مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

روش کاشت و نگهداری درختچه عروس

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی درختچه عروس




درختچه عروس یا گیاه اسپیره درختچه ای علفی و خزان کننده از خانواده Rosaceae (گلسرخیان) و از جنس Spiraea میباشد که بومی مناطق معتدل نیمکره شمالی می باشد (جنوب شرقی اروپا تا قفقاز ، ایران ، ارمنستان و ترکمنستان) جنس Spiraea شامل 80 تا 100 گونه درختچه در خانواده گلسرخیان می باشد.


در ایران پراکنش جغرافیایی درختچه عروس در مازندران (نزدیک نور، در گردنه کوه البرز) آذربایجان (کلیبر،حسن بیگلو) اراک (کوه تفرش نزدیک اراک) تهران (کوه البرز نزدیک شهرستانک،16کیلو متری شمال شرق فیروز کوه،ارتفاعات اطراف کوه دماوند) است.


نام spiraea از یک کلمه یونانی به معنی تاج گل گرفته شده است . گل گیاه ارزش دارویی دارد و در حدود سال 1889 دانشمندی قرص آسپیرین را کشف کرد و نامگذاری آن از روی همین گیاه صورت گرفت.


گیاه شناسی درختچه عروس


درختچه خزان دار گل عروس،با شاخه های خوش اندام و قوس دار ترکه ای،تا ارتفاع ۲ تا ۳ متر رشد می کند.می توان آن را برای ایجاد حریم و حایل،مخلوط با بوته های دیگر،یا منفرداً پرورش داد.گل عروس گیاهی پر دوام است و ۵ سال طول می کشد تا به بلوغ برسد.گلهای یکدست سفید کم پَر یا پُرپَر آن بر جلوه ی بهار می افزایند.


درختچه عروس به صورت بوته و یا درختچه ای با سرعت رشد متوسط است. این گیاه به صورت خودرو در کنار آبها، نزدیک چشمه ها و مناطق مرطوب میروید. برگهای گیاه متناوب با دندانه های بزرگ هستند طولی حدود 3 و عرضی در حدود 2 سانتیمتر دارند. برگهای جوان قرمز می باشند و سپس به رنگ سبز تیره تبدیل می شوند.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن اتحادیه‌های صنفی زاهدان


گل های گیاه در تابستان ظاهر میشوند و به رنگهای سفید، کرم و صورتی می باشند، معطر بوده و ظاهری زیبا به گیاه می بخشند. گل آذین به صورت خوشه ای می باشد و گلها همزمان هم نر هستند و هم ماده (این گلها برای پروانه ها بسیار جذاب هستند.) گلهای گیاه اسپیره شامل 5 گلبرگ و 5 کاسبرگ میباشد و معمولا دارای 20 یا 30 پرچم بلند هستند.گرده افشانی توسط باد صورت می گیرد. گلها به میوه تبدیل می شوند و هر میوه شامل یک دانه است.


درختچه عروس


شرایط اکولوژیک مورد نیاز درختچه عروس


خاک: خاک باغچه ، مرطوب و خوب زهکشی شده.

نور: آفتابی – نیمسایه. این گیاه در معرض آفتاب رشد بهتری خواهد داشت.

دما: دمای 5 درجه تا 16 درجه. همانطور که ذکر شد این گیاه متعلق به مناطق معتدل است و بهتر است دمای هوا از 5 درجه کمتر نشود .

آبیاری: به صورت متوسط صورت گیرد و درختچه عروس در برابر خشکی مقاوم است.




طرز کاشت و پرورش درختچه عروس


تکثیر درختچه عروس از طریق قلمه های نیمه خشبی گرفته شده در تابستان یا اوایل پاییز تکثیر می شود.استفاده از قلمه های خشبی برگرفته از چوبهای در حال خواب زمستان نیز برای تکثیر امکان پذیر است.


قلمه های نیمه چوبی را باید در تابستان یا اوایل پاییز تهیه نموده و در بستر مناسب بکارید. برای تهیه قلمه های چوبی نیز می توان در اواخر زمستان اقدام نمود.


آبیاری درختچه عروس


گیاه نو رسته به آبیاری منظم احتیاج دارد،اما بوته های جا افتاده دوره های خشکی را خوب تحمل می کنند.با این حال،بهترین نتایج از بوته هایی به دست می آید که در طول ماههای گرم عمیقاً آبیاری شده باشند.

بیشتر بخوانید  گزیده ای از زندگی دکتر علی الشریعه


کوددهی درختچه عروس


گل های معطر و برگ ها بخش زینتی گیاه را تشکیل می دهند؛ پس از گلدهی ماهی یک بار نیاز به تغذیه با کودکامل دارد؛ پس از پایان گلدهی بایدنوک شاخه ها را هرس نمود و شاخه های مسن رااز نزدیکی سطح زمین قطع کرد؛ نسبت به سرما مقاوم است؛‌رشد متوسطی دارد.


درختچه عروس


روش هرس کردن درختچه عروس


این گیاه حتما به سالی یکبار هرس نیاز دارد. نوک شاخه ها را پس از گلدهی هرس کنید و شاخه های مسن و گلهای پژمرده را از گیاه حذف کنید. ضروری است که مانع روال طبیعی رشد قوسی این گیاه نشویم.پس از ناپدید شدن گلها فقط نُک شاخه ها را هرس کنید.بعضی از شاخه های مسن تر و کلفت تر را می توان پس از دوره ی گل دهی از سطح زمین قطع کرد تا جا برای رشد شاخه های جوان باز شود.


آفات و بیماریهای درختچه عروس


در مورد این گیاه مراقب بیماری های لکه برگی ، کپک پودری ، پوسیدگی ریشه و شته ها باشید.


کاربردهای دارویی درختچه عروس


قسمت مورد استفاده گیاه سرشاخه های گلدار است و اثرات دارویی مهم آن عبارتند از ضد ترش کردن معده، ضدالتهاب، ضد روماتیسم و قابض.




درمان سوء هاضمه و ترش کردن، زخم معده و سندروم روده تحریک پذیر: درختچه عروس یا اسپیره یکی از بهترین داروها برای درمان مشکلات اسیدی معده است و ضمن اینکه از ترشح اسید معده جلوگیری می کند، معده را نیز ترمیم می کند. در صورت بروز علائم خفیف سوزش سر دل، یا ریفلاکس اسیدی معده استفاده از درختچه عروس یا اسپیره اثرات مثبتی خواهد داشت که البته ممکن است برای حصول بهترین نتیجه نیاز به مصرف بلندمدت آن باشد. خاصیت قابض و سفت کننده ی اسپیره آنرا به یک داروی خوب برای اسهال های مزمن و سندروم روده تحریک پذیر تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق روز پرستار در تقویم ۹۸ چند شنبه است ؟


دردهای روماتیسمی، فیبرومیالژیا: درختچه عروس می تواند عضلات و مفاصل سفت و دردناک را تسکین داده،التهاب را کاهش دهد و پسماندهای اسیدی را نیز از عضلات و مفاصل خارج کند. مخصوصاً در مواقعی که این علائم (درد و سفتی عضلات) در هنگام بیدار شدن یا نشستن طولانی مدت ایجاد می شود، مصرف درختچه عروس یا اسپیره همراه با دانه کرفس می تواند به منظور کاهش التهاب و کمک به حرکت آزادانه تر عضلات کمک کند. زیاده روی در مصرف اسپیره یا درختچه عروس باعث عوارضی نظیر اختلالات قلبی و پیدایش خون در ادرار می شود.


separator line


بیشتر بخوانید:


روش های کاشت و نگهداری درخت بید مجنون


راهنمای کاشت درخت فلوس و خواص آن


راهنمای کاشت درخت جینکو و خواص فوق العاده آن


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *