مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سرطان تخمدان قاتل خاموش زنان است

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سرطان تخمدان قاتل خاموش زنان است

منظور او همه چیز بود جز سرطان. به اصرار یکی از دوستانش به دکتر مراجعه کرد و پس از سونوگرافی و بیوپسی متوجه سرطان تخمدان شد. او از شنیدن این بیماری بسیار متعجب شد. همانطور که بعداً توضیح داد، شنیدن کلمه سرطان از دهان دکتر مانند این بود که فردی با یک “اسلحه بلانت” به صورت او شلیک کند. او به خودش گفت: من مثل مادرم هستم. “یعنی من قراره بمیرم؟!”

سرطان تخمدان قاتل خاموش زنان است

من چندین سال است که «کاترین» را می شناسم. هم اتاقی سابقم و نامزدم در روز عروسی ام. زن جوان زنده ای که زندگی را با تمام دارایی و دارایی اش دوست دارد. زندگی او یک دفتر باز است که چیزی برای پنهان کردن ندارد. به همین دلیل نمی توانستم تصور کنم که او درخواست من برای صحبت در مورد سرطانش را رد کند.

جلوی آپارتمانش ایستادم و به چشمان خیسش خیره شدم. با لبخندی که بر لب داشت سعی کرد جلوی سرازیر شدن اشک ها را بگیرد و با مهربانی همیشگی توضیح داد که حتی ذکر نام «این لعنتی» هم حالش را خراب می کند. او می‌گوید صحبت درباره سرطان که سال‌ها او را آزار می‌دهد، او را وارد مرحله‌ای از افسردگی می‌کند که در آن رهایی از آن خلق و خوی ماجراجویی و چالشی جدید است.

مدت‌هاست که مطمئن نشده‌ام سرما خورده‌ام و چند برابر دیگر بهتر خواهم شد. دوست دارم دیگران هم در مورد بیماری من همین فکر را کنند. من دوست دارم با من همانطور رفتار شود که یک فرد سرد با من رفتار می کند. “اوه من فقط سرما خوردم!”

اما چند ماه است که صورتش شبیه سرماخوردگی نیست. کاترین سرطان تخمدان دارد. سرطان که پنجمین سرطان شایع در بین زنان در جهان است، برای بسیاری از آنها به کابوس تبدیل شده است. علائم این سرطان معمولا زمانی ظاهر می شود که بیماری به مرحله پیشرفته رسیده و عمدتاً غیر قابل درمان است. به همین دلیل است که برخی متون سرطان تخمدان را “قاتل خاموش” می نامند.

بیشتر بخوانید  پروستات چیست؟

این بیماری که یکی از کشنده ترین انواع سرطان در زنان است، بیشتر پس از 40 سالگی بروز می کند، اما مشخص شده است که زنان جوان تر را نیز درگیر می کند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، از هر 55 زن، یک زن در مقطعی از زندگی خود به سرطان تخمدان مبتلا می شود. تنها در آمریکای شمالی، 23000 زن با این بیماری مبارزه می کنند. در این نوع سرطان، رشد تومورهای سرطانی از تخمدان شروع می شود، اما بعداً این تومورها به اندام های مجاور مانند لوله های فالوپ و رحم حمله می کنند.

با پیشرفت سرطان، این سلول ها به شکم گسترش می یابند و می توانند از طریق غدد لنفاوی به لگن و حتی قفسه سینه گسترش یابند. در مراحل پیشرفته، سلول های سرطانی از طریق جریان خون به سایر قسمت های بدن مانند کبد یا ریه ها می روند. در این مرحله، درمان بسیار دشوار می شود. مشکل این است که اکثر بیماران معمولا زمانی که خیلی دیر شده است تحت نظر قرار می گیرند.

برای کاترین، همه چیز با اختلال در چرخه قاعدگی و معده دردهای عجیب شروع شد. با فرض اینکه تخمدانش کیستیک است، به پیشنهاد اطرافیانش قرص های ضد بارداری مصرف کرد. درمان معمولا برای تخمدان پلی کیستیک استفاده می شود. اما علائم به تدریج بدتر شد. درد معده تقریبا ثابت شده بود، اخیراً بی اشتهایی و تکرر ادرار داشت. این بار او فکر کرد که عفونت مثانه همراه با کیست تخمدان دارد.

با شروع درمان، زندگی کاترین زیر و رو شد. در آن زمان من دیگر هم اتاقی او نبودم و صدها کیلومتر آن طرفتر اعلام کرد که چاره ای نیست و باید تخمدان چپش را خارج کنند. با ایمان قوی که داشت گفت از مرگ نمی ترسم اما هنوز جوان است و می خواهد دوباره بچه دار شود. او به پسر نوجوانش فکر می کرد و اینکه چگونه خانواده اش را در شیلی مطلع کند. کنار آمدن با این اتفاق برای او که پشتوانه عاطفی دوستان و خانواده اش است اصلا آسان نبود. تا جایی که می توانست بیماری خود را پنهان می کرد. اما یک فرد خسته و بیمار، چاقی ناگهانی ناشی از مصرف داروهای مختلف و ضایعات پوستی به جا مانده از شیمی درمانی چیزی نبود که از چشم محیط پنهان بماند. برای انسان حتی سخت تر از آن چیزی بود که تصورش را می کرد که این مسیر را مانند کاتارینا طی کند.

بیشتر بخوانید  خانم ها و کاهش سکته

برای اکثر افراد مبتلا به سرطان تخمدان، قاعدگی اولین علامت قاعدگی نامنظم است و معمولاً دلیلی برای مراجعه به پزشک است. بنابراین به همه خانم ها توصیه می شود با توجه به تمام تغییرات غیرطبیعی روی عادات و تغییرات بیولوژیکی بدن خود تمرکز کنند.

با بزرگ شدن تومور و فشار بر مثانه، بیمار متوجه تکرر ادرار می شود، البته با پارگی یا پیچ خوردگی تومور، درد شدید شکم و خونریزی. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان تخمدان علائمی مانند ناراحتی لگن یا شکم، یبوست، مشکل در غذا خوردن یا احساس سیری، نفخ، بزرگ شدن معده یا تکرر ادرار، تنگی نفس یا خونریزی غیرطبیعی واژن را نشان می دهند.

علائم اولیه مبهم و غیراختصاصی هستند و اکثر زنان در مرحله تشخیص سرطان در مراحل پیشرفته ای هستند. در این مرحله فرد علائم آشکاری مانند نفخ، حالت تهوع یا کاهش قابل توجه اشتها دارد.

عوامل مختلفی می توانند شانس ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهند. اگرچه این سرطان در میان سفید پوستان شایع تر است، اما در نهایت یک سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان است که خطر ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی افزایش می دهد. زنانی که مادر، دختر یا خواهرشان به سرطان تخمدان مبتلا هستند، بیشتر به آن مبتلا می شوند. همچنین زنانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه، رحم، کولون یا رکتوم دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

اگر چند زن در خانواده یک فرد، به ویژه در دوران جوانی، به سرطان تخمدان یا سینه مبتلا شده باشند، احتمال ابتلا به سرطان در آنها بیشتر است. مراجعه به متخصص ژنتیک می تواند کمک کننده باشد. همچنین، بیمارانی که قبلاً سرطان سینه، رحم، کولون یا رکتوم داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

بیشتر بخوانید  چگونه تا عید وزن کم کنیم ؟

علاوه بر این، زنان بالای 50 سال، زنانی که هرگز باردار نشده اند و کسانی که به مدت ده سال در زنان یائسه از هورمون درمانی استفاده کرده اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

درمان معمولاً با مشاوره با متخصص انکولوژیست زنان شروع می شود. از کمک متخصص زنان، انکولوژیست و انکولوژیست نیز می توان استفاده کرد. تصمیم گیری برای درمان یک مرحله سخت و استرس زا برای بیمار است. این تصمیم برای زنانی که قصد بارداری در آینده را دارند دشوارتر خواهد بود.

فکر کنم روز اول کاترین را دیدم. او در هتلی که من در آن اقامت داشتم کار می کرد و وقتی برای تمیز کردن اتاق من می آمد یک ربع در مورد همه چیز و همه چیز صحبت می کرد. او همچنین در مورد سرطان خود صحبت کرد. از «آن چیزهای لعنتی». او تازه فهمید سرطان دارد و ترسیده بود. آن روز اصلاً رای نداد. شاید فکر می‌کرد من غریبه‌ای هستم که بعد از رفتن او دیگر هرگز نخواهیم دید. پس دلش را باز کرد و برای بخشی از زندگی اش گفت که حالا پس از چندین سال دوستی، نمی خواهد در این مورد صحبت کند.

منبع: ایران سلامت


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *