رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا


رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

رژيم غذايي و تغذيه هم در پيشگيري از فشار خون و هم در كنترل و كاهش فشار خون نقش دارد رعايت رژيم غذايي با داروهاي كاهنده فشار خون تقويت (هم افزایی) دارد و كنترل فشار خون را بهبود می بخشد. در مقابل، برخی غذاها به ویژه نمک، اثر کاهنده فشار خون برخی داروها را کاهش داده و علاوه بر اثر مستقیم افزایش فشار خون، اثر داروهای تجویز شده را نیز از بین می برد.

اصول تغذیه در فشار خون بالا:

معمولاً رعایت اصول کلی یک رژیم غذایی سالم با محدودیت شدید نمک کافی است. لازم است غذا را با کمی نمک در آشپزخانه بپزید و نمک آشپزخانه را به طور کامل حذف کنید، اما در نظر داشته باشید که بیشتر نمک (سدیم) از طریق نمک آشپزخانه نیست، بلکه از طریق مواد غذایی با نمک بالا مانند فست فود است. ، کنسرو ، چیپس ، خیار .ببینید دوغ آماده ، ترشی و گاهی آبلیمو و سرکه آماده (که گاهی برای کاهش فشار خون می خورند) وارد بدن می شود طبق دستور صریح اسلام هرگز مشروبات الکلی مصرف نکنید. اگر پیرو سایر ادیان الهی هستید، به خاطر داشته باشید که توصیه دانشمندان غربی در این زمینه قاطع است: مصرف مشروبات الکلی به هر میزان که باشد فشار خون را بدتر می کند و برای همه بیماران مبتلا به فشار خون ممنوع است.

برنامه غذایی سالم:

دستورالعمل های کلی زیر فقط برای تغییر عادات ناسالم موجود و حفظ یک رژیم غذایی سالم در طول زندگی برای سلامت جسمانی ارائه شده است، برای این منظور و در ایجاد یک برنامه غذایی بهینه با پزشک خود مشورت کنید. البته دستورالعمل های کلی برای کاهش فشار خون یا کاهش سطح کلسترول خون در قسمت های زیر آورده شده است.

الف) تنظیم ترکیب غذای مصرفی:

انواع میوه ها و سبزیجات (روزانه؟ یک یا چند وعده) بخورید. انواع غذاهای غلات کامل از جمله غلات کامل، نخود و نخود مصرف کنید. (روزانه؟ واحد رژیم غذایی یا بیشتر). از لبنیات کم چرب یا کم چرب، ماهی و مرغ بدون پوست استفاده کنید. از روغن ها و چربی ها استفاده کنید

در هر قاشق غذاخوری کمتر از یک گرم چربی اشباع شده و بدون چربی ترانس مانند کره مایع گیاهی، روغن زیتون و روغن کانولا داشته باشید. غذاهای سرشار از چربی های اشباع یا ترانس مانند شیر کامل (پرچرب)، گوشت قرمز چرب، چربی های حیوانی و روغن های گیاهی جامد (هیدروژنه) را حذف کنید. نوشیدنی های شیرین و شیرین را محدود کنید

زیرا کالری زیادی دارند. مصرف نمک را کاهش دهید. در منابع معتبر علمی غربی هرگز برای سلامت عمومی الکل مصرف نکنید. الکل سرشار از کالری است که منجر به چاقی و افزایش وزن، افزایش فشار خون، افزایش سطح تری گلیسیرید و ایجاد دیابت می شود. بنابراین، می تواند منجر به حملات قلبی و سکته مغزی، آسیب عضله قلب (کاردیومیوپاتی) و اختلالات ریتم قلب (آریتمی) شود.

بیشتر بخوانید   اطلاعات دارویی کامل سوکرالفیت

ب) تنظیم کالری دریافتی:

کالری دریافتی روزانه خود را با مقدار کالری که می سوزانید متعادل کنید. آیا وزن خود را به کیلوگرم اندازه می گیرید؟ /؟ تکثیر کردن. محصول محصول به معنای میزان کالری است که روزانه با فعالیت متوسط ​​می سوزانید. اگر فعالیت بسیار کمی دارید، در عوض؟ /؟ وزن شما به عدد؟ /؟ تکثیر کردن.

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

انواع غذا:

فیبر غذایی گیاهی به دو صورت وجود دارد:

فیبر محلول (یعنی این نوع فیبر تا حدی در روده تجزیه می شود) و فیبر نامحلول (این نوع فیبر بدون تجزیه از دستگاه گوارش عبور می کند). هر دوی این فیبرهای گیاهی بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند. فیبر محلول در سبوس جو، چاودار، لوبیا، نخود، مرکبات و پوست سیب یافت می شود و به کاهش کلسترول کمک می کند. فیبر نامحلول در نان غلات کامل و غلات، کلم پیچ وجود دارد. برگ کلم، هویج، گل کلم و پوست سیب

آنها باعث حرکت مطلوب دستگاه گوارش می شوند، اما کلسترول را کاهش نمی دهند، بیماری فشار خون یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است که در صورت عدم درمان باعث بیماری های قلبی عروقی به عنوان دومین عامل مرگ و میر در جهان می شود. فشار خون بالا علت مرگ میلیون ها نفر (در حدود ?? برآورد تمام مرگ و میرها) در جهان و?/? درصد کل بار بیماری را نیز به فشار خون بالا نسبت می دهند.

میلیون ها نفر در دنیا مبتلا به فشار خون هستند و از هر چهار نفر در ایالات متحده یک نفر فشار خون بالا دارد. سکته مغزی، بیماری قلبی، نارسایی کلیوی و سایر بیماری ها تنها به افراد مبتلا به فشار خون بالا محدود نمی شود، بلکه در افرادی که فشار خون آنها کمی بالاتر از حد طبیعی است نیز رخ می دهد. فشار خون بالا می تواند در هر سنی شروع شود، اما اغلب در سنین میانسالی یا پیری شروع می شود.

عواملی که باعث افزایش فشار خون می شوند

عواملی که در بروز فشار خون موثر هستند عبارتند از استرس، چاقی، کم تحرکی، سابقه خانوادگی، استعمال دخانیات، بیماری های کلیوی و هورمونی، رژیم غذایی نامناسب (دریافت زیاد چربی های اشباع و نمک از طریق رژیم غذایی) و سن. اگرچه داروها برای درمان فشار خون بالا در دسترس هستند، تحقیقات نشان داده است که اصلاح سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی، می تواند به درمان یا به تاخیر انداختن این بیماری کمک کند.

ما دو برنامه موفق را ارائه می دهیم

در واقع مؤثرترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری برای همه افراد، اجرای یک برنامه پیشگیری مبتنی بر جامعه با ترکیب سیاست‌های مؤثر در سیاست‌های ارتقای سلامت است. این سیاست ها باید در همه جا اولویت داشته باشد. به عنوان مثال در انگلستان اجرای برنامه هایی با همکاری صنایع غذایی و آشامیدنی باعث کاهش نمک در بیش از یک چهارم مواد غذایی تولید شده طی سال ها شده است. دولت ژاپن نیز موفق بوده است

بیشتر بخوانید  علل شایع درد زیر دنده ها در سمت چپ شکم و درمان

کاهش مصرف نمک با انجام بسیج آموزشی برای سلامتی و همزمان درمان افراد مبتلا به فشار خون بالا. به این ترتیب علاوه بر کاهش فشار خون، میزان سکته مغزی بیش از یک درصد کاهش یافت. در نیوزیلند، برچسب‌های تغذیه‌ای غذاها باعث شده است که شرکت‌های مواد غذایی در فرمول‌بندی محصولات خود تجدید نظر کنند و به ویژه میزان نمک موجود در غذا را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. مطالعات نشان داده است که نمک (کلرید سدیم)

تاثیر آن بر فشار خون بیشتر از سدیم یا کلرید به تنهایی یا همراه با یون های دیگر است.طبق گفته سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از فشار خون همه بزرگسالان باید کمتر از؟گرم کلرید سدیم داشته باشند یا؟ مصرف گرم سدیم و مصرف سرانه نمک در کشور ما ?? در حالی که ؟؟ گرم در روز برای هر نفر که طبق توصیه های سازمان های بین المللی باید به کمتر از گرم کاهش یابد.بیشترین نمک را به غذای سفره یا آب مورد نیاز برای پخت و پز اضافه نمی کنیم.

در عوض، در مرحله فرآوری، به ویژه به مواد غذایی تجاری اضافه می شود. بسیاری از محصولات غلات، مانند بیسکویت و کیک، حاوی مقداری سدیم هستند، اما مصرف کنندگان به دلیل طعم شیرین آنها متوجه این موضوع نمی شوند. به همین دلیل افرادی که می خواهند نمک مصرفی خود را کاهش دهند باید نان کم نمک و پنیر کم نمک مصرف کنند و گوشت شور و زیتون شور را از برنامه غذایی خود حذف کنند. مطالعات نشان داده است که پتاسیم همچنین از فشار خون بالا پیشگیری کرده و در درمان آن موثر است. منیزیم همچنین یک عنصر مهم در جلوگیری از انقباض عضلات صاف عروق است. بنابراین، به عنوان یک گشادکننده عروق، ممکن است در تنظیم فشار خون نقش داشته باشد.

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

توصیه کلیدی

مصرف غذاهای شور (گوشت شور، کنسرو، برگر، سوسیس، کنسرو سبزیجات، کراکر، چیپس، پفک، ترشیجات، ماهی شور دودی، سوپ های آماده، ترشیجات، آجیل شور و …) را کاهش دهید. با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان فشار خون، باید از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات در رژیم غذایی روزانه استفاده شود. زردآلو، گوجه فرنگی، هندوانه، موز،

سیب زمینی، آب پرتقال و گریپ فروت منابع خوبی از پتاسیم هستند. مقادیر کافی منیزیم (به عنوان گشادکننده عروق) از طریق منابع غذایی مانند سبزیجات با برگ سبز تیره، آجیل، حبوبات، نان و غلات کامل توصیه می شود. کلسیم در کاهش فشار خون نیز نقش دارد، بنابراین مصرف کافی کلسیم از طریق منابع غذایی به ویژه لبنیات کم چرب توصیه می شود.

بیشتر بخوانید  نکاتی برای رژیم غذایی سالم خواب امتحان

با توجه به نقش ویتامین C در کاهش فشار خون، مصرف سبزیجات و میوه ها در وعده اصلی و میان وعده توصیه می شود. از این میوه می توان به عنوان میان وعده در محل کار یا مدرسه نیز استفاده کرد. با توجه به نقش کاهش مصرف چربی در کاهش وزن، رژیم غذایی با محتوای چربی محدود برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مناسب است. بنابراین روغن هایی با منشاء حیوانی مانند پیه و کره باید کمتر مصرف شوند و روغن های گیاهی مانند ذرت و آفتابگردان جایگزین شوند.

مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع و کلسترول (گوشت قرمز، لبنیات چرب، زرده تخم مرغ، چربی حیوانی، مارگارین، روغن جامد، کره) را در رژیم غذایی روزانه خود کاهش دهید. محدودیت سدیم همراه با کاهش وزن در کنترل فشار خون بسیار موثر است. بنابراین استفاده از نمک را برای پخت و پز و همچنین برای سفره محدود کنید و از نمک برای صرف غذا و سر سفره خودداری کنید.

به جای چیپس از آجیل، ماست کم چرب، ذرت بدون نمک و کره و سبزیجات خام استفاده کنید. از غلات کامل، نان و ماکارونی تهیه شده از غلات کامل استفاده کنید زیرا حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم هستند. ماهی هایی مانند قزل آلا، ساردین، خال مخالی، شاه ماهی منابع غنی امگا، کلسیم و منیزیم هستند که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. مصرف برخی از سبزیجات حاوی مقادیر زیادی سدیم مانند اسفناج، کرفس، ریواس و چغندر را به ویژه در افراد مبتلا به فشار خون کاهش دهید.

به جای نمک از ادویه هایی مانند سبزی تازه یا خشک (نعناع، ​​مرزه، ترخون، ریحان و…) یا سیر، آب لیموترش تازه و پرتقال برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده کنید. هنگام خرید غذاهای آماده مانند کنسرو، بسیاری از سس ها، ترشیجات، ترشیجات و تنقلات بسته بندی شده یا پخته مانند چیپس، پفک و … به میزان سدیم آن توجه کنید. تا حد امکان در رستوران ها پرهیز کنید زیرا در این گونه مکان ها از نمک و روغن زیادی برای بهبود طعم غذا استفاده می شود.پیاده روی در کاهش فشار خون و همچنین پیشگیری بسیار موثر است.

تغذیه مناسب برای پیشگیری و کنترل فشار خون عبارتند از:

مصرف روزانه؟ در حالی که ؟ واحد نان و غلات به دلیل کربوهیدرات و فیبر

مصرف روزانه؟ در حالی که ؟ واحد سبزیجات (منابع غنی از منیزیم، پتاسیم و فیبر)

مصرف روزانه؟ در حالی که ؟ میوه ها (منابع غنی از منیزیم، پتاسیم و فیبر)

مصرف روزانه؟ در حالی که ؟ شیر و لبنیات کم چرب (منابع خوب کلسیم، پروتئین، پتاسیم و منیزیم)

مصرف روزانه گوشت قرمز یا سفید (منبع خوب پروتئین و منیزیم)

خرج هفتگی؟ در حالی که ؟ واحد حبوبات، دانه ها و مغزها (منابع خوب پروتئین، منیزیم، پتاسیم و فیبر)

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید