مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

روند افزایش حقوق بازنشستگان غیرقانونی شده است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



حاتم شاه کرمی گفت: روند افزایش حقوق مستمری بگیران سایر مقاطع قانونی برخلاف روال قبلی و غیرقانونی وارد مرحله بدعت جدیدی شده است.

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، بحث تفویض اختیارات هیات دولت به کمیسیون های تامین اجتماعی در حوزه تصویب حقوق مستمری بگیران متوسط ​​درآمد علیرغم تاخیر در این روند، اتفاقی که واکنش بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کارگری و حقوق بازنشستگی را در پی داشت.

حاتم شاه کرمی (معاون سابق روابط کار وزارت کار و کارشناس مسائل روابط کار) با انتقاد از روند تصمیم گیری دولت گفت: اشاره من به سخنان اخیر سخنگوی محترم دولت است که فرمودند «تصمیم». افزایش حقوق وزرای بازنشسته که عضو هیأت طلبکاران هستند. شنیدم تامین اجتماعی در حال تفویض است. به نظر من این روند افزایش حقوق مستمری بگیران سایر مقاطع قانونی وارد مرحله بدعتی جدیدی شده و خلاف روال جاری و غیرقانونی است. روند افزایش حقوق سایر سطوح مستمری بگیران تامین اجتماعی به صراحت در ماده 96 قانون تامین اجتماعی پیش بینی شده و تعیین آن بر اساس ضریب تعیین شده توسط هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی است که معمولا بر اساس مصوبه تعیین می شود. شورای عالی کار

ضریب افزایش مستمری بازنشستگان در اختیار هیات تامین اجتماعی است

این کارشناس روابط کار افزود: کار کارشناسی در زمینه تعیین ضریب افزایش دستمزد به عهده هیات مدیره تامین اجتماعی است و دولت فقط موظف به تایید یا رد آن و در صورت پیشنهاد مبلغ است. هیأت مدیره تأمین اجتماعی رد می شود، دولت باید مجدداً پیشنهاد را به هیأت مدیره ارائه کند، سازمان تأمین اجتماعی برگردانده شود که البته نظر مجمع محترم نیز بوده است تا این نهاد بتواند کارهای تخصصی مربوطه را انجام دهد. به حقوق دوباره افزایش فاکتور

بیشتر بخوانید  جزییات جنایت هولناک آزار و اذیت و تعرض به دختران فراری در تهران

وی تصریح کرد: این اقدام دولت یعنی سپردن کار و تغییر اختیارات به وزرای عضو هیأت اعتبارات ممکن است مطابق اصل 138 قانون اساسی باشد اما ورود هیأت اعتبارات به موضوع و احیاناً ورود به تغییر ضریب افزایش حقوق به پیشنهاد هیأت اداری اقدامی بی سابقه در 40 سال اخیر در طول حیات جمهوری اسلامی ایران بوده و مبنای قانونی ندارد. به نظر می رسد در این میان با احترام به مصوبه مجلس که اخیراً از سوی رئیس آن به دولت ابلاغ شده و با تصویب نظر هیات مدیریت تامین اجتماعی مبنی بر افزایش 38 درصدی علاوه بر 515 هزار تومانی سایر حقوقی ها. سطوح تامین اجتماعی مستمری بگیران قانونی ترین اقدامی است که دولت باید انجام دهد.

شاه کرمی با تایید این ماده ادامه داد: طبق اصل 138 قانون اساسی، البته دولت می تواند برخی از امور مربوط به وظایف دولت را با تصویب رئیس جمهور به چند وزیر تفویض کند. اضافه نمی کند و وزرای عضو هیأت امنا یعنی آقای زاهدی وفا خاندوزی فقط در حدود اختیارات دولت می توانند حکم صادر کنند که همان رد یا تأیید نظر هیأت تأمین اجتماعی است. امیدواریم همین اتفاق بیفتد.

افزایش حقوق بازنشستگان در اختیار دولت نیست

معاون سابق روابط کار وزارت کار با بیان اینکه «ورود وزرای دولت که تصمیم‌گیری می‌کنند به بحث تغییر نرخ افزایش نرخ افزایش پیشنهادی مدیریت سازمان، مبنای قانونی ندارد» گفت: و تصریح کرد: در صورتی که دولت در مورد میزان نرخ مورد نظر خود تصمیم بگیرد مجددا حقوق بازنشستگان را افزایش دهد وارد روند قانونی جدیدی شود که اصلا توصیه نمی شود. من این بدعت را به عنوان یک متخصص در این زمینه می گویم که برای هیچ کس فایده ای ندارد. نه سازمان تامین اجتماعی، نه مستمری بگیران و نه دولت از این تعارض سودی نخواهند برد، بنابراین انتظار می رود دولت و وزرای ذیربط افزایش حقوق پیشنهادی هیات تامین اجتماعی را که بر اساس مصوبه شورای عالی تامین اجتماعی تشکیل شده است، تصویب و ابلاغ کنند. شورای کار طبق قانون به این نگرانی پایان داد بله

بیشتر بخوانید  تصویری وحشتناک از سبقت گرفتن کامیون عجیب در لبه پرتگاه

این کارشناس مسائل بازار کار با اشاره به بحث کاهش نرخ افزایش حق مسکن بر خلاف مصوبه دیوان عالی کشور که مجلس نیز به لغو آن رأی داد، گفت: حق مسکن نیست. تعیین شده توسط دولت، مانند بحث افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح، شورای عالی کار قبلا بررسی و تعیین شده است و دولت فقط مهر خود را می دهد. تعیین ضریب افزایش حقوق و مزایای کارگران (از جمله حق مسکن) در واقع یکی دیگر از قانون شکنی های مسئولان است. پیشنهاد ضریب افزایش حق مسکن بر عهده وزارت کار و شورای عالی کار و تعیین ضریب برای HJS بر عهده دولت است.

وی در پاسخ به این سوال که «اگر دولت در نهایت رابطه حق مسکن و حقوق سایر مستمری بگیران را تغییر دهد، این اقدام دولت چگونه از نظر قانونی قابل انجام است»، پاسخ داد: اگر دولت تلاش کند با برقراری مجدد رابطه جدید برای مداخله برای افزایش حق مسکن و حقوق مستمری بگیران سایر سطوح و ادامه این رفتار و پیشنهاد رقم جدید به جای تایید یا رد آن، مجلس به عنوان بالاترین مقام انتظامی در این زمینه می تواند مجددا وارد شود. اگر چه این یک دور باطل خواهد بود و برای مقابله با این اقدامات غیرقانونی مقامات. البته در مواردی دادگاه محترم اداری می تواند در مورد شکایت کارگران و مستمری بگیران وارد عمل شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *