فرد مبتلا به یبوست مزمن نباید نگران باشد. تغییر اجابت مزاج زمانی است که تغییر در چند ماه اخیر شروع شده و پیش رونده باشد و در چنین مواردی فرد نیاز به درمان دارد.

بیشتر بخوانید  مضرات قرص های ضد بارداری LD

کاهش وزن و کم خونی از علائم سرطان روده هستند

کاهش وزن و کم خونی دو ویژگی بارز کلون واقعی هستند. کاهش وزن به ویژه برای تومورهای کلون راست اهمیت دارد، زیرا قطر کلون بزرگ است و تومور رشد می کند و بعداً تشخیص داده می شود.

کم خونی یکی دیگر از علائم سرطان روده بزرگ است. به این ترتیب فرد با علائمی مانند غش، کاهش انرژی، کاهش توان کار و سایر علائم سرطان روده و کم خونی مراجعه می کند و اقدامات لازم در برابر بیماری های بدخیم شایع، تشخیص و درمان آغاز می شود.

سابقه خانوادگی سایر علائم سرطان روده

سابقه خانوادگی در درصد زیادی از بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال مثبت است. افرادی که یکی از اعضای خانواده خود مبتلا به سرطان روده بزرگ بوده اند باید زودتر مراجعه کنند و تنها نگرانی آنها این است که فردی در خانواده مبتلا به سرطان روده بزرگ باشد.

برای مراجعه به پزشک به دنبال سایر علائم سرطان روده نباشید. به خصوص اگر سن بیماران سرطانی زیر 50 سال باشد یا تعداد بیماران در خانواده بیش از یک نفر باشد یا افرادی که سابقه پولیپ روده دارند و در این ناحیه سرطان دارند که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. .

خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع

ناراحتی مداوم معده، مانند گرفتگی عضلات، نفخ و درد

فرد احساس می کند که روده به طور کامل تخلیه نشده است

ضعف یا خستگی

کاهش وزن بدون دلیل

سرطان روده بزرگ

 مراحل تشخیص سرطان روده

مراحل تشخیص سرطان روده

رشد سرطان روده ممکن است سال ها طول بکشد و تشخیص زودهنگام می تواند شانس بهبود را به طور چشمگیری افزایش دهد. بنابراین آزمایشات دوره ای برای افراد در معرض خطر توصیه می شود که در زیر لیست شده است.

تست کولون دیجیتال (DRE)

فقط تومورهای بزرگ و محسوس را تشخیص می دهد.

لخته های خون را در مدفوع آزمایش کنید

یک پروب نوری (سیگموئیدوسکوپ) که از انتهای کولون وارد می شود، هرگونه پولیپ یا ناهنجاری را تشخیص می دهد.

آزمایش خون

وجود انواع خاصی از پروتئین ها در خون بیمار نشانه وجود تومور است.

پروکتوسکوپی

در این روش مستقیماً در داخل راست روده و قسمت های تحتانی روده بزرگ از طریق دستگاه های مخصوص مشاهده می شود. نیمی از سرطان ها را می توان از این طریق تشخیص داد. با این روش ممکن است بیمار فشاری را احساس کند، اما دردی را احساس نخواهد کرد.

کولونوسکوپی

با این روش با ابزارهای مخصوص معاینه کلی کولون و رکتوم امکان پذیر است. و در این صورت فرد احساس درد نخواهد کرد.

بیوپسی

اگر توده ای در امتداد این نواحی وجود داشته باشد، بخشی از جرم باید برداشته شود تا در زیر میکروسکوپ روی بافت یا سلول های سرطانی بررسی شود.

بیشتر بخوانید  مکمل های کبد چرب [بهترین قرص برای درمان کبد چرب]

مشاوره ژنتیک

آزمایش و مشاوره ژنتیک برای خانواده هایی که سرطان کولورکتال ارثی دارند، مانند سرطان روده غیر پولیپوز (HNPCC) یا پولیپ غده خانوادگی (FAP) توصیه می شود.
از آنجایی که سرطان کولورکتال نهفته است، غربالگری راه حلی برای تشخیص زودهنگام است. برای اکثر افراد بالای 50 سال، کولونوسکوپی باید هر 10 سال یکبار انجام شود.

سرطان روده بزرگ

درمان سرطان روده

درمان سرطان روده

درمان های مورد استفاده برای سرطان روده ممکن است شامل ترکیبی باشد از جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمان هدفمند

امکان درمان سرطان محدود به دیواره روده بزرگ با جراحی وجود دارد، اما سرطان هایی که در سراسر بدن گسترش یافته اند معمولا غیر قابل درمان هستند و مدیریت بر بهبود کیفیت زندگی و علائم تمرکز دارد.

نرخ بقای پنج ساله در ایالات متحده حدود 65 درصد است.

البته این مقدار به پیشرفت سرطان و اینکه آیا می توان کل سرطان را با جراحی برداشت یا خیر و همچنین به سلامت کلی فرد بستگی دارد. سرطان روده بزرگ سومین نوع شایع سرطان در سراسر جهان است که 10 درصد از کل سرطان ها را به خود اختصاص می دهد.

در سال 2012، 1.4 میلیون مورد جدید ابتلا به این بیماری و همچنین 694000 مورد مرگ ثبت شد. این بیماری بیشتر در کشورهای توسعه یافته دیده می شود و در 65 درصد موارد دیده می شود.

این بیماری در زنان کمتر از مردان است.

مطالعات اخیر محققان دانشکده پزشکی ویل کورنل در ایالات متحده نشان می دهد که فعال شدن مجدد ژن ها رشد سلول های سرطانی روده را متوقف کرده و آنها را به بافت سالم تبدیل می کند. 80 تا 90 درصد تومورهای کولورکتال به دلیل جهش در همان ژن ایجاد می شوند. بنابراین، معکوس کردن فعالیت این ژن نقش مهمی در توقف رشد تومورهای سرطانی دارد. ژن مرتبط با سرطان روده p53 نام دارد.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که فعال شدن مجدد این ژن از رشد تومورها جلوگیری می کند و پس از شش ماه هیچ نشانه ای از تومور در موش مشاهده نمی شود.

سرطان روده بزرگ

از سرطان روده جلوگیری کنید

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از الکل اجتناب کنید
  • سیگار کشیدن ممنوع
  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. سعی کنید هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
  • یک برنامه غذایی سالم داشته باشید
  • تناسب اندام و حفظ وزن مناسب

سرطان روده بزرگ

ویدئویی در مورد سرطان روده

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ

دکتر رسول عزیزی

آدرس دفتر:

تهران – خیابان کریمخان – خیابان سنایی – نبش خیابان 13 – ساختمان پزشک پ. 118
زیپ: 1585795551
تلفن: 88306166 و 88308603
فکس: 88308603

سرطان روده بزرگ

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *