مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

زنگ خطر برای بازنشستگان تامین اجتماعی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: در حال حاضر حدود 45 درصد بیمه گذاران بالای 50 سال سن دارند و با بازنشستگی قریب الوقوع آنها، ضریب حمایتی صندوق به زودی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

ضریب حمایتی شاخصی است که وضعیت نقدینگی ورودی را با توجه به خروج وجوه نشان می دهد و برابر است با نسبت تعداد بیمه شدگان به تعداد مستمری بگیران.

با این توضیح طبیعی است که هر چه این نسبت بیشتر باشد، صندوق از نظر دخل و خرج مطلوبتر است. بررسی داده های آماری منتشر شده سازمان تامین اجتماعی نشان می دهد که روند تغییر این شاخص در 10 سال اخیر برای این سازمان رو به کاهش بوده و ارزش آن تا سال 1399 به زیر 4.4 رسیده است. به عبارت دیگر، در 10 سال گذشته نسبت درآمد حاصل از دریافت حق بیمه و هزینه های پرداخت مستمری به طور مستمر در حال کاهش بوده است.

آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که سایر صندوق ها در این زمینه وضعیت مناسبی ندارند و درآمد حاصل از دریافت حق بیمه در بیشتر آنها برای پرداخت مستمری ها کافی نیست. به عنوان مثال بر اساس آخرین آمار سال 1398 نسبت حمایت صندوق بازنشستگی کشوری حدود 0.9، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح حدود 0.85 و صندوق بازنشستگی روستایی و عشایری حدود 12.7 است. البته در مورد آخرین صندوق نیز باید به این نکته اشاره کرد که حدود 45 درصد بیمه گذاران بالای 50 سال سن دارند که با بازنشستگی قریب الوقوع آنها، ضریب حمایتی این صندوق به زودی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  محرومیت گرد بر روی یک بلوط بلند ؛ روستایی در دو کیلومتری قنات - اخبار کهگیلویه و بویراحمد - اخبار استانهای تسنیم

رشد نامتوازن جمعیت یکی از عواملی است که نقش مهمی در پیدایش این وضعیت داشته است. نرخ بالای رشد جمعیت در یک دوره (دهه 1960) و کاهش این نرخ در دوره های بعدی منجر به عدم تعادل سنی تدریجی در ترکیب جمعیت کشور شد.

یکی از عوامل مهم موثر بر ثبات صندوق های بازنشستگی، سن بازنشستگی و طول مدت مزایا و مستمری ها است. همانطور که در نمودار نشان داده شده است، علیرغم افزایش مداوم امید به زندگی، نه تنها متناسب با آن (و به دلیل افزایش توانایی افراد جامعه برای کار) سن بازنشستگی افزایش نیافته است. در عوض، این روند رو به کاهش است و میانگین سن بازنشستگی تقریباً در پنج سال گذشته کاهش یافته است.

بازنشستگی پیش از موعد تحت پوشش قوانین مختلف؛ دلیل اصلی این است. میتوان در این زمینه به بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور که مهمترین مقوله بازنشستگی پیش از موعد است اشاره کرد.

همچنین ورود زودهنگام به صندوق های بازنشستگی و امکان بازنشستگی صرفاً بر اساس سنوات حق بیمه (بدون حداقل سن) را می توان یکی از عوامل بازنشستگی در دوران جوانی دانست. ورود زودهنگام گروه های خاصی از مشاغل به صندوق های بازنشستگی و در نتیجه خروج زودهنگام آنها باعث افزایش سال های دریافت مستمری می شود که بار مالی زیادی برای صندوق های بازنشستگی به همراه دارد.

افرادی که سابقه تحصیلی آنها بخشی از تجربه کاری آنهاست، بخش مهمی از گروه های سنی کم بازنشستگی هستند. کاهش سن بازنشستگی موضوعی است که علیرغم تأثیر مخرب بر پایداری صندوق های بازنشستگی، یکی از موضوعات مورد توجه گروه های مختلف مشاغل است و همواره این درخواست وجود دارد که در میان مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته و به شغلی دست پیدا کنیم. سال لطف مشاغل مختلف باشد.

بیشتر بخوانید  عکس/ نفیسه روشن و قلب‌های پر از عشق در شیراز!

18 صندوق بازنشستگی در ایران وجود دارد که در مجموع حدود 23.6 میلیون مشترک و بازنشستگان عمده را پوشش می دهند. 4 صندوق از 18 صندوق در حال حاضر قادر به پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان خود از منابع داخلی نیستند و در قوانین بودجه سالانه کمک هایی پیش بینی شده است.

از نظر بودجه شایان ذکر است که افزایش میزان این کمک ها نتیجه تصمیم گیری در مورد هزینه وجوه و همچنین رسیدن تعداد قابل توجهی از کارکنان فعلی به سن بازنشستگی است.

بر اساس جداول بودجه، میزان وام های اخذ شده از محل اعتبارات از حدود 30 هزار میلیارد تن در سال 1393 به حدود 217 هزار میلیارد تن در سال 1401 رسیده است. این در حالی است که وام کمکی به صندوق های صندوق های ورشکسته مانند صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما، صندوق بازنشستگی کارکنان هما و …. در این آمار گنجانده نشده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده (1399)، حدود 17 میلیون و 894 هزار مشترک اصلی سازمان بیمه اجتماعی، حدود دو میلیون و 491 هزار مشترک اصلی صندوق بازنشستگی کشوری، حدود یک میلیون و 509 هزار مشترک اصلی صندوق روستایی و عشایری و 1.1 میلیون مشترک اصلی هستند. صندوق بیمه اجتماعی نیروهای مسلح

اطلاعات دقیقی از تعداد مشترکین سایر صندوق های بازنشستگی دستگاه در دسترس نیست. اما طبق آخرین آمار که به سال 2017 اشاره دارد; تعداد کل مشترکین آنها 708000 تخمین زده شده است.

از صندوق های بازنشستگی، صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و صندوق وزارت اطلاعات، قادر به پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان از طریق منابع داخلی خود نیست. که در ادامه به تفصیل بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید  تأکید بر توسعه پایدار در رایزنی مقامات ترکمنستان و سازمان ملل

البته اکثر صندوق های دستگاهی این وضعیت را دارند با این تفاوت که عدم درآمد آنها از طریق دستگاه مادر (مانند سازمان صدا و سیما، سازمان هواپیمایی کشوری و …) تامین می شود و به همین دلیل این ارقام به وضوح بیان نمی شود. در بودجه عمومی به عنوان مثال حدود 1200 میلیارد تومان وام از محل هزینه های صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما در سال 1400 از بودجه سازمان سیما انجام شد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *