مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

رویاهای وزارت امور خارجه برای دستاوردهای اقتصادی برجام

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس فارس ، بیست و دومین و آخرین گزارش از روند اجرا برجام تا پایان ژوئیه از وزارت امور خارجه دولت روحانی منتشر شده است که ارزش تاریخی زیادی دارد ، زیرا در واقع گزارش نهایی بزرگترین مدافع برجام است. در این گزارش قصد داریم برخی از نکات وزارت امور خارجه در مورد دستاوردهای اقتصادی برجام را مورد بررسی قرار دهیم:

* اختلافات جالب در گزارش وزارت امور خارجه

در صفحه 6 این گزارش آمده است: “در مورد موضوع تحریم های یک جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا ، آنچه در برجام رخ داد ، سقوط مشروعیت تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا با لغو قطعنامه های فصل هفتم شورای امنیت و تحریف احساسات بین المللی است. ایران … کلیه تحریم های مالی ، اقتصادی و بانکی ، مالی ، نفتی ، گازی ، پتروشیمی ، تجاری ، بیمه ای و حمل و نقل که به بهانه برنامه هسته ای اعمال شده بود در همان ابتدا برداشته شد. ممنوعیت همکاری اقتصادی با ایران در همه زمینه ها از جمله سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی برداشته شده است. “ده ها میلیارد دلار از درآمد ملت ایران در خارج از کشور خارج شده است که به دلیل بی توجهی به اثرات قطعنامه های شورای امنیت ، جلوی آن گرفته شده است.”

در حالی که وزارت امور خارجه در این قسمت از گزارش ادعا می كند كه همه تحریم های مربوط به NPT را “لغو” كرده است ، در صفحه 16 صراحتاً گفته شده كه تحریم های كنگره آمریكا برداشته نشده است. در این صفحه آمده است: “خط قرمز لغو ، متوقف کردن ، همه تحریم ها غیر از مجازات های مربوط به کنگره آمریکا دنبال شده است.”

بعلاوه ، در حالی که در این قسمت از گزارش ، وزارت خارجه آمریکا از آزادی “ده ها میلیارد دلار” از درآمد بلوکه شده ایران خبر داده است ، در صفحه 11 صراحتاً ذکر شده است که این رقم کمتر از 10 میلیارد دلار بوده است. در این صفحه آمده است: “در گزارش مذکور در تاریخ 17 ژانویه 2017 ، به مجلس محترم اطلاع داده شد که طبق بیانیه بانک مرکزی ، پس از اجرای برجام ، بالغ بر 9.9 میلیارد دلار از اعتبارات بلوکه شده بانک مرکزی “این روغن به امارات ، انگلیس ، هند ، یونان ، ایتالیا و نروژ رهاسازی شده است.”

به گزارش فارس ، در بخشهای مختلف این گزارش ، وزارت خارجه ادعا می کند که برجام مانع تصویب می شود تحریم های جدید ایران و دولت ترامپ برای اعمال تحریم ها مجبور به کناره گیری از سمت شورای امنیت سازمان ملل متحد شده اند. به عنوان مثال ، در صفحه 20 این گزارش آمده است: “اما مذاکره کنندگان ایرانی به رهبری مقام معظم رهبری موفق شده اند تمام راه های تحریم های جدید علیه ایران را مسدود کنند. “بنابراین ، دولت ایالات متحده مجبور شد برجام را به طور غیرقانونی ترک کند تا سیاست فشار حداکثر خود را ادامه دهد.” همچنین در صفحه 31 گزارش وزارت امور خارجه آمریکا: “پس از 15 ماه تلاش ، دولت ترامپ به این نتیجه رسیده است که اعمال مجازات های شدید علیه ایران تا زمان پیوستن ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل امکان پذیر نیست. در قالب “وی به طور غیرقانونی و یک جانبه از شورای امنیت سازمان ملل خارج شد و دوباره تحریم های گسترده ای را که در بخش قبلی ذکر شد ، و در برخی موارد اعمال کرد.”

بیشتر بخوانید  بازگشت علیرضا بیرانوند به پرسپولیس قطعی شد

این بیانیه در صفحه 19 همان گزارش بیان شده است ، كه اقدامات وزارت خارجه در قبال جنایات مكرر آمریكا هنگام اجرای برجام را توضیح می دهد ، نامه ها محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اعتراض به تصویب قوانین جدید تحریم های ایالات متحده توسط ایالات متحده (قانون ویزا ، تحریم های گسترده ایران (ISA) و قانونگذار) در سپتامبر و نوامبر 1995 و اکتبر 1996 به هماهنگ کننده کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل خطاب کرد. قانون کاتز).

* مانور روی کاغذ و دستاوردهای خلاق برجام

در بخشهای مختلف قسمت اول گزارش ، وزارت امور خارجه به دستاوردهای هیئت آژانس انرژی هسته ای اشاره می کند که یا اجرا نشده اند یا تا حد زیادی تخیل بوده اند. بعضی از آنها … هستند:

صفحه 7: “با توجه به حضور گسترده شهروندان و شرکت های آمریکایی به عنوان سهامداران در شرکت های بین المللی ، یکی از استراتژیک ترین مفاد شورای امنیت سازمان ملل این بود که شرکت های خارجی مرتبط با شرکت های آمریکایی حق دارند با مجوز مشترک با دولت ایالات متحده همکاری کنند. “ایران باید در مناطق مختلف اقتصادی باشد.”

واقعیت: دولت ایالات متحده هرگز این مجوز را صادر نکرده است.

صفحه 8: “قابل ذکر است که صادرات نفت خام به ایران در نیمه اول سال 1392 حدود 970 هزار بشکه در روز بوده است و طبق برنامه تنظیم شده در تحریم های غیرقانونی و غیرعادلانه اعمال شده علیه کشورمان ، صادرات ایران از نفت باید ظرف یک سال صادر می شد. “از آن تاریخ نزدیک به صفر خواهد بود.”

واقعیت: حتی مقامات آمریکایی نیز ادعای دولت روحانی مبنی بر صفر رسیدن فروش نفت در ایران در صورت عدم توافق ژنو و برجام را تأیید نمی کنند و به رشد ثبات صادرات نفت کشورمان قبل از توافق ژنو اشاره می کنند. همچنین ، در ماههای اول پس از خروج ایالات متحده از برجام (تابستان 1997) ، حسن روحانی رئیس جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صریحاً اظهار داشتند که ایالات متحده قادر به صادرات نفت ایران نیست. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع اینجا خواندن.

بیشتر بخوانید  خواص انگور به صورت ناشتا چیست؟ | فواید خوردن انگور ناشتا

صفحه 11: “بانک های کوچک و متوسط ​​خارجی همکاری با سیستم بانکی ایران را آغاز کرده اند و بانک های بزرگتری نیز وارد این حوزه می شوند.”

واقعیت: بانکهای بزرگ هرگز از همکاری با ایران امتناع ورزیده اند.

صفحه 13: “گزارش 17 دسامبر 2016 همچنین بیان داشت که” حمل و نقل هوایی کشور از دهه های اخیر تحقق برجام (انعقاد قرارداد خرید حدود 200 هواپیمای مسافربری) یک تغییر منحصر به فرد داشته است. .. علاوه بر این ، به دلیل اعتبار و نگرانی های ایمنی ، ایرانیان بیش از 4 میلیارد دلار در سال برای خرید بلیط هواپیما به خلیج عربستان و ترکیه هزینه می کنند. “در چنین شرایطی ، برای اولین بار در دهه های گذشته ، خرید مستقیم هواپیماهای مسافربری از تولید کننده امکان پذیر شده است.”

واقعیت: بیشتر قراردادهای خرید هواپیماهای ایرانی در دوره برجام محقق نشده و سرانجام کشور ما توانست تعداد کمی هواپیمای مسافربری خریداری کند.

* ادعاهای عجیب وزارت امور خارجه مبنی بر بی اعتمادی به وعده های آمریکا

در بخشی از این گزارش ، وزارت امور خارجه انتقاد از اعتماد غیر منطقی دولت روحانی به دولت آمریكا و همچنین بی توجهی به اثرات آن را مورد انتقاد قرار داد. لغو تحریم ها او از اسناد آنها راضی است و به طور کلی هر دو را تکذیب کرده است. در صفحه 17 این گزارش آمده است: “مفهوم اعتماد به آمریکایی ها به عنوان دلیل عدم دریافت ضمانت های محکم تر با واقعیت های آشکار و آشکار مذاکرات مبتنی بر عدم اعتماد متقابل سازگار نیست. اصولاً هیچ توافق بین المللی مبتنی بر اعتماد متقابل نیست. دلیل ارائه بیش از 150 صفحه از سند ، که بیشتر آنها در مورد ادعاهای ایران است ، نشانه عدم اعتماد متقابل است. از طرف دیگر ، گرفتن امضا و تعهد از شخص به معنای اعتماد به او نیست ، بلکه به این معنی است که هیچ ابزار دیگری در روابط بین الملل وجود ندارد.

در طول مذاکرات ، نیاز به ضمانت های قوی تر به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. چه تضمین هایی می توان به ایالات متحده و دیگر قدرت های جهانی داد تا آنها را وادار به انجام تعهدات خود کنند؟ آیا می توان به شورای امنیت متوسل شد که این کشورها عضو دائمی آن هستند؟ آیا تبدیل برجام به معاهده ای که تصویب آن در سنا نیز غیرممکن باشد ، می تواند تضمینی برای پایبندی ترامپ به آن باشد؟ آیا دیوان بین المللی دادگستری موفق شده است مانع خروج یک جانبه ایالات متحده از پیمان مدوت شود ، که نه تنها معاهده ای است که توسط سنای آمریکا تصویب شده است ، بلکه صلاحیت اجرای دادگاه یا حداقل دستور موقت را برای جلوگیری از رسیدن جرایم آمریکا تضمین می کند. مردم ایران؟ انجام غذا و دارو؟ آیا ممکن است ایجاد داوری اجباری ، برخلاف نهاد مشورتی در برجام ، مانع اقدامات ایالات متحده شود؟ آیا چنین ارگانی می توانست مانع اقدامات جبرانی جمهوری اسلامی برای کاهش بدهی های برجامی شود؟

بیشتر بخوانید  چرا در خواب احساس می کنیم که سقوط می کنیم؟

همه این موضوعات و گزینه های مختلف با کمک بهترین وکلا و دیپلمات های مجرب به صورت ماهرانه بررسی و در شرایط فعلی بهترین و عملی ترین گزینه انتخاب ، تصویب و اجرا شد. بر این اساس ، مناسب ترین گزینه تضمینی برای اجرای توافق از منظر بین المللی اجماع جهانی علیه نقض توافق از یک سو و اتکا به ظرفیت ملی و به ویژه ظرفیت برگشت پذیر برنامه هسته ای برای پرداخت نقض تنظیم شده است “.

در گزارش وزارت امور خارجه آمده است: “نکته مهم دیگر لزوم لغو واقعی تحریم ها بود ، نه فقط اقدامات رسمی برای حذف آنها روی کاغذ.” در برجام ، جمهوری اسلامی ایران ، در زمینه رفع تحریم ها ، اصل “اثرات” لغو تحریم ها ، نه فقط لغو تحریم ها را روی کاغذ قرار داد تا در دام بازی با آمریکا قرار نگیرد. قانون داخلی. به عبارت دیگر ، اگرچه با تلاش های تخصصی و تخصصی ، كل قوانین و مقررات مربوط به تحریم های آمریكا ، كه به نوعی با موضوع اصلی مرتبط هستند ، شناسایی شده و مراحلی كه باید برای رفع آنها برداشته می شد ، به تفصیل در برجام و دو ضمیمه آن ، “در عین حال ، اثرات مورد انتظار این اقدامات لغو با جزئیات شرح داده شده است تا تعهد ایالات متحده محدود به لغو تحریم های کاغذی نباشد.”

این ادعاها در زمانی مطرح شد که بیشتر مذاکرات (تا آوریل 1994) درباره موضوع تعهدات هسته ای ایران بود و همه تعهدات ایران در شورای آژانس انرژی هسته ای و آژانس بین المللی انرژی اتمی کمی و قابل اندازه گیری بود. اجرای این تعهدات مشخص شده است ، اما تعهدات ایالات متحده با کیفیت بالا (مقاله را بخوانید) و قابل اندازه گیری در برجام است و هیچ ناظری برای اجرای تعهدات ایالات متحده تعیین نشده است. علاوه بر این ، تعهدات ایالات متحده بر خلاف تعهدات ایران ، عمدتا روی کاغذ بود.

به طور کلی ، به نظر می رسد وزارت خارجه در این گزارش تاریخی با ارائه اطلاعات و تحلیل های غلط سعی در ارائه تصویری غیرواقعی و رویایی از برجام داشته است تا نسل های آینده از مقامات دولت روحانی نپرسند که چرا وی هشت سال توانایی تاریخی ملت را برای رسیدن به و حفظ یک توافق گران قیمت که طبق گفته رئیس بانک مرکزی وقت ولیولا ایم ، “تقریباً به نتیجه ای نرسید”.

انتهای پیام /


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *